Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Vi lämnar inte huset utan engångsunderlägg, ombyte m.m. just på grund av sådana blöj-situationer!

Vår "lill-kille" vägde idag 5550 g, 4 1/2 vecka gamal, fortfarande 58 cm lång.

Skriver av mig lite mer nu när jag väl har tid.

Sonen har varit helt exemplarisk idag. Eller, nästan lite tråkig. Har sovit i stort sett hela dagen förutom en stund på förmiddagen när vi var i stallet och på bvc . Å andra sidan höll han för ovanlighetens skull riktig låda natten till idag så det är väll därför han är trött. Hoppas det inte går ut över kommande natt också, utan att han kan sova så mycket som han brukar. De stunderna han varit vaken i dag har han varit glad för ovanlighetens skull. När vi var och handlade i eftermiddag vaknade han och ledsnade till men då skickade sambon ner Iphonen, som spelade royal republic, i vagnen och då blev ungen först tyst och nöjd, sedan somnade han. Han var på gång att bli lite ledsen mitt på dagen också när han vaknade, men då la jag honom på mage på en filt på golvet för att träna nacken. Efter 5 minuter sov trollungen som en stock :rofl:.

"Sexdebuten" är avklarad. Har dragit mig lite för det, mest för att jag varit rädd för att det inte ska fungera. Men visst fungerade det, dock var det inte alls som tidigare. Kondomen gjorde nog sitt för att "dra ner det" också förvisso, är inget kondom-fan. Det positiva är att det fungerade men samtidigt att det bara kan bli bättre. Det är ju bara 4½ vecka sedan förlossningen så förhoppningsvis rättar det kanske till sig lite mer. För så här har jag inte lust att sexet ska kännas för resten av livet :eek:.

Förresten! Den bästa uppfinningen i världen är overall med "luva". Av någon anledning så blir E vansinnig så fort man tar på honom en mössa, men sin overall ÄLSKAR han och myser som en gris så fort man lägger ner honom i den...

kl
Hur tänker ni kring fördelningen av hemarbete nu när ni inte jobbar? Varken jag eller sambon är sådär jätteduktiga på att städa och fixa annars, men det har helt klart blivit så att jag gör en massa mer nu när jag är hemma, jag vet ju hur trött man är när man jobbat hela dagen. Samtidigt är jag ju inte hemma för att städa utanför att ta hand om sonen...Dammsuger, städar toan, lagar mat nästan varje kväll och diskar. Tvättar och viker all tvätt. Fixar så det är sntggt hemma när sambon kommer hem.

Hur tänker ni?

Vi har kommit överens om att sköta hushållssysslorna tillsammans på kvällar och helger. Innan E kom stöd jag för den allra största biten och jag gör fortfarande mest, men det är mer lika. Jag har helt enkelt svårt att låta bli att plocka ur diskmaskinen eller vika tvätten om E sover och jag inte har något speciellt för mig. På kvällarna lagar sambon i stort sett alltid mat, sover E så hjälper jag till. Sen tar sambon E så mycket sim möjligt på kvällarna och då blir det ofta att jag stryker eller gör något annat husligt....

Handlar gör vi i stort sett alltid tillsammans, städar hjälps vi åt med samt övriga "större" projekt.

Båda två lagar mat. Innan gjorde jag det för det mesta, men sen sambon började på diet får han laga sin mat själv.
Disken delar vi också på.
Ingen plockar undan (:cool:), jag dammsuger.
Sambon tvättar.

Tycker vi har det rätt bra fördelat, även om det vore hemskt skönt om nån plockade undan all skit nångång också :angel:

Jag gör mest och båda gör för lite! Hos oss ser det ut som tredje världskriget. Om jag "bara" hade babyn att ta hand om så vore det ju ingen match, men med 1,5 timmars pumpande och i snitt 3 timmars förvärvsarbete ovanpå detta så känns vårt hushåll som ett sisyfos-arbete.

Jag lagar mat, tvättar och stryker (drabbades ju av någon sorts postpartal strykneuros). Gör fåfänga försök att städa men man ser liksom inga resultat. Städade köket i förrgår och igår såg det ut som en knarkarkvart igen ungefär. Helt obegripligt.
Min man sköter diskmaskinen, och gör större grejor i trädgården på helgerna. Han har nu i alla fall försökt förklara för sin chef att det inte är en hållbar situation i längden att han arbetar tio timmar om dagen och har minst två timmars körväg. Chefen som själv har tre barn varav ett med ADS sade sig förstå detta - men tillade sedan att de kunde fundera över mer möjligheter till home-office. Hallå, tanken var att karln skulle arbeta mindre! :crazy:

/Majola, lätt irriterad

Det ser ut likadant som innan, nästan. Sambon tycker dock att jag gott kan göra en del av hushållsarbetet när jag ändå går hemma.
Det tar ju inte 9 timmar av dagen att ta hand om henne. Hon sover ju en del, och ligger gärna på en filt på golvet och sprattlar.
Det ser ungefär ut såhär;
Han städar ur kylskåpet, eldar i pannan, tvättar och hänger tvätten ibland.
Jag dammsuger, tvättar för det mesta, hänger tvätten, viker den och lägger in i garderoben.
Jag lagar för det mesta maten mitt i veckorna när han jobbar, och på helgerna hjälps vi åt, såvida han inte gör något därute, typ som sågar/klyver bränne eller skruvar på någon av bilarna.
Diskmaskinen, där är det nog lika. Dock kan han bli rätt sur om han kommer hem och får tömma den det första han gör.
Lillan har jag huvudansvaret för, känns det som. Är vi iväg någonstans så har jag hela ansvaret:grin:.
Jag vet om att han redan har uppfostrat tre barn, men ingen tvingade honom att skaffa ett fjärde.
Och jag har aldrig gnällt när alla tre bodde hemma, och huset kunde se ut som ett katastrof område!!!(tro mig, DET SYNS att man har tre tonåringar i huset, hur man än bär sig åt!!)

Missförstå mig inte, han är en helt underbar pappa, som verkligen bryr sig om(och skämmer bort) sina barn.
Men han kunde kanske ta lillan lite mer känns det som....

*kl*

Här delar vi väl rätt lika men med förväntningen att jag ska göra desto mer ju mer varm i kläderna jag blir som mamma.
När han kommer hem på kvällen eller dagen så tar han M så jag kan fixa med annat. Hon vill fortfarande ha väldigt mkt närhet o det är inte alla dagar hon vill ligga själv någon längre stund. Vårt största problem hittills har varit tvätten. Vi har ingen egen tvättmaskin utan tvättstugan ligger på andra sidan vägen. Jag kan ju inte gå med lillan på ena armen o tvätten på andra... Det är en trappa in till tvättstugan vilket också försvårar en del. Samt att vi bor på andra våningen utan hiss. Jag har äntligen kommit mig föratt köpa en bärsele (tradera) och den hoppas jag ska underlätta.
Än så länge känns fördelningen ok, jag vill ha nåt liknande sen när det är min tur att arbeta. När man kommer hem från jobbet kan jag tänka mig att man vill ha all tid med lillan, inte laga mat eller diska.
Nu bor ju vi i lägenhet vilket avsevärt minskar hushållsarbetet om man räknar trädgård o annat sådant som behöver göras.

KL

Här fungerar det ganska smidigt tycker jag vi delar på det mesta eller ja min sambo gör nog lite mer. Efter jobbet åker han direkt till gymmet en timma sen när han kommer hem åker jag oftast till stallet och rider om jag inte gjort det innan. Han har oftast lagat mat så den är klar lagom tills jag kommer hem :love: Diskmaskinen tar vi nog hand om ungefär lika mycket. Jag kan plocka lite mer på dagarna speciellt om vi varit lite lata kvällen innan och inte plockat iordning helt i köket. Tvätten sköter han mest jag börjar lär mig våran tvättmaskin nu så det är väl dags för mig att ta tag i det med ibland. Vi bor i lägenhet och tanken är väl att vi ska tvätta en del nere i tvättstugan men det har inte blivit så mkt med det sen vi installerade våran i badrummet. Städning sköter vi nog 50/50 den som känner för det tar tag i det liksom.

Jag tycker det flyter på väldigt bra men känner nog själv nu att jag skulle kunna göra lite mer hemma vissa dagar när lilleman sover mkt så slipper man sånt på kvällar och helger. Men det finns inga sådana förväntningar från min sambo och det känns otroligt skönt.

kl
skriver bara lite kort från telefonen, inressant att läsa era svar! Skriver mer från datorn sen.

Nu bor ju vi i lägenhet vilket avsevärt minskar hushållsarbetet om man räknar trädgård o annat sådant som behöver göras.

Trädgårdsarbete???
Va e´de??? Går det att äta??
Jag kan inte ens stava till "rensa rabatter":angel:
Gräsmatta, blommande buskar och vildrabatt heter det här:D
Gräsklipparen gick i sönder i somras, och vi har inte pengar till en ny precis just nu, så sambon har släppt hästarna på gräsmattan.
Lite mer miljövänliga gräsklippare.
Skönt att bo på landet!! Ingen som behöver bry sig om hur vår trädgård ser ut!!

Måste fråga en sak.
Ni som har hund och katt, hur har det fungerat med dem och det nya barnet??
Sambon är livrädd att katten ska hitta på något, så katten får knappt vara inne längre för honom.
Hunden har varit ganska skeptisk, men börjar mjukna lite nu.
Han är inte så förtjust i småbarn, stackaren.

KL

Orkar ni med ett gnäll-inlägg...? Hoppas ni gör det för behöver skriva av mej lite..... Lite av det här hör ju eg inte till tråden men vet inte riktigt annars vart jag skulle kunna ventilera just nu....!

Vet inte, men tror jag förlorade en vän igår.... Pga att jag helt enkelt inte orkade gå på bjudningen hos henne.
Jag meddelade detta i god tid.... Fick oerhört trista svar på sms, och påståenden om mej som jag inte vet vart hon fått igår. Jag blev så jäkla förbannad så ställde henne mot väggen. Blev inget bråk direkt men jäkla dålig stämning. Ngn bjudning gick jag inte på kan jag säga.
Tjöt en skvätt och ringde en annan väninna som fick mej på bättre humör på kort tid.... Tur det..!! Men ändå finns en stark olustkänsla kvar idag med :cry:
Vi hade iaf en mysig em igår lilla famijen. Åkte till grannstaden så M fick en mobil till sängen och nya nappar :)
Handlade direkt när vi kom hem oh lilla hjärtat sa inte ett pip, så duktig. Längsta bilresan hittills, och innan vi åkte hemåt fr grannstaden ammade vi i bilen oh de gick ju hur fint som helst :)

Lillan hade ju en period då hon spydde rejält en till två gnger om dagen, men sen slutade det. Nu sista tre dagarna har det börjat igen. Resultatet är tom garderob, överfull tvättkorg, torr och röd lillan (efter baden för det har inte funnits ngt annat alternativ ön bad). Smörjer henne och smörjer lite till.

Har känslan av att jag är sämsta mamman ever just nu :crazy: Var som att jag tillät tröttheten att slå till nu när jag visste att sambon skulle vara hemma denna vecka som gått.

Men , allt blir bättre. Snart får jag sova mer, lillan ska väll slippa spy samma mängt i fortsättningen, och jag ska försöka prata med vännen jag kom ihop mej med och hoppas det kan bli bra.....

Ang hushålls-sysslorna:
Jag gör mer än sambon, men det finns inga förväntningar att jag ska göra det.
Innan lillan kom skötte han maten JÄMT oh jag resten ungefär. Han hjälpte till att vika tvätt oh lägga in osv. Bra uppdelning tyckte jag som avskyr att laga mat.... För jag kan helt enkelt inte.
Ser ungefär ut på samma sätt nu. Ibland önskar jag han kunde göra mer men samtidigt säger jag nej när han frågar om det finns ngt han ska göra. Är facktist lite skönt när han tar lillan och jag kan plocka och dola. Skönt att bara göra ngt annat för en liten stund lixom :)

Nej, nu ska jag / vi ta tag i dagen och hoppas den blir bra. Lillan hade nog lite mag-knip sent igår kväll för hon pep oh gnydde flera timmar.

Ha en fin helg alla :)

Blir bara ett kort mobilskrivet svar:)
Tänkte på baden, hur äckligt jag än tycker att det låter så "är det ju bara bröstmjölk":p
Våran lillfis är ju också en torris och på det är han en riktig kräkmaskin, så att bada är inte nåt som är möjligt (skulle ju bli efter varje amning) så jag brukar ta en sån där bomullspad och lite olja och istället torka bort gammal mjölk:) Jag tänkte på tanterna på ålderdomshemmet jag en gång i tiden jobbade på, som aldrig duschade utan istället hade blöta tvättlappar som de "slog" sig med och aldrig luktade det minsta illa så funka måste det ju göra:)

Måste fråga en sak.
Ni som har hund och katt, hur har det fungerat med dem och det nya barnet??
Sambon är livrädd att katten ska hitta på något, så katten får knappt vara inne längre för honom.
Hunden har varit ganska skeptisk, men börjar mjukna lite nu.
Han är inte så förtjust i småbarn, stackaren.

Vi har två katter som är både inne och ute. Den ena kommer knappt in längre och när han väl är inne så äter han och sen går han omkring och morrar. Men han betedde sig likadant när vi skaffade katt nr 2, då gick det över och förhoppningsvis gör det så denna gången också. Katt nr 2 är mer nyfiken och inte alls sur, men håller avstånd än så länge. Han är däremot löjligt förtjust i både barnvagn och babysitter och tar dem i anspråk så fort han kan (så länge E inte ligger där).

Vi passar att katterna och E inte är ensamma tillsammans. Sover E mellan oss i sängen (och inte jämte mig som han brukar), så stänger vi dörren. Likaså om han ligger och sover på nedervåningen passar vi noga så katterna inte kommer för nära. Förhoppningsvis kommer de överens med tiden men så länge katterna är reserverade är vi oroliga för deras vassa klor. När de kommer överens får man ju istället passa så katterna inte lägger sig på E, men det är vi inte speciellt oroliga för.

E kräks flera gånger om dagen, dock är det sällan mycket. Men vi har helt gett upp att bada och byta kläder varje gång! Det skulle omöjligen fungera. Vi torkar av spyan med tvättlapp och byter möjligtvis kläder om det blir mycket blött.

Angående din vän så tycker inte jag det låter som någon att ägna sin tid och kraft åt/med. Jag tycker inte man ska omge sig med människor som inte kan acceptera att vissa tider i livet så kan man inte ställa upp på allt. Punkt.

Har en terrier på fyra år som också varit väldigt skeptisk.Hon är fortfarande inte förtjust men det är bättre. Hon reagerar genom att ignorera lillebror och i börja låtsades hon som om han inte fanns öht. Hon är väldigt glad för äldre barn så jag tror att det kommer gå jättebra med tiden.

Vad trist med din kompis!

Ang kräks så gör vi som flera andra skrivit, torkar av och ev byter kläder. Skulle inte orka bada flera gånger per dag och sen är det ju inte bra att bada för ofta heller, de är ju lite ömtåliga och blir lätt uttorkade och jag vill helst slippa krämer så länge det går. Vi badar Nils ca varannan, var tredje dag just för att undvika att han blir torr och kanske får eksem. Särskilt som jag alltid haft torr hud och atopiska eksem. I längden antar jag att det kanske blir lite ofräscht med så sällan så när han blir lite äldre blir det nog varje kväll.

Vi har två små dvärgpinscher varav den ena är en omplacering pga förra familjen skaffade barn och inte hade tid. Han är ju lite van vid små barn och tyckte inte alls det var särskilt konstigt. Den yngre hunden undrade först vad vi kom hem med efter BB och förstod inte alls varför man inte får gå och hoppa på den lilla krabaten. Nu är han som vanligt och han börjar fatta att man inte får gå på lilleman, man får dock passa honom lite när han är på bushumör för då glömmer han av sig ibland. Tror vi får hålla mer koll på dom när lilleman är äldre för dom är inte så förtjusta i äldre barn som stökar runt. Men jag tror dom kommer vänja sig successivt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 030
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
4 499
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 621
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar