Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Nää, nu börjar jag bli less på den här bebisen. Han vill helst sova på mig, vet inte hur många ggr jag la ned honom igår kväll men han bara vaknade... Söver man i sängen blir det tjorv och skrik, och jag är rädd att han väcker dotter.
Sambon är borta på kurs så jag har ingen att ge han till heller. När vi väl somnade så sov han 2,5 timme knappt sen var han visst döhungrig igen. Suck, så nu får vi väl börja om med gnället när jag ska lägga ner.
Han ligger redan brevid mig, då det brukar vara enklast att söva honom där.
Nu får jag väl igen för att jag skrev för några dagar sen att det gick så bra att söva honom i sin säng. Tji fick jag.

Nää, nu börjar jag bli less på den här bebisen. Han vill helst sova på mig, vet inte hur många ggr jag la ned honom igår kväll men han bara vaknade... Söver man i sängen blir det tjorv och skrik, och jag är rädd att han väcker dotter.
Sambon är borta på kurs så jag har ingen att ge han till heller. När vi väl somnade så sov han 2,5 timme knappt sen var han visst döhungrig igen. Suck, så nu får vi väl börja om med gnället när jag ska lägga ner.
Han ligger redan brevid mig, då det brukar vara enklast att söva honom där.
Nu får jag väl igen för att jag skrev för några dagar sen att det gick så bra att söva honom i sin säng. Tji fick jag.

Åh vad drygt, känner delvis igen mig.
Tror du han vill åt värmen? Har själv precis märkt att det är en liten fryslort jag har.
Han sover bäst om han ligger i overall, så just nu ligger han i pyjamas och så en tunn fleeceoverall. Sover i babysittern i något upprätt liggläge och fleecefilt både under honom och som täcke.
Ammade elva och nu vid halv fyra, fler sådana nätter tack!

Tack för era svar och peppningar! Trodde det kom igång efter mjölkstockningen, men det blir mindre och mindre. Det blir vad det blir...

I ett försök att tro att det kanske var mjölken i chokladen som G reagerade på åt jag mjölkfri kokosboll och var överlycklig... det varade till igårkväll :cry: Jätteledsen bäbis som krampade och skrek när fisarna kom =( När han somnade vid halv 10 sen chockade han mamma rejält... jag hade pumpat ur en hel portion och lät den stå framme i tron... han kommer snart bli hungrig...

Han vaknade halv 4! Gudars skymmning så ont mina bröst gjorde... dumma boobs som inte väckte mig innan :cautious:

@keilir hur gammal är han? G var så, men det har blivit bättre ju större han har blivit och magen blivit lugnare.

Hur ofta är ni ute varje dag? Mellan allt som ska göras blir det kanske en 40 min promenad och det känns så lite... för att det dåliga samvetet är inte tungt nog liksom

Ett tips är att lägga dit en vetevärmare ett tag innan du ska lägga, då är det varmt och gosigt när han ska sova.
Elektrisk värmedyna kör vi med, det är toppen! När vi tar upp vår lilla för att mata på natten lägger vi ner värmedynan i babynestet, så är det varmt och gosigt när vi lägger ner henne igen efter matningen.

@Pilo hur länge har du varit mjölkfri? Mjölkproteinet stannar kvar i bröstmjölken 2-4 veckor, så har du bara varit mjölkfri en dag är det alldeles förtidigt för att få se något resultat. :)

Har en bebis här som vägrar sova. Har de senaste dygnen sovit totalt 2 timmar på dagen och vaknar varannan timme på natten.. Skjut mig!

Har en bebis här som vägrar sova. Har de senaste dygnen sovit totalt 2 timmar på dagen och vaknar varannan timme på natten.. Skjut mig!

Åh fy fan. Stackare
Sådär var dottern fram till halvåret, somnade hon dagtid sov hon max en kvart. Ett rent helvete som tog knäcken på mig.
Troligen hade hon ont i magen och/eller att mjölken inte mättade tillräckligt.

Kan du få lite avlastning?
Hoppas hon sover bättre inatt!

Själv kastar jag snart ut ungarna.
Det är sambons nattvecka på jobbet nu.
Dvs jag måste lägga dem själv.

Lastade in dem i bilen vid sju och körde iväg. Igår fungerade det jättebra.
Åtta hade dottern somnat.
Hemma, stannar bilen, Vidde börjar knöla, lastar ur honom först för att inte väcka storasyster.
Inne får jag honom lugn. Hämtar systern, då har han vaknat och gråter.
Dottern vaknar till av ljudet men jag lägger henne i sin säng och berättar att mamma måste ta hand om Vidde. Ok, hon lägger sig på sidan och drar filten på sig.
Springer ner till gråtande bebis, tar upp och en rap kommer. Så blir han lugnare.
Fem minuter senare storgråter dottern..
Går upp med Vidde i famnen.
Sätter oss bredvid i sängen, nästan så Ronja kommer till ro men så börjar Vidde knöla och trycka... Fis/bajsdags...
Gråter han.
Ronja vaken.
Måste gå ner till pysventilen. Ronja nu klarvaken.
Så nu sitter vi i soffan, dottern tittar på Youtube och jag med mobilen i hand och foten på vagnen, hoppas sonen kan somna i den.
Jag har gett upp för en stund..

Jag är så fruktansvärt trött och slut.
Förstår inte hur fan det kan va så jävla svårt att få lite sömn och flyt...
Så jävla tungt och drygt att ha en svårsövd unge, tänk om vi fått en till :(

Ursäkta alla svordomar

Tack för era svar och peppningar! Trodde det kom igång efter mjölkstockningen, men det blir mindre och mindre. Det blir vad det blir...

I ett försök att tro att det kanske var mjölken i chokladen som G reagerade på åt jag mjölkfri kokosboll och var överlycklig... det varade till igårkväll :cry: Jätteledsen bäbis som krampade och skrek när fisarna kom =( När han somnade vid halv 10 sen chockade han mamma rejält... jag hade pumpat ur en hel portion och lät den stå framme i tron... han kommer snart bli hungrig...

Han vaknade halv 4! Gudars skymmning så ont mina bröst gjorde... dumma boobs som inte väckte mig innan :cautious:

@keilir hur gammal är han? G var så, men det har blivit bättre ju större han har blivit och magen blivit lugnare.

Hur ofta är ni ute varje dag? Mellan allt som ska göras blir det kanske en 40 min promenad och det känns så lite... för att det dåliga samvetet är inte tungt nog liksom
Han är ju 4,5 månad och har inte vart så innan.

Men kors i taket så gick det jättebra idag, tillfällighet? Kanske.. Körde iaf med vetekudde, och när jag lagt ner honom i sängen så drog jag på täcket och sen la jag vetekudden på täcket så han inte skulle kunna sparka av sig det, för det gör han jämnt. Och på bara några minuter sov han och då tog jag bort vetekudden. Återstår att se hur länge det varar.
Båda barnen sov kl 20.30, känns helkonstigt!

Oj, era stackare! R sover sedan en dryg halvtimme på min mage och jag räknar iskallt med att han sover till 6-7 i morgon bitti (eventuellt dricker en slurk runt midnatt för han har ingen pyjamas så jag måste klä om honom när vi går och lägger oss). Vet dock inte om jag vågar lägga ner honom i soffan, skulle gärna för jag är på pysselhumör (alt. skulle behöva jobba lite för en förening...). Han vaknar liksom till när jag vrider på huvudet för att se tv:n.

Haha, var modig och lade honom i soffan - nu är ögonen öppna igen. Måste nog skaka lite på hans små fossingar, det gillar han.

Imorgon har vi fullt program, men på torsdag måste jag nog åka och shoppa flaskor. Pumpar varje morgon innan han vaknar nu, 20-06 = mkt mjölk!

Gullungen har börjat rulla ur sidovagnssängen in i min säng. Snart dags att spärra in honom i spjälsäng med andra ord. Våra barn får gärna sova hos oss men inte när de är så små och man inte vet om det. Har hittat ett supercoolt tyg med fototryck med gräs och skulle vilja sy ett spjälskydd av det. Men tiden. Beställde material till en waldorfdocka till dottern idag, har precis lärt mig virka (virkade en dockmössa häromkvällen). Och nu har R faktiskt somnat om och jag kan inte bestämma mig för vad jag ska göra. Några små dockor till årstidsbordet kanske?

Stackars er :( Jag som har en dotter som normalt sover bra var utom mig förra veckan när hon hade feber och bara sov tre timmar på natten och knappt nåt på dagen. Däremellan var det mycket gnäll och då tänkte jag på alla mammor som har det så här (mer eller mindre) och undrade hur de står ut. Kom fram till att de måste vara stålmammor :D

Dottern somnade vid elva. Sonen nu...

Och jag har hunnit bli hungrig.

Funderar för övrigt på om det kan vara värt att skaffa syskonvagn?
Jag och sambon har börjat ut och gå med barnen på kvällarna, skitmysig och dottern brukar somna. Vidde älskar sin vagn och sover promenaderna igenom.

Så jag tänkte om jag kunde få dem båda att somna i syskonvagn så skulle mina ensamma kvällar bli lite trevligare

Det skulle jag absolut göra! Jag söver min dotter så på dagarna.

I Sverige finns det massor med syskon-/tvillingvagnar på begagnatmarknaden. Jag köpte ju t.o.m. min i Sverige och lät mina föräldrar ta med den ner! Jag betalade bara 2000 för en superfin Teutonia tvillingvagn.

Idag köpte jag en Nuby Rhythm-flaska och provade. Faktiskt drack knyttet runt 60 ml dock med en del övertalning. Flaskan är emellertid en miljökatastrof: Man ska ha speciella engångsplastpåsar i den O_o (den har ett hål i botten). Jag tänker mig dock att man kan använda påsarna ett par gånger och vi ska ju inte flaska så väldigt mycket. Kanske vänjer han sig vid andra flaskor med tiden också.

Det skulle jag absolut göra! Jag söver min dotter så på dagarna.

I Sverige finns det massor med syskon-/tvillingvagnar på begagnatmarknaden. Jag köpte ju t.o.m. min i Sverige och lät mina föräldrar ta med den ner! Jag betalade bara 2000 för en superfin Teutonia tvillingvagn.

Har börjat kika lite och är sugen på en babytravel dublin :) Men det blir begagnat, ska bara hitta en fräsh vagn, max 3-4 år gammal till bra pris och här i närheten :)
Iofs så kan det ju fungera med äldre vagn också bara den är i mycket bra skick.

Har funderat lite i den mån hjärnan fungerar efter några helvetesnätter.
Undrar om Vidde får i sig för mycket luft när han ammas, och att det är när luften inte kommer ut som gör våra problem. För när han sover, och kommer till ro kan han sova långa härliga stunder.

När han ätit så måste han rapas, annars blir det kräk. Och han kommer inte till ro om han har en rap på tvären oavsett hur trött han är.
Han kan rapa en stor jäkel och så tror man att det räcker och lägger ner honom. Men efter en kvart kan han börja knöla igen, tar man inte upp honom då så kräks han eller börjar skrika. Tar man upp honom och rapen kommer ut så blir det bra. Iofs för stunden, ibland behövs det flera omgångar av ligga/tas upp/rapa..
Ibland kan det ta TIMMAR att rapa honom. Man ger upp hoppet, börjar fundera över om det är något annat som stör honom men så plötsligt kommer en rap och tjopp så somnar han.

Såå.. jag funderar över hur jag kan minska luften han får i sig, och/eller mer effektiva rapningar.

Nu när jag tänker efter så kanske det blir färre rap på tvären när vi liggammar och har hela dagen på oss så att han verkligen kan snutta ur allt i lugn och ro.
Funderar över om det kan vara värt att börja pumpa ur och ge honom i flaska, om det kan minska luftintaget?

Annars behöver jag tips på bästa rapningssätten.
Allra bästa vore en enkel mirakelgrej som inte kräver så mycket av mig, för nu är jag helslut. Och ärligt talat, om det ändå visar sig att han är mjölkproteinallergiker så slutar jag amma och vi går över till ersättning istället. Men samtidigt så är jag inte helt säker på att han är mjölkallergiker, för ibland blir det låånga sovtillfällen, och jag tror de har med att göra att han är mätt och belåten ( utan luft i systemet :p ).

Här har vi lite knorr för tillfället. Rapar och fisar på tvären, ett par bautaspyor när hon legat utan rap först. Dagtid vill hon bara sova i min famn. Åt chokladkaka två dagar i rad och funderar på om det kan vara orsaken.

Utöver det är jag sjukt uttråkad att vara hemma. Bara en tur till affären är ju en fest. Känner ingen som är föräldraledig heller. Jobbar 35% den här månaden = 2 h per dag + några föreläsningar men det räcker liksom inte.

Kanske är det för att vi bor på landet nu så bilen måste till för minsta utflykt.

Min rygg har gett upp. Fått världens foglossning :'(

Det började efter att jag flyttat en ikeapåse med äpplen. Nu kommer jag knappt någonstans, sätta sig upp i sängen för att sträcka mig efter vatten tog en kvart. För att inte tala om att förflytta bebis.
...Och sambon jobbar natt.

Fy helvete vad ont jag har.

Phu, ryggen något bättre.
Inatt kunde jag inte ens lyfta upp toalocket :(, men tar mig framåt nu :)

Men har ändå fått sova bättre än på länge. 23-04 och 05-07
Tänk vad allt är relativt, innan jag fick barn hade jag inte tyckt att det varit en bra natt :p

Fick hjälp av mormor att natta barnen, så jag kunde lägga dottern medan hon vaggade sonen, guld värt!

Sen har vi enbart liggammat inatt och jag märkte att raparna kommer ut bättre om han får ligga en stund på mage.
Har till och med bajsat lite själv imorse.
Så jag kommer fortsätta med det och se om magen hans blir lugnare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 021
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka