Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Min rygg har gett upp. Fått världens foglossning :'(

Det började efter att jag flyttat en ikeapåse med äpplen. Nu kommer jag knappt någonstans, sätta sig upp i sängen för att sträcka mig efter vatten tog en kvart. För att inte tala om att förflytta bebis.
...Och sambon jobbar natt.

Fy helvete vad ont jag har.
Men fy! Det tar ett år för fogarna att läka ihop sa min BM. Var rädd om dig!

Men fy! Det tar ett år för fogarna att läka ihop sa min BM. Var rädd om dig!
Tack :)

Kommer ihåg att fogarna kändes av ett år med dottern. Men då hade jag stora problem med fogarna under graviditeten och det har jag ju inte haft nu så jag tänkte inte på att vara försiktig..

Tack :)

Kommer ihåg att fogarna kändes av ett år med dottern. Men då hade jag stora problem med fogarna under graviditeten och det har jag ju inte haft nu så jag tänkte inte på att vara försiktig..
Med första hade jag ont när jag red i ojämn terräng i över ett halvår efter förlossningen. Den här gången hade jag ju jävlig foglossning under graviditeten men det är lugnt nu. Iofs gör jag inget direkt ansträngande heller :-)

Lite EC-rapport då nu när hon är nästan 4 veckor (i morgon). Småblöt blöja vid 01.30, kissade på toaletten innan amningen (annars vaknar hon inte till...) sen torr blöja kl.06 och gjorde både nr 1 och nr 2 på toaletten. Nyss var hon snorförbannad och skulle INTE sova, inte den vanliga signalen men vi testade toa och japp, nr 1 och 2 igen och nu sover hon som en liten gris. Vi sparar många blöjor på det här och hon verkar tömma sig bättre av att bli hållen ovanför toaletten.

Lite EC-rapport då nu när hon är nästan 4 veckor (i morgon). Småblöt blöja vid 01.30, kissade på toaletten innan amningen (annars vaknar hon inte till...) sen torr blöja kl.06 och gjorde både nr 1 och nr 2 på toaletten. Nyss var hon snorförbannad och skulle INTE sova, inte den vanliga signalen men vi testade toa och japp, nr 1 och 2 igen och nu sover hon som en liten gris. Vi sparar många blöjor på det här och hon verkar tömma sig bättre av att bli hållen ovanför toaletten.
Låter ju toppenbra!
Hade jag haft mer ork och mindre magknip hade det varit kul att prova :)

Har börjat kika lite och är sugen på en babytravel dublin :) Men det blir begagnat, ska bara hitta en fräsh vagn, max 3-4 år gammal till bra pris och här i närheten :)
Iofs så kan det ju fungera med äldre vagn också bara den är i mycket bra skick.

Har funderat lite i den mån hjärnan fungerar efter några helvetesnätter.
Undrar om Vidde får i sig för mycket luft när han ammas, och att det är när luften inte kommer ut som gör våra problem. För när han sover, och kommer till ro kan han sova långa härliga stunder.

När han ätit så måste han rapas, annars blir det kräk. Och han kommer inte till ro om han har en rap på tvären oavsett hur trött han är.
Han kan rapa en stor jäkel och så tror man att det räcker och lägger ner honom. Men efter en kvart kan han börja knöla igen, tar man inte upp honom då så kräks han eller börjar skrika. Tar man upp honom och rapen kommer ut så blir det bra. Iofs för stunden, ibland behövs det flera omgångar av ligga/tas upp/rapa..
Ibland kan det ta TIMMAR att rapa honom. Man ger upp hoppet, börjar fundera över om det är något annat som stör honom men så plötsligt kommer en rap och tjopp så somnar han.

Såå.. jag funderar över hur jag kan minska luften han får i sig, och/eller mer effektiva rapningar.

Nu när jag tänker efter så kanske det blir färre rap på tvären när vi liggammar och har hela dagen på oss så att han verkligen kan snutta ur allt i lugn och ro.
Funderar över om det kan vara värt att börja pumpa ur och ge honom i flaska, om det kan minska luftintaget?

Annars behöver jag tips på bästa rapningssätten.
Allra bästa vore en enkel mirakelgrej som inte kräver så mycket av mig, för nu är jag helslut. Och ärligt talat, om det ändå visar sig att han är mjölkproteinallergiker så slutar jag amma och vi går över till ersättning istället. Men samtidigt så är jag inte helt säker på att han är mjölkallergiker, för ibland blir det låånga sovtillfällen, och jag tror de har med att göra att han är mätt och belåten ( utan luft i systemet :p ).

Liggamning funkar mycket bättre här också. Jag behöver aldrig rapa honom på natten. När han hade problem med magen i början googlade jag lite och det rekommenderas att man har det lugnt och fint vid amningarna. Kändes lite som ett hån för oss med flera barn... (Jag ammade i förmiddags med R halvhängande över vänster lår, T sittande på höger och storebror snurrande omkring oss...). Men din dotter går ju på förskola, så då har du ju lite luft emellanåt i alla fall.

Bästa rapningssättet tycker jag är att stryka dem ganska kraftigt över ryggen, nedifrån och upp. Det har funkat bäst med alla tre hos oss.

Tack!
Det har varit ett litet helvete att vara så orörlig men jag inbillar mig att det börjar bli bättre nu.
Inga fler tunga lyft, jag har lärt mig läxan nu!

Du ska inte hålla på och lyfta tungt ändå, för du ska vara rädd om din bäckenbotten!

Igår var jag på återbildningsgymnastikkurs. Första gången (jag har ju gått med den andra två barnen förstås, och hos samma bm, så jag kan ju konceptet). Lite läskigt - med de andra två hade jag ca ett fingers mellanrum mellan raka magmusklerna vid första kurstillfället och helt slutet när kursen var slut. Nu har jag fortfarande tre fingrars mellanrum... :crazy:

Hela kroppen har slitets så mycket mer av den här graviditeten (eller summan av alla graviditeter de senaste åren snarare). Har dålig känsla för bäckenbotten, svag rygg osv. Trist, men är motiverad för kursen nu!

Liggamning funkar mycket bättre här också. Jag behöver aldrig rapa honom på natten. När han hade problem med magen i början googlade jag lite och det rekommenderas att man har det lugnt och fint vid amningarna. Kändes lite som ett hån för oss med flera barn... (Jag ammade i förmiddags med R halvhängande över vänster lår, T sittande på höger och storebror snurrande omkring oss...). Men din dotter går ju på förskola, så då har du ju lite luft emellanåt i alla fall.

Bästa rapningssättet tycker jag är att stryka dem ganska kraftigt över ryggen, nedifrån och upp. Det har funkat bäst med alla tre hos oss.
Haha, ja lugnt och fint runt amningarna fungerar nog bäst med första barnet :D

Ja dottern går femton timmar i veckan på förskolan, men ibland känns det nästan som att det går åt mer tid att planera och göra alla iordning att åka bil till eller från förskolan än vad hon spenderar där.. Men hon trivs så det är värt.

Aha, ska prova smeka lite hårdare och se om raparna kommer ut.

Ser framför mig sambons min när jag plötsligt inte kan lyfta något pga bäckenbottnen :p

Men så trist att din kropp tagit stryk av graviditeten den här gången.
Lät som en bra idé med gymnastikkursen, jag funderar på den här boken med träning för nyblivna mammor. Vad den nu heter. Har bara inte orkat.

Peppar peppar så verkar det som att Vidde sover bättre. Han somnade vid nio, ammade vid två.
Jag hoppas det fortsätter såhär.

Däremot har han inte bajsat sen (igår) morse. Han brukar bajsa varenda dag med hjälp av pysventilen.
Jag hoppas det beror på att han har mindre gas i magen som späder ut bajset.

Haha, ja lugnt och fint runt amningarna fungerar nog bäst med första barnet :D

Ja dottern går femton timmar i veckan på förskolan, men ibland känns det nästan som att det går åt mer tid att planera och göra alla iordning att åka bil till eller från förskolan än vad hon spenderar där.. Men hon trivs så det är värt.

Aha, ska prova smeka lite hårdare och se om raparna kommer ut.

Ser framför mig sambons min när jag plötsligt inte kan lyfta något pga bäckenbottnen :p

Men så trist att din kropp tagit stryk av graviditeten den här gången.
Lät som en bra idé med gymnastikkursen, jag funderar på den här boken med träning för nyblivna mammor. Vad den nu heter. Har bara inte orkat.

Peppar peppar så verkar det som att Vidde sover bättre. Han somnade vid nio, ammade vid två.
Jag hoppas det fortsätter såhär.

Däremot har han inte bajsat sen (igår) morse. Han brukar bajsa varenda dag med hjälp av pysventilen.
Jag hoppas det beror på att han har mindre gas i magen som späder ut bajset.
Skönt att det kanske börjar gå bättre! Här har vi haft en sådär natt då lilla herrn inte behagade att somna om direkt han ätit (för andra gången kl 03). När han väl somnat sov han till 07, åt och sen var livet tydligen helt fantastiskt igen för då låg han bara och skrattade och gurglade. Jag är mindre pigg dock :)
Stora sitter och kollar på barnprogram och sambon har åkt till jobbet så det är väl bara att köra på...

Jag har Olga rönnbergs träningsbok för nyblivna mammor. Körde hårt ett tag men sen har jag tyvärr vart rätt lat... Men tycker upplägget är bra och det funkar ju att köra även om man är själv med barnen, iaf för mig! Viktigaste övningen är plankan så kör den varje dag så har man kommit en bra bit på väg :)

@vilse Nu är vi inne på 4 veckan =)

@DarkInNight Fy 17! Jag kände av fogarna första månaderna, men det har gått bättre och bättre. Du har inget "foglossningsbälte"? Min rygg har tagit knäcken istället pga inga muskler och mycket bärande, så min sjukgymnast som jag fick besöka sa att det är lika viktigt som under graviditeten.

G fick sina första vaccinationer igår.. Han va lite trött när vi kom hem, sov, åt, sen var jag tvungen att pumpa då var han lite ledsen i vaggan, men det gick bra... sen när jag var klar var han mer gnällig och jag lyfte upp honom. Big nono! Han var så öm i benen att han blev hysteriskt ledsen. Skrek så svetten rann =( Så efter ett tag ( 3 min som kändes som en halvtimme tro?) stod jag och han inte ut mer och det fick bli alvedon.

Han har fått en fleeceoverall i st 70 idag och det jag tänker är "när nånsin ska han komma i den?" och varför? Han är ju så otroligt liten och go nu! :love::D

Jag försöker aktivt sluta pumpa nu... men det är med sorg i hjärtat. Jag har ju mjölk... så det känns som att jag är en idiot som slutar när jag väl sitter där... Men sen kommer det ju inte mycket varje gång.. vissa gånger kommer det ju bara 40-60.. och jag tänker att det vore lättare när vi ska åka in till Uppsala (bara jag som har körkort och inte kul att behöva stanna för att jag ska pumpa när han sover, sen för hans matning heller), och tiden efter. Och att jag kan äta allt igen...
Sen kommer det dåliga samvetet för hans bästa, så liten tid i mitt liv osv osv.. Åh vad jag ältar!!!:cry:

@DarkInNight Fy 17! Jag kände av fogarna första månaderna, men det har gått bättre och bättre. Du har inget "foglossningsbälte"? Min rygg har tagit knäcken istället pga inga muskler och mycket bärande, så min sjukgymnast som jag fick besöka sa att det är lika viktigt som under graviditeten.

G fick sina första vaccinationer igår.. Han va lite trött när vi kom hem, sov, åt, sen var jag tvungen att pumpa då var han lite ledsen i vaggan, men det gick bra... sen när jag var klar var han mer gnällig och jag lyfte upp honom. Big nono! Han var så öm i benen att han blev hysteriskt ledsen. Skrek så svetten rann =( Så efter ett tag ( 3 min som kändes som en halvtimme tro?) stod jag och han inte ut mer och det fick bli alvedon.

Han har fått en fleeceoverall i st 70 idag och det jag tänker är "när nånsin ska han komma i den?" och varför? Han är ju så otroligt liten och go nu! :love::D

Jag försöker aktivt sluta pumpa nu... men det är med sorg i hjärtat. Jag har ju mjölk... så det känns som att jag är en idiot som slutar när jag väl sitter där... Men sen kommer det ju inte mycket varje gång.. vissa gånger kommer det ju bara 40-60.. och jag tänker att det vore lättare när vi ska åka in till Uppsala (bara jag som har körkort och inte kul att behöva stanna för att jag ska pumpa när han sover, sen för hans matning heller), och tiden efter. Och att jag kan äta allt igen...
Sen kommer det dåliga samvetet för hans bästa, så liten tid i mitt liv osv osv.. Åh vad jag ältar!!!:cry:

Jag lider med dig!
Min brors barn föddes med bakre gomspalt i maj. Hans sambo kämpade länge med pumpningen, för att bebis skulle få starkt immunförsvar till de stundande operationerna. Hon orkade i tre månader, sen tyckte läkarna att hon inte skulle kämpa mer.

Gör det du mår bäst av! Kram!

Har inte tid att skriva så mycket, men jag läser allt som skrivs.

Sixten är snart tre månader och på fredag ska han vaccineras. Jag är jättenervös och har världens ångest inför det. Det känns helt enkelt inte rätt..

Har den senaste veckan lyckats få in nattningsrutiner. Han somnar för natten mellan 21-23. Då ammar jag i sängen och läser en bok. Sen använder jag mig av mina nya ninjamoves för att ta mig ur sängen utan att han vaknar.

Rulla lite - buffa -ligga helt still - rulla lite till - ligga still - sätter mig upp - sjunger - reser mig samtidigt som jag håller ner madrassen med händerna så att det inte knakar - smyyyyyyger ut.

Igår slog jag i lilltån i sängramshelvetet och fick börja om proceduren.
Känns som att mina nya ninjaegenskaper borde stå med i mitt cv!

Men pumpa det lilla som går så länge det går. Borde ju bli en "naturlig" nedtrappning då.

Jag tycker det är helt otroligt att du stått ut så länge som du gjort. Jag själv hade aldrig orkat. Dessutom hade det inte fungerat alls för mig. Min utdrivningsreflex kan bara mitt barn få igång med sitt snuttande.

Nackdel: Kan aldrig pumpa ur.
Fördel: Så gott som aldrig läckande bröst.

Tycker inte alls att du skall ha dåligt samvete. Du har ju gjort ett kanonjobb!!:up::up:

Lite väl privat kanske men here goes. Vuxenmys. Funkar inte. Det har gått 4v och jag tycker det borde funka men icke. Hur lång tid tar det innan det skärper till sig där nere? Hon kom ju inte ens ut den vägen!

Lite väl privat kanske men here goes. Vuxenmys. Funkar inte. Det har gått 4v och jag tycker det borde funka men icke. Hur lång tid tar det innan det skärper till sig där nere? Hon kom ju inte ens ut den vägen!

Vad är det som gör att det inte går?

Jag födde visserligen vaginalt men vi har inte ens försökt, såhär 13 veckor efter förlossningen. Mina slemhinnor är som fnöske och jag är livrädd för att det ska göra ont.

För mig tog det flera månader innan det fungerade igen. Är också snittad.

Först gjordendet ont och sen bara allmänt oskönt. Tror det var efter 5-6 månader som jag upplevde det som skönt igen.

Mycket glidmedel för att vara rädd om slemhinnorna!

Vad är det som gör att det inte går?

Jag födde visserligen vaginalt men vi har inte ens försökt, såhär 13 veckor efter förlossningen. Mina slemhinnor är som fnöske och jag är livrädd för att det ska göra ont.
Det gjorde ont, kanske är torra/sköra slemhinnor förstås. När skärper det till sig då?

Det gjorde ont, kanske är torra/sköra slemhinnor förstås. När skärper det till sig då?

När du slutar amma? Så länge man ammar kan man väl ha rätt torra slemhinnor har jag för mig.

Fyra veckor känns tidigt tycker jag (men jag har ju blivit ordentligt ihoptråcklad med alla mina ungar förstås och stygnen har varit ganska ömma länge).

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 021
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix