Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Jag är så avundsjuk på er allihopa, för era underbara små gryn :love:. Fördelen är väll att ni alla kommer kunna ge mig bra råd om första tiden när jag inte vet hur jag ska bära mig åt.

Bebis är väldigt aktiv idag och puffar och knuffar mest hela tiden, verkar tycka livet i magen är härligt. Börjar dock redan kännas jobbigt att vänta och då har jag inte ens passerat bf-datum (vilket också kan tolkas som bästföre-datum ;)). Folk frågar och tjatar redan. Jamen för fan, ingen vill väll att Kotten ska komma mer än jag?

Sambons farmor fyller år på fredag 26/8 och hans pappa 7/9, de har bestämt att vi ska skjuta på deras firande till Kotten är ute. Tack för den, nu har jag ju ingen press alls ;).

*kl*
Hade egentligen bara tänkt att skriva för att ställa en fråga.. men fan jag måste skriva av mig:cry: Fick ta bort gammelhunden akut i lördags kväll och det känns verkligen som en del av mig dog med honom:cry: Det är så tomt och det gör så sjukt ont, trots att vi har två till.. men han var verkligen speciell:love::cry: Har bara orkat göra det där nödvändiga med lillen, typ mata, byta blöja osv.. Har så sjukt dåligt samvete att jag bara orkar titta och beundra honom när han har sina motionspass och pratstunder istället för att prata tillbaka osv som man gör i vanliga fall..
Inte blir det bättre av att jag läste nånstans -visserligen om förlossningsdepression- att små bebisar lätt känner av sånt och att det kan hämma deras utveckling.. :confused:

Men så den egentliga frågan jag skulle ställa.. hur har ni gjort med vecken under hakan, vet inte om det är för att han kräks så mycket, men tycker det är sjukt svårt att hålla det så det inte blir rött:confused: Är ju så mycket hud så det är skitsvårt att få luftat

Inte blir det bättre av att jag läste nånstans -visserligen om förlossningsdepression- att små bebisar lätt känner av sånt och att det kan hämma deras utveckling.. :confused:

Ha inte dåligt samvete!! Visst känner bebisen av att mamma inte mår bra, men det ska nog mycket till för att de ska bli hämmade. Typisk sak att säga för att öka på det dåliga samvetet som alla föräldrar dras med :cool:

Men så den egentliga frågan jag skulle ställa.. hur har ni gjort med vecken under hakan, vet inte om det är för att han kräks så mycket, men tycker det är sjukt svårt att hålla det så det inte blir rött:confused: Är ju så mycket hud så det är skitsvårt att få luftat.

L hade jätteproblem med sina hakveck, trots att han inte kräktes speciellt mycket. Vi fick bara rådet att ta en tops med alsollösning och göra rent med några ggr om dagen. Annars kan man använda zinkpasta eller puder/potatismjöl också.

Alltså olivers hår har nog ett eget liv..fast vi badar honom innan läggdax så vaknar han upp med denna frillen på morgonen :/ han har massor me virvlar så det måste ju va därför. Han e så mycke gladare nu sen ja börja me ersättningen och ångrar mig inte en minut!! vi har våra mysstunder vid flaskmatningen så det känns bra :laugh:

ollie.jpg

ollie3.jpg

:love:

*kl*

En snabb uppdatering. I söndags kl 17.30 kom vår lilla flicka som var större än vi trodde 3886 g o 51 cm lång. Förlossningen gick hur bra som helst trots klipp o sådär. Det var en fantastisk upplevelse! Vi mår bra alla tre o bor kvar på lättvården någon dag till.

Nu hejar vi fram rumpnissens bebis!!! Jag vet hur hemskt det är att vänta :( Heja, heja!!

Stort grattis, skönt att allt gick bra! :bow:

Tackar för påhejningen, dock verkar Kotten inte ha det minsta bråttom :).

Vart kan man hitta fänkålste? Ngt speciellt märke du köpt? Blev nyfiken på detta!!

Stort grattis :bump: Mys ordentligt :) Spännande med bild på underverket sen :)

Jag kände ingenting innan som kunde förvarna om att det var pågång..... Sov dåligt oh hade varit varmt dagen 25:e så natten mellan 25-26:e runt två tiden typ, tog sambon oh jag en rask promenad på 3-4 km oh njöt i fulla drag av frisk oh sval nattluft. Halvelva på fm 26:e gick vattnet :)
Så, det smäller bara till ska du se så är det dax :) Trode min kotte skulle stanna inne för evigt!!

Håret :love:
Så skönt det är bättre nu när ni har ersättningen!!!!! Vad har ni för ersättning?

Vi köpte hela fänkålsfrön och hällde kokande vatten över och lät det dra. Det var lite svårt att få tag i (bor i liten håla) men hittade på marknader och dyl i kryddstånden. har inte provat att dricka det för amningens skull, vi ger det till A att dricka och han uppskattar det!

KL

Dax för vägning av lillan i em igen..... Lite nervöst...!! Hoppas hoppas SÅÅÅÅÅ att amningen fungerat oh hon gått upp i vikt nu när hon bestämt själv.

Kan iaf stolt meddela att vi ligg-ammat två mornar i rad nu :banana: Riktigt mysigt oh jag har legat avslappnat (spände mej så oh fick bara ont i kroppen förut) oh lillan verkar ha växt det snäppet så hon låg stadigt stilla bredvid mej :) Inte redo för ligg-amning natte-tid ännu, plus att det fortf känns mer bökigt med det då när hon se ska lyftas tillbaka till sin säng igen, men kommer fortsätta med detta på morgonen, för det har varit underbart mysigt och lugn avslappnad start på dagen :)

Tänkte höra med er..... Vad tycker ni om att blanda kvälls-målet med ersättning? Alltså, pumpa ur under dagen och blanda det med ersättning i flaska.....?
Många säger ju de sover längre, men det är inte den huvudsakliga orsaken.
Största orsaken är att jag skulle vilja bespara mina bröst den där sista amningen..... Lillan ammar ganska intensivt på kvällarna oh mjölk finns det, men jag blir ganska slut.....

Vi köpte hela fänkålsfrön och hällde kokande vatten över och lät det dra. Det var lite svårt att få tag i (bor i liten håla) men hittade på marknader och dyl i kryddstånden. har inte provat att dricka det för amningens skull, vi ger det till A att dricka och han uppskattar det!

Tack för ditt svar :) Bor oxå i en håla, men skulle det krisa är det höst-marknad snart, eller ja, nästan en månad kvar men då kan man ju kika där :)
Och är ju en hel del marknader nu runt omkring så finner jag inget här kan man ju leta runt omkring oxå :)
Blir den lilles mage bra av det?

Funderar på hälso-kost affärerna annars.... Där kanske man kan kila oxå.... Dumt bara att den affären här i stan INTE är barnvagns-vänlig, trappor oh smalt oh eländigt :devil:

Jag har ju väldigt lite erfarenhet i frågan men vet en kompis som började blanda med ersättning och till slut var inte bröstmjölken intressant för fem öre. Men det är ju inte alls säkert att det är så för dom flesta barnen.

KL
Nu är våran lilleman redan en vecka, den här veckan har gått galet fort och allt har gått så himla bra. Han ammar bra numera fast han hade lite svårt med vänstersidan först. Vad det berodde på var lite svårt att säga förmodligen gillar han att ligga åt andra hållet eller så ;) Än så länge har vi behövt väcka honom då och då för att han ska äta tillräckligt men jag tror att det kommer rätta till sig snart. Han sover verkligen otroligt bra på nätterna och vaknar i princip bara ngn gång för att äta runt 4. Jag är mest fascinerad över vilken kärlek man kan känna till ett sånt här litet liv :love:

Jag gjorde eget te på 2 msk Anis 2msk fänkål (båda fanns bland kryddorna i vår ICA) koka upp med 1 liter vatten..Låt dra 10 minuter sen sila av o häll på en bringare.. ja hade i lite honung när ja drack mitt..godare då ;)

Men shit va mjölken rann till sen..inte för ja behövde det för den sakens skull utan det va för det ska visst va lugnande för deras små magar om man ammar :) gav även Ollie en tsk ibland :)

Tänkte höra med er..... Vad tycker ni om att blanda kvälls-målet med ersättning? Alltså, pumpa ur under dagen och blanda det med ersättning i flaska.....?
Många säger ju de sover längre, men det är inte den huvudsakliga orsaken.
Största orsaken är att jag skulle vilja bespara mina bröst den där sista amningen..... Lillan ammar ganska intensivt på kvällarna oh mjölk finns det, men jag blir ganska slut.....

Det kan man absolut göra. Vi gjorde ju det i början, innan jag hade tillräckligt med mjölk. Men du behöver inte pumpa ur under dagen, man kan ju ge ren ersättning också. Däremot sparar du nog inte så mycket på brösten ändå, för det går ju åt att man pumpar ur det den lilla skulle ha ätit.

Det "normala" är att bebisarna äter som mest på kvällarna, men det har inte J fattat :grin: Han äter vid 20-tiden, sen somnar han för natten. På morgonen däremot så kan han äta en gång i timmen :p

kl

Min lille gosse är nu 13 dagar och allting går jättebra. Amningen funkar och han är inte alls skrikig, och helt underbar under sina vakna stunder! (annars också, såklart!:) )

MEN: Förutom de första dagarna efter att vi kommit hem från BB så kan han inte sova själv... Han måste sova på någon, försöker man läggar ner honom så vaknar han och gnäller. Samma gäller på natten, när jag liggammat så måste jag ligga blickstilla när han ammat färdigt, om jag flyttar honom det minsta eller om jag flyttar mig själv så vaknar han och gnäller...

Delar av nätterna halvsitter jag i soffa eller säng med honom på bröstet så att han ska sova... Min egen sömn blir därefter såklart.

Är detta vanligt och kan man göra något...? Känner mig orolig inför när sambon börjar jobba, jag kommer vara glad om jag lyckas gå på toa...! Och så måste ju hunden ut några gånger per dag också....

Haha ja det där håret ;) tycker många bebisar har mycke hår nu för tiden..Undra varför?

Det där har jag också funderat över, tycker de flesta har frisyr redan när dom tittar ut.. och särskilt lite äldre förundras över att dom inte är flintisar:D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 177
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
775
· Visningar
49 824
Senast: Human
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar