Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

*kl*

Vi provade att erbjuda lite zucchinipuré igår. Leander fattade dock inte vad det skulle vara bra för. Han har fortfarande kvar reflexen att putta ut saker med tungan, så vi väntar väl en vecka till och provar igen. Det är ju ingen brådska.

I övrigt så är han väldigt rosslig, så jag ska nog ge pappan i uppdrag att ringa barnläkaren imorgon och höra vad de tycker. Hon kollade ju på honom i samband med fyramånaderskontrollen i onsdags, men han har inte blivit bättre alls sedan dess tycker jag.

För närvarande är han besatt av att sitta. Han drar sig upp om man ger honom fingrarna och han balanserar sig nästan själv (inte helt men det vore ju på tok för tidigt). Jag frågade läkaren om det i onsdags och hon sa att allt som babyn gör själv är ok, men man ska inte bulla upp dem med kuddar etc, det är det som är skadligt för dem.

Vilken kille! Roligt när de är ivriga att utvecklas!

Vi har börjat planera namngivningscermoni nu... Skit-svårt ju. Vilka ska vi bjuda, var ska vi vara, vad ska vi bjuda på och inte minst; hur ska cermonin gå till? Ni som haft namngivningscermoni, hur har ni gjort?

Vi ska nog döpa men först nästa år som det verkar. Lite sent men vi pallar inte just nu. Antingen äter vi på restaurang eller så blir det middag hemma hos oss. Det blir nog inte så många, bara mina föräldrar och en fadder från Sverige och min man har inte så stor släkt.

Tillägg: Vi gör det inte så himla märkvärdigt, men lite speciellt vill man det ju att det ska vara. Så jag tar gärna emot tips jag också.

Senast ändrad:

Vi vill ha det gjort i år och innan julstöket börjar. Så det lutar åt 26/11, plötsligt blev det bråttom! Räknar jag snabbt så kommer vi förmodligen bjuda ca 60 pers, då är det bara släkt vi umgås med och tycker om inräknade, inga "bara" vänner eller släktingar vi inte tycker om. Så vi måste hyra lokal...

Sambon vill ha det en lördagkväll, jag har alltid tänkt mig att man gör det en lunch, men på kvällen blir det ju festligare.

Har tänkt köpa en fin anteckningsbok som alla gäster kan skriva hälsningar/råd till E i. Kommer presentera E:s faddrar, varför vi valt hans namn m.m. Kanske vill någon morfar/farmor eller liknande säga några ord? Vi hoppar i alla fall över det där med sånger och dikter, inte vår grej.

kl

Vi har katt. Inte van vid barn. Det har gått bra. Hon är rätt ointresserad, tycker det är jobbigt när A låter för mycket.

Hon ligger i knät ibland när jag ammar och även bredvid/på As ben ibland när jag ammar i sängen. Vi sover i sängen alla fyra men då ligger hon långt från A. Jag är inte särskilt orolig.

Annars har vi precis konstaterat att stl 74 passar bättre än 68 :crazy: Var är den lilla bäbisen?

Ska köpa barnstol i veckan. Han provsatt på föräldragruppen och tyckte det var jättekul. Babysittern är inte lika rolig längre.

Han börjar även se för lång ut i babyskyddet tycker jag. Vet ni om man ska se mest till längd, vikt eller ålder innan man byter till bilstol?

Annars har vi precis konstaterat att stl 74 passar bättre än 68 :crazy: Var är den lilla bäbisen?

Visst är det helt galet? Jag saknar den där bebisen som sov på mitt bröst varje kväll. Med L är det mer fullt ös medvetslös nu för tiden - hyperaktiv tills han blir supertrött och måste sövas. Han har inte ro att ligga och gosa. :cry:

Ska köpa barnstol i veckan. Han provsatt på föräldragruppen och tyckte det var jättekul. Babysittern är inte lika rolig längre.

Vi har en tripp-trapp men L kan inte sitta i den ännu (även om det kanske inte dröjer så länge till. Han är för ostadig och svag i ryggen än så länge. Men det ska bli otroligt skönt när han lärt sig sitta så att han kan vara med vid bordet...

Han börjar även se för lång ut i babyskyddet tycker jag. Vet ni om man ska se mest till längd, vikt eller ålder innan man byter till bilstol?

Jag har läst att när de kan sitta fritt så kan man byta upp till nästa storlek.

KL

Ang kompisen...vi har talats vid, men ja,bra känns de inte, men bättre iaf.

Ang kräkningarna och bad......Brukar göra som ni säger, när det bara kommer ut lite "överflöd" i samband med rapning.
Men dessa dagar så är det precis överallt, spy och blött på alla kläder, i halsveck, händer, ja överallt :crazy:

Alltså, nu behöver jag lite ideer ellr vad jag ska säga....
Ett nervöst sammanbrott ligger nära nu :crazy:
Lillan piper oh gnäller oh piper oh gnäller konstant hela em/kvällarna, och skriker halv-hjärtat. Altså inget panik-skrik, men alltså, detta pip oh gnäll oh stön och inget är roligt....????? Vad/varför?? Ska erkänna att jag funderat på öron-proppar!
Och har hon varit svår att få att sova på kvällen så är det värre nu kan jag säga.
Ha ju även skrivit i tidigare inlägg att hon vid ngra tillfällen bett om mat för att sekunden senare gall-skriker hon oh gör det en bra stund innan man får henne oh ta bröstet.
Vad händer tro?
Kan få henne att le och skratta på sköt-bordet en stund, och även liggandes på golvet, men sen är det kört igen.....
Hon har alltid varit så duktig på nätterna = ammat, tvär-somnat oh jag har lagt henne tillbaka i sin säng igen. I natt var det ett sådant där anfall av gall-skrik...underbart klockan 4 på morgonen, och även svårt att komma till ro efter ammning senaste nätterna.

Ska erkänna att jag börjar känna mej sliten, lätt-irriterad, och imorgon är det slut på sambons semester :cry:

Det måste vara en stor kille? J ligger över kurvorna och 68 passar perfekt/ibland gränsfall till stort :D

Jag har för mig att det är dags att byta när huvudet når upp till kanten? L bytte när han var 4-5 mån vet jag, men J är mindre. Åtminstone känns det så :p

...Fortsättning i nytt inlägg...vet inte hur jag krånglade till det nu...:)

Jo, förutom pip oh gnäll så är hon en riktig bus-tjej :) Tycker det kommer nya ljud ur henne varje dag!
Så otroligt häftigt är det.
Insåg igår att 50 och 50/56 inte sitter spec bra längre. Men ren 56:a sitter bra. Har en byrå med tre lådor, översta 50-50/56, andra lådan 56, tredje större, från 62 och uppåt.
Andra lådan som det nu är dax att använda kläder ur, (tro det eller ej) är knappt halv-full. Oooohh vad tråkigt, dax för shopping-runda :bump:
Har tyckt att vi haft SÅ mkt kläder, men tydligen inte denna storlek.
Lill-tjejjen växer så det knakar, tycker hon blivit jätte stor bara sista veckan, men alla som träffar henne säger "åååhhh vilken liiiiten ".....

Igår var vi på besök hos goda vänner som bor utanför staden. Lillan var så duktig i bilen dit, när vi var där, och hemåt :) Tog en extra runda med bilen och såg oss omkring. Det har vi inte gjort sedan lillan kom, och det var sååå mysigt med en liten bil-tur.
Lillan fick även prova ett gym fr ikea hos våra bekanta, och det uppskattade hon :) Höll igång rejält en stund, sen tvär-däckade hon oh sov så sött där i gymmet, så ett sådant får vi nog skaffa.

Senast ändrad:

What?! E blir 5 veckor imorgon och vi har börjat sortera ut vissa plagg i storlek 56 för de är för små. 50/56 har han inte kunnat ha på ett par-tre veckor i alla fall.... Känns så dumt för vi har en hel del kläder som bara använts 1 gång eller inte alls. Så nog är hon liten er tjej :-).

Nils, två månader imorgon, har också 56 i de flesta märken men Polarn o Pyret strl 50 sitter fortf bra!:)

Haha men så får du inte säga, vi som tycker hon blivit såååå stor :) Ne då, skämt åsido, nätt liten tjej ä det allt :)
Sist hon vägdes oh mättes var för 17 dagar sedan, då hade vi två månaders koll. Då vägde hon 4550 g och var 57,5 cm lång :) Så just nu har ja inte koll på vad hon väger. Tror der hänger lite på att hon inte är så mullig, och benen är ganska långa :)
Sen är det ju så hiskeligt olika hur storlekarna är på olika märken oxå tycker jag :)

Sen är det ju så hiskeligt olika hur storlekarna är på olika märken oxå tycker jag :)

Verkligen! Gabriel, 3,5mån 59 lång och 5,5kg kan fortfarande ha strl 50 på vissa kläder, medan vissa bodys vi har i bruk är i strl 68:eek: och sitter hur bra som helst.

Leander 4 månader, 67 cm och 6940 gram passar bäst i 68...
Så här trött var han i kväll:

IMG_5460.jpg

KL

J har vart supertäppt i näsan sista två nätterna. På dagarna är det ingenting, men framåt 2-3 på natten har det typ slagit lock för näsan på honom :crazy: Han har dessutom vart jättesvår att söva - när hans pappa haft honom har det bara vart paniska skrik. När jag haft honom har han sovit, men bara i famnen. Så fort jag lagt ner honom har han vaknat och vart ledsen. Han som alltid brukar somna själv... I förrgår natt sov han på mig för att sova öht, lagom skönt för en annan :crazy:

Men peppar peppar så var J sig själv ikväll igen! Somnade själv och sover hittills gott... Hoppas han är frisk nu, mitt lilla hjärta :love:

Haha, det är ju inte klokt vad der kan skilja på dom. E är ju lika stor som era barn som är både dubbelt och tredubbelt så gamla! Nu begriper jag varför de ojar sig så på bvc :-). Eller som jag brukar säga: jag har grädde i brösten.

C var 58 cm och vägde 4766 på senaste kontrollen för två veckor sedan. Hon var då 6 veckor.
I bodies har hon strl 56, men i byxor börjar det bli dags att uppdatera till strl 62, hon har ganska långa ben...

Träffade en kompis i lördags:laugh: Hon fick barn ganska så precis 12 veckor före mig.
Vi jämförde våra tjejer, och C är lika lång som E, men E är lite knubbigare. Och E är nu 4,5 månad och C är bara 2!!!!!
Och de har precis samma strl i kläder.
Men hennes lilla tjej måste vara ganska tidig...
Redan 3 mån gammal så satt hon stadigt, och nu STÅR hon. Visserligen med hjälp för balansen är inte den bästa, men ändå!!!

Kan vi inte göra en liten jämförelse?? Hade varit kul och se hur mycket era barn växt.

Hur stora var era barn när de föddes, och hur stora var de vid en månads ålder, 2 månader, 3 månader osv??

När C föddes var hon 52 cm och vägde 3800 g.
Vid en månad var hon 56 cm och vägde 4300 g.
Två månaderskontrollen ska göras nästa tisdag. Då blir det läkarundersökning också.

Senast ändrad:

Min brorsdotter är också väldigt liten, har alltid varit.
Vid ett års ålder så var hon 69 cm och vägde 7,5 kg. Fast varken min bror eller mamman till henne är särskilt stora.
Min bror är typ 176 och väger nog inte mer än 55 kg.

Nu kommer jag ju inte ihåg mer än startsiffrorna, får återkomma, men 50lång och 3185g var han när han kikade ut:).

Lilleman sitter nästan själv redan och drar sig mer än gärna upp på fötter:eek: men det där med att vända sig verkar han inte alls vara intresserad av, har väl hänt kanske en eller två gånger bara.. Men som sagt, ger man honom nåt att hålla i drar han sig gärna upp:)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 030
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
4 492
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 614
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar