Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

@Pilo : Har ni fått komma hem? Hoppas din sambo kan hjälpa till mer så att du kan återhämta dig lite också. Hållerf.ö. med om att Gabriel ska få så mycket smärtstillande han kan och behöver. Det viktigaste är att ni mår så bra som omständigheterna tillåter!

Klart du ska söka @DarkInNight ! Min bästa vän började jobba lite smått när hennes yngsta var drygt 2 månader bara. Hon mår så mycket bättre av att få komma ut lite och då mår ju barnen bättre också :) Hon hann knappt börja jobba heltid innan hon blev gravid igen (2 år mellan barnen) och blev sjukskriven direkt hon plussade mer eller mindre så hon höll på att bli galen på att bara gå hemma! Och har du inte jobbat något mellan dina barn förstår jag verkligen att du längtar ut :)

Idag har jag skickat in ansökningen till det första :banana:
Ja jag var ju sjuk med förlossningsdepressionen första året efter att dottern kom, och året efter så pluggade jag, så jag längtar verkligen till att få ett vettigt jobb nu !

Jag tror som din vän, att jag skulle må jättebra att få börja jobba, och därigenom mår ju barnen bättre också. Men ändå...lite tar det emot att söka jobb när han är så liten.

@Pilo jag gråter själv bara jag läser vad du skriver. Hur hemskt måste det inte vara för dig då? Och den lille som har så ont. Tänk inte på mängden piller. Vräk på så mycket det bara går så han har så lite ont som det bara går. Då mår han och du bättre.

@DarkInNight kan någon annan är föräldrarna ta ut föräldrapenning? Jag trodde det bara gällde tillfällig föräldrapenning. Är ju jättebra om det går att göra så (har jag missat totalt i så fall).

Självklart att du skall söka jobben. Allt går att lösa på ett eller annat sätt. Håller tummarna!

Hrm, sambon var säker på det men jag ska absolut kolla upp det ordentligt så det inte blir strul!

Klart du ska söka! Om du sedan ångrar dig så är det ju faktiskt bara att tacka nej OM du nu skulle känna att det inte känns rätt. Kanske behöver du inte starta med att jobba heltid heller? Kanske finns alternativ!! Självklart ska du söka iaf :)
Det första jobbet är faktiskt på 75%, perfekt värre. Skulle jag inte få det så är det andra jobbet på 100% men med start 1 feb.
Och skulle jag inte få det heller så får jag väl vara hemma och vara föräldraledig då :D

@Pilo jag tänker på er, det är bara så hemskt när ens barn inte mår bra, oavsett anledning.
@DarkInNight sök jobben!! Allt går att lösa.

I natt fick jag pumpa efter jag ammat för det var fullt. Såg på klockan och fick nästan hicka, 05.30! Hon sov alltså 6,5h i sträck utan att kissa eller äta (kissa gör hon ju på toa, torr blöja). Så jäkla häftigt. Såhär sov aldrig de två stora.

Åh så härligt det låter! Haha vi har kört lite tvärtom i natt. Överfull kissblöja och amning 22, 24, 03, 06 . Känns ändå OK :) , bara han blir mindre rosslig och hostig kommer jag ge ersättningsmål på kvällen.

Tack för er omtanke! Det är en tröst att få skriva av sig en del. Vi fick komma hem igår. Han skulle ha kommit igång med matningen och äta minst 500 ml över dagen och han hade ätit över 300 ml vid 14 så vi blev utskrivna. Han ligger på maxdos smärtlindring med alvedonsuppar än. Vi ska dra på tiden vi ger lite för att minska är rek från läkaren. Men just nu kör vi på. Vi kanske börjar dra på tiden imorgon... just nu är magen största boven efter narkosen. Och supparna löser upp sig så fort så han är så röd lille vännen. Men svullnaden har gett med sig över näsan. Så nånting går åt rätt håll. Han har min näsa ser vi nu :-D jo. Pappa tog från 23-11 så jag har sovit nu, men känner mig som en zombie.

@DarkInNight Bra att du sökte!! Värre kommer det kännas om du inte gjorde det. Och är sambon hemma en del så är det ju inte så farligt. Och så skönt att förkylningen äntligen börjar ge med sig!

@Energi Hoppas du mår bättre och fått den hjälp du behöver!

Kan ju också säga nu i efterhand. Hur f*n skulle det här ha varit med pumpning vid sidan av O_o sååååååååå glad att jag lade ner! 1000 Tack för stödet under "velperioden" :bow:

Hrm, sambon var säker på det men jag ska absolut kolla upp det ordentligt så det inte blir strul!
Jag är ganska så säker att det bara är föräldrarna och liknande som får ta föräldrapenning. Medan tillfällig föräldrapenning (som tex vab och pappas 10 dagar) kan även tas av annan person.

MEN jag är inte helt säker och hur osannolikt det än låter så har jag haft fel förr :D

Så kolla upp det ordentligt och lita inte på det jag skriver.

Tack för er omtanke! Det är en tröst att få skriva av sig en del. Vi fick komma hem igår. Han skulle ha kommit igång med matningen och äta minst 500 ml över dagen och han hade ätit över 300 ml vid 14 så vi blev utskrivna. Han ligger på maxdos smärtlindring med alvedonsuppar än. Vi ska dra på tiden vi ger lite för att minska är rek från läkaren. Men just nu kör vi på. Vi kanske börjar dra på tiden imorgon... just nu är magen största boven efter narkosen. Och supparna löser upp sig så fort så han är så röd lille vännen. Men svullnaden har gett med sig över näsan. Så nånting går åt rätt håll. Han har min näsa ser vi nu :-D jo. Pappa tog från 23-11 så jag har sovit nu, men känner mig som en zombie.

@DarkInNight Bra att du sökte!! Värre kommer det kännas om du inte gjorde det. Och är sambon hemma en del så är det ju inte så farligt. Och så skönt att förkylningen äntligen börjar ge med sig!

@Energi Hoppas du mår bättre och fått den hjälp du behöver!

Så skönt att ni fått komma hem!
:)

Jag är ganska så säker att det bara är föräldrarna och liknande som får ta föräldrapenning. Medan tillfällig föräldrapenning (som tex vab och pappas 10 dagar) kan även tas av annan person.

MEN jag är inte helt säker och hur osannolikt det än låter så har jag haft fel förr :D

Så kolla upp det ordentligt och lita inte på det jag skriver.

Jag hoppas verkligen du har fel :p
för annars sitter vi i en jäkla sits ifall jag får jobb.
Jag kommer liksom få ut en tredjedel av vad sambon får i lön , skulle han vara fl 100% och jag jobba skulle vår totala inkomst inte räcka till helt enkelt.
Visst att min mormor gärna är barnvakt, men kanske inte trettio timmar i veckan :p

Nu blir jag ju skitorolig, måste ringa FK!

Jag hoppas verkligen jag har fel!

Men om han tar ut 7 dagar i veckan då + att ni får 3000kr extra varje månad i jämställdhetsbonus om ni tar ut lika många föräldradagar så räcker det ändå inte?

Annars kanske han kan ta ut några dagar och jobba några dagar och då kanske farmor kan passa då? Typ om han jobbar två och föräldraledig tre men tar ut fem dagar i föräldrapenning?

Inget fusk alltså utan han jobbar mån och tis. Tar fp ons-sön (tror man kan göra så i alla fall).

Jag tycker du ska ringa till FK, men tror som @Tora att det inte kommer gå. Jag kunde inte ta ut dagar med mina bonusbarn innan jag och deras pappa var gifta. Nu när vi är det kan jag ta ut dagar, märkligt system det där!

Kan jag få föräldrapenning?

Du kan få föräldrapenning

• om du är hemma med ditt barn i stället för att arbeta, studera eller söka arbete
  • om du är förälder till barnet eller har vårdnaden om barnet. Du räknas också som förälder om du bor tillsammans med föräldern och
    • har eller har haft andra gemensamma barn med föräldern
    • är eller har varit gift med föräldern
    • är eller har varit registrerad partner med föräldern
  • om du är försäkrad i Sverige. Du är försäkrad i Sverige om du bor eller arbetar här. Det finns några undantag från den regeln.

Jag tycker du ska ringa till FK, men tror som @Tora att det inte kommer gå. Jag kunde inte ta ut dagar med mina bonusbarn innan jag och deras pappa var gifta. Nu när vi är det kan jag ta ut dagar, märkligt system det där!

Kan jag få föräldrapenning?

Du kan få föräldrapenning

• om du är hemma med ditt barn i stället för att arbeta, studera eller söka arbete
  • om du är förälder till barnet eller har vårdnaden om barnet. Du räknas också som förälder om du bor tillsammans med föräldern och
    • har eller har haft andra gemensamma barn med föräldern
    • är eller har varit gift med föräldern
    • är eller har varit registrerad partner med föräldern
  • om du är försäkrad i Sverige. Du är försäkrad i Sverige om du bor eller arbetar här. Det finns några undantag från den regeln.
Haha kanske ska be sambon gifta sig med min mamma ^^
Nej förlåt, dålig humor.

Men ååååh! Sötfröken har sovit som en gris sedan 17, bara vaknade SKITSUR vid 19.30, fick ny blöja under protester (inte läge för toa) och somnade om. Tyckte hon sov som på natten så jag gick upp och la henne i sängen och borstade tänderna. Jomen tjena... nu sitter jag redo för sängen med en superpigg och glad unge som tycker livet leker och ska vara vaken. Tur att hon har en pigg pappa som gärna tar över så jag får sitta och dröna i soffan en stund. Blir väl sova vid 00 i natt...

Äsch @Tora du hade ju (som vanligt) helt rätt!
Det är enbart biologiska föräldrar som får ta ut föräldraledighet.
Vabba går ju bra som ni säger.

Jaja, får jag jobb så löser vi det ändå på något vis :)

Apropå något helt annat så tror jag lille herrn är i en växfas eller så håller mjölken på att minska.

Vad brukar fungera för ER när ni vill öka produktionen?

Apropå något helt annat så tror jag lille herrn är i en växfas eller så håller mjölken på att minska.

Vad brukar fungera för ER när ni vill öka produktionen?
Amma hela tiden, vila så mycket det bara går och äta och dricka. Amma ofta på natten, väck om det behövs. 2h efter amning är 75% av mjölken återbildad och ger maximal ökningseffekt.

Här har vi nåt utvecklingssprång, klart ökad gnällighet och klängighet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka