Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Jag håller med er båda! Förstår inte detta bärande och bristen på förståelse hos en del när man vill vara restriktiv med bäbislangning.

Elize! Vill bara säga att jag känner precis som du ibland när det ska bäras på o gullas med M o man ser och/eller hör att hon inte alls är med på noterna. Det kryper i hela kroppen på mig då. Kombinerat med sömnbrist kan jag tänka mig att det är nära på katastrofkänsla.
Hoppas det känns bättre efter sömn o dusch!

+ SaraXX

SKÖNT att det finns fler som känner på samma sätt!!!

Och jo, efter dusch oh sömn kändes det bättre, och idag har det varit en mkt bättre dag trots lite små-kinkigt fr lillan. Men de små är ju precis som oss....Har bra och dåliga dagar lixom :)

KL

Tänkte höra lite med er om detta med flask-matning.
Lillan har vid ngra tillfällen käkat glupskt utan problem ur flaska. Var då ersättning i flaskan (ngn gng bröst-mjölk oxå).
Eftersom jag inte kommit igång med pumpandet så ville vi prova om flaska + ersättning fungerar. För lixom, det kan hända ngt. Jag kan få punktering på bilen när jag är iväg själv, och då är det ju bra att sambon kan mata lillan.

Men som sagt, bara ngra av desto fler försök som detta med flaska funkat. Hon blir riktigt rejält skit-förbannat kort sagt. Hon vet hur man äter ur flaskan, och har ju visat oss det, och ersättningen verkade ju smaka bra de tidigare gngerna, så verkar vara så att hon helt enkelt inte vill ha ngt annat än bröstet. (Provat med bröst-mjölk i flaska oxå, men med samma resultat=ena gngen går det, nästa absolut inte...).
Är på jakt efter en bättre pump för att försöka så fart på pumpandet oxå. Den jag har nu tar det en evig tid med, och mkt jölk har jag, men ut får jag den knappt inte med den pumpen jag har.

Detta känns så begränsande för mej....Hon äter varannan-var tredje timma dag-tid.
Att fara och klippa/färga håret, eller rida är det ju inte tal om så länge hon inte kan acceptera flaskan. Och sambon vill så gärna få iväg mej så han och lillan får egen-tid :)
Jag har tänkt hel-amma så länge det känns bra och fungerar bra, men vill ju ändå så gärna att hon skulle vilja ta flaska då och då.

Tips??
Jag försöker hålla mej borta, så får sambon sköta flask-matandet, för mej luktar det ju mat av, så då låter hon sej ju absolut inte "luras".

Hon är ju inte gammal heller, bara dryga 10 veckor, så visst, ingen panik alls att hon ska acceptera flaska, men som sagt, skulle vara en slags trygg-het för mej if jag visste hon gjorde det.

Senast ändrad:

Jag känner flera barn som inte accepterat varken napp eller flaska och det har inte varit mycket att göra åt saken faktiskt.
Men har ni provat med olika flaskor? Eden äter t.ex bara från mam-flaskor, tror det är napparn på de andra som ställer till det.
Men skulle det krisa någongång kanske det går att ge henne lite försiktigt ur en kopp/sked?

Nu hade vi ju lite andra flaskproblem med L eftersom han inte ville äta alls, men följande tips fick vi:
1) Håll pekfingret mot bebisens haka som om du tänkte dra ut flaskan (vilket du självklart inte gör!).
2) nappen pekar lite upp mot övre gommen.
3) huvudet är lite lätt bakåtlutat (=lättare för dem att svälja)
4) killa henne lite på hakan, det kan få igång sugandet.

Obs! jag har ingen aning om ifall detta kan skada amningen (min kom ju t ex inte igång med amning)! För oss var det ju viktigt att han åt överhuvudtaget.

Vad har du för pump? Jag har ju en Medela symphoy dubbelpump hemma, men den kan jag ju inte släpa med mig om jag åker bort eller till jobbet. För dessa tillfällen har jag dels en Medela Swing (elektrisk) och en Philips Avent (handpump). Handpumpen är faktiskt lika snabb (eller långsam, det beror på hur man ser det) som den lilla elektriska. Jag behöver ungefär en halvtimme med dubbelpumpen för att få ut en 180 ml-flaska per bröst. För ungefär en månad sedan gick det snabbare för då hade jag mer mjölk. Med handpumpen får jag kanske ut ca 150 ml på 20min (ett bröst). Det tar helt enkelt lite tid (jag vet att det går mycket snabbare för en del, men jag är ju ändå rätt van)

Jag känner flera barn som inte accepterat varken napp eller flaska och det har inte varit mycket att göra åt saken faktiskt.
Men har ni provat med olika flaskor? Eden äter t.ex bara från mam-flaskor, tror det är napparn på de andra som ställer till det.
Men skulle det krisa någongång kanske det går att ge henne lite försiktigt ur en kopp/sked?

Kan ju vara så att hon aldrig kommer gilla flaska, och då får det ju gå ändå :) Men knepigt när det passar ibland och ibland inte....?
Samma här, mam är den som funkat bäst. Även provat Avent och nuk.

Detta med att hon inte vill, har kommit ju äldre hon blir. Första gngen vi provade flaska var hon inte gammal, och direkt förstod hon tekniken och åt glatt....

Nu hade vi ju lite andra flaskproblem med L eftersom han inte ville äta alls, men följande tips fick vi:
1) Håll pekfingret mot bebisens haka som om du tänkte dra ut flaskan (vilket du självklart inte gör!).
2) nappen pekar lite upp mot övre gommen.
3) huvudet är lite lätt bakåtlutat (=lättare för dem att svälja)
4) killa henne lite på hakan, det kan få igång sugandet.

Obs! jag har ingen aning om ifall detta kan skada amningen (min kom ju t ex inte igång med amning)! För oss var det ju viktigt att han åt överhuvudtaget.

Vad har du för pump? Jag har ju en Medela symphoy dubbelpump hemma, men den kan jag ju inte släpa med mig om jag åker bort eller till jobbet. För dessa tillfällen har jag dels en Medela Swing (elektrisk) och en Philips Avent (handpump). Handpumpen är faktiskt lika snabb (eller långsam, det beror på hur man ser det) som den lilla elektriska. Jag behöver ungefär en halvtimme med dubbelpumpen för att få ut en 180 ml-flaska per bröst. För ungefär en månad sedan gick det snabbare för då hade jag mer mjölk. Med handpumpen får jag kanske ut ca 150 ml på 20min (ett bröst). Det tar helt enkelt lite tid (jag vet att det går mycket snabbare för en del, men jag är ju ändå rätt van)

Tack för tips :bow:

Jag har en NUK sensitive manuell
http://www.gobaby.se/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/_/2.16003.252071.jpg

Har inte provat så många gnger, men de gnger jag provat är jag helt slut och kramp i handen när det är 20-30 ml i flaskan :crazy: Känns inte som den "suger":o tillräckligt eller hur man ska säga...?? Har ju heller inget annat än bebis att jämföra med, så svårt att veta.
Fast.....Det lilla jag vill kunna pumpa ur, borde denna pump duga till, så jag kanske helt enkelt får kämpa på....?
Vad fungerar bäst för dej....Står, ligger eller sitter du t ex, när du pumpar?
Jag viöll pumpa ur så jag kan frysa in ngra "skvättar" så det i alla fall finns i nöd-fall. (Min mamma blev sjuk och inlagd på sjukhus ngra dagar då jag bara var ngra veckor, men det gick toppen, för jag var hemma med min pappa och i frysen hade vi gott om käk :)...Så bl a det som finns i mina tankar.

Jag brukar sitta vid datorn! Om jag har barnvakt, annars sitter jag pa golvet och larvar mig sa att lilleman ska vara nöjs under tiden!

Jag pumpar nästan varje dag då jag åker till stallet och rider när min sambo kommit hem. Vår son har blandat flaska och amning se ganska tidigt men det har inte vart några problem alls så jag vet inte om jag har så mkt tips att ge. Har två olika flaskor och han äter lika glatt ut båda. Provad en handpump först men jag tyckte det var rätt jobbigt så nu har jag en liten elektrisk som även kan drivas med batterier. Användbart igår när jag var på tävling hela dagen och behövde pumpa ut lite.

Amningen funkade aldrig för oss, och min mjölk kom aldrig riktigt igång.
Lillan föredrar mam flaskorna.
Däremot nappen är det lite si och så med. Hon har stort sugbehov mellan varven, men det är långt ifrån alltid hon tar nappen.
Hon suger istället på sin knytnäve, sina kläder, sitt täcke eller mina kläder och fingrar.

kl

Hon har kommit igång ordentligt med att göra ljud nu. Det låter så gulligt när hon ligger och "snackar" med diverse saker.
Förra söndagen var det hunden som fick en utskällning för att han lagt sig utom räckhåll för henne.
Tycker synd om voffe när hon blir mer rörligt.

Om jag funderar lite fritt kring flaskbekymret så kanske det är att hon börjar bli större och mer medveten om varifrån maten kommer nu? Är hon verkligen hungrig de gånger hon inte vill äta ur flaskan eller kan det vara att hon egentligen bara vill ligga nära dig och mysäta?

Ang. att pumpa så har jag fått tips om att man ska välja samma tidpunkt varje dag, så kroppen vänjer sig och producerar lite extra mjölk till det tillfället. Sen tar det nog ett tag att få till snitsen.. och drick mkt vatten!

Men sen tycker jag inte du ska oroa dig för mycket, skulle du blir borta en längre period så löser det sig säkert med maten då med på ett eller annat sätt :)
Och nu kanske det är en klen tröst men de första elva veckorna åt E i princip varannan timme dygnet runt för att en dag helt plötsligt nöja sig med var fjärde timme. Nu när hon är 13 veckor ligger vi någonstans mellan 2-5 timmar mellan målen och helt plötsligt har det frigjorts massa tid för mig så inte går åt till amning..
Vi får hålla tummarna att din lilla också börjar dra ut på mellantimmarna snart så du hinner iväg som du vill.

Senast ändrad:

Dreglar som ett helt gäng boxrar har han börjat göra nu också:eek:

Dregglisar! Det var någon tidigare i tråden som frågade om de som Alexander har på sig, jag googlade "dregglisar" och köpte från dregglis.se för billig peng. Inte så bra sydda (veckade) men de fyller sin funktion. Min pojk har också börjat dreggla ordentligt nu, dessutom tar de rätt mycket när han spyr också. Iob-butiken hade fina också såg jag.

Förmodligen är det så, att allt omkring är superspännande just nu. Om det lugnar sig eller ej får vi se och till dess får jag agera tålmodig bläckfisk bäst jag kan ;)

Ang. smakportioner så har vi tänkt börja någongång efter fyramånadersdagen. Kanske har hon hunnit börja visa intresse för mat då och isf kör vi nog på om det funkar bra. Annars får vi väl prova lite då och då tills hon är redo helt enkelt.

Mmm.. vi har iaf kämpat vidare med amningen över helgen, jag tycker det känns tidigt att sluta än. Jag har provat att gå undan till ett lugnt, lite mörkare rum vid alla mål (även flaskmålet) och ibland går det lättare och ibland inte. Att sluta med ersättningen helt resulterar i att jag får amma bortåt 4 timmar i sträck på kvällen och sen är hon möjligtvis nöjd och kan somna men oftast inte. BVC säger att bebisen styr mjölkproduktionen men det verkar min kropp vara immun mot på kvällstid, jag har provat massa saker men det blir inte bättre tyvärr :(
Så att ta bort det målet är inte ett alternativ som varken jag eller fadern känner oss bekväma med men frågan är om vi ska börja ge på anat sätt än i flaska. På onsdag är det dags för bvcbesök så vi får se hur kurvorna ser ut och vad de säger då.

Så, till veckan ska vi iväg och köpa mobil till sängen och ett gym.......Detta är ngt jag trode skulle komma senare...iaf gymmet....Men som sagt, tiden går fort, och hon börjar verkligen intressera sej rejält för saker!

Edens babygym har varit min frukosträddare sen hon var någon månad gammal så det kan jag rekommendera ;)

Har fortfarande inte beställt tid för återbesök borde nog göra det nu. Får man äta vanliga P-piller när man ammar eller bara minipiller?

Jag fick iaf recept på cerazette, som efter en snabb googling verkar vara ett p-piller som är ok för det är östrogenfritt. Men då är det ju inte ett "vanligt" p-piller i den bemärkelsen heller, men det kanske kan funka?

+ Donnatello

Verkar intressant med en sådan där liten elektrisk pump.....Får kika runt lite efter ngn sådan. Verkar smidigt!!

Om jag funderar lite fritt kring flaskbekymret så kanske det är att hon börjar bli större och mer medveten om varifrån maten kommer nu? Är hon verkligen hungrig de gånger hon inte vill äta ur flaskan eller kan det vara att hon egentligen bara vill ligga nära dig och mysäta?

Ang. att pumpa så har jag fått tips om att man ska välja samma tidpunkt varje dag, så kroppen vänjer sig och producerar lite extra mjölk till det tillfället. Sen tar det nog ett tag att få till snitsen.. och drick mkt vatten!

Men sen tycker jag inte du ska oroa dig för mycket, skulle du blir borta en längre period så löser det sig säkert med maten då med på ett eller annat sätt :)
Och nu kanske det är en klen tröst men de första elva veckorna åt E i princip varannan timme dygnet runt för att en dag helt plötsligt nöja sig med var fjärde timme. Nu när hon är 13 veckor ligger vi någonstans mellan 2-5 timmar mellan målen och helt plötsligt har det frigjorts massa tid för mig så inte går åt till amning..
Vi får hålla tummarna att din lilla också börjar dra ut på mellantimmarna snart så du hinner iväg som du vill.

Jo tror det stämmer det du säger, att nu är hon mer medveten om vart maten kommer ifrån (vart maten SKA komma ifrån :grin: ).

Aah tack, det lät som ett nyttigt tips =)

Nej jag bör nog eg inte oroa mej, allt löser sej ju alltid på ngt vis :) Haha, jag var så himla säker på att jag skulle bli coola morsan, men aj aj så jag bedrog mej....Nog finns det de som är bra mkt mer "hysteriska" än mej, men jag är bra mkt värre än jag trode jag skulle bli :)

Jo tids nog så kommer jag få massor av tid att göra "egna" saker, hon är ju så himla liten ännu. Jag klarar mej allt tills dess :) Tror nästan det är "värre" för sambon, som vill ge mej egen-tid, och så vill han ha pappa-dotter mys, oh så funkar de inte med flaskan....
Men som sagt, tids nog, och allt löser sej :)

KL

Imorse vaknade jag och sambon av att lillan låg på tvären i sängen, kikade ner mot fot-ändan och ooooaaaa: de, skrattade, och tjattrade för fullt med gose-kaninen som sitter i fot-ändan på hennes säng........Lilla söta bebis :love:

Har ni tips på ROLIGA baby-gym? HAr kikat runt lite, och har väll hittat ngra som fallit mej i smaken, men har ni tips så mottages de tacksamt.
Som sagt, roliga....Med ngn spegel kanske? Prassel? Ett gym med många "finesser" och skojjig-heter lixom. Flera jag kikat på har bara ngra få enkla hängande saker...Känns som att det är roligt en stund, men sen när de bli äldre då...?
Även tips på inköps-ställe mottages. Bor på liten ort så e-handel är en fördel.

Sambon har ju semester denna vecka, oh jisses vad gött det är :bow:

Har även ägnat en stund av dagen till att läsa om olika preventiv-medel.....Jag vill inte :crazy: Den ena biverkningen låer ju värre än den andra ju...!! Vad har ni valt för ngt?? Varför??

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 034
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
4 534
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 661
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar