Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2
KL
Jaha ja, som sagt, måndag igen..
Vet inte vad händer med lillan..I vanliga fall äter hon varannan timma dygnet runt, förutom vid kvälls-maten, för då brukar hon i regel sova tre timmar innan första natt-ammningen.
I går kväll åt hon 21, åt då slarvigt.Okoncentrerad, gnällig, släppte bröstet hundra gnger. La henne i sängen efter lite rapning, och hon somnade fortare än vanligt, men lite knök och bök var det ju som vanligt.
Vid midnatt åt hon igen, alltså tre timmar senare.
Sen gjorde hon sej inte hörd förens halvfyra
och inte nog med att det gått så många timmar för att vara henne, hon tog max två klunkar oh tvär-spmnade. Bara att lägga tillbaka henne i sängen igen.
Nästa gng hon gjorde sej hörd, då var klockan strax innan sex, och då åt hon en kort stund, säg halva tiden mot vad det brukar ta för henne att bli mätt.
Tillbaka i säng med henne och hon somnade igen.
Sen slog klockan åtta. Då trode jag att nu är det"kört" nu är det dax att ta tag i dagen och kliva upp, men icke. Hon tog knappt en halv klunk för att sedan vända bort huvudet och somna
Ammade "ordentligt" i fem minuter vid halv-elva, så då kände jag mej nöjd.
Sen har det varit tvär kört att få i henne ngt förens klockan blev halv-fem nu i em. Jag har försökt lägga henne till bröstet flera gnger när hon gjort "mat-läte" men hon har bara SLITIT tag, tagit ett irriterat sug eller två, för att sedan släppa. Har jag erbjudit direkt efter har det varit skrik och tårar.
Hon åt sedan rejält bra även vid sju nu ikväll. Myste ner oss i soffan och bara njöt, men det varade inte jätte länge för det kom en kaskad-spya, två gnger på raken.
Och alltså spyor luktar ju illa i vanliga fall, men denna den luktade som den legat i magen i flera dagar typ
Nu är lill-gryn ny-badad, insmord, pudrad, och sitter i sin nya pyjamas och snarkar i baby-sittern
Stackars liten, inte rolig dag detta, och sen spy i massor.
Alltså detta kanske inte låter hysteriskt konstigt i era öron, men för mej är det de, som är van att lillan håller sina ammnings-tider till punkt och pricka, och har så gjort de sista två månaderna. Ja ja, det märks hur denna natt blir.
Ang detta med att folk säger hon är liten. Tror det mestadels är som ni säger, att folk facktist glömmer hur små bebisar är, för jag själv har ju redan glömt hur liten M var när hon föddes
Men, ngra gnger har folk (andra mammor med ny-födda) frågat om hon inte är ovanligt liten, om hon följer sin kurva osv osv...Och inte med tonen att de menar väl, utan snarare "herregud ger du inte ungen ngn mat" typ.
Men skit samma, hon följer kurvan perfekt, och mer vanliga värden får man leta efter. Tror inte mina monster-hormoner från graviditeten riktigt har gått ur mej än, för kan bli irriterad på precis vad som helst
Förutom mat-bekymrena idag, så har vi promenerat, fixat i stallet, myst med M`s mormor, och busat
För mellan gngerna jag erbjudit henne mat så har hon varit en glá-skit.
Imorgon är det dax för andra åter-träffen med föräldra-gruppen, och då ska även personal fr Öppna förskolan medverka och prata om stimulans och språkutveckling, och personal fr apoteket ska informera om egenvård, så det ska bli roligt.
Första gngen var det bm fr mvc och personal fr bvc med och vi fick prata om förlossningen och första tiden hemma.
Är olika teman för varje åter-träff, otroligt bra!!
De andra träffarna ska ha temana:
*Mat och livsstil. Disskution kring barn och alkohol.
*"Håll kärleken levande". Kurator och familjerådgivare medverkar.
*Information om förskola och familjedaghem.
*Träff på biblioteket för info om barnböcker.
*Avslutningsträff, alla har fyllt ett år. Utveckling och gränssättning.