Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

:banana: Oliver rullade från rygg till mage för första gången idag :) för en timme sen ungefär..Nu har han väl gjort det sådär 6 gånger o är lika glad varje gång :)

Sovit en HEL natt OCH rullat till mage på en dag..shit va det går undan!! :eek:

Och jag är lite avundsjuk på dig! ;)

För nån månad sen åt J 2 ggr/natt - ungefär vid 2 och 5. Nu äter han däremot hur många ggr som helst! Igår åt han för fjärde gången kl 2, vi la oss vid 22... :grin: Jag är inte alls imponerad :p Men förutom det så är han världens enklaste bebis, synd att klaga då.

Det finns ju en stor risk för bakslag, det kommer nog ifatt oss också. Vi har ju fått den största lipsillen i världshistorien istället ;).

KL

Jag är inte alls avis på er som behöver amma nätterna igenom hur står ni ut :eek: jag är imponerad men det är väl bara att gilla läget antar jag ;)

Förra veckan hade vi två nätter som lilleman sov mellan 23.30-06.30 helt underbart. I vanliga fall somnar han vid 21-22,30 sover till ca 4 käkar lite och sover till allt mellan 7 och 9.30 typ. Kan va lite småhungrig där emellan 7-9 men somnar snabbt om. Så här har han gjort sen han var nyfödd och nu blir han 8 veckor på tisdag, jag klagar inte för tillfället :D

Jag tror med att sovtiden kommer regleras med åldern..men hur länge är hon vaken innan ni lägger henne ungefär? Har ni någon nedvarvningsrutin? Vad händer om du kvällsammar henne i sovrummet och har det lite tyst och dämpad belysning, kommer hon till ro snabbare då eller är det fullt ös iaf? Jag tycker det är så intressant hur de små fungerar olika för vi hade uppe det här med nattsömn och tider i vår föräldragrupp nyss :)

Slutet hängde jag inte med på..krokodiltårar är ju falska tårar, dvs. spelad ledsenhet?

Hur länge hon varit vaken är olika. Hon tar många korta korta tupp-lurer hela dagen och även kvälls-tid. För ngra veckor sedan sov hon ibland timmar på dagen men det händer inte lika ofta nu.
En kväll för oss:
Ammning ca kl:18,20 och 22. Ibland tätare, men ungefär såhär.
Pyjamas på runt 19 tiden. Då är det BUS :bump: på skötbordet, jag tvättar av henne, och smörjer in hela henne (en liten torris).
Jag och hennes far äter här omkring ngn gng. Då sitter hon i son baby-sitter och myser.
Sen rullar kvällen på, med att roa lillan, eller bara mysa, vilket humör hon är på.
Sista ammningen gör vi alltid i sovrummet, sittandes i sängen, med helt ned-släckt i rummet. Det är en riktigt mysig stund :love: Sen upp på axeln lite, rapa, mysa i famnen, sen i säng. Lugnast blir hon om vi gör såhär med sista ammningen, men ändå är det väldigt olika hur hon somnar.

Haha, förlåt, i vår familj har vi alltid använt ordet krokodiltårar helt fel :)
Betydelsen är ju som du säger, men jag säger krokodiltårar när det kommer gigantiskt stora tårar :) Inte första gngen jag förvirrar folk, förlåt :)

Roligt att höra att ni oxå har föräldra-grupp. Våran grupp har oxå god kontakt även nu efter förlossningarna, och det är riktigt roligt att följa varandra :)

KL

Tack för bra svar om olika baby-gym. Nu har jag ju besluts-ångest :)
Men imorgon blir det en tur till grann-staden och hoppas vi får med oss ngt fint gym och mobil till spjäl-sängen hem.

Vi har shoppat idag till ära av fyramånadersdagen. Blev 2 sovsäckar i storlek 90 (ville ha en i 70 och en i 90 men tog fel - har mailat min man att han ska kompletteringsköpa ikväll!); 2 pyjamasar, 2 sticketröjor, 1 par hängslebyxor, 1 par strumpbyxor och 4 bodies. Aldi hade baby-special. :D 74/80 är för stort ännu, men han kommer ju att växa i det. 62/68 känns inte om att det är idé att köpa längre, förutom enpyjamas vilket han verkligen behöver.

Inga reaktioner på vaccineringen, men förkylningen vill inte riktigt ge sig. Han har en ruskig hosta men är mycket piggare idag. Om han inte hostar mindre på måndag så ringer jag doktorn igen. Missade Pekip idag (man vill ju inte smitta anda små bebisar i onödan).

kl

Min lilla pojk går o nanar varje dag kl 19. Detta har han gjort nu i snart 1,5 mån. Han äter runt 2-3 ggr under natten. Vaknar runt 6.30-7 på morgonen och sen är det full race under hela dagen. Han kör lite powernaps emellanåt men inga längre stunder. Ca 30 min varje gång sover han. Det dumma med denna rutinen är att jag vågar inte rubba på den. Tex om vi blir sena hem. Jag har fått för mig att om jag lägger han senare ngn dag så kommer han att vara likadan dagen efter.

Idag var vi på Öppna förskolan för första gången och man märkte att han älskade det. Han skrattade med barnen o tittade hela tiden runt omkring. Han var en vilding. Han blev lite kinkig för han blev trött så jag lade han i vagnen för att gå hemåt. Han slocknade direkt o sedan sov han nästan 2 timmar.

3:e inlägget. Glömde av att fråga en sak.

William ligger bredvid mig på nätterna och detta funkar kanonbra. När man pratar med folk, o andra föräldrar så låter det konstigt att han sover hos mig, typ som om att han måste sova i en egen säng. William hade ju kolik o har fortfarande kramperna kvar. Och jag tycker det är lättast att ha han bredvid mig för han vill gärna hålla handen då när dessa kramper kommer.

En tröttis (bilden är dock 2,5 månad gammal)
2011-07-24_04.jpg
[/IMG]

Vi samsover också, det både funkar bra och känns bra för oss just nu. Jag tänker typ lite "varför ändra på något om inte behovet finns" så vi får helt enkelt se längre fram om bebis flyttar över till egen säng då.
Det är inget jag stressar över och jag ifrågasätter heller inte dem som väljer att ha barnet i egen säng från dag ett, men vi har ändå upplevt att vi har fått lite konstig respons av andra som tycker att vi gör "fel"..men ärligt talat, det är deras bekymmer och inte mitt ;)

Kl

Var hos sambons mamma igår. Hon fyllde 65.
Naturligtvis så passade C på att göra en riktig långt-upp-på-ryggen-genom-kläderna-bajsblöja då.
Inte så festligt.
Men hon såg förbaskat nöjd ut! Som tur hade jag en hög med såna engångsskötunderlägg med mig.
Sambon passade att smita så jag fick ha hjälp av hans son och dennes sambo. A han fick stå och hålla en påse så jag bara kunde langa smutsiga våtservetter i den.
Sen fick hans tjej byta till ett rent skötunderlägg medan jag höll upp lillan.
Tur att jag varit förutseende och tagit med extra kläder också!
Lilla skitungen ;)

Senast ändrad:

*kl*

Igår kväll började vi fasa in lite ersättning eftersom lilleman nu börjat nalla av förråden i frysen. Vi gav 30ml ersättning + 150 bröstmjölk som nattamat (han drack då ca 160 av totalt 180 ml). Tänkt ge så i tre dagar, sedan öka till 60 ml och efter ytterligare tre dagar ge 50/50.

Någon som är interesserad av kostråden här i Förbundsrepubliken? Vi fick ett infoblad fär 5:e-7:e månaden i onsdags.

Första målet som man inför bör vara en grönsaks-potatis-kött/fisk-puré. Detta ger järn, zink, essentiella fettsyror och vitaminer. Först ca 2 veckor bara grönsaker (t ex morot, palsternacka eller pumpa), sedan potatis och olja och därefter kött.

Nästa mål är en gröt med spannmål och mjölk. Denna ger mineraler och b-vitaminer.

Den tredje måltiden är en gröt med spannmål och frukt.

Bara som kuriosa...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 030
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
4 501
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 622
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar