Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

KL

Skjut mej :cry:
Flytning med en droppe blod i igår kväll.... Reagerade inte alls på det, har ju fött barn lixom. Men tidigt tidigt imorse kunde jag konsatera att iaf med 95 % säkerhet har jag fått mensen tillbaka :cry: JAG VILL INTE!!!!!!!!!
Jag VET att amning inte är ngt preventivmedel eller att det håller mensen borta hos alla.... Men jag hade hoppats hoppats hoppats att det skulle dröja lite längre än nio veckor iaf. Har inte haft avslag på 3-4 veckor men det Könns ju som jag är rätt trött ändå på allt vad bindor oh grejja heter.
Sen detta med just preventivmedel..... Mini-piller vågar jag inte, blöder som en galning av det, och hur är det, är inte hormon-spiral ngt liknande??
P-piller har jag käkat ngra sorter men får vansinniga problem med humöret.... Gråter, är arg, minskad sexlust.....
Har mens-värken från helvetet och nu har jag ett barn att ta hand om när jag brukar vara säng-liggande i minst 12-15 timmar varje gng jag får mensen.....
Dock har jag inte så ont nu.....(kan ju hoppas att det stämmer det de säger att man får mindre ont vid mens efter man fött barn....) men har tagit Alvedon. Finns väll inte så mkt annat man kan ta heller iom jag ammar....? Ifall det riktigt onda kommer tänkte jag på....

Ngn mer som fått detta elände tillbaka??

Inte än, men jag ser inte heller fram emot det.
Jag vet hur du känner dig, har också mensvärk from hell! Lever i princip på värktabletter när jag har min mens.
Hoppas precis som du att den kanske inte blir så farlig nu när man fött barn.
Annars kan det bli jobbigt att orka med bebis när man har så ont att man knappt orkar med sig själv

Kl

Var på BVC igår. C är nu sex veckor gammal och vägde 4766 och var 58 cm lång.
Vet inte om tänderna börjat spöka på henne, för hon är extrem gnällig och dreglar värre än jag vet inte vad!! Och bits gör hon också, fast det gör ju inte ont, eftersom hon inte har några tänder.
Nästa gång är det läkarbesök, och om 1,5 vecka ska jag på efterkontroll.....
Isch. Läser just nu på om preventivmedel, vilket som kan tänkas vara bäst.

Har alla MVC tillgång till sexologer? Det är nåt vi skulle behöva gå till, men jag har bara tittat på privata alternativ (= 700:- / gång :cool:)

J tyckte inte heller om 3-mån sprutorna. Kunde knappt lägga ifrån mig honom på hela dagen sen, ens vid blöjbyten. Men man är klart mindre blödig med barn nr 2 :angel:

*KL*

sådär ja första besöket avklarat igår :( blir visst fler oxå..Tidigt skede av förlossningsdeprission :crazy: 15% får visst det.

Fick prata igenom allt från när vi fick reda på att vi va gravida tills nu, blev ju dock såklart inte klara men det hela verkar ju såklart bottna i att precis ingenting blev som vi hade tänkt oss och att jag fortfarande inte har fått "knyta an bandet" till Oliver. Känns hemskt rent ut sagt, mår så dåligt när ja tittar på honom och inte kan få bort detta ur huvudet. Just nu är han extra mammig, antagligen känner han ju såklart nåt. Ja kan inte gå ifrån honom 5 minuter ens.

Så nu hoppas ja att detta snart vänder såklart så ja oxå kan mysa o va glad åt min mammaledighet..

*kl*

Måste skriva av mig lite kring amning och lite...
Sen en ganska lång tid tillbaka har vi fått komplettera med ersättning kanske fem av sju dagar kvällstid, det har rört sig om 120-180 ml/kväll.
Då har E först ammat ca en timme sammanlagt, sen fått ersättning och ibland somnat efter det, ibland velat amma lite till efter någon halvtimme och sen somnat.
Den senaste veckan tycker jag att amningen har blivit krånglig, hon har bra grepp men vrider sig och sprattlar som en mask, släpper taget och tar nytt många gånger, "biter" sig fast i bröstet och kastar huvudet bakåt/ner mot min mage (aaaaj!), ska ha med fingrarna och händerna i munnen samtidigt som hon äter (vilket självklart inte går) och är väldigt lättdistraherad av sin omgivning. Men det är alltid lugna puckar vid flaskmålet.
Det skiljer sig helt enkelt mot hur det var innan..

Har någon annan upplevt något liknande? Blir det så här i perioder? Är det en fas? Är det en följd av att hon nu har fått mer smak på flaskan och vad kan vi göra då, kämpa på med amningen? Sluta ge flaska, ge ännu mer?

Hon är nu 12 veckor, väger ca 5,5 kg och är 60 cm lång. Har följt sina kurvor fint men nu har vi inte varit på bvc på ett tag, ska dock dit nästa vecka och jag var på vippen att ringa idag för att rådfråga lite men vår bvc-sköterska jobbar visst inte fredagar.

Idag har vi förövrigt haft en kämpig eftermiddag, ingen sömn och mycket gråt.
Jag har ammat "normalt" men för en timme sen slutade det med att hon gallskrek vid bröstet och fäktade hejvilt, då kom hennes mormor till räddning med 180 ml ers som E glatt sög i sig och nu sover hon.. Det krävs ju ingen större tankeverksamhet för att förstå att hon säkert var hungrig men jag är så "ovan" vid att hon skulle behöva ers. dagtid så gissa om jag känner mig dum nu :o :(

Jag hade en blodfläck i trosorna i förrgår, stor som en femkrona. Suckade djupt, djupt och ställde in mig på att mensen var tillbaka men *peppar peppar* så har det inte kommit nåt mer sen dess. J är 3 mån och 12 dagar.

Jag håller tummarna att du slipper eländet ett bra tag till!!!!

Ska ringa o boka tid för efterkonyroll idag. Känns bäst att vänta till efter den, eller så vill jag bara skjuta på det än mer haha
Jag får lyssna på Elize o hoppas på att få samma upplevelse :) Jag blev dock både klippt o sydd, vet inte om du (Elize) också blev det? Iofs så ska det ju vara läkt nu så det ska ju inte spela ngn roll :)

Jo jag blev klippt och sydd. Vet inte hur många stygn totalt (väntar på att få min journal hem-skickad). Blev sydd både yttre och inre. (Ni andra skriver ytligt och djupt....Menar vi samma tro..?)
Slaaaaappna bara av, det gör inte ont!! Oh skulle det kännas lite så gör de inte ondare än oh föda barn :)

Inte än, men jag ser inte heller fram emot det.
Jag vet hur du känner dig, har också mensvärk from hell! Lever i princip på värktabletter när jag har min mens.
Hoppas precis som du att den kanske inte blir så farlig nu när man fött barn.
Annars kan det bli jobbigt att orka med bebis när man har så ont att man knappt orkar med sig själv

Håller tummarna du slipper eländet ett bra tag till!
Nej precis, fick lite panik när jag tänkte på hur ont det brukar göra, och att samtidigt ta hand om lillan :crazy:
Hoppas verkligen mens-värken är mindre nu när man fött barn......

Vilken tur att du iaf kommit iväg i tidigt skede iaf, även om det säkert inte känns ett dugg bättre när man är mitt i det:(
Vet inte riktigt vad jag ska skriva, men skickar ett gäng styrkekramar iaf och håller tummar att det vänder snart

Jag hade faktiskt ingen aning om detta med sexolog. Jag hade väldigt ont innan jag blev gravid med att ha sex, e df som jag tvekar så otroligt mkt nu. Jag hoppas att hon kan hjälpa mig med detta. Pojkvännen blir ju frustrerad när vi hade sex innan William kom eftersom jag mest ville få det avklarat så fort som möjligt pga det onda.

Nils sju veckor är lite sådär ibland, främst då på kvällarna. För oss hjälper det att amma på och sedan vyssja till sömns. Men det är inte alls så farligt och händer bara ibland och det är inte så att vi funderat på ersättning.

Vad tråkigt att du mår dåligt, hoppas du får bra hjälp och kan krya på dig snabbt! Jag är säker på att du är en jättebra mamma fast du tycker det är tungt just nu.

Mot mensvärk brukar jag ta ett receptbelagt dundermedel som heter Orudis. Kollade i Fass och det står i Fass att man ska diskutera med sin läkare om man ammar så det kan vara värt att kolla upp!

Den senaste veckan tycker jag att amningen har blivit krånglig, hon har bra grepp men vrider sig och sprattlar som en mask, släpper taget och tar nytt många gånger, "biter" sig fast i bröstet och kastar huvudet bakåt/ner mot min mage (aaaaj!), ska ha med fingrarna och händerna i munnen samtidigt som hon äter (vilket självklart inte går) och är väldigt lättdistraherad av sin omgivning. Men det är alltid lugna puckar vid flaskmålet.
Det skiljer sig helt enkelt mot hur det var innan..

J har gjort så vid vissa mål, framför allt när hans storebrorsa är igång och leker som mest. Jag har kopplat det till att han helt enkelt inte vill missa allt som händer runt omkring och inte riktigt har tid att äta. Om det är samma för din dotter så kanske hon helt enkelt ser bättre när hon flaskmatas och inte behöver släppa taget för att hålla koll på allt. Hurdan är hon om du ammar i ett mörkt och tyst rum?

Annars är väl risken att hon upptäckt hur smidigt det är att äta ur flaska. Isf är det ju upp till dig - skippa flaskan och bara amma tills det funkar, eller kämpa på som du gör med både och tills hon helt går över till flaska.

Mot mensvärk brukar jag ta ett receptbelagt dundermedel som heter Orudis. Kollade i Fass och det står i Fass att man ska diskutera med sin läkare om man ammar så det kan vara värt att kolla upp!

Tack för tipset :bow: Ska jag absolut kolla upp...!! :)

*KL*

sådär ja första besöket avklarat igår :( blir visst fler oxå..Tidigt skede av förlossningsdeprission :crazy: 15% får visst det.

Fick prata igenom allt från när vi fick reda på att vi va gravida tills nu, blev ju dock såklart inte klara men det hela verkar ju såklart bottna i att precis ingenting blev som vi hade tänkt oss och att jag fortfarande inte har fått "knyta an bandet" till Oliver. Känns hemskt rent ut sagt, mår så dåligt när ja tittar på honom och inte kan få bort detta ur huvudet. Just nu är han extra mammig, antagligen känner han ju såklart nåt. Ja kan inte gå ifrån honom 5 minuter ens.

Så nu hoppas ja att detta snart vänder såklart så ja oxå kan mysa o va glad åt min mammaledighet..

Tror absolut det vänder snart :) Har en nära vän som fick förlossnings-deprission, och efter samtal mår hon nu mkt mkt bättre för varje dag som går :)
BRA och STARKT gjort av dej att ta dej iväg och ta tag i det så fort, så det inte gick längre.
Måde själv inte som en prinsessa i början när lillan var ngra veckor, men med hjälp av ovan nämna vän så måde jag bättre.....

Vet inte riktigt vad jag ska säga.....Skickar iväg lite styrka och glada miner, så hoppas vi sjäklart att det vänder fort fort och ni får en toppen-mysig höst :)

KL

Idag har lillan skrattat i princip hela dagen :love: Mkt bus och mys har det varit, men oj vad det tar på kraffterna att underhålla den lilla! Haha hur ska det inte bli sen då, de blir ju äldre oh äldre oh busigare oh busigare med tiden :)

Kvällarna och dess "rutiner" kan fortf disskuteras.....Inte att tänka på att få henne i säng förens mellan 22 och 23......HAr gjort flera flera försök med läggning runt 19-20, för får känslan av att det "slår över" för henne och hon blir övertrött, för hon ser trött ut...Men aj aj aj det gjorde saken bara värre!!
Och hon är ju fortf väldigt liten, så rutiner är det ju inte riktigt tal om egentligen. Tidigare läggning provades mestadels för hennes skull, då hon som sagt verkar trött......
Nu har iaf hennes far semester hela nästa vecka, så då blir det lite lättare för oss båda :) Ska bli RIKTIGT skönt och mysigt.

Hon blir tio veckor på onsdag....jösses så tiden går fort!! Utvecklas med storm-steg oxå!! Idag skrattade hon åt nallen som hänger i vagnen. Innan har hon bara tittat och tittat och tittat på den, men idag hade hon en liten disskution med nallen :rofl:
Så, till veckan ska vi iväg och köpa mobil till sängen och ett gym.......Detta är ngt jag trode skulle komma senare...iaf gymmet....Men som sagt, tiden går fort, och hon börjar verkligen intressera sej rejält för saker!

Kl

Gårdagen började bra. C sov hela natten, vaknade halv sex när hennes pappa gick upp. Åt, låg och sprattlade och log på skötbordet.
Satt i babysittern och log åt sin far en stund till. I övrigt sov hon i princip hela dagen.
Men sen på kvällen, lagom till dess att vi fick gäster, så fick hon magknip och blev vansinnigt gnällig.
Hon sov ganska länge inatt, var uppe vid fyra och åt, vaknade liten stund nu vid åtta och åt, och nu sover hon igen.

Måste ta hem mina hästar i helgen också. Suck. Allt på en och samma gång.
Ska iväg ikväll, så jag hoppas lillan har en bra dag även ikväll.
Fast vi ska ju "bara" hem till hennes storebror, så det blir rätt lugnt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 037
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
4 572
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 674
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar