Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Vilka är det som säger att hon är liten? Folk i allmänhet verkar nämligen helt ha glömt hur små barn är när de föds och den första tiden för Elis blir också kallad liiiten och han är ju gigantisk

*KL*

Vägde Oliver i torsdags o han e gigantisk men ja lägger inte så stor vikt på det..haha. Han mår bra iaf :)

han e 3 månader nästa helg o väger 6.66 ;) och är 65 lång. Lång kille..

Har för övrigt köpt en Bumbostol till honom som vi nu intreducerar sakta. Han älskar den :love: ska försöka få in en bild när han sitter i den. Älskade barn!! :laugh:

KL

C måste vara inne i ett utvecklingssprång nu:crazy: Antingen det eller så är hon på väg att bli riktigt förkyld.
Hon är trött, gnällig och klängig. Suck. Det enda som passar är att hänga på axeln på sin mamma eller pappa.
Bärselen är absolut no no, axeln ska det vara!!! Så pass högt upp att hon kan lägga huvudet ovanpå axeln.
Somnar hon och man provar lägga ner henne, vaknar hon igen på 5 min.:grin:
Vi har turats om att bära omkring på henne hela kvällen. Nu sover hon, och har jag tur så har hon somnat för natten.

För övrigt har vi börjat få något som liknar rutiner här. Vågar kalla det rutiner nu, då det hållit i sig över en vecka nu:laugh:
Hon vaknar någon gång mellan 06.00-07.00 och äter, sen blir det blöjbyte och bus på skötbordet.
Efter det klär vi på oss och hon hamnar i vagnen och vi går ut och fodrar hästarna och går morgonrundan med hunden.
Hon somnar då och sover fram till 10-11 tiden och vaknar för att äta.
Sen är hon i regel vaken ca 1,5-2 timmar. somnar en liten stund.
Äter igen vid 14 tiden, är vaken 1,5-2 timmar, somnar och vaknar och vill ha mat runt 16.30-17.00 och sover sen en liten stund, äter igen runt 19 tiden.
Sen är det bad, lite bus och sen lite mys fram till 21.30. Då får hon mat och sen somnar hon i regel för natten.

Våra är ju exakt lika gamla och våran son har också vart rätt gnällig ett tag nu. Enda som funkar på honom är att lägga honom i vagnen och köra fram och tillbaka över en tröskel det är helt klart det bästa! Konstigt att barn gillar att studsa runt på det där viset :D

Badar hon varje dag?

Nej, hon badar inte varje dag men iaf två till fyra gånger i veckan, beroende på hur mycket hon har spytt ner sig.
Hon är ett riktigt kräkbarn, och spyr kaskader när hon ätit.
Tänkte inte riktigt när jag skrev innan.

Har läst innan i tråden att det brukar komma ett utvecklingssprång när de är runt 6-8 veckor.
Så det borde ju vara nu för våra små bebisar.

Jag kan inte heller förstå hur de kan tycka om att studsa omkring så i vagnen.
Man tycker det borde vara ganska obekvämt, men lillan sover som en stock när vi promenerar på håliga och steniga grusvägar.

*kl*

L börjar fatta det där med puréer nu! Det är fortfarande inte mycket som hamnar i magen, men det gör inte så mycket tycker jag. Morot är gott och han griper själv efter skeden och kör in i munnen! Så söt! :love: Igår fick han i sig 1-1,5 tsk kanske, sedan tog jag bort det och då blev han jättearg och jag fick truga med flaskan innan han tog den istället. Banan tycker han också om och idag ska vi testa zucchini tänkte jag. Köpte en liten burk med plommon-päron igår, men jag tyckte själv att det smakade rätt illa. Han ska få prova men tycker han inte om så gör jag den själv istället.

*kl*

Jaha, så var det måndag igen.. Vad hittar alla ni på?

Här är det lite segt, höstdis ute och mysfaktor inne.. Barnet sover så jag sitter och spanar efter en festklänning (decemberbröllop) i sällskap av en kopp kaffe och morotskaka.

Vi har haft sovmorgon - mitt barn har muterat från att vara jättepigg 05:45 till att gärna sova till 8-9, helt ok tycker jag!

Eftersom barnet har ett strålande morgonhumör lekte han själv med sin mobil medan jag duschade och förde långa samtal med djuren som hänger där (jag hade badrumsdörren öppen och hörde alltihop!).

Sedan lekte vi i babysittern medan jag pumpade, därefter frukostflaska till gullungen och frukostmackor till mamman. Blögbyte och påklädning och sedan var vi startklara.

Vi var hos fotografen och tog passbilder till Leander. Imorgon ska vi lämna in passansökan så att vi kan boka flygbiljetter till sverigeresan i jul snart. Efter det var vi och handlade lite deko till en blöjtårta som vi ska göra till en liten tjej.

När vi kom hem var klockan 13 och då började vi med lunchen. Zucchinipuré med lite ersättning blev det idag och till efterrätt plommon- och päronmos. En flaska med mjölkblandning ovanpå det och nu är killen mätt. Ska byta blöja (och t-shirt...) på honom nu och sedan leka lite - babybrottning, babypost och sångstund är mest poppis just nu. :D Och att sitta.

Åh det lät mysigt!
Här är strålande fint väder! Så vi var ute och promenerade i förmiddags. Sen har vi städat och ätit lunch. Nu är det tid för att surfa lite. M sitter i babysittern som jag får vagga med foten under tiden :)
Imorgon ska vi besöka jobbet, sen till BVC och sen ska jag hämta en kompis som kommer o hälsar på i några dagar. Ska bli så skoj!

Det gick fortare att städa än vad jag hade tänkt, sambon var hemma o hjälpte till. Så det får nog bli en promenad till i eftermiddag. Innan klockan 17 för då är det dags för Greys Anatomy! Nån mer än jag som följer repriserna av det? Jag har sett nåt avsnitt nån gång innan, men gud det är ju jättespännande =) O missar man det på eftermiddagen så får man en ny chans morgonen efter. Helt perfekt ;)

Förresten, det här med att alla säger "ååh så liten hon är/är hon inte väldigt liten?". Det gör de till oss också, även fast hon inte är så liten. Tror det är som Rumpnissen säger att folk glömmer hur små de faktiskt är.

Måndag idag igen, ja, och Elis är nu 6 veckor. Helt otroligt.

Elis sov dåligt i morse och höll lite låda från 04.00. Så vi gick upp med sambon 05.30 och åt frukost medan Elis satt i babysittern. Helt plötsligt hade unge somnat! Har aldrig hänt att han somnat självmat överhuvudtaget! Jag kunde lyfta upp honom, bära upp han och lägga honom på ena halvan av dubbelsängen utan att han vaknade. Så jag la mig på andra sidan och så sov vi till 07.30, underbart.

Efter morgonbestyr åkte vi till stallet i vanlig ordning. Jag fodrar och gör till stallsysslor och sen gick vi en promenad. Vid 12.00 var vi hemma igen och då var det dags för nytt rekord. Jag kunde fixa lunch till mig och äta medan Elis var vaken hela tiden och GLAD! Han förströdde tiden i babysittern och senare på mage på golvet, det gillar han uppenbarligen. Sen tyckte jag att vi skulle gå ner till en butik som säljer barnkläder, men när jag väl konkat ut unge och vagn och kommit dit upptäckte jag att den var flera trappsteg som var knepigt utformade, så vi kom aldrig in :cry: utan fick vända och gå hem igen.

Nu har vi sovit middag, Elis sover fortfarande. Jag bakar "bountybollar" och slösurfar.

KL

Jaha ja, som sagt, måndag igen..
Vet inte vad händer med lillan..I vanliga fall äter hon varannan timma dygnet runt, förutom vid kvälls-maten, för då brukar hon i regel sova tre timmar innan första natt-ammningen.
I går kväll åt hon 21, åt då slarvigt.Okoncentrerad, gnällig, släppte bröstet hundra gnger. La henne i sängen efter lite rapning, och hon somnade fortare än vanligt, men lite knök och bök var det ju som vanligt.
Vid midnatt åt hon igen, alltså tre timmar senare.
Sen gjorde hon sej inte hörd förens halvfyra :eek: och inte nog med att det gått så många timmar för att vara henne, hon tog max två klunkar oh tvär-spmnade. Bara att lägga tillbaka henne i sängen igen.
Nästa gng hon gjorde sej hörd, då var klockan strax innan sex, och då åt hon en kort stund, säg halva tiden mot vad det brukar ta för henne att bli mätt.
Tillbaka i säng med henne och hon somnade igen.
Sen slog klockan åtta. Då trode jag att nu är det"kört" nu är det dax att ta tag i dagen och kliva upp, men icke. Hon tog knappt en halv klunk för att sedan vända bort huvudet och somna :eek:
Ammade "ordentligt" i fem minuter vid halv-elva, så då kände jag mej nöjd.
Sen har det varit tvär kört att få i henne ngt förens klockan blev halv-fem nu i em. Jag har försökt lägga henne till bröstet flera gnger när hon gjort "mat-läte" men hon har bara SLITIT tag, tagit ett irriterat sug eller två, för att sedan släppa. Har jag erbjudit direkt efter har det varit skrik och tårar.
Hon åt sedan rejält bra även vid sju nu ikväll. Myste ner oss i soffan och bara njöt, men det varade inte jätte länge för det kom en kaskad-spya, två gnger på raken.
Och alltså spyor luktar ju illa i vanliga fall, men denna den luktade som den legat i magen i flera dagar typ :crazy:
Nu är lill-gryn ny-badad, insmord, pudrad, och sitter i sin nya pyjamas och snarkar i baby-sittern :love: Stackars liten, inte rolig dag detta, och sen spy i massor.

Alltså detta kanske inte låter hysteriskt konstigt i era öron, men för mej är det de, som är van att lillan håller sina ammnings-tider till punkt och pricka, och har så gjort de sista två månaderna. Ja ja, det märks hur denna natt blir.

Ang detta med att folk säger hon är liten. Tror det mestadels är som ni säger, att folk facktist glömmer hur små bebisar är, för jag själv har ju redan glömt hur liten M var när hon föddes:love:
Men, ngra gnger har folk (andra mammor med ny-födda) frågat om hon inte är ovanligt liten, om hon följer sin kurva osv osv...Och inte med tonen att de menar väl, utan snarare "herregud ger du inte ungen ngn mat" typ.
Men skit samma, hon följer kurvan perfekt, och mer vanliga värden får man leta efter. Tror inte mina monster-hormoner från graviditeten riktigt har gått ur mej än, för kan bli irriterad på precis vad som helst :devil:

Förutom mat-bekymrena idag, så har vi promenerat, fixat i stallet, myst med M`s mormor, och busat :) För mellan gngerna jag erbjudit henne mat så har hon varit en glá-skit.

Imorgon är det dax för andra åter-träffen med föräldra-gruppen, och då ska även personal fr Öppna förskolan medverka och prata om stimulans och språkutveckling, och personal fr apoteket ska informera om egenvård, så det ska bli roligt.
Första gngen var det bm fr mvc och personal fr bvc med och vi fick prata om förlossningen och första tiden hemma.
Är olika teman för varje åter-träff, otroligt bra!!
De andra träffarna ska ha temana:
*Mat och livsstil. Disskution kring barn och alkohol.
*"Håll kärleken levande". Kurator och familjerådgivare medverkar.
*Information om förskola och familjedaghem.
*Träff på biblioteket för info om barnböcker.
*Avslutningsträff, alla har fyllt ett år. Utveckling och gränssättning.

Har läst innan i tråden att det brukar komma ett utvecklingssprång när de är runt 6-8 veckor.
Så det borde ju vara nu för våra små bebisar.

.

M var INTE rolig vid 7-8 veckors ålder :crazy: Inte gall-skrik, men konstant missnöjd och pip och gnäll dagarna i ända.
Men håll ut, det ger sej, är nog bara ett språng nu för era små som ni säger :)

Innan klockan 17 för då är det dags för Greys Anatomy! Nån mer än jag som följer repriserna av det? Jag har sett nåt avsnitt nån gång innan, men gud det är ju jättespännande =) O missar man det på eftermiddagen så får man en ny chans morgonen efter. Helt perfekt ;)

Förresten, det här med att alla säger "ååh så liten hon är/är hon inte väldigt liten?". Det gör de till oss också, även fast hon inte är så liten. Tror det är som Rumpnissen säger att folk glömmer hur små de faktiskt är.

Jag följer inte repriserna, men jag tittar på serien. Kanske på ett liiite aningens mer olagligt sätt, fast det beror ju helt klart på hur man ser det;):angel::o
Internet, It´s fantastic:D

Det måste ligga något i det, för många tycker att C är liten, men hon är faktiskt större än många andra.

Ang detta med att folk säger hon är liten. Tror det mestadels är som ni säger, att folk facktist glömmer hur små bebisar är, för jag själv har ju redan glömt hur liten M var när hon föddes:love:
Men, ngra gnger har folk (andra mammor med ny-födda) frågat om hon inte är ovanligt liten, om hon följer sin kurva osv osv...Och inte med tonen att de menar väl, utan snarare "herregud ger du inte ungen ngn mat" typ.
Men skit samma, hon följer kurvan perfekt, och mer vanliga värden får man leta efter. Tror inte mina monster-hormoner från graviditeten riktigt har gått ur mej än, för kan bli irriterad på precis vad som helst :devil:

Det har min bror fått höra rätt ofta också. Hans dotter N har alltid varit liten, och folk har alltid reagerat på det.
Och som du säger, låtit lite anklagande när de frågat om hon inte är väldigt liten.
Men det är inget att bry sig om. Alla barn är olika!!! Tänk om folk kunde inse det??
Så länge barnet mår bra och är pigg å glad så spelar de väl ingen roll hur stor eller liten barnet är???
Jag brukar nog tyvärr bli ganska irriterad när de frågar mig om inte N är vääääldigt liten för sin ålder:grin:
Kan inte hjälpa det, men det stör mig. Och det är inte ens mitt barn!
Tänk då hur jag skulle reagerat om det hade varit mitt:o
Så jag förstår att du reagerar som du gör.

KL

Idag var vi på BVC. A är fyra månader nu, vägde 7 800 g och var 70 cm lång. Vi var runt en sväng och gjorde lite ärenden, bla köpte en matstol åt honom. Babysittern duger inte längre, han vill vara med vid bordet. Egentligen ville vi ha en tripp trapp med babyinsats men nypriset är inte aktuellt (1800:-) och när de kommer ut på blocket går de direkt. Så det fick bli en röd trästol från IKEA som passar in i stilen hos oss.

Vi gjorde förresten gipsavgjutningar av fötterna på föräldragruppen. Tanken är väl att folk ska säga "åhh, vilken liten fot" men när vi visar vår avgjutning säger de flesta typ "det var en rejäl fot" :D

Vi får höra omväxlande att han är sååå liten och jättestor. Han är ju lång för sin ålder men jag orkar inte ta illa upp vad folk än säger. Jag har superdålig koll på bebisar själv så jag skulle inte ha nån aning om vad som var litet och stort innan vi fick barn.

Knapplån.

Jag funderar på att åka till Göteborg Horseshow nästa år, det är ju sista helgen i februari. Frågan är vad jag ska hitta på med Elis då, om han ska följa med eller stanna hemma. Han kommer ju vara knappt 6 månader gamal och van vid flaska/ersättning eftersom jag ska börja jobba i mars. Men när jag jobbar kommer jag bara vara hemifrån i 4-5 timmar i sträck (hemma på lunchen). GHS tar ju betydligt längre tid, har ca 1,5 timmarns bilresa.

Är det möjligt överhuvudtaget tror ni? Hur hade ni gjort? Det som är aktuellt är antingen hela lördag eller bara kvällsföreställningen på lördagen.

Senast ändrad:

Varför skulle det inte vara möjligt? Jag har redan vart iväg och tävlat en hel dag och i söndags var jag iväg hela dagen på träning och kollade träningar ;) Inga problem alls!

KL

Fortsatt gnäll och små-krångel vid ammningen då och då. Ammade bra natt till idag, oh visst har hon käkat under dagen, men fy vad gnälligt och mkt gråt :cry:
Fick rådet av bvc att prova ge henne lite alvedon, då hon som sagt krånglar vid mat, dregglar mer än vanligt och gnager snart av sej händerna, så kan de vara den där dumma tanden som rör på sej igen....stackars liten!
Sambon hade hunnit hem innan vi kom fr stallet, så när vi kom hem lämnade jag lillan hos honom, kast-bytte kläder och tog mej en egen-stund på stan...Ingen lång då affärerna ju stänger vid 18, men skönt ändå efter en krångel-dag....

Varför skulle det inte vara möjligt? Jag har redan vart iväg och tävlat en hel dag och i söndags var jag iväg hela dagen på träning och kollade träningar ;) Inga problem alls!

Matfrågan borde ju lösa sig. En av sakerna jag funderar på är nattningen. Högst troligt kommer amning vara en av "kvällsrutinerna" och frågan är hur fruktansvärt det blir när han inte får amma när han är van. Samtidigt begriper jag att det är helt omöjligt att veta.

Han har ju ett humör utan dess like den här killen. Jag har hitintills bara varit hemifrån en timme i taget eftersom ibland när han eldar upp sig är amning det enda som fungerar för att få honom lugn. Och när han eldar upp sig så är det inte lite gnäll och skrik, utan han är verkligen helt utom sig och grannarna tror nog vi försöker ha ihjäl honom... Förhoppningsvis har väll mammigheten lagt sig om 5 månader, annars kommer jag nog vara ganska dum i huvudet :angel:.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 025
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
4 453
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 595
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar