Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Den senaste veckan tycker jag att amningen har blivit krånglig, hon har bra grepp men vrider sig och sprattlar som en mask, släpper taget och tar nytt många gånger, "biter" sig fast i bröstet och kastar huvudet bakåt/ner mot min mage (aaaaj!), ska ha med fingrarna och händerna i munnen samtidigt som hon äter (vilket självklart inte går) och är väldigt lättdistraherad av sin omgivning. Men det är alltid lugna puckar vid flaskmålet.
Det skiljer sig helt enkelt mot hur det var innan..

Har någon annan upplevt något liknande? Blir det så här i perioder? Är det en fas? Är det en följd av att hon nu har fått mer smak på flaskan och vad kan vi göra då, kämpa på med amningen? Sluta ge flaska, ge ännu mer?

A har varit likadan. Vi satte det i samband med att han kunde ta in mycket mer av sin omgivning. Förut var han mer i sin lilla bubbla men nu ska han ibland ha koll på allt samtidigt som han äter. Jag skulle behöva fler händer för han är som en liten mask.

KL

Favvosång för tillfället: huvud, axlar, knä och tå när vi gör rörelserna på honom.

Näst bästa sången: prästens lilla kråka med favoritversen "jösses lilla porsche" från Lars Vegas julskiva :cool:

Hur ska ni göra med smakportioner? Det finns ju rekommendationer om att börja vid antingen 4 el 6 månader.

A har varit likadan. Vi satte det i samband med att han kunde ta in mycket mer av sin omgivning. Förut var han mer i sin lilla bubbla men nu ska han ibland ha koll på allt samtidigt som han äter. Jag skulle behöva fler händer för han är som en liten mask.

KL

Favvosång för tillfället: huvud, axlar, knä och tå när vi gör rörelserna på honom.

Näst bästa sången: prästens lilla kråka med favoritversen "jösses lilla porsche" från Lars Vegas julskiva :cool:

Hur ska ni göra med smakportioner? Det finns ju rekommendationer om att börja vid antingen 4 el 6 månader.

Vår kille har inte riktigt fattat/uppskattat det där med att man sjunger sånger/visor. Jag tänkte att det mest har med att göra att han är så liten så han inte bryr sig. Men nu har det visat sig att han gillar rock. Så fort vi sätter på Mustasch, Motörhead eller Royal Repulblic blir killen alldeles lugn, tyst och tillfreds. Jag vet inte om han känner igen det från magen eller vad det beror på, men äntligen har vi hittat något annat än mat/bli buren som hjälper när han är ledsen (förutom dom gånger han faktiskt är hungrig/behöver närhet så klart).

Jag tror vi kommer börja med smakportioner vid fyra månader. Jag kommer börja jobba heltid när han är sex månader så tills dess måste han ändå vara van vid annan mat än amning.

Jag är jättekluven. På Det Andra Forumet är man ju ungefär den sämsta morsan i hela universum om man ger innan 6 månader. Här är rekommendationen att börja mellan 4 och 6 månader. Eftersom jag inte pallar att pumpa hur länge som helst (L blir fyra månader på torsdag) så tenderar jag till att börja lite försiktigt om några veckor och se hur det känns. Är han inte mogen så väntar vi, men jag vill gärna introducera tillsammans med modersmjölk. Men han känns jätteliten fortfarande faktiskt...

Jag tror vi kommer börja med smakportioner vid fyra månader. Jag kommer börja jobba heltid när han är sex månader så tills dess måste han ändå vara van vid annan mat än amning.

Men han kan ju knappast bara äta mat medan du jobbar utan du måste väl ändå komplettera med modersmjölk eller ersättning?

Men han kan ju knappast bara äta mat medan du jobbar utan du måste väl ändå komplettera med modersmjölk eller ersättning?

Absolut! Jag hoppas kunna deltidsamma även när jag jobbar och sen hur mycket som blir ersättning och hur mycket som blir mat har jag ingen aning om :o, kanske kommer jag pumpa en del? Jag menar mest att heltidsamma blir en omöjlighet vid sex månader så det känns logiskt att börja med smakportioner vid fyra månader, på något vis.

Vi väntar nog ett tag till. Tycker Lilleman känns så liten än och han har inte visat speciellt mycket intresse heller hittills. Men om 2 v. är han 4 mån så efter det kommer jag säkert bli mer otålig :angel: Tycker dock att amningen funkar så bra och är så mysig att jag inte vill ge honom nåt annat än :D

Men då börjar vi troligtvis med gröt, vanlig mat känns mindre viktigt just nu. Minns bara hur bra de brukar sova efter grötkvällsmat....

KL

Fy vilken skit-dag!!! Mår så dåligt :cry:
Började mysigt imorse.... Sen fick lillan första utbrottet..... Tror hon är hungrig men ligger bara oh vrålar vid bröstet helt otröstligt en lång stund innan hon kan börja äta..... Gjort såhär ngra gnger denna vecka.....
Sen packade vi oss in i bilen oh for till farföräldrarna.... Som inte var hemma.... Jag tog lillan oh åkte till stallet... Hem en sväng sen tillbaka till farföräldrarna på mat. Vi tre plus 6 stycken till.... Lillan kinkig och ledsen men ändå ngt smile då oh då.
Jag grät på hem-vägen:.... Kände riktig ångest. Hjärtat slog iaf enormt fort och jag kände mej stressad gånger tusen.
Det skulle bäras på henne där borta....oh gullas oh ja herregud,,,, svårt oh förklara.....
Jag fick ingen ro, hög ljud-volym med allt prat, lillan som de bar iväg med men som jag kunde höra kinka i ngt annat rum.
Jag ville bara skrika ge f*n i MITT barn!! Vilket jag ju givetvis inte gjorde, men jag tog till slit ganska så bryskt henne ifrån svärmor med orden att det nog var dax att byta kiss-blöja.
Tror lillan haft smått mag-knip hela dagen. Det kombinerat med sömn-brist för mej är ingen bra kombination. Blev för mkt såhär på kvälls-kvisten helt enkelt.
Vi har eg den snällaste lilla bebis man kan tänka sej. Gråter inte spec mkt. Och eftersom jag (vi) är vana det så blir jag orolig oh stressad de gnger hon skriker rejält.

Sitter nu instängd på toan...Sambon myser med lillan o sovrummet så jag hoppas hon (dom) somnar fort.

Har oxå haft himla dåligt humör sista dagarna..... Att få tillbaka mensen var ngt som verkligen tog ner humöret. Sen är jag lätt-irriterad som attan. Nog för jag har hett temperament men nu är de som jag blivit tonåring igen. Har en enorm lust att skrika och skälla ut någon eller något, och sambon ligger risigt till. Vad han gjort eller inte gjort vet jag inte....

Fy fasen nu har jag gnällt ih skällt för månader framöver..!
Ska ta min trötta kropp och tårar och ställa mej i en lång varm dusch. Har känsla av att får jag en dusch och sömn kommer allt kännas lika bra som vanligt snart igen.

Lillan är ju bara drygt 10 veckor men man har ju funderat lite ändå. Svårt att säga i förväg, men visar hon intresse vid fyra månader fyllda så får hon prova som det Könns nu iaf.

Ang detta.... Var det ngn som såg ett inslag på nyheterna, minns inte om det var igår eller i förrgår, minns heller inte kanal, för kom in i vardagsrummet mitt i inslaget och krånglade bra länge innan jag kunde höja ljudet på tv:n..... Det verkade iaf handla om ammning.... Att allt fler väljer att avstå. Sen nämnde de ngt om att barnmorskorna ger ut felaktig info om amning, smakportioner.... Mm mm. Ngn som såg detta?? Skulle vilja se hela och höra allt de sa...

Ska se om jag hittar artikeln, rekommendationerna kommer visst att ändras från 6mån till 4 bla för att folk ammar såpass lite ändå eller nåt åt det hållet.

Ska se om jag hittar artikeln, rekommendationerna kommer visst att ändras från 6mån till 4 bla för att folk ammar såpass lite ändå eller nåt åt det hållet.

Vore jätte snällt :) Skulle som sagt vara ntressant! Blev så nyfiken på vad det handlade om när jag missade det på tv:n.

*kl*
Nog för att det skojades (för det var det väl?:o:D) om bröststorlekar tidigare i tråden... Men HJÄLP!! Såg mig sjävl i spegeln häromdagen:eek: Utan att överdriva skiljer det nog minst tre storlekar mellan höger ock vänster:rofl: Ser inte klokt ut!

Måste fråga, har ni varit med om att bebisen missar vårtan och suger i sig halva vårtgården istället?:eek: AJ:p

Har alla era bebisar köpt nappen? Här är bara tutte eller fingrar, sen om det är hans egna, mina eller pappas är mindre noga.. Ännu godare blir dom om man kan få med en bit av ärmen in i munnen.. Försöker erbjuda napp, snutte osv, men nej det faller honom inte alls i smaken.. Så nu har jag ju börjat oroa mig för hur det ska gå i vinter, känns ju som att kläderna mer eller mindre är konstant blöta:crazy: Dreglar som ett helt gäng boxrar har han börjat göra nu också:eek:

*kl*
645.jpg

:p
Hittade denna när jag laddade över korten från telefon, fortfarande facinerad över hur det är möjligt.. Ni ser vad han gjort va?:D

(ha ha ha insåg nu att han dessutom har armarna i vädret även på detta kort)

Duktigt! :p när jag först såg kortet kunde jag inte begripa varför ni hade lagt barnet jämte kudden...

E tar inte heller nappen. Har dock inte prövat latex än.

http://www.nyhetspressen.se/1608379.html Här var en kort text, inte den jag läste.. Letar vidare:)

http://www.nyheterna.se/1.2304398 Låter i mina öron mycket märkligt, att det ändras för att det ändå inte följs:P Då känns det ju som dom inte haft fog för rekommendationerna som gäller nu, dvs 6 mån..?

"""Anledningen till ändringen är att de gamla råden ändå inte följs och att man vet att amningen minskar."""
Det var den dummaste anledning jag hört.....Som du säger, har de haft fog för tidigare rekommendationer, eller .........
Nu tycker jag att det är upp till var och en gällande amning, ersättning, smakportioner osv osv, så det säger jag inget om.
Men varför ändra rekommendationer bara för de inte följs....Är det till barnets bästa..??

*kl*

Jag har en liten snorunge som det är jättesynd om. Just mår han lite bättre och är på gott humör, men i natt hade han det jättejobbigt. Rosslade förfärligt och blev ledsen, snorig och diarré. :cry: Nu hostar han mest och snorar lite grann. Hoppas det går bra i natt och tack gode gud att vi har helgdag imorgon så att jag inte är ensam hemma med honom (fast min man rosslar också betänkligt, så risken är väl att jag får två sjuklingar...)

Elize! Vill bara säga att jag känner precis som du ibland när det ska bäras på o gullas med M o man ser och/eller hör att hon inte alls är med på noterna. Det kryper i hela kroppen på mig då. Kombinerat med sömnbrist kan jag tänka mig att det är nära på katastrofkänsla.
Hoppas det känns bättre efter sömn o dusch!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 034
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
4 534
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 661
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar