Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2
Jag bryr mig inte heller om vem som håller i E, alla som vill får hålla och han säger i från när han vill vara i fred. Vilket han iof aldrig vill, vi har ju snarare det jobbigt med att han aldrig kan vara själv och kräver kroppskontakt mer eller mindre hela dygnet. Så jag behöver sällan säga ifrån
.
Det senaste dygnet är nästan det bästa hitintills. E somnade som en gris ca 22.00, vaknade vid 01.00 och ammade, somnade igen. Vaknade igen vid 05.00 och började böka runt och var inte riktigt nöjd men jag fortsatte slumra från och till. 06.00 gick vi upp och bumpade runt* lite och jag åt frukost (med han nöjd i famnen), sedan gick vi och la oss igen, ammade och sov till 09.00. Den enda tabben var att han för ovanlighetens skull vaknade när vi var på promenad, typ 2 km hemifrån och VÄGRADE somna om/bli tröstad, så han skrek hela vägen hem. När jag rullar in vagnen på tomten, DÅ somnar han om.
Hur får/har ni fått ni era barn att somna? Det är SÄLLAN jag får E att somna utan att amma, alltså han somnar vid bröstet. Hans pappa lyckas betydligt oftare, men det är väldigt väldigt svårt. När han blir trött blir han grinig och det är näst intill omöjligt att få honom lugn om han inte får mat. Ibland, men det är sällan, lyckas vi. I dagsläget tycker jag inte det är något problem, han är ju bara 4 veckor, men är lite rädd att jag ska sitta med en 1½ åring som inte kan somna utan ett bröst i munnen. Har läst en del om att man ska väcka barnet när det somnar vid bröstet osv, men ärligt, jag är jävligt glad när han väl somnar så inte fan väcker jag honom då
. I sängen har jag en tanke om att han ska sova för sig själv på egen kudde och eget täcke, men det går sådär för när han somnat vid bröstet så vaknar han när jag flyttar på honom och då kan det krävas ytterligare 30 min amning till han somnar igen och så kan vi hålla på i flera timmar. Dessutom händer det ju med jämna mellanrum att jag somnar inom honom...
*bumpa runt= E på axeln, jag klappar honom på rumpan och går omkring samtidigt