Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

*KL*

Sitter o njuter i soffan med mitt kaffe :)
Har skickat iväg den store pojken till skolan och Ollie sover ännu ;)
På BVC sist hade visst Ollie gått upp till 5400 och är 58 lång :eek: 6 veckor e han på lördag min lille fis :D

Har lite ångest för min häst :( en 4åring som ska igång nu och mitt motivation e lika med 0!! Usch det e så jobbigt. Köpte honom när han va 2 dagar och fick hem honom när han va 6 månader och har själv ridit in honom och nu finns det inte tid. Mår så dåligt på detta :cry:

Lider hästen av att inte göra nåt då? Eller är den nöjd med att skrota runt? Annars får du väl leta medryttare eller fodervärd.

Delvis KL
Jag har fått en medryttarhäst! Fick ett mejl på FB om att en gammal klasskompis mamma behövde hjälp med sin kallblodstravare. Snacka om att vara i himlen! :bump: Min förra häst var också en kallblodstravare och de känns jäkligt lika till sättet. Förutom att den här har alla fördelar som min egna inte hade :angel:

Hittills har jag vart ute 3 ggr, två av gångerna gick det jättebra med Jonathan hos pappa/mormor. Tredje gången fick han ersättning, men det får gå i nödfall.

Klart att han inte lider men han har stått sen i maj nu och jag tycker inte det e skoj o se en unghäst stå o glo me huvudet hängandes i hagen. Trodde ja skulle ha ork o tid men d har ja inte känner jag. Får nog bli en försäljning eller ut på foder. Trist men det är det bästa :(

Nu har ja precis gått promenad med vagnen..My god va det blåste. Oliver vaknar alltid så fort man kommer hem o stannar vagnen. Hinner inte med så mycke på dagarna då lilleman tror man inte behöver sova så mycke ;)

Knapplån.

Kan ju konstatera att det inte blir någon bebis på bf i alla fall. Suck och pust och stön.

*kl*

Får uppdatera lite.

Min Freja är idag 4 veckor gammal! Tänk vad fort det går!!
Var på bvc idag för vägning & mätning. Hon väger nu 5080 g och är 60 cm lång! Ingen liten dam detta! :love:

Bild från BB, när hon var "liten" (4415g, 55 cm)!

123.jpg

Så två bilder på Freja och en av våra katter, som tagit sig an henne. Han vill vara med sin lill-matte jämt!!
Dom ligger brevid varann på soffan nu med, och snarkar ikapp!! :D

110.jpg

189.jpg

För oss har amningen inte fungerat alls, trots min envishet!
Inte ens pump och Syntocinon nässpray (som ska få fart på mjölkproduktionen) funkar. Så jag gav upp helt efter 3 veckor och kör enbart på ersättning nu. Det går bra det med!

Nån som har koll på hur länge det tar innan stygnen "där nere" försvinner? Och vad som är normal tid för blödning & avslag att hålla på? Börjar bli trött på att ha "mens" jämt ju! :crazy:

Känner fortfarande av mina fogar fortfarande oxå. Försöker röra på mig så mycket det går, men har ofta ont på kvällarna när jag ska lägga mig...
Så ridit har jag inte gjort än. Dessutom är min gamla tant halt nu. Vi tror att hon halkat när hon brallat omkring på betet (hon har inte förstått att hon är 21 år och ska ta det lugnt)...
Desto mer tid till 1-åringen, som tömkörs nu och snart ska sättas i vagn! Hon är jätteduktig! :)

I övrigt tycker jag det funkar ganska bra att vara mamma!
Denna veckan är första veckan helt själv med Freja. Hennes pappa jobbar ju i Norge och kommer inte hem förrän på torsdag kväll. Förra veckan kom han hem om kvällarna, men det blir för jobbigt, långt och dyrt att åka varje dag. Så vi mjukstartade lite då bara. :)

Rumpnissen: Jag håller tummarna för att det snart är din tur!! :laugh:

Håll ut, snart kommer din bebis också! Det är ju så vanligt att man går över tiden med första, jag gick över 10 dagar. Passa på att göra saker du gillar, sov tills du vaknar, gå ut och ät med mannen, kanske baka och laga lite mat... Sen blir det ju inte så mycket sånt på ett tag.

Vad söt hon är!
Avslaget brukar man ha 6-8 veckor har jag läst mig till. Stygnen vet jag inte när de försvinner.

Håll ut, snart kommer din bebis också! Det är ju så vanligt att man går över tiden med första, jag gick över 10 dagar. Passa på att göra saker du gillar, sov tills du vaknar, gå ut och ät med mannen, kanske baka och laga lite mat... Sen blir det ju inte så mycket sånt på ett tag.

Jo, jag vet ju det. Har försökt ställa mig in på att gå över och tom bli igångsatt, men ändå... Sova gör jag inget vidare, går upp vid fem på morgonen. Försöker mest vila faktiskt, men är inte så bra på det. Lite målning blir det och baka ska jag nog ta mig för att göra någon dag nu :).

Jag hoppas h*n kikar ut snart min är redan 2 veckor idag helt sjukt vad fort det går.

KL
Igår var jag uppe i sadeln igen för första gången, helt underbart att inte känna sig som en heffaklump längre :D Men vart magmusklerna har tagit vägen undrar jag verkligen jag hoppas att dom dyker upp en dag snart ;)
Får säga att livet som mamma flyter på väldigt smidigt än så länge han sover ju dock mest för tillfället.

Är det någon som vet när man kan börja använda bärsele? Har en sjal än så länge men jag gillar inte den fult ut den är lite meckig.

Angående stygn har jag för mig att dom brukar sitta 2-3 veckor. Några av mina släppte innan 2 veckor.

Jag har några funderingar angående amning som ni kanske har kläm på? Jag har ju inte tillräckligt med mjölk vilket har gjort att bebis får ersättning på kvällen innan nattning, annars skriker han natten igenom och blir jättetrött. Jag vill gärna komma ifrån det och testar det mesta, fänkålste, lättöl, dagar med intensivamning osv. Men några funderingar har jag kvar.

Är det "bäst" att amma båda brösten vid ett tillfälle eller varva och ta vartannat? Har tagit vartannat hittills och bebis blir nöjd vid tillfället, fast mot kvällen är tuttarna liksom tomma.

Hur tätt mellan amningarna är egentligen optimalt? En timme, två, tre? Ur mjölkproduktionsperspektiv alltså.

I sadeln efter bara två veckor??? Jag bleknar vid blotta tanken.... :p Mitt avslag är i princip borta nu men är fortfarande öm. Har inte vågat titta eller känna efter ännu faktiskt. Kanske det är dags att samla mod och göra det, det man (jag) inbillar mig är ofta värre än verkligheten.

Är det fler än jag som går runt med orimlig oro? Drömmer ofta mardrömmar om att sambon dör, eller att båda gör det och nojjar mig när de är ute går att de blir nermejjade av rattfyllon m.m. Ibland varvar jag upp mig själv så tårarna börjar rinna och det är verkligen inte likt mig. Har nästan lite svårt att hantera rädslan när den kommer... Skit händer ju, det är bara att slå upp en tidning för att få det bekräftat.

Senast ändrad:

Är det fler än jag som går runt med orimlig oro? Drömmer ofta mardrömmar om att sambon dör, eller att båda gör det och nojjar mig när de är ute går att de blir nermejjade av rattfyllon m.m. Ibland varvar jag upp mig själv så tårarna börjar rinna och det är verkligen inte likt mig. Har nästan lite svårt att hantera rädslan när den kommer... Skit händer ju, det är bara att slå upp en tidning för att få det bekräftat.

*räcker upp en hand*
Även oro för att råka göra bebis illa, som genom att ramla när man bär eller liknande:crazy:

Vilka underbara bilder!
Vart har du hittat den söta dreglisen (eller är det en scarves?)?

Jag har burit i Manduca :love: sen han var knappa tre veckor. Vet inte om det gör nån skillnad gentemot de andra märkena att den har en insats för spädbarn.
Provade sjal ett par gånger, men lilleman blev vansinnig så fort man stoppade honom däri:confused: medan han har somnat i princip omgående i selen från första början

Klart att han inte lider men han har stått sen i maj nu och jag tycker inte det e skoj o se en unghäst stå o glo me huvudet hängandes i hagen. Trodde ja skulle ha ork o tid men d har ja inte känner jag. Får nog bli en försäljning eller ut på foder. Trist men det är det bästa :(

Nu har ja precis gått promenad med vagnen..My god va det blåste. Oliver vaknar alltid så fort man kommer hem o stannar vagnen. Hinner inte med så mycke på dagarna då lilleman tror man inte behöver sova så mycke ;)

Alltid tråkigt när det inte blir som man tänkt. Står du i stall där det är lätt att hålla igång häst över vintern? Kanske bara försöka komma igång pytte med nåt roligt nu under hösten och vintern eller försöka få ut på foder och sen se till våren om man faktiskt tröttnat eller om det är tillfälligt efter graviditet och förlossning

Alltid tråkigt när det inte blir som man tänkt. Står du i stall där det är lätt att hålla igång häst över vintern? Kanske bara försöka komma igång pytte med nåt roligt nu under hösten och vintern eller försöka få ut på foder och sen se till våren om man faktiskt tröttnat eller om det är tillfälligt efter graviditet och förlossning

Jag har egen gård så det är ju min 4åring och en promenadhäst nu bara..så visst ja behöver inte köra iväg och behöva lägga den tiden..men det är suget som är borta känns det som :cry: jag har ridit o tävlat sen ja va 9 och är 32 på lördag :angel: så det känns helt konstigt det här. MÅSTE va graviditeten ju..

Trodde aldrig det skulle bli såhär. Sambon stöttar ju mig helt o vill ja ska rida o ha min tid me Prince. Mern oliver e rätt krävande och när sambon kommer hem så orkar ja verkligen inte gå ut o hämta in honom för o tömköra eller nåt annat. Ska vänta till återbesöket hos Mödravården o se om ja får klartecken i och med mitt OP sår gick upp. Får se hur det känns när ja verkligen börjar skritta igång honom igen..

KL

En liten hälsning från Mila :)

Glad skit :love:
DSC03064.jpg

DSC03088.jpg

:D
110822--.jpg

Snart ska iväg till BVC för en månads kontrollen :)
Hon är ju en månad och 4 dagar idag, men vår bvc sköterska var sjuk förra gången, så vi hade en annan, och valde att ta kontrollen med våran egen.

Lillan har en ny rutin :crazy: En gång (ibland två) varje dag SPYR hon.......Detta börjar kännas otroligt begränsande,,,,,,för när det kommer så kommer det rejält och är precis överallt.......Som nu när vi ska ut så är hela vagnen skyddad med frotte-lakan och hand-dukar och lillan är inlindad som en kåldolm if det kommer.....Hoppas innerligt detta är ngt övergående, och det fort.....!!

Annars då....På fm är hon en glad tjej som flinar för fullt :) När börjar svars-leenden komma?? Dröjer än va? Men jag tycker jag kan locka fram redan nu?
Kvällarna är kinkiga och två kvällar irad är hon helt speedad och vägrar sova förens fram emot midnatt eller efter t o m.....

Nej, dax för amning, sen iväg oh se if hon sköter vikten :)

Senast ändrad:

Jag har några funderingar angående amning som ni kanske har kläm på? Jag har ju inte tillräckligt med mjölk vilket har gjort att bebis får ersättning på kvällen innan nattning, annars skriker han natten igenom och blir jättetrött. Jag vill gärna komma ifrån det och testar det mesta, fänkålste, lättöl, dagar med intensivamning osv. Men några funderingar har jag kvar.

Är det "bäst" att amma båda brösten vid ett tillfälle eller varva och ta vartannat? Har tagit vartannat hittills och bebis blir nöjd vid tillfället, fast mot kvällen är tuttarna liksom tomma.

Hur tätt mellan amningarna är egentligen optimalt? En timme, två, tre? Ur mjölkproduktionsperspektiv alltså.

Det bästa för att driva upp produktionen är väl att amma både brösten så ofta och länge det bara går. Jag ammar varannan gång från varje bröst, men erbjuder alltid bröst nr 2. Ibland vill han, ibland inte. Brukar även rapa honom 2-3 ggr per amning.

Försök att amma åtminstone varannan timme och se om det blir nån skillnad. Låter lite konstigt om det inte ökar vad du än gör?

Otroligt söt bebis har du iaf!!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 184
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
37 38 39
Svar
775
· Visningar
49 844
Senast: Human
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?