Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Sådär, då var första vaccinationen avklarad. Bebis blev jättechockad och ledsen men det gick snabbt över när hon fick komma upp i famnen. Somsagt tre månader idag, väger 5,6 kilo och är 59 cm lång - vår lilla skrutt ;-)

Får införskaffa ett par tröjor och testa mig fram (i storlek 74, hur galet är inte det! Min lilla bebis!). Med body under blir det ju inte helt bar mage när de åker upp i alla fall. Funkar det kanske bättre med hängslebyxor (vilket jag inte tycker är så praktiskt).

Har ni sovsäck? Hur många i så fall? Vi har ingen torktumlare och en riktig liten kräkis, så jag ska köpa en extra för nu torkar den inte under dagen längre när det inte är så varmt och soligt som under sommaren.

Vi har massa tröjor, de flesta i omlott-modell som jag hade som barn :eek:. Men även en del typ koftor och cardigans. Har inte använt de speciellt mycket än. Vi använder framför allt pyjamas men har ett par sovpåsar också, har nog fem pyjamasar (i storlek 56 som han har nu) och två sovpåsar.

Bild på älskade ungen som fyller 1 månad idag:
IMAG0144.jpg

*kl*
Apropå dreglisarna är jag faktiskt lite besviken, vet inte om vi köpt helt kassa, men jag tycker halsöppningen är så stor på dom och det mesta kräket iaf har en tendens att hamna just i glipan:crazy:..
Provade att ha på honom vantar häromdagen.. tack så mycket, det var gott sa han! Så nu undrar jag verkligen hur vi ska klara vintern:p

Jag gillar smågrejorna vid sidan av bäst! (beställer alltid en stor påse smågodis när det kommer besök från Sverige. „smågodis“ är också ett av de få ord som min man kan på svenska; hej, tack, lista, smågodis och hitta Nemo – vad behöver man mer?)

Idag har vi fått godkänt på fyramånaders-besiktningen. 67 cm och 6940 gram. Två sprutor. Han grät lite vid vaccineringen med med napp och en massa pussar så gick det snabbt över. Min barnläkare rekommenderade att börja med lunchpuré nu. Hon sa att det inte fanns några belägg för att det är bättre att vänta till efter sex månader. Vi provar nog i helgen om han är frisk från förkylning och vaccinering då (så att pappa får vara med första gången!).

Nu börjar det ju bli lite kallare och ibland känner jag att en tröja utanpå bodyn vore lämpligt, men att det inte måste vara en hel velour- eller fleecejacka. Har ni tröjor? Jag tycker att de är så opraktiska för de bara åker upp. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Sitter de bättre om man har en body under?

:D Vi hade en ganska bra deal tyckte jag, jag fick innehållet och lilleman påsen:D

Tycker också tröjor är riktigt opraktiskt, men med en body under blev det faktiskt lite bättre tyckte jag:)

Jag är väldigt förtjust i sovpåsarna, men vi har bara tre, skulle ju behövas minst 7 med tanke på mängden kräks som produceras.. Övriga nätter blir det pyjamas, jag kan bli galen på varianterna med knappar, skulle behöva gå en högskolekurs för att lyckas knäppa dom känns det som:p

Cilia är 7,5 vecka nu. Tidigare krävde hon också att man höll henne när hon skulle somna, men inte nu längre.
Och det är skönt att hon sover hela natten. För bara någon vecka sen vaknade hon mitt i natten och skulle ha mat.
Och vägrade somna om efteråt! Jag beundrar er som kan sova med bebis i sängen en hel natt utan att bli tokig!!
C har samma sovstil som sin far. Väderkvarn tror jag den kallas.....

Söt din kille är:love: Mycke hår har han också

*KL*

Oliver är snart 2,5 månad älskade ungen :love:
Inatt har han sovit för fösta gången heeela natten :) la honom kl 8 o han vakna 06.30 :eek: helt underbart!!!

Mina samtal me psykologen har hjälpt, jag har fått prata igenom hela förloppet i detalj o mina känslor och visst bubblade det över men det hjälpte. Dock långt ifrån färdig men d känns MYCKET bättre!!

Här är fisen med gymet ja prata om .) han älskar det verkligen!
th_314912_10150397623645239_667865238_10468654_1071282873_n.jpg

Ny bild på charmtrollet ;)
th_319108_10150393922860239_667865238_10448437_285771775_n.jpg

Cilia är 7,5 vecka nu. Tidigare krävde hon också att man höll henne när hon skulle somna, men inte nu längre.
Och det är skönt att hon sover hela natten. För bara någon vecka sen vaknade hon mitt i natten och skulle ha mat.
Och vägrade somna om efteråt! Jag beundrar er som kan sova med bebis i sängen en hel natt utan att bli tokig!!
C har samma sovstil som sin far. Väderkvarn tror jag den kallas.....

Söt din kille är:love: Mycke hår har han också

Då finns det hopp om E också med andra ord. Det är lätt att glömma att han fortfarande är liiiiten. Jag tycker det är mysigt att honom jämte mig, ibland antar han väderkvarns-stilen men det är i regel när han börjar bli hungrig så då väcker jag honom. Sen däckar han igen.
I natt sov underbarnet sex timmar i sträck, helt underbart. Fast han brukar bara vakna 2 gånger under natten, så jag är ganska bortskämd.

Han är den finaste, en liten trollunge med sin kalufs:love:!

Himla söt kille!

Vår grabb kunde inte heller somna själv för ngn vecka sen eller ett par men nu går det faktiskt ibland så det har nog lite med åldern att göra.

KL
Apropå tröjor så har vi nästan alltid långärmad body och när vi är ute har han typ en collegetröja eller stickad tröja över. Här är inte jättevarmt nu och han sitter ofta i bärselen så då känns det som att det behövs lite över armarna när det blåser. Så länge man har bodyn under gör det ju inte så mkt om tröjan åker upp ibland.

Han hälsar och tackar ;).

Det känns skönt att höra. Då kan jag lugna ner mig några hekto och ta det som det kommer :)

KL

Är allt lite avis på er med bebisar som ammar så "sälla " natte-tid...!!
Vi har nu provat att lägga M tidigare för fick en känsla av att "det slog över" på henne pga trötthet. Tänker inte fortsätta prova. Insomnings-tiden fördubblades. Så, hon får fortsätta som tidigare så kommer nog ålder rätta till sov-tiderna :)
M läggs i sin säng mellan 22:00 och 23:00 beroende på hur trött hon är. Ammas vid 22:00 nästan exakt varje kväll.
Från sista ammningen vid 22 till första natt-maten går det tre timmar.... Har jag tur går det fyra. Men det innebär ju inte tre-fyra timmars sömn för hon somnar ju nästan aldrig direkt efter 22 maten.
Så nästa mat-stund sker vid 01-02:00 sen efter det är det varannan timme resten av natten.

Som ny-född somnade hon alltid liggandes på en kudde i mitt knä i tv-soffan, men nu lägger vi henne i hennes säng när vi tror/tycker det är dax. Snutten bredvid, nappen i och lite "bump" eller "skav" på blöjan tills hon varvar ner. Sen får hon somna själv men vi sitter/ligger (hennes säng står precis intill min) bredvid och klappar och stryker om vi ser hon varvar upp eller nappen åker ur.
Nappen är verkligen ingen favvo men vid insomning funkar den bra.

Vi har mkt tröjor.... Med blixt-lås oh huva. Ngra i college-tyg, ngra i ngt lurvigt material oh ngra i velour. Alltid body under. Lillan blir hel-vild oh rejält förbannad om man trär på henne en mössa så luv-tröjor är guld värda här!!

En annan sak.... Hon har börjat med ngt nytt, och det är inget bra..!
Har sedan hon varit ny-född kunnat tolka hennes hungrig-signaler utan problem. Men senaste veckan har hon skrattat.... För att sedan bli LEDSEN och storgråta på en halv sekund. Och sen ska det gråtas uj uj och hon är vrål-hungrig!! Näst intill otröstlig så det tar en bra stund att fp henne att ta bröstet. Vad är detta?? Har hon så fullt upp med annat att hon själv helt enkelt glömmer hungern och sen blir det panik? Det var nog den idéen jag ih sambon har. Fast oh andra sidan när detta inträffat vet jag att det inte gått ovanligt lång tid sen sista måltiden utan helt normalt.
Våran lillan som aldrig stor-gråter. Hjärtat brister ju när hon gör sådär för det är krokodil-tårar som rullar nerför kinderna på henne..!

Det är nog bara att härda ut, de flesta barnen ammar ju mer och mer sällan under natten. E har gått från att amma 6-7 gånger till numera 2 (som standard, kan bli fler) på bara ett par veckor. Det är ju mycket möjligt att det kommer bakslag eftersom han är så liten ännu men ändå...

Jag är ju avundsjuk på er som har barn som kan sova och somna själva! Visst är det mysigt att honom jämte i sängen, men det hade varit trevligt att kunna lägga honom för sig själv, inte minst pga psd, socialstyrelsen rekommenderar ju att de sover själva.

Apråpå tårar, igår var första gången det kom tårar när E skrek. Inget jätteroligt utvecklingssteg, men ändå! Han skriker som en stucken gris flera gånger om dagen och har även för ovana att fäkta så han river upp blödande sår i ansiktet. Han har temperament killen, kan undra vem han fått det från... (Sanningen är att vi båda har jävulskt temperament så det vore konstigt om E betedde sig som ett lamm...). Att han blir så arg beror nog dels på magknip ibland men även att han är extremt otålig och blir vansinnig om man inte tar upp honom NU och tröstar honom.

Senast ändrad:

Jag tror med att sovtiden kommer regleras med åldern..men hur länge är hon vaken innan ni lägger henne ungefär? Har ni någon nedvarvningsrutin? Vad händer om du kvällsammar henne i sovrummet och har det lite tyst och dämpad belysning, kommer hon till ro snabbare då eller är det fullt ös iaf? Jag tycker det är så intressant hur de små fungerar olika för vi hade uppe det här med nattsömn och tider i vår föräldragrupp nyss :)

Slutet hängde jag inte med på..krokodiltårar är ju falska tårar, dvs. spelad ledsenhet?

Jo som du säger, barahärda ut :) Hon är ju trots allt inte så gammal ännu.... 10 veckor igår blev hon lillan.

*kl*

När det gäller nattning har jag helt enkelt accepterat att det är bebis som bestämmer. :D Vi lägger oss mellan 22-23 och då får jag också göra det. Vilket jag faktiskt inte lider särskilt mycket av längre då jag insåg hur najs det är att få varva ner med en bra bok eller nåt istället för att sitta och slöglo på tvn som det annars skulle ha blivit.
Här finns inte på kartan att Alex skulle sova ensam i egen säng, max fem minuter sedan vaknar han och ropar, så vi samsover och jag toknjuter av det med. Oförskämt trevligt att vakna till en skrattande och leende bebis. :love:

Hur länge hon varit vaken är olika. Hon tar många korta korta tupp-lurer hela dagen. För ngra veckor sedan sov hon ibland timmar på dagen men det händer inte lika ofta nu.
En kväll för oss:
Ammning ca kl:18,20 och 22. Ibland tätare.
Nej jag får återkomma. Smulan vill umgås och sambon vill ha kaffe-sällskap.....

Det är nog bara att härda ut, de flesta barnen ammar ju mer och mer sällan under natten. E har gått från att amma 6-7 gånger till numera 2 (som standard, kan bli fler) på bara ett par veckor. Det är ju mycket möjligt att det kommer bakslag eftersom han är så liten ännu men ändå...

Och jag är lite avundsjuk på dig! ;)

För nån månad sen åt J 2 ggr/natt - ungefär vid 2 och 5. Nu äter han däremot hur många ggr som helst! Igår åt han för fjärde gången kl 2, vi la oss vid 22... :grin: Jag är inte alls imponerad :p Men förutom det så är han världens enklaste bebis, synd att klaga då.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 034
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
4 532
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 657
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar