Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Hur har ni det?

Här har det blivit höst på allvar - nästa vecka ska jag köpa overall för då har de sådana på Aldi. Det är en konkurrent till Lidl, men mycket bättre - ffa deras barnkläder är riktigt bra (och billiga!)!

Jag försöker få till något som liknar dagliga rutiner, men det går sådär. Babyfrukost, blöjbyte, pumpa, mammafrukost, kanske duscha - sedan har hela förmiddagen gått! Om vi nte har någon aktivitet så kör vi lite hushållsarbete och lek på förmiddagen också, och en liten sovstund runt tio.

Lunch serverar jag mellan halv tolv och ett ungefär - beroende på hur han ätit frukost, sovit etc. Han tycker att detta med puré är prima och "hjälper till" att få in skeden i munnen. Idag hade han pumpa ända upp i ögonbrynen som ett resultat av hjälpsamheten. :love:

Musikstund och lugn lek efter lunchen, sedan sova igen (när han blir trött alltså). På eftermiddagen går vi ut i friska luften (som nu är väldigt frisk tycker jag).

Han har blivit så härligt lätt att "söva". Vi lägger honom ju bara när han är trött, så det är bara den där sista lilla hjäpen som behövs. När han börjar gnugga ögonen och blir gnällig så få han nappen, en snuttefilt och så ligger vi bredvid och pussar honom och då somnar han oftast på mindre än en minut. Ibland är han lite för uppspelt på kvällarna för det är ju så kul när pappa kommer hem, och då får han ligga i soffan och leka lite lugnt och sedan somnar han om man skakar lite på hans ben och pussar honom på huvudet. Hoppas att det håller i sig ett tag!

I övrigt hade han igår en stickad tröja i strlk 74/80 på sig! Den var visserligen för stor, men 62/68 börjar bli lite knappt i vissa plagg. Helt galet.

Tillägg: Egentligen ville jag ju fråga vad ni leker med era barn? L tycker mest om vilda lekar; flyga på underbenen, brottas, kittlas, veckla in en en filt och busa osv. Det är jättejobbigt att leka en hel dag! Skulle vara vilsamt om han ville läsa bok eller leka i babygymmet lite fredligt av och till...

Senast ändrad:

Här älskar J att hoppa i knäet på en. Det är asjobbigt! Och det blir inte ett dugg lättare när 10 kg tyngre storebror vill vara med :D Vem behöver gymkort...

J har börjat med gröt nu, han verkar gilla det. Lyckas svälja det mesta iaf! Pigg och glad nu när förkylningen äntligen släppt. Vi tar det dock väldigt lugnt om dagarna ändå än så länge, först idag har jag känt mig lite friskare.

Förresten - nu använder han strl 74 :eek: Något lång i ärmarna, men 68 är lite tajt så.

Senast ändrad:

Oj, L har inte börjat hoppa ännu - som tur är. Då bryter jag nog ihop.

Fyra och en halv månad nu, tiden har gått så ofattbart fort.

Mila blir 3 månader till veckan, och igår och idag har det skett enorma förändringar :love: Igår började hon ta emot och hålla i saker vi sträckte fram, och idag har hon jobbat stenhårt på att ha sönder baby-gymmet :D
Tidigare har hon mest legat där och kikat på sakerna och har hon sedan råkat peta till ngt så det blev ljud och rörelse har hon ju tyckt det var kul. Men idag när jag satt vid datorn så vart det ett jäkla oväsen.... Oh det slutade aldrig! Sedan satt jag bara hur länge som helst och tittade på henne :love: Vart tog min pytte lilla nyfödda bebis vägen??
Så, det är den lek hon själv gör just nu.
Med oss så uppskattas mest att vi gör roliga miner och ljud, gärna i kombination med naken-sprattel :) Sen sista veckan nu så har hon blivit mkt starkare i benen och älskar att stå upp! "opp oh ståå" säger vi och håller henne så hon får stå och det är såååå kul :)
Enda så gen hon lyssnar på när jag sjunger är "prästens lilla kråka" så den kör vi då oh då.
Märker att för var dag som går krävs det mer bud och lek, mer prat och mer uppmärksamhet till henne, så ja, hihi hur ska man orka sen när det går i ett fr morgon till kväll :)

Annars då.... Efter ngra ganska jobbiga dagar med mkt kinkig tjej så har vi idag haft en helt underbar dag! Oooh så mkt mys och bus och prat vi haft.
Hon dregglar fortf mkt... Mer oh mer tycker jag, men det har inte varit lika mkt krångel vid amning, så ja, ont i munnen eller utvecklingsfas 3.... Jag tror det var en kombination. Bara hoppas nu hon får fortsätta att vara pigg och glad.

Suck..... Sitter med telefon så kan inte ändra (lägga till i inlägget ovan) så blir ett till inlägg.

Iaf, ja i morse var det kyligt här med! -7 grader så jag fick leta fram en lite tjockare variant på overall ist för den tunna i fleece lillan haft sista tiden. Hoppas så vi får en fin vinter. Får gärna komma snö, sålänge det får ligga kvar...! Och inga -30 heller för då är det ju omöjligt att vara ute.... Ja inte för mej men för lilla så då blir man ju vansinnigt instängd hemma....

Och inga -30 heller för då är det ju omöjligt att vara ute.... Ja inte för mej men för lilla så då blir man ju vansinnigt instängd hemma....

Det argumentet dyker alltid upp - men faktum är att det föds barn i Vitryssland också ;)

I Vitryssland är det väl inte kallare än här? Hehe Men jag förstår vad du menar :)

Men hur mkt går man ut med små bebisar vintertid? Jag har noll koll... Hur mkt ska man ha på dem? Vår barnvagn är så "öppen" så det känns som att det blåser rakt ner i den... Hur skyddar man bebisens ansikte?

Jag tror att man smörjer in det? :confused:

Nej, absolut inte smörja! Det får man göra när man kommit in igen :)

Mois: Geografi är inte min starka sida :D Men bebisen ligger rätt skyddad i vagnen. Sen kan man ha en mössa som går ner över öronen/kinderna och en snuttefilt lite runt ansiktet om man vill. Finns väl även huvor att köpa, men jag tror knappt man behöver det om det inte är riktigt kallt.

Som du säger... Blir ju varmt och gosigt nere i vagnen. Det jag oroar mej för är hur kall luft en liten bebis kan andas in utan att det är farligt.... Finns det ngra rekomendationer på det? Har för mej jag läst om detta men kan inte minnas vart. Men ja, som vi sa, är ju varmare nere i vagnen så precis lika kall luft som jag andas in kommer ju inte bebis få i sej pga temperatur-skillnaden i vagnen/utanför vagnen.....

Annars då:
Har haft ngra så underbara dagar här hemma nu med lilla M :love:
Så glad! Pratar HELA tiden, mestadels nöjd och roar sej ganska mkt själv. Enorma utvecklings-steg gör hon varje dag nu känns det som.
Tänk vad en sådan liten varelse kan göra med ens känslor :love:
Hon blir tre månader till veckan..... Och jag kan fortfarande inte fatta att JAG varit gravid,JAG har fött barn,JAG är mamma..... När inser man?? Allt Könns fortfarande så overkligt..... Men underbart :) !!!!!

Imorse när L ville gnaga pa mitt finger sa tyckte jag att det gjorde ovanligt ont. Och minsann, det är en liten gadd pa gang! För övrigt ville den lilla gangstern sno pommes fran min tallrik idag. Men jag lyckade stoppa honom.

Jag tänkte bara på vattenbaserade :p De fettrika TROR jag är okej. Vi har dock alltid undvikit all form av salva innan vi går ut.

Nils är 2,5 månad, blir 3 månader den 10 november.

Vi har det jättebra och allt går så smidigt än så länge. Han är nästan alltid glad och är han inte det så brukar det vara lätt avhjälpt!

Vi har fått till bra rutiner, eller han har fixat det själv utan att jag blandat mig i. Han brukar somna mellan 19 och 20.30 och vaknar 2-3 gånger varje natt och ammar. Vaknar för dagen mellan 07 och 08 och äter, somnar om någon timme senare och sover sedan kanske 3 omgångar till under dagen.

Just nu är jag hemma hos mina föräldrar som bor i villa och dagtid brukar han sova ute i liggdelen, så skönt att han får frisk luft.

Jag är lite negativt lagd och var så orolig innan han kom att allt skulle vara så jobbigt och att jag skulle vara så trött hela tiden. Men allt går jättebra! Fast jag vaknar några gånger per natt och går upp ganska tidigt och håller igång hela dagarna så är jag pigg, mycket piggare än när jag jobbar...

Senast ändrad av en moderator:

Här har vi det sådär.. Eden är för första gången förkyld, snorar, hostar, lite feber och har det allmänt jobbigt. Jag tycker så synd om henne för hon försöker vara glad o busig som vanligt men orkar inte riktigt och då blir hon ledsen :(
Så just nu är det närhet, tappra amningsförsök och sömn som gäller, vi hoppas att hon blir frisk snart.

Ang. lekar så är favoriten "tittut", sen gillar hon att leka flyplan, rida i knäet ( typ galopp, trav, skritt och omkull), "lilla snigel" och busa. Det är svårt att fylla dagarna tycker jag, blir lite lek i bus varvat med babygymet, ligga på golvet o plocka med saker, lyssna på musik (det går alltid hem) sömn, promenader och mat. De dagar vi åker till babycafé eller hälsar på någon är helt ok men annars känns det lite småsegt, men på ett mysigt sätt :)

Leander är också förkyld igen. Det är ju bara två veckor sedan sist. Han är så snorig den lilla stackaren. Men det går rätt bra ändå, han vill bli buren lite mer än vanligt bara. Äter (dricker, puré älskar han och kan nog äta hur mycket som helst) lite dåligt men det kan ju bero på tanden också.

Imorgon har pappan babydag och jag får vila ut mig på kontoret. Skulle egnetligen fått en extra kontorsdag den här veckan då jag har sjukt mycket att göra, men så råkade komma en "anständighetsbegravning" (min svägerskas svärfar - vi hade i princip ingen kontakt, men hans barn gick på min svärsfas begravning typ och nu hintas det om att min man borde gå på hans begravning) emellan, så då vet jag inte hur det blir. Han kan nog inte vara hemma tre dagar nästa vecka.

Elis och jag är fortfarande förkylda, men det är på bättringsvägen. Vi har i alla fall sluppit febern och det är vi väldigt tacksamma för!

För övrigt har grabben inte fattat det här med att sova på natten. Innan sov han hela natten, men då sov han nästan hela dagen också så det var ju inte så svårt. I takt med att han är vaken allt mer är han också vaken mer på nätterna. Sådär kul att vakna till en boxandes unge med helt uppspärrade ögon som skrattar för fullt. Det är lixom inte då man vill skratta tillbaka...

Annars händer det saker här också. Han ler och skrattar mycket nu, griper och släpper med händerna, det kommer nya grymt och ljud varje dag. Alla bodys och pyjamasar i storlek 50 och 56, utom en, är undanplockade och ställd i en kartong i garderoben i väntan på nästa barn. Han har nu storlek 62 i bodys men kan fortfarande ha storlek 50 på byxor och tröjor :D. Han blir 7 veckor imorgon.

Oj! Stor kille:)
Cilia blir 10 veckor nu på tisdag!!! I helgen bytte jag ut alla hennes kläder i strl 56 mot kläder i strl 62.
Bodiesarna och byxorna passar bra i längden, men sitter ganska löst på henne. Hon är lång, men smal.
Näst intill inget babyhull alls på henne. Inga valkar, ingenting. Spinkiga armar och spinkiga ben:D

Tror hon har gått in i en tillväxtperiod nu. Känns som om hon bara äter och sover för tillfället.
Hon har börjat bli extremt gnällig när hon börjar bli trött. Hon har också börjat med att gnugga ögonen så fort hon börjar bli lite sömnig.
Allt hon kan komma åt numera försöker hon stoppa in i munnen. Lyckas hon inte få in det, så slickar hon på det istället.
Det kommer nya ljud och joller hela tiden nu:love: Hon har också börjat försöka vända på sig. Men hon kommer inte helt runt än.
Ler gör hon nästan hela tiden när hon är pigg och vaken. Och numera vill hon sitta när man håller henne.
Det duger inte att ligga längre. Lilla busungen.

Ja, han är stor på alla håll. Den enda kroppsdelen som är liten är rumpan, annars är hela han väldigt rund:love:. Dock ammar han betydligt mindre nu mer, bara 5-10 min åt gången till skillnad från innan när han ammade i minst 20 min. Så han ligger nog lite på latsidan just nu vad gäller växandet, med all rätt :). Vi får väll se, ska till BVC imorgon. Tänk så olika det kan vara, men allt är ju lika normalt!

Idag trotsade vi förkylningen och gick till öppna förskolan igen. Verkligen jätteroligt att träffa andra barn och föräldrar. Efter det åkte vi till stallet och nu har killen totaldäckat. Det har varit en sträng dag ;).

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 025
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
4 451
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 573
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar