Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Läs på hur de stratifieras naturligt och försök efterlikna det. Det finns inte en metod som är universiell. Kokosnötter är tex palmens frö och det stratifieras genom att flyta omkring och stranda på en ny strand.Jag ska ge mig på att odla kapris.
Fröna ska stratifieras innan sådd. Men hur sjutton ska man göra egentligen? Jag hittar lika många metoder som odlare..
Hur har ni gjort för att lyckas?
Och kanske viktigast av allt, har någon lyckats med kapris?
Jag hittar inget om hur det sker naturligt?Läs på hur de stratifieras naturligt och försök efterlikna det. Det finns inte en metod som är universiell. Kokosnötter är tex palmens frö och det stratifieras genom att flyta omkring och stranda på en ny strand.
Ja, det är en metod. Jag har läst den sidan innan. Men en del rekommenderar att man inte blötlägger, en del säger blanda med vermikulit osv i all oändlighet. Därav min fundering.
Hur mycket kyla tål de? Kan du inte bara så dem och slänga ut dem på balkongen? Så vaknar de i vår?Jag ska ge mig på att odla kapris.
Fröna ska stratifieras innan sådd. Men hur sjutton ska man göra egentligen? Jag hittar lika många metoder som odlare..
Hur har ni gjort för att lyckas?
Och kanske viktigast av allt, har någon lyckats med kapris?
Tänker, kolla var de bor och få då reda på hur kalla vintrar de har. o torra osv.Jag hittar inget om hur det sker naturligt?
Kaprisbuskar odlas i flera länder i Medelhavsområdet och Sydvästasien, som Spanien, Italien, Turkiet, Marocko, Tunisien, Algeriet, Iran och länderna kring Svarta havet, men till skillnad från många andra grödor är huvuddelen av produktionen småskalig och grundad på vilda förekomster.
Jag har växthus.Tänker, kolla var de bor och få då reda på hur kalla vintrar de har. o torra osv.
Aha så gissningsvis vill de inte ha direkt minusgrader. Och gissningsvis kommer vara svinsvåra att få att överleva här som rosmarin.
För varmt inne och för kallt ute. Om man inte har inglasad ngt.
Men hur många fröer har du? (det står dessutom att många skördar vild population) låt säga att du har 20 fröer. Testa alla olika tips du hittar på olika fröer och lägg några i mysiga krukor mitt i växthuset där de ska bo?Jag har växthus.
Kapris är känd för att vara svår, både att få att gro och att övervintra. Men skam den som ger sig! Måste ju testa, de är galet fina när de blommar.
Det står överallt att de lever torrt, stenigt, varmt och soligt. Ingenting om hur de gror vad jag kunnat hitta.
Det klassiska är ju att helt enkelt stoppa fröerna i jord och in i kylskåpet. Men i och med att just kapris är svår tänkte har höra om någon hade något tips.
Det står allt från täck med perlite till 5 cm jord till ett lager hushållspapper.Men hur många fröer har du? (det står dessutom att många skördar vild population) låt säga att du har 20 fröer. Testa alla olika tips du hittar på olika fröer och lägg några i mysiga krukor mitt i växthuset där de ska bo?
Står det inte ens om de är ljusgroende eller om de ska ha jord över sig?
Eller 3 kanske?Det står allt från täck med perlite till 5 cm jord till ett lager hushållspapper.
Jag har 15 fröer, så visst kan jag testa 15 olika metoder.
Men tänk om alla tre är fel?Eller 3 kanske?
Hehe, tänker att du i alla fall måste prova varje metod på fler frön än % grobarhet som står på påsen. Så du statistiskt sett får med ett par frön som kan gro i varje prov.Men tänk om alla tre är fel?
Det står ingen grobarhet på påsen.. antar att den är väldigt svår att beräkna eller nåt.Hehe, tänker att du i alla fall måste prova varje metod på fler frön än % grobarhet som står på påsen. Så du statistiskt sett får med ett par frön som kan gro i varje prov.
Någonting kul!Det står ingen grobarhet på påsen.. antar att den är väldigt svår att beräkna eller nåt.
Vad har jag gett mig in på?
Jag hejar på dig, och om du får alla 15 att gro så köper jag gärna en bäbiskaprisplanta!Det står ingen grobarhet på påsen.. antar att den är väldigt svår att beräkna eller nåt.
Vad har jag gett mig in på?
Jag lovar att uppdatera om mina framgångar (eller motgångar)Jag hejar på dig, och om du får alla 15 att gro så köper jag gärna en bäbiskaprisplanta!
Jag lovar att uppdatera om mina framgångar (eller motgångar)
Jag trodde det bara fanns en sort. Nu måste jag googlaGud så spännande! Måste nu googla kaprisblommor. Ska du odla små eller coctailstora?
Nej iaf I affären finns många varianter.Jag trodde det bara fanns en sort. Nu måste jag googla