Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Jag slår också ett slag för dregglisarna. De sparar en del tvätt. Väldigt praktiska.

Jag håller med er båda! Förstår inte detta bärande och bristen på förståelse hos en del när man vill vara restriktiv med bäbislangning.

Jag gillar inte heller när en miljon olika människor ska bära omkring på min lilla.
Mamma är expert. Från det att hon kommer hit så har hon i princip lillan i famnen tills dess att hon kör härifrån.
Och det kan handla om flera timmar. Jag vet att hon menar väl och att hon älskar barn, men ändå. C klarar av att ligga själv lite.
Men det är ändå skönt när mamma är här, för då får jag lite egentid. Hon brukar ta hunden och lägga lillan i barnvagnen och ta en promenad. En låååång sådan:laugh:
Vilket gör att jag blir fri från båda "barnen" här;).

Särskilt jobbigt tycker jag det är när små barn ska hålla och det ska passas runt hela syskonskaran. Det är ingen docka liksom! Så känner man sig som värsta hönsmamman. Är det annorlunda sen när man själv får fler barn kanske? Just det här med att barn ska hålla tänkte jag..
Hur små barn låter ni hålla i er bebis? Det beror så klart på barnet också.. En 1,5 åring höll i M en kort stund med övervakning så klart men då hade jag hjärtat i halsgropen..

Senast ändrad:

Vi valde IKEAs babygym i trä. Dels för att det inte kändes så plastigt som många andra och dels för att man lätt kan byta ut de hängande grejerna så det blir variation på det viset.

Jag är inte restriktiv alls. Nästan vem som helst far halla - jag litar att han säger till när han inte vill mer. Och jag har inga skrupler att säga att nu vill han nog till mamma och ta tillbaka honom om det behövs.

Yngsta var fem, hon höll och matade under uppsikt - men bara när hon satt längst in i soffan sa det var "fallsäkert".

Vi valde IKEAs babygym i trä. Dels för att det inte kändes så plastigt som många andra och dels för att man lätt kan byta ut de hängande grejerna så det blir variation på det viset.
Så resonerade vi också och därför har även vi ett i trä från Ikea:)

Jag bryr mig inte heller om vem som håller i E, alla som vill får hålla och han säger i från när han vill vara i fred. Vilket han iof aldrig vill, vi har ju snarare det jobbigt med att han aldrig kan vara själv och kräver kroppskontakt mer eller mindre hela dygnet. Så jag behöver sällan säga ifrån :).

Det senaste dygnet är nästan det bästa hitintills. E somnade som en gris ca 22.00, vaknade vid 01.00 och ammade, somnade igen. Vaknade igen vid 05.00 och började böka runt och var inte riktigt nöjd men jag fortsatte slumra från och till. 06.00 gick vi upp och bumpade runt* lite och jag åt frukost (med han nöjd i famnen), sedan gick vi och la oss igen, ammade och sov till 09.00. Den enda tabben var att han för ovanlighetens skull vaknade när vi var på promenad, typ 2 km hemifrån och VÄGRADE somna om/bli tröstad, så han skrek hela vägen hem. När jag rullar in vagnen på tomten, DÅ somnar han om.

Hur får/har ni fått ni era barn att somna? Det är SÄLLAN jag får E att somna utan att amma, alltså han somnar vid bröstet. Hans pappa lyckas betydligt oftare, men det är väldigt väldigt svårt. När han blir trött blir han grinig och det är näst intill omöjligt att få honom lugn om han inte får mat. Ibland, men det är sällan, lyckas vi. I dagsläget tycker jag inte det är något problem, han är ju bara 4 veckor, men är lite rädd att jag ska sitta med en 1½ åring som inte kan somna utan ett bröst i munnen. Har läst en del om att man ska väcka barnet när det somnar vid bröstet osv, men ärligt, jag är jävligt glad när han väl somnar så inte fan väcker jag honom då :devil:. I sängen har jag en tanke om att han ska sova för sig själv på egen kudde och eget täcke, men det går sådär för när han somnat vid bröstet så vaknar han när jag flyttar på honom och då kan det krävas ytterligare 30 min amning till han somnar igen och så kan vi hålla på i flera timmar. Dessutom händer det ju med jämna mellanrum att jag somnar inom honom...

*bumpa runt= E på axeln, jag klappar honom på rumpan och går omkring samtidigt

Senast ändrad:

Vi har ett babygym som "kan framkalla ett epileptiskt anfall hos vem som helst" enl. en kollega till mig men alla barn som sett det älskar det ;)
Det är ett lamaze space symphony motion gym, massa färger och kontraster, spegel, prassel, figurer som är lätta att byta ut för de hänger i smidiga plastöglor och så kan det spela olika melodier och röra på sig :cool:

Vill man ha något mindre hysteriskt så tycker jag det från ikea som nämnts tidigare är trevligt. :)

Hur får/har ni fått ni era barn att somna?

När jag ser att L börjar bli trött så erbjuder jag flaskan (ingen höjdare om han måste vakna efter 30 minuter och äta). Då brukar han bli så där lagom sömnig. Sedan får han nappen och sin älskade snuttenyckelpiga. Ofta måste man ligga nära nära en liten stund, men sedan somnar han rätt fort (för det mesta...).

*kl*

Vi funderar som bäst på om vi ska ha någon typ av välkomstfest för E.. "bekymret" i sammanhanget är vilka man isåfall ska bjuda.. När vi snabblistade namn idag så blev närmsta släkten+närmsta vännerna ca 120 st och då har vi ytterligare 20 pers som vi gärna skulle bjuda utöver det :o
Sen räknar jag naturligtvis inte med att alla kommer men det blir många ändå.

Hur tänker ni, hur har/hade ni gjort? Är det helt galet att ens överväga?

När J är trött så lägger vi honom i sängen, ger napp och snuttefilt, sen sover han i regel :)

KL
Idag var vi på babycafe för första gången (modigt va!). Det började vid 9.30, fick amma det första jag gjorde där. Sen är han ju van att somna efter det, men där var det ju sååå mycket roligt att titta på :D

Vid 10.45 var han rejält trött så då pallrade jag mig hemåt. Han somnade på 5 sek! Sov till 12.30, bytte blöja och ammade, sen somnade han om. Fick väcka honom vid 14 för att hämta storebror på dagis. Tydligen tar det på krafterna med så mycket nya intryck :D

ang att sova själv lösre vi det genom att låta Nils sova på mage med andningslarm även fast det inte är rekommenderat.

Vi köpte Ikeas mjuka babygym med en elefant på. Sakerna som hänger sitter med kardborre så man kan ju väldigt lätt köpa lösa roliga saker o sätta dit. Till gymmet är där en boll med pingla i, en spegelboll och tre ringar som prasslar lite.

Oliver ÄLSKAR det gymet. Han får in fingrarna i ringarna o drar ner dom, så paff han blir då..underbart o se den minen man får då! Sen är priset bra för dom ligger inte i dom så länge..när dom börjar vända på sig är det inte lika kul längre ;)

Jag har hängt i det biet som man fick från Libero oxå.Ollie älskar det :) haha

*kl*

Idag är Eden tre månader ♥
Jag satt och kikade på några av de allra första bilderna, det känns häftigt att det har hänt så otroligt mycket på så kort tid!

Den senaste veckan har hon infört två nya rutiner mer eller mindre på egen hand. Hon vaknar kl 8 +/- 30 min och byter blöja, äter, busar etc. till kl 9.15 ungefär då hon vill ta en liten sovpaus på allt från 45-90 min. Den andra grejen är att hon somnar för natten kl 20 +/- 30 min :)
Ja, naturligtvis gör hon ju inte det här på egen hand men ni fattar...

Hon har blivit väldigt plockig med saker och försöker tappert smaka på allt hon får tag på, händerna är nog mer i munnen än utanför.. Har dessutom sedan en vecka tillbaka lärt sig rulla runt både från mage till rygg och rygg till mage så nu får man ha koll på vart hon tar vägen ;)
Lyssna på musik, leka tittut, få massage och studera röda saker är andra favoritsysselsättningar.

Men, vi har verkligen en dipp när det gäller ätandet nu, det går oftast bra på natten och morgonen för då är hon ju lite sömnig. Sen är det krångelkrångel dagen lång.. Och igår ammade hon vid 8:30 och sen gick det inte förrän 15, försökte då och då emellan men hon blev vansinnigt arg och tvärvägrade. Jag tyckte det kändes jättelänge men jag vet inte? Det går ju inte tvinga i henne mat men hon är ju fortfarande så liten att jag tycker det var i längsta laget.
Idag ska vi till bvc, dags för första vaccinationen så sen får vi se hur dagen blir.. Själv har jag varit vaken sen kl 5 utan speciell anledning så jag hoppas vi kan vila lite i eftermiddag *gäsp*

Vad avundsjuk jag blir, så fungerar inte E alls. Igår skrek han mer eller mindre hela kvällen om man inte bar honom "upponer" (med magen neråt, inte huvudet) i famnen och gick omkring. Han ville ha bröstet men låg bara och drog och slet. magknip och trötthet förmodligen... Så är det alltid på kvällarna, inte så extremt, men får han inte amma eller bli omkring buren så skriker han. Helt omöjlig att få att sova på egen hand alltså.

Dock, nu på morgonen somnade han utan att amma! Jag försökte ha honom i babysittern medan jag åt vilket jag ganska bra men efter en stund blev han ledsen. Då tog jag upp honom i famnen och efter 3-4 minuter så sov han som en stock :eek:. Han ligger fortfarande här och sover i soffan. Jag kan tänka mig att jag är för snabb med att ta fram bröstet ibland... Inte på kvällarna dock, men annars kan nog somna utan att amma oftare.

Cilia kan ligga och somna själv om hon är mätt, torr, lagom trött och nöjd med livet.
För det mesta somnar hon själv på kvällen runt 21-22 tiden. Bara att lägga henne i spjälsängen, sen deckar hon.
Hon brukar ligga och titta på sin nalle-mobil som hon har ovanför sängen en stund innan hon somnar in.
Vi har lärt oss att se när det är lagom att skicka in henne i sängen. Man ser det på hennes kroppsspråk.
Sen sover hon till 5 på morgonen, äter, somnar om efter ca 1,5 timme, lagom till sambon går till jobbet.
Sover till ca 8-9 äter, somnar om och sover en halvtimme-timme. Vaknar och är sen vaken mer eller mindre resten av dagen. Några små "powernaps" mellan varven.

Är hon däremot övertrött så är det ett helvete att få henne att somna!!!!
Då får man vagga rundor med henne tills hon somnar.

Jag gillar smågrejorna vid sidan av bäst! (beställer alltid en stor påse smågodis när det kommer besök från Sverige. „smågodis“ är också ett av de få ord som min man kan på svenska; hej, tack, lista, smågodis och hitta Nemo – vad behöver man mer?)

Idag har vi fått godkänt på fyramånaders-besiktningen. 67 cm och 6940 gram. Två sprutor. Han grät lite vid vaccineringen med med napp och en massa pussar så gick det snabbt över. Min barnläkare rekommenderade att börja med lunchpuré nu. Hon sa att det inte fanns några belägg för att det är bättre att vänta till efter sex månader. Vi provar nog i helgen om han är frisk från förkylning och vaccinering då (så att pappa får vara med första gången!).

Nu börjar det ju bli lite kallare och ibland känner jag att en tröja utanpå bodyn vore lämpligt, men att det inte måste vara en hel velour- eller fleecejacka. Har ni tröjor? Jag tycker att de är så opraktiska för de bara åker upp. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Sitter de bättre om man har en body under?

Nu börjar det ju bli lite kallare och ibland känner jag att en tröja utanpå bodyn vore lämpligt, men att det inte måste vara en hel velour- eller fleecejacka. Har ni tröjor? Jag tycker att de är så opraktiska för de bara åker upp. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Sitter de bättre om man har en body under?

Ja, vi har en del tröjor. Vi brukar ha en ärmlös body under de långärmade tröjorna och ibland en långärmad body under en t-shirt.
Tycker inte det är så opraktiskt, men det kanske beror på barnet?
Vi har även några koftor/cardigans som är smidiga att ta på över en body för extra värme :)

Hur gamal är cilia?

E är som sagt aldrig nöjd "för sig själv", kräver kroppskontakt hela tiden. Så det fungerar inte alls att "lägga honom" så han får somna själv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 031
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
4 532
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 657
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar