Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Vi försökte verkligen natten som var.. Men det var så mycket som krånglade, hästar, storasyster, hostar, slem och skräp så det blev ändå inte mycket sömn. Att det ska vara så svårt att få till något så simpelt som att få sova lite.

Men nu fick han precis ersättning och jag pumpar ur. Så får vi alla förhoppningsvis sova en lång stund i början på natten :)

God natt på er bukevänner!

Verkar bli en till skitnatt. Förbannade hosta och slem :(

22.00 Ersättning
Svår att rapa och somnar delvis inte pga det samt hostar varje minut så nappen flyger och måste sättas tillbaka.
24.00 somnar.
02. Hungrig. Ammas
03 vaknar hostar slemmig
03.30 vaknar igen, ammar, och här är vi fortfarande.
Rapen vill inte ur. Kan inte somna pga det och hostan. Han börjar bli riktigt trött nu och gråter för minsta lilla, stackarn.

Gungar i famnen. Lite lugnare då

Men alltså vad kan man göra mer än det jag gör?
Hosta.
Sover i babysittern, jag varierar höjd utefter hur mycket hosta.
Nässkölj. Näsdroppar.

Rapar. Äh, skriver imorgon, han har ev lugnat sig

Hosta.
Nässkölj. Näsdroppar.

Har du testat att droppa bröstmjölk i näsan? Det ska hjälpa enligt vad jag har hört. Även om jag inte behövt testa själv ännu.

Hosta.
Nässkölj. Näsdroppar.

Bortsett från bröstmjölk som Hjartagna skrev så kan det hjälpa att ge smärtstillande (om du inte redan gjort det).

Kommer inte ihåg hur gammal och tung din son är.

Annars är det tyvärr bara att härda ut.

Hosta.
Nässkölj. Näsdroppar.

*varning långt*

Jag tycker det känns som två problem. För det första är du slutkörd, delvis pga av att din sambo inte har stöttat dig så mycket som du behöver, delvis pga att det faktiskt är skitjobbigt att ha barn ibland. Jag sover på nätterna, har en man som är delaktig plus att jag inte har ngn bakomliggande problematik - och jag är också helt färdig ibland.

För det andra har bebisen blivit sjuk, vilket gör allt värre: mindre sömn, mer oro osv... Som du beskriver det beter sig V helt normalt för en förkyld bebis. Även mina som sover jättebra till vardags är sådana när de är sjuka. Nässpray, sköja med koksaltlösning, bröstmjölk i näsan. Jag har även fått tipset att dela en vanlig lök och lägga på en tallrik bredvid sängen, men jag har inte testat. Se till att luften inte är för torr i rummet, ha öppet fönster om det går. Om ni har element (som är på) kan man hänga en fuktig handduk över dem. Bra att höja upp lite som i babysittern, men mina barn hade aldrig kommit till ro utan kroppskontakt om de var sjuka. Vi har suttit med dem i famnen (tagit halva nattten var i regel) i stället. Sova ute dagtid.
Det var allt jag kan komma på nu...

Rapning: har ni provat att rapa då och då under matningen? Alltså göra en liten paus och rapa och inte ge hela flaskan i ett svep.

Ersättning är kanske inte det allra bästa nu om han är slemmig. Det kan vara lite slembildande pga komjölken säger min barnläkare. Men å andra sidan: bebisar som bara får ersättning måste ju dricka den vidare om de är sjuka, så jag antar att det inte är så graverande. Men till lite större barn som äter mat också rekommenderar min läkare att de inte dricker så mycket ersättning när de är väldigt slemmiga. Om det funkar att pumpa ur är det evtl en bättre lösning, eller att du ammar och din sambo tar V när han inte äter.

Jag tror att ni måste försöka kämpa er igenom sjukdomstiden först och sedan ta tag i och styra upp vardagssituationen. Kanske sätta er ner med din sambos skiktplan och verkligen göra ett schema för när han tar ut båda barnen och du kan sova ikapp - då du verkligen går och lägger dig och inte fixar en massa hushållsarbete eller så!

1nov14.jpg

Nya sjalen har kommit! Löst snabbknutet men godkänd av oss båda.

*varning långt*

Jag tycker det känns som två problem. För det första är du slutkörd, delvis pga av att din sambo inte har stöttat dig så mycket som du behöver, delvis pga att det faktiskt är skitjobbigt att ha barn ibland. Jag sover på nätterna, har en man som är delaktig plus att jag inte har ngn bakomliggande problematik - och jag är också helt färdig ibland.

För det andra har bebisen blivit sjuk, vilket gör allt värre: mindre sömn, mer oro osv... Som du beskriver det beter sig V helt normalt för en förkyld bebis. Även mina som sover jättebra till vardags är sådana när de är sjuka. Nässpray, sköja med koksaltlösning, bröstmjölk i näsan. Jag har även fått tipset att dela en vanlig lök och lägga på en tallrik bredvid sängen, men jag har inte testat. Se till att luften inte är för torr i rummet, ha öppet fönster om det går. Om ni har element (som är på) kan man hänga en fuktig handduk över dem. Bra att höja upp lite som i babysittern, men mina barn hade aldrig kommit till ro utan kroppskontakt om de var sjuka. Vi har suttit med dem i famnen (tagit halva nattten var i regel) i stället. Sova ute dagtid.
Det var allt jag kan komma på nu...

Rapning: har ni provat att rapa då och då under matningen? Alltså göra en liten paus och rapa och inte ge hela flaskan i ett svep.

Ersättning är kanske inte det allra bästa nu om han är slemmig. Det kan vara lite slembildande pga komjölken säger min barnläkare. Men å andra sidan: bebisar som bara får ersättning måste ju dricka den vidare om de är sjuka, så jag antar att det inte är så graverande. Men till lite större barn som äter mat också rekommenderar min läkare att de inte dricker så mycket ersättning när de är väldigt slemmiga. Om det funkar att pumpa ur är det evtl en bättre lösning, eller att du ammar och din sambo tar V när han inte äter.

Jag tror att ni måste försöka kämpa er igenom sjukdomstiden först och sedan ta tag i och styra upp vardagssituationen. Kanske sätta er ner med din sambos skiktplan och verkligen göra ett schema för när han tar ut båda barnen och du kan sova ikapp - då du verkligen går och lägger dig och inte fixar en massa hushållsarbete eller så!
Tack för alla tankar!

Att ersättning kan förvärra slemmet visste jag inte men det låter logiskt. Får ta och backa med det tills hostan är över.

Luftfuktighet.. Undrar om det är torrare luft uppe på ovanvåningen, jag tycker han hostar mer uppe än nere. Kanske ska prova att sova nere med honom inatt :)

Åh vad mysigt det ser ut! Vad heter sättet att knyta? Får bebisen stöd för nacken när den sitter så?
Omslutet kryss fast tvärtom så krysset är utanpå :-) nu knöt jag rätt löst för hon ville spana, lätt att dra åt när hon blir trött. Sen kan man sprida ut kryssen för extra stöd.

Omslutet kryss fast tvärtom så krysset är utanpå :-) nu knöt jag rätt löst för hon ville spana, lätt att dra åt när hon blir trött. Sen kan man sprida ut kryssen för extra stöd.
Man kan väl nästan gömma hela huvudet genom att dra upp den som går precis under nacken?

Det ser verkligen mysigt ut. Och hon ser så nöjd ut!

:( Jag tror Gabriel är förkyld! Han har ju alltid låtit lite konstigt och tätt. Näsans skiljevägg är ju sned och det låter olika beroende på om han munandas eller inte. Men jag har ju sett lite snor i näsan i en vecka ca... och idag har han sovit mest hela dagen..

Även om jag tycker allt det här är skitjobbigt... Lämna han till någon okänd för operation... själva operationen och vad den innebär... bo på sjukhus osv så vill jag ju inte behöva åka dit och vända för att vara inlåsta och vänta på nästa tid, vilket nog då blir efter jul, svårt att se att vi skulle få tid innan.
Och då behöva bråka om den j*a kroken ytterligare..

Åh, snälla,snälla,snälla,snälla....

(... jag tycker INTE om att se mina konton just nu :cry: och värre blir det ju när pappa måste bo på hotell i tre/fyra dagar och mat till oss + resa+parkering mm... )

Madick.. du vet inte om det finns nån knytning för att ha barnet framåtvänt?

@Pilo jag tror inte det blir så bra att knyta framåt men går går det säkert. Jag bär på ryggen om det är en spanare (som 10 åringen var), då ser de över axeln och åt sidorna. Med den lösare knytningen jag har på bilden så satte hon sig rakare och såg bra åt alla håll.

@Pilo håller tummarna för att det inte är en förkylning! Är det kommande vecka som operationen är inplanerad?

Idag ska jag och tösen löshoppa min pålle lite (så att han blir av med lite överskottsenergi :p) sist när hon var med på en löshoppning däckade hon direkt efter, det var nog mycket intryck på en gång men hon tyckte det var jättespännande :)

Igår blev hon fem månader och jag kan inte begripa att hon redan är så stor! Hon är inte så intresserad av mat direkt men gröt går ner, likaså morotspurén. Banan var en höjdare, men mycket mer än så funkar inte. Snart dags för nästa vaccination... :nailbiting:

Idag hade jag tänkt att vi skulle iväg till öppna förskolan, bebistid mellan 13-15.30. Men nehej, sen igår är det tydligen långsovartid mitt på dan (nu) istället för på morgonen.

3nov14.jpg

Fick tid att göra klart ringsjal nr 2 ikväll. Måste träna på hur den ska ställas in bara, fick inte till sätet ordentligt.

Vad gör ni på dagarna? Här blir det mycket minsta motståndets lag och vi är mest hemma.

3nov14.jpg

Fick tid att göra klart ringsjal nr 2 ikväll. Måste träna på hur den ska ställas in bara, fick inte till sätet ordentligt.

Vad gör ni på dagarna? Här blir det mycket minsta motståndets lag och vi är mest hemma.
Känns som jag inte gör något alls om dagarna. Håller på och blir tokig.

Sov 12-03 inatt. Så när sambon och storasyster kom ner vid sjutiden gick jag och lade mig.
Vaknade tio. Frukost, blöjor, amma, lunch, lunchvila för dottern så blev klockan 14.
Krånglade med unghästen som har hovböld på läkning, mockade.
Mellanmål, inköpslista, amma, tog med dottern för veckohandling.
Äta middag, blöjor, amma.
Vinka Hejdå till sambo. Blöjor, nattkläder, amma. Natta V.
19. Börja natta storasyster, sprang ut till hästarna pga hovklapper, natta klart och nu är klockan 21.
Bära in V till sängen, låter som att han snart vaknar = amma. Hoppas han somnar sen för jag är trött :)

Vi gör ju rätt mycket om dagarna, men jag får spunk varje morgon när vi ska iväg någonstans. Ett vanligt exempel:
6 - jag vaknar, säger hej då till min man, går på toa osv.
Ammar, tröstar dottern som vaknat till (hade sovit hos oss, orolig hela natten, jag tror hon håller på och får tänder).
Smyger upp, duschar snabbt i smyg, tillbaka till sängen, ammar igen.
7 - vi stiger upp, byter blöjor på de två yngsta, väcker storebror, klär på oss.
Frukost, packa väskor, borsta tänder, ta på skor och jackor
Spänner fast alla barn i bilen, letar napp (utan att hitta ngn) till dottern. Glömmer vattenflaskor (fast det upptäckte jag först senare)
8.50 - jag sätter mig i bilen och inser att vi är galet sena, susar till farmor med de två största, hivar ut dem och en väska där, susar vidare
9.15 - kommer en kvart för sent till pekip i grannbyn...

Jag fattar verkligen inte hur det ska gå när storebror börjar på förskola fem dagar i veckan, eller - ve och fasa - i skolan! Hur i helskotta gör andra föräldrar???

Annars har det varit pekip, musikgarten, gympa och handling idag.
Imorgon kommer barnens farmor på fm och vi ska göra Maultaschen, sedan är det skogsmulle på em. Gulligt nog kommer hon på kvällen också och hjälper till med läggning eftersom min man åker på tjänsteresa. Onsdag ska stora barnen till sin "Rövarkula" på fm och jag ska evtl shoppa lite med en granne (Raphael behöver några varmare tröjor). På em ska vi på barnkalas istället för svenska skolan, så jag ska väl köpa presenter till det också.

Jag blir knäckt av att sitta hemma hela dagarna, så jag försöker ha mycket program.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka