Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2
Grattis!!
Jobbigt att det inte funkar med maten. Har hon gulsot eller nåt?
Nej, de har kollat henne två gången.
Hon vill inte öppna munnen så mycket att man kan få in bröstet, och med amningsnapp blir hon bara arg för att maten inte kommer direkt. Och hon blir riktigt jättearg.
Första dygnet kräktes hon upp en massa fostervatten, och var inte alls sugen på mat.
Vi har verkligen kämpat på BB, men jag tror inte att hon ens har fått i sig någon mjölk från mig alls. Och det är inte ens trevligt att försöka amma, hon bara vrålskriker, och jag känner mig totalt oduglig
.
Hade sån tur i onsdags och fick en USK som verkligen hjälpte mig. Tyvärr hade jag inte samma tur till nattskiftet.
Visst, klockan var runt 4 på morgonen, alla var trötta, men ändå....
Hade väckt lillan för att vi skulle försöka amma. In kommer en BM i 50 års åldern och ska hjälpa mig.
Hon tryckte Lillans huvud mot bröstet på mig för att hon skulle suga, vilket gjorde henne jättearg.
Ond cirkel, och BM blev till slut irriterad och nästan ryckte åt sig ungen och slängde ur sig om jag hade koppmatat henne.
Nej, sa jag, varpå hon säger att hon skulle ge Lillan lite ersättning från en mugg, så fick amningen va så tills senare på förmiddagen.
Efter det satt jag, (överkänslig, full av hormoner och hemlängtan), och storgrät i runt en timme. Hade sån lust att ringa och väcka sambon vid halv 5 på morgonen.
Kände mig totalt oduglig som inte ens kunde ge mitt barn mat. Frustrerad, ledsen, besviken, otillräcklig, ja och en massa till.
Amningen gick inte bättre igår förmiddags heller, och jag kände mig jättenere och grät flera gånger.
Till slut kom sambon upp, och då satt jag än en gång med tårarna sprutandes. Sambon fick mig ganska snabbt att må bättre, och vi bestämde oss för att åka hem iallafall.
Vi hyrde en bröstpump, och tar det i lugn och ro hemma. Sambon är ett enormt stöd i det hela.
Kan nu i efterhand konstatera att hon inte kan ha fått i sig många droppar mjölk från mig. Och ersättning började de inte ge henne förrän dag 2.
Hon sov hela tiden på BB, och man fick väcka henne för att amma, och knappt då ville hon vara vaken.
Vi kom hem igår eftermiddags, och gjorde som vi kände blev bra. Jag pumpar och ger henne, och om det inte räcker, så får hon lite ersättning också.
Tänkte lite så att när min mjölk börjat rinna på lite bättre, så kanske det fungerar bättre att amma.
Som det är nu har jag nästan ingenting att ge henne.
I natt har hon vaknat var tredje timma och varit hungrig. Men hon har också haft magknip halva natten.
Kan det vara för att magen inte kommit igång på henne?
Det var först i morse som bajset börjat ändra färg från det där kladdiga och mörka till mer rinnigt och gult.
Nu är hon lugn. Ligger i vagnen och sover hur gott som helst.