Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här är livsmedelsverkets pressemeddelande:
Nya råd avdramatiserar mat för barn
Och här är remissen och annat textmaterial. Jag tycker inte att det verkar så galet:
Remisser
Elize! Vill bara säga att jag känner precis som du ibland när det ska bäras på o gullas med M o man ser och/eller hör att hon inte alls är med på noterna. Det kryper i hela kroppen på mig då. Kombinerat med sömnbrist kan jag tänka mig att det är nära på katastrofkänsla.
Hoppas det känns bättre efter sömn o dusch!
Jag känner flera barn som inte accepterat varken napp eller flaska och det har inte varit mycket att göra åt saken faktiskt.
Men har ni provat med olika flaskor? Eden äter t.ex bara från mam-flaskor, tror det är napparn på de andra som ställer till det.
Men skulle det krisa någongång kanske det går att ge henne lite försiktigt ur en kopp/sked?
Nu hade vi ju lite andra flaskproblem med L eftersom han inte ville äta alls, men följande tips fick vi:
1) Håll pekfingret mot bebisens haka som om du tänkte dra ut flaskan (vilket du självklart inte gör!).
2) nappen pekar lite upp mot övre gommen.
3) huvudet är lite lätt bakåtlutat (=lättare för dem att svälja)
4) killa henne lite på hakan, det kan få igång sugandet.
Obs! jag har ingen aning om ifall detta kan skada amningen (min kom ju t ex inte igång med amning)! För oss var det ju viktigt att han åt överhuvudtaget.
Vad har du för pump? Jag har ju en Medela symphoy dubbelpump hemma, men den kan jag ju inte släpa med mig om jag åker bort eller till jobbet. För dessa tillfällen har jag dels en Medela Swing (elektrisk) och en Philips Avent (handpump). Handpumpen är faktiskt lika snabb (eller långsam, det beror på hur man ser det) som den lilla elektriska. Jag behöver ungefär en halvtimme med dubbelpumpen för att få ut en 180 ml-flaska per bröst. För ungefär en månad sedan gick det snabbare för då hade jag mer mjölk. Med handpumpen får jag kanske ut ca 150 ml på 20min (ett bröst). Det tar helt enkelt lite tid (jag vet att det går mycket snabbare för en del, men jag är ju ändå rätt van)
Dreglar som ett helt gäng boxrar har han börjat göra nu också
Så, till veckan ska vi iväg och köpa mobil till sängen och ett gym.......Detta är ngt jag trode skulle komma senare...iaf gymmet....Men som sagt, tiden går fort, och hon börjar verkligen intressera sej rejält för saker!
Har fortfarande inte beställt tid för återbesök borde nog göra det nu. Får man äta vanliga P-piller när man ammar eller bara minipiller?
Om jag funderar lite fritt kring flaskbekymret så kanske det är att hon börjar bli större och mer medveten om varifrån maten kommer nu? Är hon verkligen hungrig de gånger hon inte vill äta ur flaskan eller kan det vara att hon egentligen bara vill ligga nära dig och mysäta?
Ang. att pumpa så har jag fått tips om att man ska välja samma tidpunkt varje dag, så kroppen vänjer sig och producerar lite extra mjölk till det tillfället. Sen tar det nog ett tag att få till snitsen.. och drick mkt vatten!
Men sen tycker jag inte du ska oroa dig för mycket, skulle du blir borta en längre period så löser det sig säkert med maten då med på ett eller annat sätt
Och nu kanske det är en klen tröst men de första elva veckorna åt E i princip varannan timme dygnet runt för att en dag helt plötsligt nöja sig med var fjärde timme. Nu när hon är 13 veckor ligger vi någonstans mellan 2-5 timmar mellan målen och helt plötsligt har det frigjorts massa tid för mig så inte går åt till amning..
Vi får hålla tummarna att din lilla också börjar dra ut på mellantimmarna snart så du hinner iväg som du vill.