Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

'Kl'

Nu kan jag kalla mig 4-barnsmamma!! Sent i fredagskväll tittade en STOOOR tjej ut - 4995 g och 54 cm lång. Förlossningen gick mycket bättre än jag fasat för. Hade värkar hemma i några timmar som kom och gick, emellanåt riktigt intensiva och sen inga alls och så började det om igen. Blev liksom inte riktigt klok på om det var falsklarm, förvärkar eller "på riktigt"...
Var inne på BB vid 22-tiden och 23.10 är hon född. Hann precis ut ur duschen och fick föda med en handduk om mig, för några kläder fanns det inte tid att ta på. Jag kom två steg utanför duschrummet och då kom huvudet. Barnmorskan, som hade hört mina stön från duschen stod beredd med en hög handdukar som hon slängde på golvet mellan mina ben och sen satte hon sig på huk beredd att fånga bebisen. Precis som förra gången fastnade hon när huvudet var ute, men jag lyckades kämpa emot paniken och slappnade av (så gott det nu går i det läget...) och väntade in en ny värk och så krystade jag för allt vad jag var värd en enda gång. Ut kom hon och jag lyckades t.o.m fånga upp henne själv och hasa bort till sängen och sätta mig ner. Jättehäftigt!!
Synd att vi redan har fyra gullungar, för nu känner jag att detta kan jag göra om!!:D Jag som haft panik inför förlossningen hela graviditeten...
Evelina, som hon ska heta, verkar ta det mesta med ro än så länge. Sover, äter och äter och äter.... De två äldsta syskonen turas om att hålla, köra vagn och hjälpa till med blöjbyte. Minsta storasystern är ju nyss fyllda ett år, så hon är lite liten för att tycka att bebisen är söt. Hon verkar snarare tycka att hon inkräktar på mammas uppmärksamhet mer än nödvändigt.
En liten rapport bara! Nu verkar lugnet vara över för den här gången...

Stort grattis :) Vilken häftig förlossning!!! Oh vad mysigt det låter med syskonen som gosar och hjälper till med lillan :)

Förr eller senare går det över! Om inte av sig självt så med t.ex. kuratorhjälp :)

Stackars liten!! Vet ni varför hon skriker?

Ja..... Pratade en del med vår BVC sköterska idag, och det var riktigt skönt.... Hon är så himla lugn och gullig :)

"Lättare" mag-knip tror vi..... Inte kolik (ännu) iaf..... Ökat miniform dropparna fr.o.m. Ikväll efter rekomendation fr BVC.... Började även med semper droppar igår då lillan ju varit lite krasslig i magen, med avföringen och det, så hoppas hoppas hon kan slappna av mera framöver.... :)

Iaf.... Från i måndags klockan elva, tills idag klockan ett har hon gått upp 65 gram :banana::love: (oh ny-bajsad oh kissad var hon med idag :D ) Så nu är det fri amning, hon får bestämma själv tills tisdag nästa vecka då det är vägning igen. Hoppas det ska fungera bra :)

Idag har det varit en bra dag facktist, riktigt bra!! Hoppas även jag kan komma på fötter oh bli glader snart igen..:)

Senast ändrad:

Jaha, då var man mamma på riktigt nu:eek::laugh::love:

Vår lilla flicka föddes den 16 augusti kl 01.33.
3800 g och 52 cm lång. Känns som om jag blivit överkörd av ett godståg, men det var det värt;)
Ingen talade någonsin om för mig att man skulle ha ont i hela :devil: kroppen efteråt!!!

Ska berätta lite mer detaljerat sen, men vi har nästan precis kommit hem, och lillan ska snart ha mat igen.
Kan ju dock säga att ingenting gick som jag förväntat mig. Och amningen fungerar inte alls:(
Lillan vill helt enkelt inte suga. Vi har försökt allt, men hon tar inte bröstet.
Och med amningsnapp så har hon inte tålamod att suga så länge att mjölken kommer fram.
Knappt att hon vill suga på flaskan ens.
Men, men.

Stort grattis till er andra som blivit mammaor:bump::bump:

Stort grattis :) Äntligen är bebis på utsidan :) Tråkigt med amningen, hoppas det rätttar till sej med maten allt eftersom...:)

Njut och mys ordentligt :)

*kl*

Här har det minsann hänt grejer sedan jag senast var in och läste, GRATTIS till alla nytillskott!!

Och weepinglady: MYCKET imponerande att bekämpa paniken i det läget, jag rös bara jag tänkte tanken på att bebis skulle fastnat halvvägs ute. Bra jobbat!! :bow:

Här rullar det på, bebis tappade 10% av sin vikt pga av att min mjölk var sen (vilket i sin tur berodde på min dåliga hälsa) men han har nu gått upp den. Han äter, och äter, och äter... :D Min livmoderinflammation är bättre men mitt hb fortfarande lågt (uppe i 85 nu). Fick en rejäl chock igår kväll när vi gjort hela trippen in till stan för att hämta ut min "järncocktail" (ferinject 1000mg järn) som jag skulle få intravenöst hos VC dagen efter dvs idag. 3965kr skulle de ha!!!!! :eek::eek::eek: Och den första dosen jag fick på BB piggade bara upp mig i ett dygn eller så, så nu blir det niferex istället och mera vila för de summorna har vi helt enkelt inte just nu.

Vår bebis är fortfarande namnlös (så svårt att välja) och sambon har börjat jobba halvtid sedan i måndags. Det är rätt tufft att vara ensam redan innan jag fått krafterna tillbaka men det går. Jag försöker lata mig så mycket jag kan men det dåliga samvetet finns redan där. "Jag borde orka mera."

De goda nyheterna är att jag sedan några dagar redan är nere på "före"-vikt, det tog bara 10 dagar. :o Men jag har verkligen vant mig vid de sköna mammabyxorna med breda resårer så jag är inte alls frestad att försöka klämma mig ner i de vanliga byxorna igen....

Gott att bebis äter :)

Ja jösses du är duktig måste jag säga som lyckas så bra ensam hemma trots hälsan..... Kroppsligt mår jag bra men tycker det är as-jobbigt att vaga själv, så jag är verkligen imponerad av dej!! Stolt ska du va!! Och NEJ, du ska inte orka mer, ta det lugnt, inget dåligt samvete!!

Men herre jäklar vilka summor :eek: Oh så hjälpte det inte längre heller.... Hjälp, vem tusan har råd med de lixom??!! Hoppas niferexen kan ge bra resultat iaf!!

Alltså jag måste missat ngra tidigare inlägg fr dej...?? Hur kom det sej du fick livmodersinflammation..? Vet man sånt? Gott iaf att du är på bättrings-vägen!!

Ja svårt m namn.... Har ni ngra ni väljer mellan iaf?

Oh jösses.... Jag har inte vågat väga mej ännu jag, men känner att det absolut är många kilo kvar.... Vägde mej iofs på bb två dagar efter lillan kom oh hade då gått ner 6,9 (av ca 15) oh de kilona var ju själva graviditeten...

Oh jösses.... Jag har inte vågat väga mej ännu jag, men känner att det absolut är många kilo kvar.... Vägde mej iofs på bb två dagar efter lillan kom oh hade då gått ner 6,9 (av ca 15) oh de kilona var ju själva graviditeten...

Då har du nästan garanterat gått ner mer nu - det tar längre tid än 2 dagar att få bort all vätska och allt ur kroppen :)

KL

Lillan har haft magknip och skrikit precis hela natten:(
Sambon och jag har turats om att ta henne så att båda skulle få sova.

Som sagt så gick ju lite av mitt vatten i söndags morse. Var inne en runda på sjukhuset på förmiddagen på kontroll, men fick åka hem sen.
Fick tid för återkontroll på måndagen vid 9. Vid undersökning visade det sig att jag var öppen 1,5 cm.
Helt plötsligt tar sköterskan fram sjukhuskläder till mig och börjar prata om att de skulle sätta in en remsa med hormon som skulle mjuka upp livmodermunnen, och få den att öppna sig mer.
De hoppades att jag skulle komma igång av det. Då var klockan runt 11.
Blev flyttad upp till BB eftersom jag inte kom igång direkt.
Jag var inte alls beredd på detta. Inte sambon heller. Han fick snabbt köra hem för att släppa ut hunden och ringa några samtal.
Runt två tiden, strax efter att sambon kört, började värkarna komma regelbundet.
vid fyra började de komma jättetätt, och gjorde riktigt ont!!!
Tyvärr fick jag dela rum med en annan som också blivit igångsatt på samma sätt som jag, och den här människan skrek sig igenom sina värkar.
Det var ganska jobbigt.

Runt halv 6 blev den människan förflyttad ner till förlossningen, för hon var då öppen 4 cm.
BM undersökte mig direkt efter, och konstaterade att jag var öppen 5cm.
Fick komma ner till förlossningen och fick ställa mig i duschen ungefär samtidigt som sambon kommer in genom dörren med andan i halsen.
Väl i duschen börjar jag få krystvärkar. Blir undersökt igen, men är bara öppen 8 cm. BM säger till mig att försöka låta bli att krysta. Jättelätt:grin:.
Sen kommer jag inte ihåg så mycket mer. Bara att det drog ut på tiden jättelänge, låg med krystvärkar i 6,5 timme.
När det väl närmade sig slutet, så var jag slutkörd. jag orkade inte mer. Trodde jag. Ganska fantastiskt hur man kan pressa sig själv över alla gränser. I slutet gav de mig värkstimulerande dropp, för krafterna sinade och värkarna blev svagare.
Min älskade sambo var helt underbar, och fixade och skötte mig på bästa sätt.
De sista minutrarna av förlossningen hade jag lustgasmasken klistrad mot ansiktet.
Känns nästan som om jag har blåmärke efter den:p.
Kommer ihåg att jag skakade i hela kroppen när hon väl var ute, och tårarna var inte lång borta.

Tydligen så var där många som fick barn den natten, så vi blev lite bortglömda efter det att jag blivit ihopsydd.
Lillan är född 01:33, och vi var inte uppe på BB förrän vid 06:00.
Vi fick vänta jättelänge med fikan, och duschandet. Vi hann till och med somna och sova en god stund, alla tre innan de kom in:D.

Vad skönt att din lilla går upp nu så du kanske kan slappna av lite mer :)

Hur går det med sömnen nu? Kan du vila när tillfälle ges?
Jag har sovit alldeles för lite i perioder sen vår bebis föddes och jag märker tydligt hur det liksom påverkar hela vardagen. De där extra vilostunderna gör under för mitt psykiska välmående ;) även om de ofta är korta för bebis sover inte så bra när hon ligger stilla än, suck.

Ang sömnen... Har du fått kläm på liggamningen än? När J vaknar på nätterna tar jag fram bröstet och somnar om i princip direkt. Vaknar oftast inte förrns nån timme senare för att stoppa in bröstet i BH'n igen :D Om inte annat så hjälper det massvis att bara kunna ligga kvar och slippa sätta sig upp.

Jag fattar inte det där med liggamning :o Jag somnar, lillan somnar, hon rullar/kravlar iväg, jag rullar iväg.. jag vet inte var jag har henne och inte hur mycket hon har ätit om hon har ätit..
Och hur gör man med rapning?

Grattis!!

Jobbigt att det inte funkar med maten. Har hon gulsot eller nåt?

Nej, de har kollat henne två gången.
Hon vill inte öppna munnen så mycket att man kan få in bröstet, och med amningsnapp blir hon bara arg för att maten inte kommer direkt. Och hon blir riktigt jättearg.
Första dygnet kräktes hon upp en massa fostervatten, och var inte alls sugen på mat.
Vi har verkligen kämpat på BB, men jag tror inte att hon ens har fått i sig någon mjölk från mig alls. Och det är inte ens trevligt att försöka amma, hon bara vrålskriker, och jag känner mig totalt oduglig:(.
Hade sån tur i onsdags och fick en USK som verkligen hjälpte mig. Tyvärr hade jag inte samma tur till nattskiftet.
Visst, klockan var runt 4 på morgonen, alla var trötta, men ändå....
Hade väckt lillan för att vi skulle försöka amma. In kommer en BM i 50 års åldern och ska hjälpa mig.
Hon tryckte Lillans huvud mot bröstet på mig för att hon skulle suga, vilket gjorde henne jättearg.
Ond cirkel, och BM blev till slut irriterad och nästan ryckte åt sig ungen och slängde ur sig om jag hade koppmatat henne.
Nej, sa jag, varpå hon säger att hon skulle ge Lillan lite ersättning från en mugg, så fick amningen va så tills senare på förmiddagen.
Efter det satt jag, (överkänslig, full av hormoner och hemlängtan), och storgrät i runt en timme. Hade sån lust att ringa och väcka sambon vid halv 5 på morgonen.
Kände mig totalt oduglig som inte ens kunde ge mitt barn mat. Frustrerad, ledsen, besviken, otillräcklig, ja och en massa till.
Amningen gick inte bättre igår förmiddags heller, och jag kände mig jättenere och grät flera gånger.
Till slut kom sambon upp, och då satt jag än en gång med tårarna sprutandes. Sambon fick mig ganska snabbt att må bättre, och vi bestämde oss för att åka hem iallafall.

Vi hyrde en bröstpump, och tar det i lugn och ro hemma. Sambon är ett enormt stöd i det hela.
Kan nu i efterhand konstatera att hon inte kan ha fått i sig många droppar mjölk från mig. Och ersättning började de inte ge henne förrän dag 2.
Hon sov hela tiden på BB, och man fick väcka henne för att amma, och knappt då ville hon vara vaken.

Vi kom hem igår eftermiddags, och gjorde som vi kände blev bra. Jag pumpar och ger henne, och om det inte räcker, så får hon lite ersättning också.
Tänkte lite så att när min mjölk börjat rinna på lite bättre, så kanske det fungerar bättre att amma.
Som det är nu har jag nästan ingenting att ge henne.
I natt har hon vaknat var tredje timma och varit hungrig. Men hon har också haft magknip halva natten.
Kan det vara för att magen inte kommit igång på henne?
Det var först i morse som bajset börjat ändra färg från det där kladdiga och mörka till mer rinnigt och gult.
Nu är hon lugn. Ligger i vagnen och sover hur gott som helst.

Senast ändrad:

Du frågade ju hur dagarna ser ut för oss andra och jag kan sammanfatta mina med varierande :D

Bebis är sex veckor nu och jag tycker inte att det finns något mönster alls, jag tror inte hon lever på 24-timmarsdygn ;)

Men kvällen från kl 21 ser oftast ut som sådan att vid den tiden byter vi blöja, tar på pyjamas och ammar. Ibland somnar hon då men det är nog mer vanligt att hon är vaken till kl 23 då hon äter. Sen sover hon fram till ca kl 01, då det är matdags igen. Runt kl 03 vaknar hon, äter och sen blir det spännande för kanske en av tre gånger somnar hon om till kl 5-6 men två av tre ggr är hon vaken från 3 till 6-7 tiden.
Jag tror vi har haft ca fem nätter sen hon föddes som istället har varit sömn mellan 22-02/03 -mat- sömn 03-06 -mat- sömn 07-09.. men det är de nätterna jag lever på ;)

Någongång mellan kl 7 och 9 går vi iallafall upp och gör oss redo för dagen. Bebis ligger i babygymmet/på golvet/babysitter eller sitter i sjal/sele när jag äter frukost och sen äter hon runt kl 10-11.
Efter det brukar vi gå ut eller åka iväg någonstans, typ till stan eller hälsa på en vänner/släkt om vi inte får besök här hemma. Det varierar från dag till dag hur bebis gör här, allt från sömn mellan 11-15 till vaket med powernaps och mat varje/varannan timme.

Framåt kl 15-16 bryter hon från det hon gjort innan, dvs. antingen somnar och sover ett par timmar eller vaknar om hon sovit tills dess.
Om hon är vaken så blir det så fram till 19-20 då hon gärna sover någon timme, annars vaknar hon runt 18-19 och är vaken tills det är "natt"

Bebis finner sig i att sova nästan varsomhelst och hursomhelst när hon är trött och de vakna timmarna går mest ut på att se sig om i världen och mysa så hon får mest hänga på mina eller sin fars aktiviteter helt enkelt.
Hemmafixardagar varvas med mys och (just nu) svampplockning/promenader såväl som bortadagar med shopping och umgänge, så länge det funkar såhär på dagarna/kvällarna så är jag väldigt nöjd :)
Men de där nätterna skulle jag gärna se lite mer ordning (och sömn) på!

Oj, det låter som att du har haft det tufft ett tag... Släpp det där "jag borde orka mera"!
När det är tid för det så kommer krafterna tillbaka, innan dess så unna dig att ta det lugnt, med gott samvete :)

Och vem skulle inte få en rejäl chock av det priset, jisses! :eek:

Vad gäller namn så förstår jag preciiis ;) hur det känns hihi. Vi behövde visst sex veckor på oss att välja ett av de fyra som var slutgiltiga favoriter men nu har bebis ett tilltalsnamn.
Jag borde nog skicka in pappret till skatteverket så vi inte börjar vela igen :angel:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 176
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
775
· Visningar
49 820
Senast: Human
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2