Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Men gör de verkligen gynundersökning när man har mens? Eller det kanske bara är cellprov som helst inte görs under mens... Typiskt att det skulle krocka för er iaf!

Gulligt med hästarna!

Det är cellprovet som de inte tar när man har mens.
Personligen avskyr jag cellprovtagningarna. Tycker det känns obehagligt när de skrapar därinne.

kl

Nyfödd
Längd 51,5
Vikt 3766 gr

En månad +1 vecka
Längd 57 cm
Vikt 5060 gr

Två månader
Längd 59,5 cm
Vikt 5720 gr

Tre månader
Längd 63,5 cm
Vikt 6865 gr

Min store kille :love::love:

*kl*

Är era bebisar besatta av att bita er i näsan eller är det vår unge som har en konstig fetisch? :cool:

Haha, det är nog Leander som har en fetisch :D
Däremot brukar J suga på mormors kind. Men bara mormors :crazy:

Hoppas att det växer bort! Han spärrat upp gapet så fort han ser en näsa och försöker man fly så följer han efter med huvudet. :eek:

Det vore fint om han med tiden hittar andra sätt att uttrycka sin kärlek på; just nu är det mest sparkas, bitas, rivas, dra i håret och kräkas på som gäller. Gullungen. :love:

Min lilla gullunge slickar på allt hon kommer åt:grin:
Lilla tungan är med överallt. Framförallt brukar hon slicka på sambons ringar som han har i sitt öra:o
Och mest på vänstra sidan, kanske för att han har flest ringar där? Han har nämligen en ring i höger öra och tre i vänster.

För övrigt så slickar hon ju som sagt på det mesta, filtar, täcke, tröjor, jackor, folks händer och sina egna händer och kläder.
Dreglar gör hon också, så hon lämnar små blöta fläckar överallt där hon duttat tungan.

KL

Jag tror jag blir tokig idag!!!!
Lillan vaknade vid 10 och ville ha mat, sen har det bara varit gnälligt och kinkigt värre!
Vid tolv lyckades jag få henne att somna, tänkte boka besiktningstid, äta och tömma diskmaskinen.
Jag hann boka besiktningstid innan hon vaknade igen och började kinka.
Hon fick mat och fontänspydde lite, var nöjd en liten stund men knappt så länge så att jag hann äta, och sen var det igång igen.
Hunden har bara rantat fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka hela förmiddagen och pipit och gnällt och varit i vägen.
Har man släppt ut honom, har det tagit max 5 min innan han suttit vid dörren och gnällt:devil:
Bestämde mig för att ta dem på en promenad för att få tyst på båda två.
Packade ner C i vagnen och stoppade en napp i munnen på henne. Konstaterade lite nöjt att hon höll på att somna redan då.
Kör ut vagnen och låser dörren, hunden stimmar runt och lyckas ju naturligtvis köra dumhuvudet i vagnen. Lillan spottar omedelbart nappen, tar ett andetag från tårna och VRÅLSKRIKER!
Man är ganska slut i huvudet när man i sex timmar hört antingen hunden och ungen gnälla mer eller mindre konstant.
Nu sover hon iaf. Hoppas hon vaknar lite gladare.

Vissa dagar älskar man sitt barn och sina djur mindre än andra dagar. Idag är en sån dag:(

Senast ändrad:

kl

Vi har lite problem med nattsömnen just nu. 1-2 timmar mellan amningarna är standard. Vi tror att det är en utvecklingsfas för nu kommer det nya grejer i stort sett varje dag från den lille gossen.

Hoppas det går över snart *gäsp*

Såna dagar är verkligen inte roliga! Tur att de är i minoritet :p

SaraXX: Här äts det också ungefär varannan timme på nätterna. Imorse inbillade han sig dessutom att det var morgon redan vid 6. Aldrig i livet säger jag bara :cool: Halv åtta somnade han om, men då ringde min väckarklocka istället :(

Det är cellprovet som de inte tar när man har mens.
Personligen avskyr jag cellprovtagningarna. Tycker det känns obehagligt när de skrapar därinne.

Det tyckte jag också. Till jag insåg att det inte känns alls om de vet vad de gör... När BM tog prover i Sverige gjorde det direkt ont, här när gynekologen tar känns det inte alls (har haft två olika och aldrig kännt något - och jag är jättepipig).

Hos oss ser nätterna lite olika ut men vi försöker få till hela nätter (med varierande resultat!).

Vi väcker och byter blöja och matar när vi går och lägger oss (om han inte ätit vid 22 av någon anledning, men oftast äter han "kvällsmat" vid 19-20 ungefär). Sedan sover han nästan till morgonen om man har tur. Imorse vaknade han 05:10, ett par gånger har det varit närmare 6. Fast lika gärna kan han vara hungrig vid 3. ;)

När han hade ätit klart och somnat om i morse var jag förstås helvaken. Oftast är han pigg efter morgonmålet och då går vi upp. Sedan njuter jag av att han somnar om runt 8-9 och jag kan äta frukost, duscha, jobba och göra andra vuxensaker i lugn och ro. Dock känns det sådär att gå upp tjugo i sex utan bebis. Alltså beslutade jag mig för att pumpa eftersom jag redan var vaken och sedan försöka få lite mer sömn. Det gick över förväntan - vaknade i panik 8:10 med en snarkande bebis bredvid mig. Honom fick jag väcka 8:40 eftersom vi skulle på pekip.

Försökte mata honom under samlingen eftersom han då inte ätit på fyra timmar, men han hade liksom inte tid just då. Så han åt inte nästa mål förrän vid 10:15 och då bara 60 ml. Sedan ca 100 runt halv tolv och nu sover han sött i babysittern och drömmer om Lucy - hans första kärlek. När alla andra barn hade leksaker i händerna höll Leander hellre Lucy i handen och titta beundrande på henne. Hon är jättesöt. :love:

För övrigt har min mjölkproduktion tagit ny fart. :crazy: L får ca 25% ersättning nu, och det tänker jag nog fortsätta med - fryser hellre in lite då och då om det blir för mycket. Egentligen ville jag ju trappa ner, men jag pumpar ju redan bara 3-4 gånger om dagen och går typ med konstant mjölkstockning som det känns (inte allvarligt men det spänner lite). Min plan nu är att köra 25/75 fram tills han är ca sju månader, därefter sluta pumpa och ge typ en flaska modersmjölk om dagen till den tar slut i frysen.

Erbjöd morotspuré igår. Han körde omkring ett halvt kryddmått i munnen och smaskade och hade sig och spottade sedan ut det. Men han verkade tycka att det var rätt gott och spännande och det är det viktigaste. Jag bryr mig inte om ifall han får ner något i magen ännu.

Hur tänker ni kring ekologiska produkter för era bebisar? Jag vill helst ge ekologiska (eller ur den egna trädgåren förstås) livsmedel känner jag, speciellt grönsaker där det av och till hittas rester av besprutningsmedel etc på de vanliga. :crazy: Ska nog följa med min svärmor till en ekologisk gårdsbutik där hon brukar handla och botanisera lite...

Leander låter verkligen som ett riktigt A-barn ;). Låter underbart att ha något som i alla fall liknar rutiner, här är det olika från dag till dag än så länge.

De sista dagarna har varit de värsta hitintills. Jag har blivit fruktansvärt förkyld och så klart Elis också. Det är gnälligt hela tiden och idag har han nog inte sovit mer än 10 min i sträck innan han vaknat och behöver tröst. Natten till idag fungerade väll någorlunda, han sov mellan 23.30-05.00 men det var också vad sömn det blev. Det hade varit nog med att en utav oss var förkylda, men att orka med honom med hans bekymmer när man själv helst hade sovit konstant med undantag för någon stunds the-drickande är ganska strängt. Funderade på att kalla hem faderskapet men orkade inte ens tänka på vad krångligt det skulle bli med föräldrapenningen så jag lät bli ;). Nu ligger äntligen grynet och sover i soffan men sin far:love: och jag har kunnat duscha och nu få lite dator-tid.

Fy det låter jättejobbigt! Jag är så glad att jag klarade mig och bara L och hans papps blev förkylda.

Usch låter inget skoj med förkylning!

Kl

M har börjat få skorv, tror jag. Väldigt torr i hårbotten eller i hela ansiktet egentligen. Hur har ni som har bebisar med skorv gjort? Låtit det vara eller behandlat på ngt sätt?

Vi börjar också bli förkylda här. Jag är värst hittills, fast lillan och sambon är gnälligare;).
De är bara lite snuviga medan jag är helt igen täppt i näsan och snorar värre än grannens rottweiler dreglar!!!
Håller tummarna för att jag slipper problem med bihålorna, vilket jag tyvärr brukar få när jag är förkyld.
Peppar, peppar, än känner jag inget.

Kl

Min väninna ville jag skulle följa med till folkrace tävling i helgen och fota dem när de körde, men jag har inte riktigt lust.
Är ganska förkyld och känner att jag inte orkar vara iväg denna helgen när jag ska vara iväg hela nästa söndag.
Vi gav en Ullareds resa i födelsedagspresent till sambons äldsta dotter. och den ska göras nästa söndag.
Och sambon var snabb på att lova att jag skulle köra, och han vara hemma med Cilia.
Kan vara skönt att komma hemifrån en stund.
Ska försöka handla lite julklappar då!!! Snart bara två månader kvar till jul! Älskar julen. Och i år ser jag mer fram emot den eftersom min lillebror kommer hem några veckor då.

Jag har sagt till mina föräldrar och syskon att inte köpa några julklappar till Cilia i år.
Finns absolut ingen mening med det. Hon vet ju ändå inte vad det handlar om.
Vill de absolut ge något, så har jag sagt att de kan sätta in pengar på hennes sparkonto.
Det har jag även sagt till dem som inte vet vad de ska ge i doppresent. Hellre pengar på sparkontot än något meningslöst som står och samlar damm.

*kl*

Babycafé är trevligt, min stad har det vid tre tillfällen i veckan. E är dock lite morgontrött så det brukar bli att vi kommer iväg en gång i veckan ungefär. Sen har vi babymassage en gång/v och snart börjar vi på babysim. Det känns ganska lagom, skönt att inte ha alla dagar uppbokade!

Jag tror E är i ett utvecklingssprång nu, hon har tagit tillbaka några av sina beteenden som hon hade i början. Är vaken i 1-2 timmar och sover sedan lika länge, äter ungefär varannan timme under natten (men kan utan vidare låta det gå 4-5 timmar på dagen hmm) vill ligga på oss när hon sover, bli buren massor och vara näranära. Mysungen :love:

Jag satt och tittade på kort från de allra första dagarna i förrgår och kände mig nostalgisk, tänk att man kan känna nostalgi efter bara drygt tre månader haha ;)
Och så slog det mig att för ett år sedan hade hennes liv precis börjat, fast vi visste inte ens om det än.
Åååh.. suck.. :)

Senast ändrad:

M har börjat få skorv, tror jag. Väldigt torr i hårbotten eller i hela ansiktet egentligen. Hur har ni som har bebisar med skorv gjort? Låtit det vara eller behandlat på ngt sätt?

I pannan smorde jag med mandelolja på bomullspaddar. Det kändes lite äckligt på huvudet.

Men nu har jag tröttnat, så jag har börjat smörja in huvudet med mandelolja också. Och så masserar jag huvudsvålen med babyhårborsten varje dag och nu är det nästan borta!

E har haft några fläckar i ansiktet, typ skorv. Jag har smörjt med Inotyol vilket fungerat finfint, men kanske inte så bra i hårbottnen.

När jag hade skrivit inlägget igår tog det typ fem minuter innan sambons telefon ringde och väckte lillen. Sen var det fullt skrik och gråt resten av kvällen. MEN han somnade 22.30 och sov mer eller mindre oavbrutet fram till 12.30 idag. Han vaknade och åt en gång, hade magknip en gång och så vaknade han när jag gick upp så då gjorde vi morgonhygien och amning också. Dessvärre har jag haft så ont av nästäppa och halsont så jag har inte kunnat sova något vidare ändå, men det var ju skönt för Elis att sova ut ordentligt.

KL

Min lilla ängel har varit just en ängel de sista dagarna :) Hoppas det fortsätter för hade ju en riktig gnäll-period här nyss.
Jag har senaste dagarna grinat floder för att hon är så söt, så snäll, alla nya ljud som kommer, för att hon är det bästa som hänt, osv osv.... Varje dag tänker jag att "nu kan jag omöjligt älska henne mer" men för varje dag så älskar jag henne mer och mer och mer och mer.... Det värker i hjärtat!!
Jag förstår nu varför "alla" mammor har så lätt att ta till tårarna, bl à min egen mor..... Som sagt, jag förstår, för nu grinar jag ju floder för "ingenting" :love::cry::love:

Ang skorv så fick jag tips på BVC på krämen Borago. Har funkat kanon.

Baby-café har vi här med men har inte tagit mej dit ännu..! När M låg i magen så såg jag sååå fram emot att få ta med henne dit, men nu... Njaaa, ska allt släpa mej dir ngn dag för har många vänner som går dit.

Alltså, för bara ngra dagar sedan skrev jag ju att jag sorterat ut alls 50 och 50/56 kläder.....Men att ren 56:a passade fint. Men nu.... Lillan har exploderat!! 56 på bodys är kort i armarna. Så nu blandar vi med 56 och 62.

Sen på tal om storlekar.... Alltså alla som ser henne säger "men åååååhhhh vad LITEN". Suck.... Nej jag vet varför irritera sej på det men jo, jag gör facktist det! Hon är helt normal! Följer sin kurva stadigt, och ligger precis på medel-värdena (eller vad kallar man det på det där diagramet BVC fyller i?).
Grejjen är du den att hon inte är en knubbis, men tydligen SKA ALLA bebisar se ut som små buddah enligt flera jag träffat.....

Annars då.... Jo livet rullar på. Dagarna går alldeles för fort, jag förstår inte vart all tid tar vägen! Försöker njuta av allt som händer med lillan, ta långa prmenadet och bara mysa :)

Sambon..... Ja han irriterar jag ihjäl mej på snart. Han gör f%n ingenting tycker jag. Lagar mat, sen inget mer. Har lillan i knät en stund på kvällen, thats it.
Hoppas min irritation är övergående, annars hotar ett gigantiskt utbrott inom snar framtid :devil:

Vägde mej idag för första gången sen precis efter förlossningen. Ca 4 kg kvar tills vikten vid inskrivningen på mvc, så känner mej riktigt nöjd :) Har verkligen mosat och käkat mängder av onyttigheter så att de där fyra kilona inte är fler kilon är ett rent under!!
Så, ngra extra promenader och lite mindre kakor borde få bort kilona, sen hoppas jag komma igång ordentligt med ridningen om ngn månad eller så, så att musklerna kommer tillbaka och man får en mindre sladdrig kropp!!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 030
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
4 453
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 595
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar