Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Ha inte dåligt samvete!! Visst känner bebisen av att mamma inte mår bra, men det ska nog mycket till för att de ska bli hämmade. Typisk sak att säga för att öka på det dåliga samvetet som alla föräldrar dras med :cool:

Du är så himla rar:love: Tack för att du orkar med att svara och peppa:bow:
Läste din andra tråd, hade inte direkt nåt att komma med mer än att skicka en stor peppkram

L hade jätteproblem med sina hakveck, trots att han inte kräktes speciellt mycket. Vi fick bara rådet att ta en tops med alsollösning och göra rent med några ggr om dagen. Annars kan man använda zinkpasta eller puder/potatismjöl också.
Nu måste jag nog googla:o Vad är alsollösning?
Var på BVC på läkarbesök idag, shit vad dom knådar och bänder på dom små liven:eek: Läkaren hade väl inget direkt att komma med angående hakvecken mer än att dom växer i dom så småningom (no shit sherlock:grin: ) Men det där med potatismjöl har jag för mig jag hört nånstans innan, skickade iaf sambon att köpa Änglamarks babypuder, så det ska provas med, hur man nu ska lyckas få kladdat in det under hakan.. Bebis kommer ju se ut som han bor i en knarkarkvart har jag en känsl av:o:D

kl

Min lille gosse är nu 13 dagar och allting går jättebra. Amningen funkar och han är inte alls skrikig, och helt underbar under sina vakna stunder! (annars också, såklart!:) )

MEN: Förutom de första dagarna efter att vi kommit hem från BB så kan han inte sova själv... Han måste sova på någon, försöker man läggar ner honom så vaknar han och gnäller. Samma gäller på natten, när jag liggammat så måste jag ligga blickstilla när han ammat färdigt, om jag flyttar honom det minsta eller om jag flyttar mig själv så vaknar han och gnäller...

Delar av nätterna halvsitter jag i soffa eller säng med honom på bröstet så att han ska sova... Min egen sömn blir därefter såklart.

Är detta vanligt och kan man göra något...? Känner mig orolig inför när sambon börjar jobba, jag kommer vara glad om jag lyckas gå på toa...! Och så måste ju hunden ut några gånger per dag också....
Ungefär så såg det ut hos oss också i början, första nätterna vägrade han dessutom att sova på rygg, så med hjärtat i halsgropen (jo, eg vet jag ju att det är ok så länge dom inte kan hamna på mage.. men dom säger ju på BVC...:o) var jag tvungen att låta bli att försöka vända honom efter att han somnat vid maten. Allt sånt blev ju bättre ganska fort, vad kan det ha varit, en vecka på sin höjd, sen hittar man ju diverse lösningar som funkar för en själv och bebis.
Så vad jag egentligen vill ha sagt är att du inte behöver oroa dig, det mesta löser sig av sig självt och det som inte gör det får man helt enkelt prova sig fram till:)

Inte konstigt att han vaknar, egentligen - att komma från en varm mysig famn med hjärtljud till en kall stor säng alldeles ensam :p Hjälper det inte att t.ex. lägga honom på sida och bylta upp med lite kuddar och sånt runtomkring? Så han känner sig lite ombonad?

Roligt att allt går bra annars :)

Du är så himla rar:love: Tack för att du orkar med att svara och peppa:bow:
Läste din andra tråd, hade inte direkt nåt att komma med mer än att skicka en stor peppkram

Men tack! :o Och tack för peppkramen! Nu har vi haft TVÅ bra dagar, det hjälpte visst att starta en tråd...

Nu måste jag nog googla:o Vad är alsollösning?
Var på BVC på läkarbesök idag, shit vad dom knådar och bänder på dom små liven:eek: Läkaren hade väl inget direkt att komma med angående hakvecken mer än att dom växer i dom så småningom (no shit sherlock:grin: ) Men det där med potatismjöl har jag för mig jag hört nånstans innan, skickade iaf sambon att köpa Änglamarks babypuder, så det ska provas med, hur man nu ska lyckas få kladdat in det under hakan.. Bebis kommer ju se ut som han bor i en knarkarkvart har jag en känsl av:o:D

Alsollösning finns på Apoteket. Man kan ha det till insektsbett och sånt också. Ja, läkarna är inte riktigt så försiktiga som en annan är! Man blir ju precis nervös av att se dom slänga med bebisen fram och tillbaka :crazy: Men får la anta att de vet vad de gör.

När du pudrar får du helt enkelt försöka hålla upp hakan på honom och vara snabb som attan! :D

Åh, vad härligt att det kanske vänt:) Hoppas att det håller sig så:banana:

Hon frågade mig, samtidigt som hon tryckte ut magen genom ryggen (jaja kanske lite överdrift:angel: ), om jag brukar massera hans mage.. Ehh jo, eller det trodde jag att jag gjort, men mitt försiktiga strykande är nog så långt ifrån massage man bara kan komma, kunde nog lika gärna killat lite med en fjäder:D
Men som du säger, så vet dom nog -förhoppningsvis- vad dom gör iaf

Det kan man absolut göra. Vi gjorde ju det i början, innan jag hade tillräckligt med mjölk. Men du behöver inte pumpa ur under dagen, man kan ju ge ren ersättning också. Däremot sparar du nog inte så mycket på brösten ändå, för det går ju åt att man pumpar ur det den lilla skulle ha ätit.

Det "normala" är att bebisarna äter som mest på kvällarna, men det har inte J fattat :grin: Han äter vid 20-tiden, sen somnar han för natten. På morgonen däremot så kan han äta en gång i timmen :p

Ja nog lutar det åt ren ersättning facktist.....Har en hand-pump, oh visst får jag ur mjölk men inga mängder. Mjölk finns massor så tror de hänger på pumpen.... Hand-mjölka tar ju oxå en himla tid, så funkar det att ge ren ersättning ett mål mer dygn så gör jag så. Oh som du säger, pumpandet "sliter" j det oxå.
Ska dock försöka amma ett tag till på kvällen..... Har fått lite nojja på att lillan enbart ska ha min mjölk.... Oh jag dom inte ens ville amma innan hon kom!!!! Otroligt hur känslorna ändras!
Vår BVC sköterska var sjuk idag så hade en annan så ville inte ta upp detta med ersättningen heller när hon inte var så insatt i oss.

Lillan hade iaf gått upp 260 gram på 6 dagar och växt 2 cm :) Så hon får fortsätta ännu en vecka att bestämma över mat-tiderna :) Könns toppen :)
Nu hoppas jag bara på att få lite ordning på hennes lilla mage..... Vissa dagar är det toppen, andra är hon då orolig så orolig. Amnings-te är iaf pågång här hemma, så får se om det ger ngt resultat. Helt klart värt att prova iaf, och får det lite mer fart på mjölken så kan jag ju pumps oh frysa :) Skulle bli himla glad om det gick, så jag visste det fanns lite käk åt lilla i frysen i reserv lixom.....

Min lilla är också född med frisyr. Hon har någon form av Stig-Helmer tofs på huvudet:p

KL

Badade henne för första gången igår. Hon somnade i badbaljan.
Sambon satt och skattade åt henne och sa att hon såg ut som en liten groda i vattnet.
Jisses vad arg hon blev när vi lyfte upp henne igen. Hon har ett jäkla humör!! Undrar vem hon kan ha ärvt det av:angel:
Ska till BVC på torsdag. Ska bli kul och se om det hänt något. Men hon är ju bara en vecka gammal än.

Folk har varit så försiktiga med att komma och hälsa på. Har knappt haft några besök alls.
Mamma har varit här ganska flitigt, pappa har tittat inom en snabb runda, och Lillans två äldsta syskon har varit här och tittat på sin lillasyster.
Och svärmor har hälsat på henne.
I övrigt har ingen varken ringt eller hälsat på. Ingen vill tränga sig på eller störa.
Nu har vi börjat säga till folk att det är ok att hälsa på oss.

*kl*

En snabb uppdatering. I söndags kl 17.30 kom vår lilla flicka som var större än vi trodde 3886 g o 51 cm lång. Förlossningen gick hur bra som helst trots klipp o sådär. Det var en fantastisk upplevelse! Vi mår bra alla tre o bor kvar på lättvården någon dag till.

Nu hejar vi fram rumpnissens bebis!!! Jag vet hur hemskt det är att vänta :( Heja, heja!!

:bump::bump:Stort grattis till din lilla tjej:bump::bump:

Stort grattis, skönt att allt gick bra! :bow:

Tackar för påhejningen, dock verkar Kotten inte ha det minsta bråttom :).

:banana::bump::banana:

En liten hejja bebis dans.
Jag kände ingenting innan, så var inte orolig.
Det är lite som triss reklamen, plötsligt händer det;)

Håll ut, det är inte så lång tid kvar nu:laugh:

Grejen är ju att detta kommit sista veckan eller så, så det känns som om det går åt fel håll istället för åt rätt håll...

Du får känna själv vilket som funkar bäst för er :) Vi gav som sagt ersättning på nätterna i början för att få sova, men nu sover han lika bra på min mjölk så då besparar vi oss besväret med flaskmatning och pumpning på nätterna :p

Skönt att hon har gått upp i vikt!!

KL
Är inte imponerad ALLS av J's bajsvanor!! Sen han föddes har vi bytt 10-12 bajsblöjor per dag. Träligt, men det funkar. Men för nån vecka sen slutade han bajsa. Började istället fisa extremt mycket och extremt illaluktande, men vi avvaktade. Efter 3 dagar, då BAJSADE han! Herregud, det var skit överallt på skötbordet, hela ungen var kladdig!! Det är nu 3 dagar sen... Och han har inte skitit sen dess. Väntar med spänning på en ny laddning...

Ursäkta skitsnacket :D

nej det är ju inte konstigt att han har ett sådant behov av närhet, och det är väldigt mysigt också. Är lite nervös dock att det ska fortsätta månad efter månad... har provat att palla upp och stoppa om m det hjälper inte, funderar på att prova med varm vetekudde i sängen

Jag skulle inte börja ge ersättning till en bebis med magproblem. Det skulle kännas lite för riskabelt. Särskilt om amningen fungerar bra.

meddela gärna hur d gick med ditt te :) för mig funka det iaf superbra :) fick två stora meloner..ja större än dom ja hade innan då ;)

Angående Olivers mat så äter han Nutramigen (äckligaste ever men han gillar den) för barnläkaren kom fram till att han är komjölkallergiker, eventuellet mot nåt annat oxå men det utreder dom inte än. Blev sån himla skillnad på honom på 1.5 dygn så ja trodde nån bytt min bebis :) så ont han har haft i sin mage stackaren :( Så nu äntlligen har vi fått d på recept.

Har fortsatt me minifom o semperdropparna.. vet knappt om ja vågar sluta me dom :crazy:

Ja än så länge är jag bara himla glad att hon äter, men inatt var det en gng i timmen eller varannan.... Så idag är jag trött!!!! Hoppas och tror det rättar till sej oh det blir lite mindre amning i takt med hon växer.....

Haha dessa blöjor, underbart!!! Men från oh ha gjort så mkt varje dag till inget på tre, jösses...!!! Han verkar inte ha ont iaf eller?
Alltså, när lillan hade konstig färg på avföringen läste jag ju på internet oh frågade här. Svaren blev då att antingen får hon bara i sej den första blaskiga mjölken så färgen berode på det, eller att det är överfullt i systemet så det gick för fort igenom oh d va anledningen. BVC sa att det var heeeeelt normalt att färgen ändrades....? Samma läste jag om hur ofta de ska ha avföring, bebisar som ammas helt. Där stod det att det är lila normalt med "hundra" gånger om dagen som avföring en gng i veckan vid hel-amning..... Jag tycker det verkar som vad det än gäller med späd-barn så är ALLT normalt...??!!
Nu hade ju inte detta ngt med ditt inlägg att göra direkt, men kom på tänka på de när vi ändå pratade skit :D

Jag skulle inte börja ge ersättning till en bebis med magproblem. Det skulle kännas lite för riskabelt. Särskilt om amningen fungerar bra.

Jo så går mina tankar oxå.... Så ville bara höra med er lite om erfarenheter oh tips.... Onsdag nästa vecka är det nytt BVC besök. Hoppas då vår ordinarie sköterska är tillbaka så tänkte jag prata igenom allt med henne :)
Sen som sagt ska jag allt försöka med amningen helt oh fullt ett tag till och se vad som händer med vikt, natt-sömn oh lilla magen...

min pojke somnar gärna vid tutten och vaknar gärna ifen efter ett tag oxh vill ha mer. Tycker det fungerar bra att truga honom så att han blir mättare genon att rapa honom när han är klar ochsedan ge en eller flera vändor till. Kanske någor som kan funka för dig?Så hon håller sig mätt längre.

meddela gärna hur d gick med ditt te :) för mig funka det iaf superbra :) fick två stora meloner..ja större än dom ja hade innan då ;)

Angående Olivers mat så äter han Nutramigen (äckligaste ever men han gillar den) för barnläkaren kom fram till att han är komjölkallergiker, eventuellet mot nåt annat oxå men det utreder dom inte än. Blev sån himla skillnad på honom på 1.5 dygn så ja trodde nån bytt min bebis :) så ont han har haft i sin mage stackaren :( Så nu äntlligen har vi fått d på recept.

Har fortsatt me minifom o semperdropparna.. vet knappt om ja vågar sluta me dom :crazy:

Haha jag funderar starkt på att göra mej lite pengar på mina meloner (oh blir dom större av teet så ännu bättre) ..... Kanske knäppa ett par bilder oh göra en almanacka kanske ??:idea::D:angel:

Ja ska bli riktigt spännande, meddelar här sen. Du sa du märkte skillnad ganska fort? hur mkt drack du per dag ungefär...? Men det är klart, det är säkert olika fr person till person så det kanske jag helt enkelt får prova mej fram med :)

Så himla skönt att han mår bättre av den maten, oh att ni fick den på recept oh allt!!! Hört talas om stackare häromkring som det tagit låååång tid innan de fått hjälp.... Eller ja, i grann-kommunen har jag hört detta, oh fy för oh vänta med en så ledsen bebis...!!!

Förstår du inte vågar sluta med dropparna!! Men gör väll inget att du fortsätter även om de nu kanske är "överflödiga"....? Är väll inte skadligt alls på ngt vis.... Semper är jag himla imponerad av.... Miniformen vet jag inte riktigt.... Men vill inte heller prova oh plocka bort för lillan har ju blivit gladare sen ja började med dom, även om den stora skillnaden kom ngra dagar senare när hon fick semper.... Oh det blev mera ordning på avföringen på ngn dag bara..!!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 182
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
775
· Visningar
49 833
Senast: Human
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?