Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Dagsgammal bild på vår lilla Eden!

bild3fix_162420647.jpg

Hon kom i söndags, mjölken tar några dagar på sig. Inte konstigt alls att det inte fungerade på BB! Dessom kanske din mjölk rinner lite dåligt, så hon tröttnar innan maten kommer. Finns näsdroppar som kan hjälpa mot det.
Var inte ledsen, du har ju gjort allt vad du kunnat! Med lite tur fungerar amningen när hon växt till sig lite. Prata med amningsmottagningen och be om råd. Annars ska du inte ha dåligt samvete, det blir folk av ersättningsbarnen också ;)

*kl*

Idag har jag varit på mitt förhoppningsvis sista BM-besök, säkerligen det näst sista iaf :D
BF+1 idag och har haft gäster några dagar så nu är jag tröööött. Har väldigt mkt sammandragningar och en mage som gör lite ont. Men jag tror inte det är något på gång. Så jag fortsätter att vänta. Börjar bli mer och mer nervös för vad som komma skall...

Är så trött på alla som hela tiden hör av sig och frågar hur det går, eller hör av sig med andra frågor men man fattar ju att de bara vill kolla om jag svarar eller ej (är på BB eller ej..). Jag förstår att folk menar väl men det är jobbigt! Jag försöker säga lite menade till de som frågar att jag lovar att inte glömma berätta att bebis har kommit när det väl har skett. Men då går de flesta över till att höra av sig på andra sätt för att kolla läget... Känner mig sjukt påpassad. Jag är normalt sett inte särskilt snabb att svara på varken sms eller facebookinlägg men känner att det börjar spekuleras hej vilt om jag inte svarar tillräckligt snabbt nu. Äsch, jag gör väl för stor grej av det. Folk menar väl och längtar massor, det förstår jag!
Hur har ni andra hanterat det? För de flesta har ju faktiskt redan varit där ;)

Vilka är vi kvar som ska ha nu??

*kl*
Kan ni gissa favoritposen?:D
utf-8BSU1BRzAyMzIuanBn.jpg

utf-8BSU1BRzAxNTEuanBn.jpg

utf-8BSU1BRzAyNDUuanBn.jpg

Helt ärligt så tror jag att han låg så redan i magen:p

Senast ändrad:

Så underbara bilder! Cool pose!

Härlig bild på Eden också och väldigt vackert namn!

Nu längtar jag bara meeeer :) :)

Tack! Behövde verkligen höra det.
Sambon säger likadant, och min mjölk rinner ganska dåligt.
Vi får avvakta och se.

Verkar som om magen kommit igång på henne nu.
Hon hade lämnat en rejäl överraskning till sambon nu när han var och bytte på henne:D:angel:

Det här med namn!!!!
Vi hade två eventuella namn till henne, men inget av dem passar!!!
Suck. Att det ska vara så svårt att hitta ett passande namn.

Får se om detta fungerar...
110818_26223_3344.jpg

Alltså jag måste missat ngra tidigare inlägg fr dej...?? Hur kom det sej du fick livmodersinflammation..? Vet man sånt? Gott iaf att du är på bättrings-vägen!!

Ja svårt m namn.... Har ni ngra ni väljer mellan iaf?

Nä jag vet inte om jag har skrivit så mycket på sista tiden, har jättesvårt att få till datortid. Jag vet inte vad det beror på men är tydligen inte helt ovanligt efter en graviditet/förlossning. En bekant till mig som födde för ett par månader sedan åkte också på det. Fick antibiotika som jag nu avslutat och mår mycket bättre, det upptäcktes i god tid. :)

Vi har några namn vi har satt upp på en lista i köket, men inget av dem känns helt rätt.

Och idag när jag skulle fota så tömde jag minneskortet på rutin, bara det att jag trodde att jag tankat över allt till datorn men inte gjort det. :cry: Alla bilder från dagen innan födseln, BB, första mötet med mormor och farmor/farfar borta. Faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan..... rent ut sagt. :cry: Förhoppningsvis kan Matti rädda något, skönt med ett tekniskt geni hemma. *suck*

Min mjölk kom också igång sent och bebis låg de första dagarna och jobbade och jobbade men fick inte så mycket för mödan så till slut blev han frustrerad och skrek bara jag försökte lägga honom till bröstet. Han gav upp allt snabbare och blev jättegrinik. Det tog ca en vecka att vända det med hjälp av ersättning (vi lockade honom till bröstet och lurades lite) när mjölken väl hade runnit till.

Jag fick ett recept på "lactation cookies" från min svägerska på nya zeeland, de är tydligen väldigt för amning där. Bland annat rekommenderas att man dricker en alkoholfri eller lättöl dagligen. Kakreceptet innehåller bryggerijäst som sägs vara mjölkstimulerande. Likaså har jag hört att luzernte ska vara en höjdare, man ger tydligen luzern till mjölkkor just för att få mjölken att rinna till... :angel:

Elvira Butskikh Lactation cookies:

* 1 cup butter
* 1 cup sugar
* 1 cup brown sugar
* 4 tablespoons water
* 2 tablespoons linseed (flaxseed) meal*
* 2 large eggs
* 1 teaspoon vanilla
* 2 cups flour
* 1 teaspoon baking soda
* 1 teaspoon salt
* 3 cups oats, thick cut if you can get them
* 1 cup or more chocolate chips
* 2 tablespoons of brewers yeast* (be generous)

Directions:

Preheat oven to 180C. Mix together 2 tablespoons of linseed meal and water, set aside for 3-5 minutes. Cream butter and sugar. Add eggs one at a time, mix well. Stir linseed mixture and add with vanilla to the wet mix. Beat until blended. Sift together dry ingredients, except oats and chips. Add to wet mixture. Stir in oats & chips. Scoop onto baking sheet lined with baking paper.

Bake 8-12 minutes, depending on size of cookies.

Serves: 6 dozen cookies (a huge batch)

Preparation time: 15 minutes

*Linseed and brewers yeast can be found at any local health food store, or health food aisle. Flaxseed is just the American name for Linseed.
*NOTE* IT MUST BE BREWERS YEAST, NO SUBSTITUTIONS, can be found at health food stores too. Bakers yeast will NOT do - it must be brewer's yeast. Or try a bulk food store.

If you have 2-3 smallish ones a day it balances out supply but if you need to boost the supply eat more.

2 cups = 500 ml, 5 dl

Det blir massor med kakor tydligen och de sväller i ungen så jag tänkte testa att göra en halv sats först. Jäst kan man bl.a. beställa från humle.se.

Förresten, är tungbandet kollat på din flicka? Om tungbandet är kort kan bebis ha svårt att få grepp vid amning pga att de inte kan sträcka ut tungan. Det kollades på min, jag antar att det är rutin att göra, men tänkte att det kanske kunde vara värt att nämna iaf.

Vad skönt att din lilla går upp nu så du kanske kan slappna av lite mer :)

Hur går det med sömnen nu? Kan du vila när tillfälle ges?
Jag har sovit alldeles för lite i perioder sen vår bebis föddes och jag märker tydligt hur det liksom påverkar hela vardagen. De där extra vilostunderna gör under för mitt psykiska välmående ;) även om de ofta är korta för bebis sover inte så bra när hon ligger stilla än, suck.

Ja jätte skönt :) Precis, har ju varit på ngra vägningar med henne nu, och den dagen oh ngn/ngra dagar efter en positiv vägning har jag alltid varit lite mer avslappnad, så visar det sej på tisdag att denna fria amningen fungerar kommer jag nog förhoppningsvis slappna av lite till....

Det går sådär..... Går nog framåt iaf! Sover inte mkt men sitter iaf stilla när lillan sover ist för oh kuta runt oh göra tusen saker..... Eller jo, imorse förresten, eller på fm, så somnade hon innan jag var klädd oh iordning, då återvände jag till sängen facktist :) Könde mej duktig då trots att jag inte somnade helt :)

Ja sömnen är otroligt viktig för det psykiska måendet för alla! Oh jag är riktigt känslig med det där..... Konstigt är det egentligen att jag blir så förstörd vid en viss gräns, för jag har sömn-problem i vanliga fall oh är ofta trött....
Ja ja, ngn gng blir det ju bättre och mer sammanhängande sömn nattetid, det säger jag till mej själv många gnger varje dygn :)

Jo folk tycker bara det är roligt oh spännande oh menar väl när de frågar, men jag blev så vansinnigt förbannad av alla j*vla frågor ändå :devil:
Som sagt, inners inne visste jag ju att de inte frågade för oh reta mej men just då kändes det så.... När "utsatt" datum närmade sej,kom, och gick, blev det jobbigare oh jobbigare med frågorna. Gick facktist så långt att jag höll mej undan, svarade inte på mess eller frågor på FB, utan umgicks bara med de närmaste vännerna och våra familjer.
Men du, kämpa på :) Snart får du meddela att bebis är på utsidan :)

Haha underbar pose :) Kommer det bli en tyngd-lyftare av den lille tro ? :) Eller vad mer passar in på oh ha armarna i vädret sådär?:) Oerhört söt iaf!!!

Oohh jösses sicken liten gos :) Stort grattis ön en gång!!

Hoppas som sagt att det fixar sej med maten, men du ska absolut inte känna dej "misslyckad" för det där med amningen.... Det tar tid :) Och ersättning är lika bra det, så njut och mys med nya familje-medlemen oh ta det som det kommer :)

Ah okej. Skönt det upptäcktes i tid oh att behandlingen nu är klar :) Men hur märktes det då? ( ja jag är nyfiken :D ) Fick du ont? Feber? Nu har ni ju haft nog iaf så nu hoppas jag du bara kan bli bättre oh får njuta i fulla drag av att vara nybliven mamma :)

Oh herre jösses vad trist med korten :cry: Hoppas hoppas hoppas du kan få hjälp att rädda ngra!!! Håller tummarna!!!!!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 176
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
775
· Visningar
49 820
Senast: Human
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2