Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

I går vägrade något funka för fröken när det var sovdags och jag var så trött och less. Till slut la jag ner henne i spjälsängen och gav nappen (annars vid förkylningen nu har hon sovit bredvid mig) och bara ORKADE inte. Två timmars strulande, tappad napp och orolig sömn, sen fick jag henne äntligen att somna ordentligt genom att halvligga själv i spjälsängen och amma och sen sov hon. Som en stock! 4h och sen 2,5h och att hon vaknade då var för att jag petade på henne för att se att hon levde :-)

Nu är det fyra fullsmetade dagar framför oss, vi får väl se hur det går.

@Tora Lite så känner jag också. Slutade med p-piller 2008...

Det jag tar nu är östrogenfritt men inget minipiller. Det är inte så himla viktigt att man tar det exakt samma tid varje dag t ex. Mycket viktigt för virriga mig. Dessutom fick jag migrän av vanliga p-piller, och det ska man tydligen inte få av dessa (inte lika lätt i alla fall).

Nattar ni era bebisar "på riktigt"? Raphael hänger med oss i vardagsrummet tills vi går och lägger oss. Oftast ammar jag mer eller mindre fram till 22-23 någon gång och sedan somnar han på soffan. Jag får lite ångest av tanken på att lämna honom ensam sovande i ett annat rum. Då märket jag ju inte att han är vaken förrän han gråter på riktigt (och det dröjer ganska länge innan han gör det) för vi har ingen babyphone. Fast det skulle ändå inte löna sig eftersom han vaknar hela tiden och vill amma eller att man ska skaka på hans fötter (det tycker han är oerhört avslappnande).

P-stav? Innehåller inte östrogen.
Eller mini-piller (innehåller inte heller östrogen).

Måste nog läsa på pstav igen men har förkastat det tidigare, ogillar överlag att ha en massa "fejk"hormoner som rusar runt i kroppen. Minipiller gillar jag inte heller, och så måste man lyckas med att komma ihåg att ta dem varje dag också :p

Fy sjutton vad det tar på kraften när ens barn bara gråter och tjuter pga förmodad magont :(
Han storgrät i en halvtimme och sen tog verkligen all ork slut hos mig.

Stackars liten.Till slut kom det en rap så han lugnade sig. Och när han lugnat sig kom det några till rapar och sen fis. Då var det ändå över en timme sen han åt mat och efter maten hade han rapat.

förbannade gaser..

Har börjat ge sempers magdroppar, får hoppas på resultat.
Har även minifom hemma.
Funderar över om jag ska göra en storrensning i mitt matintag och enbart äta toksnälla grejer som inte genererar gaser överhuvudtaget.

Det jag tar nu är östrogenfritt men inget minipiller. Det är inte så himla viktigt att man tar det exakt samma tid varje dag t ex. Mycket viktigt för virriga mig. Dessutom fick jag migrän av vanliga p-piller, och det ska man tydligen inte få av dessa (inte lika lätt i alla fall).

Nattar ni era bebisar "på riktigt"? Raphael hänger med oss i vardagsrummet tills vi går och lägger oss. Oftast ammar jag mer eller mindre fram till 22-23 någon gång och sedan somnar han på soffan. Jag får lite ångest av tanken på att lämna honom ensam sovande i ett annat rum. Då märket jag ju inte att han är vaken förrän han gråter på riktigt (och det dröjer ganska länge innan han gör det) för vi har ingen babyphone. Fast det skulle ändå inte löna sig eftersom han vaknar hela tiden och vill amma eller att man ska skaka på hans fötter (det tycker han är oerhört avslappnande).
Fröken är aldrig ensam när hon sover än så länge, utan somnar hon innan jag går och lägger mig är hon i babynestet i soffan. Nu har hon sovit i sin säng två hela nätter och ryggen känns genast bättre. Jag ligger för stilla när hon är precis intill. Visserligen måste jag sätta mig upp när det är dags för amning då, men det är bara två gånger per natt så det är inte så farligt.

Var till kontoret en sväng igår, jättekul! Men FY så trött jag var när jag kom hem. Pluttan somnade och jag la mig nära sambon i soffan för att få lite gostid, men tvärslocknade...

Fy sjutton vad det tar på kraften när ens barn bara gråter och tjuter pga förmodad magont :(
Han storgrät i en halvtimme och sen tog verkligen all ork slut hos mig.

Stackars liten.Till slut kom det en rap så han lugnade sig. Och när han lugnat sig kom det några till rapar och sen fis. Då var det ändå över en timme sen han åt mat och efter maten hade han rapat.

förbannade gaser..

Har börjat ge sempers magdroppar, får hoppas på resultat.
Har även minifom hemma.
Funderar över om jag ska göra en storrensning i mitt matintag och enbart äta toksnälla grejer som inte genererar gaser överhuvudtaget.
Här var det också supermycket gaser tills jag slutade med mjölk! Nu är det betydligt bättre och jag tycker jag märker skillnad om jag fuskar. På BVC har dom tyckt flera gånger att jag ska prova med lite mjölk och det har jag gjort och märker oftast inget särskilt förrän det gått ett par-tre dagar med något lite med mjölk... Så nu kör jag mjölkfritt och låter det vara ett tag till, bara jobbigt att hålla på och hatta fram och tillbaka..

Här var det också supermycket gaser tills jag slutade med mjölk! Nu är det betydligt bättre och jag tycker jag märker skillnad om jag fuskar. På BVC har dom tyckt flera gånger att jag ska prova med lite mjölk och det har jag gjort och märker oftast inget särskilt förrän det gått ett par-tre dagar med något lite med mjölk... Så nu kör jag mjölkfritt och låter det vara ett tag till, bara jobbigt att hålla på och hatta fram och tillbaka..
Hrm det kan ju vara värt att prova.

Men suck för att ge sig in i matträsket med ännu en detalj som inte ska användas. Skippar du enbart mjölk eller allt med minsta lilla mjölk i?
Bort med allt mjölkprotein eller bara laktosen?

Det finns ju så sjukt många produkter med mjölk i, och eftersom vi inte äter gluten så blir det ju skitmycket som inte går att äta :(

*ingen lust eller ork men måste nog...*

Hrm det kan ju vara värt att prova.

Men suck för att ge sig in i matträsket med ännu en detalj som inte ska användas. Skippar du enbart mjölk eller allt med minsta lilla mjölk i?
Bort med allt mjölkprotein eller bara laktosen?

Det finns ju så sjukt många produkter med mjölk i, och eftersom vi inte äter gluten så blir det ju skitmycket som inte går att äta :(

*ingen lust eller ork men måste nog...*
Jag är gluten och mjökallergisk, så bestämmer du dig för att plcoka bort mjölken så skicka bara ett pm så ska jag försöka hjälpa med ersättningsprodukter :)

Jag är gluten och mjökallergisk, så bestämmer du dig för att plcoka bort mjölken så skicka bara ett pm så ska jag försöka hjälpa med ersättningsprodukter :)

Tack snälla :love:
Jag ska bolla lite med sambon och läsa på lite så får vi se. Så här kan vi ju inte ha det med ledsen bebis :(

Ojojoj.. läst lite snabbt om mjölkallergi och det verkar ju som att ägg och soja har liknande protein som mjölk och att man ofta är känslig mot även dessa ifall man inte klarar av mjölk.

Alltså jag är nästan vegetarian, äter mycket lite kött och fisk, äter inte gluten.
Om jag även ska utesluta mjölk, ägg och soja blir det att läsa på en hel del om vad jag kan äta istället. Många köttalternativ innehåller soja och mjölk finns ju i minsta lilla grej. Äter mycket ost och kvarg för att få i mig protein etc...

Kommer bli svåra veckor det här, men om V mår bättre så får jag sova mer så kommer jag absolut orka. Värsta utmaningen :up::p

Ojojoj.. läst lite snabbt om mjölkallergi och det verkar ju som att ägg och soja har liknande protein som mjölk och att man ofta är känslig mot även dessa ifall man inte klarar av mjölk.

Alltså jag är nästan vegetarian, äter mycket lite kött och fisk, äter inte gluten.
Om jag även ska utesluta mjölk, ägg och soja blir det att läsa på en hel del om vad jag kan äta istället. Många köttalternativ innehåller soja och mjölk finns ju i minsta lilla grej. Äter mycket ost och kvarg för att få i mig protein etc...

Kommer bli svåra veckor det här, men om V mår bättre så får jag sova mer så kommer jag absolut orka. Värsta utmaningen :up::p
Börja med mjölken - tror inte soyan går över till bebis på samma vis som mjölkproteinet för. Ägg har jag aldrig hört att det skulle vara likt faktiskt :confused: Däremot att många/mycket ägg kan ge ont i magen... ;)
Mitt tips är att börja med mjölken i ett par veckor, det brukar ge resultat snabbt (oftast inom en vecka, men det tar upp till 4 veckor innan det inte finns någon mjölkprotein i din kropp/bröstmjölk)

@Tora

Ja jag nattar min lilltjej och hon sover själv i rummet tills vi går och lägger oss. De första två månaderna ammade jag också till ca 22-23 men tyckte det blev jobbigt eftersom jag och sambon knappt fick nån tid ihop när vi var vakna så jag började försöka natta henne tidigare och tidigare. Nu somnar hon vid 20-21 efter lite gos i min famn men lägger henne i sängen strax innan hon somnar med napp och snutte. Ibland somnar hon direkt, ibland kan det ta upp till en timme för hon vaknar till och blir ledsen. Men då börjar jag bara om och tar upp henne igen och jag stannar alltid i rummet tills hon somnat. Har en babyvakt igång tills vi lägger oss men hon vaknar inte när hon väl somnat ordentligt förrän vid 5 morgonen därpå :) Hon blev 4 månader igår :)

Stackars V @DarkInNight :( Låter som om det blir jobbigt men det är det värt om det ger resultat! :)

Utesluter mjölkprotein alltså. Men jag tycker inte det är så krångligt, finns otroligt mycket havre och sojaprodukter. Personligen gillar jag havreprodukterna mest. Yoghurt, mjölkliknande dryck, créme fraische finns ju också som mjölkfritt.
Jag har dock ätit produkter där det står kan innehålla spår av mjölk och det verkar ju funka..

Vi har börjat natta "på riktigt" sedan några veckor tillbaka. Han sover i princip bara två-tre gånger per dag och på kvällen är han svår att få att somna nånannanstans än i sängen. Han verkar vilja lägga sig där helt enkelt. Så han brukar lägga sig kring 20-21. Ofta hinner han vakna innan jag har lagt mig vid 23-24 så då äter han lite innan vi sover vidare.

@DarkInNight Så är G blöjor också. Mousse och jättelöst. Ligger liksom över hela blöjan. Men! Mycket nöjdare bäbis nu utan mjölkprotein. Undviker också choklad, lök, kål, paprika. Tycker också det är jobbigt för iom hypotyreosen borde jag inte äta gluten heller. Och jag äter inte heller rött kött, och brukar bara äta fisk eller kyckling då och då. Men äter mer av det nu då jag inte kan äta så mycket bönor heller.

Det är ett pussel... Och jag är SÅ sjukt sötsugen hela tiden!:banghead:

Idag fick pappa vara hemma för inatt vaknade jag vid ett med ett bröst som en jordglob och kändes som ett stort blåmärke! Pumpat och pumpat och haft vitkålsinlägg mm, och vetekudde, dusch och pumpa lite mer. Fortfarande sjukt ömt och jag kan inte bära plutten för det gör så i armen.

Jag har kopparspiral. Det har funkat bäst för mig. P-stav gick jag upp i vikt med två gånger och andra hormoner törs jag inte iom hypotyreosen.

G går att söva i spjälsängen, men han sover tyngre och längre på mig... Men han har börjat komma lättare till ro och längre perioder :up: Fast vi har inte lagt honom där för att "natta" än.

@DarkInNight Så är G blöjor också. Mousse och jättelöst. Ligger liksom över hela blöjan. Men! Mycket nöjdare bäbis nu utan mjölkprotein. Undviker också choklad, lök, kål, paprika. Tycker också det är jobbigt för iom hypotyreosen borde jag inte äta gluten heller. Och jag äter inte heller rött kött, och brukar bara äta fisk eller kyckling då och då. Men äter mer av det nu då jag inte kan äta så mycket bönor heller.

Det är ett pussel... Och jag är SÅ sjukt sötsugen hela tiden!:banghead:

Idag fick pappa vara hemma för inatt vaknade jag vid ett med ett bröst som en jordglob och kändes som ett stort blåmärke! Pumpat och pumpat och haft vitkålsinlägg mm, och vetekudde, dusch och pumpa lite mer. Fortfarande sjukt ömt och jag kan inte bära plutten för det gör så i armen.

Jag har kopparspiral. Det har funkat bäst för mig. P-stav gick jag upp i vikt med två gånger och andra hormoner törs jag inte iom hypotyreosen.

G går att söva i spjälsängen, men han sover tyngre och längre på mig... Men han har börjat komma lättare till ro och längre perioder :up: Fast vi har inte lagt honom där för att "natta" än.

Hur går det med boobsen? Hoppas du slipper mjölkstockning!!

Ja men precis, bajs i hela blöjan och väldigt löst.
Jag pratade med bvc idag när vi var dit med dottern på 2,5 årskontroll (ehrm, vi skulle visst ha varit dit igår med Vidar... Usch vad skämdes, hade helt glömt bort, men barnmorskan är väldigt förstående och det var då ingen fara.. Men ändå!) och hon tyckte vi kunde ge det några dagar och blev inte magen bättre så skulle vi prova mjölkfritt.
Så nu ger jag blanka fan i minsta lilla gasbildande produkter och hoppas att det räcker så att jag slipper utesluta mjölk.
Äpplen, lök, starka kryddor , choklad, bönor, kål . Vad rekommenderar ni mer att ta bort?

Hade mjölkstockning light ;) Det gav med sig idag. Meeeeeeen, mjölken sinar :cry: Det började innan jag fick ont. Och det är mindre nu. Kunde få ut ca 150 ml på båda varje pumpning, ca 6-7 pumpningar/dag. Men förra veckan kändes brösten ständigt tomma och mjuka och det tog forever att tömma dom och fick ut ca 120... Nu är dom fortfarande mjuka och känns tomma och har jag tur får jag 100 ml =/

Visst att det varit ASJOBBIGT att pumpa, men jag har ändå känt mig stolt över att kunna ge honom. Visst att ersättning är jättebra, men det är ändå så processerat. Men jag orkar inte börja intensivpumpa varannan timme igen :cry::cry::cry: Ligger 6 kilo mindre än min normalvikt och har tappat ALLA muskler. Fast jag äter som en häst och dricker massor...
Nån som testat amningste?
Känner mig som sämsta mamman för att jag inte orkar försöka öka produktionen igen :(

Paprika har jag hört @DarkInNight, det är väll en chilifrukt?
Annars är det precis det jag också uteslutit, sen koffein och kolsyra? Funkar alla teer?
Jag dricker bara vatten och sen fruktsmoothies på havredryck.

Neeeeeej... hör en jätteledsen bäbis hos pappa. Haft besök idag.

Hade mjölkstockning light ;) Det gav med sig idag. Meeeeeeen, mjölken sinar :cry: Det började innan jag fick ont. Och det är mindre nu. Kunde få ut ca 150 ml på båda varje pumpning, ca 6-7 pumpningar/dag. Men förra veckan kändes brösten ständigt tomma och mjuka och det tog forever att tömma dom och fick ut ca 120... Nu är dom fortfarande mjuka och känns tomma och har jag tur får jag 100 ml =/

Visst att det varit ASJOBBIGT att pumpa, men jag har ändå känt mig stolt över att kunna ge honom. Visst att ersättning är jättebra, men det är ändå så processerat. Men jag orkar inte börja intensivpumpa varannan timme igen :cry::cry::cry: Ligger 6 kilo mindre än min normalvikt och har tappat ALLA muskler. Fast jag äter som en häst och dricker massor...
Nån som testat amningste?
Känner mig som sämsta mamman för att jag inte orkar försöka öka produktionen igen :(

Paprika har jag hört @DarkInNight, det är väll en chilifrukt?
Annars är det precis det jag också uteslutit, sen koffein och kolsyra? Funkar alla teer?
Jag dricker bara vatten och sen fruktsmoothies på havredryck.

Neeeeeej... hör en jätteledsen bäbis hos pappa. Haft besök idag.

Kan din kropp ha börjat gå på sparlåga och därmed bildar mindre mjölk? Kan du på något vis få i dig ännu mer mat?
Fast det är ju inte så lätt som det låter om man har en massa saker man inte kan äta och redan äter massor :(
Och inte blir det lättare med mjölkstockning heller.. Stackare!

Har ingen aning.. har satt in spiral, hormoner som spökar? Min syster som är barnsjuksköterska sa att det kan hända just runt 3-4e månaden, och att det är mycket svårare att möta behov med pump...
Blir så mycket jobbigare med för innan har jag kunnat pumpa och ha flaskor framme färdiga, inte behövt ställa in i kylen och då har det gått fort att värma. Nu får jag så lite och måste då kyla allt för att kunna blanda, och då blir det kallt och tar längre tid att värma = mer ledsen bäbis :cry:
Förlåt att jag söker tröst. Jag är bara ledsen för det har gått så bra, fast det var jobbigt i början... men varit så glad och stolt när han har haft dagar helt utan ersättning.

Men men, det får väll vara såhär i nån övergångsperiod... och sen köra helt på ersättning...
Men visst, det underlättar om vi ska nånstans, jag får sova mer... jag kan äta allt igen.

Den här restriktiva diet har även gjort att jag nästan hamnat i ketos, urinen har bytt färg och lukt och min man tycker jag luktat aceton, men jag har inget att ta av.

Jaja... det gick i 3 månader..

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 021
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix