Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Har ingen aning.. har satt in spiral, hormoner som spökar? Min syster som är barnsjuksköterska sa att det kan hända just runt 3-4e månaden, och att det är mycket svårare att möta behov med pump...
Blir så mycket jobbigare med för innan har jag kunnat pumpa och ha flaskor framme färdiga, inte behövt ställa in i kylen och då har det gått fort att värma. Nu får jag så lite och måste då kyla allt för att kunna blanda, och då blir det kallt och tar längre tid att värma = mer ledsen bäbis :cry:
Förlåt att jag söker tröst. Jag är bara ledsen för det har gått så bra, fast det var jobbigt i början... men varit så glad och stolt när han har haft dagar helt utan ersättning.

Men men, det får väll vara såhär i nån övergångsperiod... och sen köra helt på ersättning...
Men visst, det underlättar om vi ska nånstans, jag får sova mer... jag kan äta allt igen.

Den här restriktiva diet har även gjort att jag nästan hamnat i ketos, urinen har bytt färg och lukt och min man tycker jag luktat aceton, men jag har inget att ta av.

Jaja... det gick i 3 månader..

Tre månader är faktiskt förbaskat bra jobbat!!! :bow:

Jag pumpade i 4-5 månader med första och då hade jag inte den problematiken runt omkring som du har haft, men efter fem månader hade jag absolut ingen lust mer. Att du inte orkar är mer än förståeligt. Tänk positivt, du har gett dit tbarn en bra start med modersmjölken och det är helt ok att gradvis trappa ner pumpandet nu. (Tycker i alla fall jag!)

Har ingen aning.. har satt in spiral, hormoner som spökar? Min syster som är barnsjuksköterska sa att det kan hända just runt 3-4e månaden, och att det är mycket svårare att möta behov med pump...
Blir så mycket jobbigare med för innan har jag kunnat pumpa och ha flaskor framme färdiga, inte behövt ställa in i kylen och då har det gått fort att värma. Nu får jag så lite och måste då kyla allt för att kunna blanda, och då blir det kallt och tar längre tid att värma = mer ledsen bäbis :cry:
Förlåt att jag söker tröst. Jag är bara ledsen för det har gått så bra, fast det var jobbigt i början... men varit så glad och stolt när han har haft dagar helt utan ersättning.

Men men, det får väll vara såhär i nån övergångsperiod... och sen köra helt på ersättning...
Men visst, det underlättar om vi ska nånstans, jag får sova mer... jag kan äta allt igen.

Den här restriktiva diet har även gjort att jag nästan hamnat i ketos, urinen har bytt färg och lukt och min man tycker jag luktat aceton, men jag har inget att ta av.

Jaja... det gick i 3 månader..

Jag tycker inte det är konstigt att mjölken börjar sina när din kropp är helt uttömd.
Som @majola säger är det grymt bra jobbat att du orkat så här länge.

Jag har själv haft tanken på att börja ge ersättning bara för att själv få börja sova mer.
Tänk om man kunde smita iväg en vecka och få sova hela långa nätter :)

Hade mjölkstockning light ;) Det gav med sig idag. Meeeeeeen, mjölken sinar :cry: Det började innan jag fick ont. Och det är mindre nu. Kunde få ut ca 150 ml på båda varje pumpning, ca 6-7 pumpningar/dag. Men förra veckan kändes brösten ständigt tomma och mjuka och det tog forever att tömma dom och fick ut ca 120... Nu är dom fortfarande mjuka och känns tomma och har jag tur får jag 100 ml =/

Visst att det varit ASJOBBIGT att pumpa, men jag har ändå känt mig stolt över att kunna ge honom. Visst att ersättning är jättebra, men det är ändå så processerat. Men jag orkar inte börja intensivpumpa varannan timme igen :cry::cry::cry: Ligger 6 kilo mindre än min normalvikt och har tappat ALLA muskler. Fast jag äter som en häst och dricker massor...
Nån som testat amningste?
Känner mig som sämsta mamman för att jag inte orkar försöka öka produktionen igen :(

Paprika har jag hört @DarkInNight, det är väll en chilifrukt?
Annars är det precis det jag också uteslutit, sen koffein och kolsyra? Funkar alla teer?
Jag dricker bara vatten och sen fruktsmoothies på havredryck.

Neeeeeej... hör en jätteledsen bäbis hos pappa. Haft besök idag.
Du har gjort det superbra att hålla på så i tre månader! Du är en fantastisk mamma även om ni ger bara ersättning! Till vilket pris ska du fortsätta? Hur mycket tid och energi ska det få ta innan man ger upp? Äter ju också mjölkfritt och tycker ibland att det är väldigt omständigt (mest om man äter ute eller är borta nånstans) och har funderat om man skulle ge upp men det får väl gå ett tag till... Jag kan ju åtminstone amma så på det viset är det ju enkelt och praktiskt!
Fundera på vad det är värt för dig och om det är värt att gå ner ännu mer i vikt och bli alldeles för tunn, det kommer inte vara en glad mamma det heller..

Nu ska jag iväg och jobba ca 4 h i Stockholm. Lillfröken får stanna hemma! Har pumpat ur så det borde räcka under tiden men annars har vi ju ersättning hemma. Både skönt och läskigt på samma gång.

Raphael dissar flaskan... Jag har ju inte gett sa mycket flaska men pumpar ur ett par maltider i veckan. Min tanke var val att efter tre-fyra manader gradvis trappa ner amningen, till en borjan genom att ge brostmjolk pa flaska, sedan ngt mal ersattning om dagen osv. Hmm. Har i var lilla stad finns bara nuk och avent-flaskor, men i grannstaden finns dr brown och tomee-vaddenuheter och dylika fancy grejor. Kanske blir en shoppingtur nasta vecka.

Vi har Avent och det funkar bra, kanske för att hon inte hade något val där när jag blev inlagd.

Det gick bra när jag var borta även om hon sen haft en ganska orolig eftermiddag, kanske det blir så när jag är borta så det blir konstigt.

Mina stora barn har också funkat utmärkt med avent (och nuk). De var dock mer vana redan från början, storebror ville ju inte amma alls t ex och syrran stödfodrades ju ganska tidigt.

Raphael dissar flaskan... Jag har ju inte gett sa mycket flaska men pumpar ur ett par maltider i veckan. Min tanke var val att efter tre-fyra manader gradvis trappa ner amningen, till en borjan genom att ge brostmjolk pa flaska, sedan ngt mal ersattning om dagen osv. Hmm. Har i var lilla stad finns bara nuk och avent-flaskor, men i grannstaden finns dr brown och tomee-vaddenuheter och dylika fancy grejor. Kanske blir en shoppingtur nasta vecka.
Tommee tippie var den enda som funkade på dottern när hon var bebis, provade de flesta sorters flaskor. Kändes som det gick en hel förmögenhet!! Men med den så funkade det så denna gång köpte jag såna på en gång. Nu har vi inte använt dom så många gånger men när vi väl gjort det har han tagit flaskan på en gång!

Vi kör med MAM flaskor. Funkar bra för oss. Har testat nån mer sort som följde med bröstpumpen men men det vill fröken inte ha alls.
Har kört anti-colic varianten.

Det är ju fler här som pumpar. Hur förvarar ni mjölken i frysen? Gjorde tärningar med första (12 år sen) men det känns lite onödigt meckigt. Finns det nån sorts enkla flaskor som går att diska i maskin kanske? Donerade mjölk med första och då fick vi 200 ml flaskor som vi fyllde och lämnade tillbaka frysta, men var får man tag på såna?

Burkar, är det något speciellt eller menar du flaskorna? Speciella bröstmjölkspåsar, var hittar man det?
Jag menar de här burkarna, VIA heter de:
http://www.philips.de/c-p/SCF612_10/avent-via-avent-muttermilchbehaelter

Påsar finns bland annat från Elanee, Medela och Lansinoh. Jag har de från Elanee nu och har även använt Medelas.

Både burkar och påsar borde väl finnas på typ Babyproffsen och dylika butiker? Jag har ju inte köpt mina i Sverige, så jag vet tyvärr inte.

Åh perfekt! Jag har ju Avent-pump och det ser ut som om man kan pumpa direkt i burkarna? Hittade inte det är på Avents svenska sida, får väl leta lite bättre nu när jag vet vad jag söker.

Åh perfekt! Jag har ju Avent-pump och det ser ut som om man kan pumpa direkt i burkarna? Hittade inte det är på Avents svenska sida, får väl leta lite bättre nu när jag vet vad jag söker.

Om jag.minns rätt går det att pumpa direkt i burkarna. Hade avent med dottern, men nu har jag tappat bort pumpen :)

Sökte runt lite på Philips sida och hittade. Dock slut på lager... typiskt. Ska ändå köpa nån mer flaska så då kan jag ju ta det samtidigt.

Googla "philips avent via förvaringsmugg för bröstmjölk" - finns pa flera internetbutiker verkar det som.

Japp, går att pumpa direkt i burken!
Tillägg: Adaptern som man använder för att skruva fast burken på pumpen passar naturligtvis även till avents supnappar, så man kan mata direkt ur burken också. Muchos praktiskt om man är på vift, men burkarna ligger inte så skönt i handen tycker jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 021
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?