Soffpotatis!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare 15minus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 10 291
Sv: Soffpotatis!

Du skrev:

Meningsbyggnaden gör att du menar att alla hundar behöver 2 timmars långpromenad.

Men det är helt okej att ta tillbaka det;)

Men skriver man som hon gör, med tillägget "eller motsvarande", så stämmer det ju.?

Jag kan bara utgå från mina egna hundar, men de rastar inte sig själva när vi är på landet. Om det kommer andra hundar på besök så kan det bli lite sprutt på dem när de ska leka, men annars ligger de mest och slappar. Så att "vara med ute på gården" ger nog olika stimulans och motion beroende på hund (och ålder! När de var yngre sprang de bara för springandets skull. Det gör de inte längre).

Men skriver man som hon gör, med tillägget "eller motsvarande", så stämmer det ju.?

Jag kan bara utgå från mina egna hundar, men de rastar inte sig själva när vi är på landet. Om det kommer andra hundar på besök så kan det bli lite sprutt på dem när de ska leka, men annars ligger de mest och slappar. Så att "vara med ute på gården" ger nog olika stimulans och motion beroende på hund (och ålder! När de var yngre sprang de bara för springandets skull. Det gör de inte längre).

Jag håller med. Det känns som att många bara nämner den mentala aktiveringen, och bedömer att sina hundar är helt slut efter en dag. Det är de säkert också - i huvudet. Hunden måste ju fortfarande ha promenader och få den fysiska aktiveringen också, såvida den inte springer runt mycket på gården, för de som nu har gård. Dock blir knappast hunden tränad av lite lunk/eller korta springsträckor och jag har svårt att tro att en hund skulle ge sig ut på joggingtur (eller springa i ett jämnare tempo en längre sträcka) fram och tillbaka på gården själv :p

Sen är det såklart olika från ras till ras, och det är svårt att bedöma promenadtid (snarare "motionstid") i timmar. Men för motionens skull tycker jag att det låter ganska rimligt med två timmars motionstid/dag. Det är i alla fall min uppfattning. Att hunden får "vara med överallt" räcker inte alla gånger. Men som sagt, har man gård och man vet med sig att hunden motionerar sig själv är det annorlunda... :p

Jag vet inte hur jag ska tycka om koppelpromenader/hund lös på gården, och med hela dagarna.:o
VÅRAN hund verkar helt nöjd med 45-50 min på morgonen, ute hela dagen med oss lös, I skogen, på skoter, skötandes stallsysslor, och 20 min på kvällen, ALLA promenader lös givetvis.
Alla 3 hundar vi haft, av skiftande modell, har fått beröm för att dom varit muskulösa:angel:

Det skulle vara hemskt interssant om det fanns någon forskning på hur hunden "aktiveras" bäst.
Kanske jag skulle skaffa en sådan stegräknare för hund, som jag sett finns.
Då kunde man jämföra En timma i koppel, en timma på promenad lös, och en timma lös på gården MED en aktiv matte eller husse, Som rör sig typ i stallet, på vedbacken, i trädgården, skottande snö osv. ( det säger sig självt tycker jag, att en ensam hund ute utan stimulans ligger mest passiv)

Sedan tror jag att en hund som slipper ligga ensam stora delar av dagen har ett rikare liv, även om promenaden är 2 timmar.

Läste i en hundsport tidning (tro jag) att en jakthundsguru tyckte att vi överskattade koppelpromenader, vi kan oftast inte komma upp i sådana hastigheter att hunden får regelrätt TRÄNING, Utan dessa promenader är mest för att hunden ska få "läsa tidningen" och kolla in vad som hänt under dagen.

Vore det bevisat att hunden mådde bättre av 2 timmars promenader, och att sen slippa vara med oss resten av dagen, så skulle ja gladeligen omvärdera mitt tänk:) Faktiskt skulle det underlätta mitt hundägande massor. jag får "dåligt samvete" av att lämna henne själv långa stunder:o

Sedan har vi detta med hjärngympa... VÅRAN hund får sjäv lösa en massa problem under dagen. Hur hon ska komma in i stallet när jag stängt dörren, hur man bär en vedklabb för att hjälpa matte, hur man hämtar husse i garaget när det är mat. Hon lyssnar efter möss i snön, hon sitter på gödselstacken, men hinner därifrån innan hon tror vi ser henne... Hon snackar skit med hästarna, och ligger gärna i deras hö en solig dag. Hon har full koll på vilka som går förbi på vägen, och klättrar gärna i ihopskottade snöhögar. Hon gömmer älgben för sig själv, och gräver fram dom ibland. dvs hon roar sig själv, även om hon har full koll på vad vi gör.

Detta är förutom "träning" som vi gör. Lite lydnad, lite agillity, lite spår, både vilt och människospår.

Men jag vaknar inte på morgonen och tänker -Idag ska jag aktivera min hund... Det ger sig självt.
Skulle hon må väldigt dåligt av att inte få "organiserad" träning + 2 timmars promenader skulle hon nog börja smita, eller tugga på något, eller skälla på folk på vägen, eller.. Ja på något sätt protestera.

Jag försöker lita på mitt "hundöga" likaväl som min hästhållning går ut på att jag klarar se om hästarna lider av dålig behandling.

*Jenny*
Som tycker det här är väldigt intressant!

Jag vet inte hur jag ska tycka om koppelpromenader/hund lös på gården, och med hela dagarna.:o
VÅRAN hund verkar helt nöjd med 45-50 min på morgonen, ute hela dagen med oss lös, I skogen, på skoter, skötandes stallsysslor, och 20 min på kvällen, ALLA promenader lös givetvis.
Alla 3 hundar vi haft, av skiftande modell, har fått beröm för att dom varit muskulösa:angel:

Det skulle vara hemskt interssant om det fanns någon forskning på hur hunden "aktiveras" bäst.
Kanske jag skulle skaffa en sådan stegräknare för hund, som jag sett finns.
Då kunde man jämföra En timma i koppel, en timma på promenad lös, och en timma lös på gården MED en aktiv matte eller husse, Som rör sig typ i stallet, på vedbacken, i trädgården, skottande snö osv. ( det säger sig självt tycker jag, att en ensam hund ute utan stimulans ligger mest passiv)

Sedan tror jag att en hund som slipper ligga ensam stora delar av dagen har ett rikare liv, även om promenaden är 2 timmar.

Läste i en hundsport tidning (tro jag) att en jakthundsguru tyckte att vi överskattade koppelpromenader, vi kan oftast inte komma upp i sådana hastigheter att hunden får regelrätt TRÄNING, Utan dessa promenader är mest för att hunden ska få "läsa tidningen" och kolla in vad som hänt under dagen.

Vore det bevisat att hunden mådde bättre av 2 timmars promenader, och att sen slippa vara med oss resten av dagen, så skulle ja gladeligen omvärdera mitt tänk:) Faktiskt skulle det underlätta mitt hundägande massor. jag får "dåligt samvete" av att lämna henne själv långa stunder:o

Sedan har vi detta med hjärngympa... VÅRAN hund får sjäv lösa en massa problem under dagen. Hur hon ska komma in i stallet när jag stängt dörren, hur man bär en vedklabb för att hjälpa matte, hur man hämtar husse i garaget när det är mat. Hon lyssnar efter möss i snön, hon sitter på gödselstacken, men hinner därifrån innan hon tror vi ser henne... Hon snackar skit med hästarna, och ligger gärna i deras hö en solig dag. Hon har full koll på vilka som går förbi på vägen, och klättrar gärna i ihopskottade snöhögar. Hon gömmer älgben för sig själv, och gräver fram dom ibland. dvs hon roar sig själv, även om hon har full koll på vad vi gör.

Tja, det jag skrev gäller ju uppenbarligen inte dig och er hund :) Du skriver ju till och med att hunden ute hela dagen med er lös, och att hon har lätt för att underhålla sig själv. Jag skrev också inte att man behöver gå 2 timmars promenader/dag, utan att jag tycker att det lät ganska rimligt med att hunden motioneras 2 timmar/dag, eftersom någon nämnde just ’2 timmar’ tidigare i tråden. Sedan räcker det i många fall med drygt 1-1,5 h också. Om man har gård och det finns möjligheter för hunden att vara ute mycket, springa lös osv. så får ju hunden motion hela tiden under dagen och då är det en helt annan sak. Då behöver man självklart inte motionera hunden flera timmar utöver det :p I ditt fall är hunden aldrig ensam längre stunder och får vara med i princip överallt, men för många är hunden ensam ett flertal timmar under dagen och det gör också att promenader m.m. får större betydelse kan jag tänka mig.

Jag syftade lite på detta cillamuffins skrev med; att det inte är alla hundar som motionerar och aktiverar sig själva bara för att de får vara med på gården/i stallet etc. De är mer beroende av promenader/cykelturer eller annan motionsaktivitet för att hålla sig i form. Jag själv t.ex. som bor i ett radhus, tycker att ca 1,5 h/dag inte är så mycket begärt: En morgonrunda på 30 min och nästa motions/aktiveringspass på 40 minuter och vips så är man redan uppe i 1h och 10 min (sedan om det handlar om en promenad, lite spring och aktivering på en äng osv. är inte så noga :p). Det blir också mer nödvändigt i min situation när hunden inte har en gård att springa lös på och kan vara lös ute och strosa runt på ett annat sätt. Många hundägare blir mer ”promenadbundna” än andra som har bättre möjligheter till att ha hunden ute under dagen.

Senast ändrad av en moderator:

FÖRLÅT!!!
Jag missade att skriva knapplån..:o
De var inte på något sätt menat till dej, jag tycker bara det är intressant att få höra hur man tolkar detta med aktivering!!
nästa hund vi skaffar oss kanske behöver helt annan typ av stimulans. vem vet?

*Jenny*

Aha ;) Jag hade det i baktankarna, det kändes inte riktigt som att det var riktat bara till mig :D

Kanske en mellanpudel/storpudel?

Jag skulle aldrig rekommendera en pudel som soffpotatis. De kräver aktivering och ganska mycket motion för att må bra. Man ser alla dess understimulertade stressade pudlar som inte får göra av med sin energi.

Knapp

Alla som föreslagit Pudel: Usel idé tycker jag!

"Litet aktiveringsbehov" stämmer inte alls in på pudlar. De har ett stort behov av att aktiveras mentalt och är inget jag skulle rekommendera till någon som vill ha en soffpotatis. De har större aktiveringsbehov än vad många tror, både fysiskt och psykiskt, men då främst psykiskt.

Precis. Det är det många inte förstår när de skaffar en pudel

Kl

Jag har en schabrador på 2 1/2 år.. och vanliga promenader är inte hennes melodi.. hon behöver 2-3 promenader om dagen där hon får springa lös i skogen för att hon ska vara nöjd. Nu blir det inte så varje dag, speciellt inte när jag jobbar dygnspass.. då blir det en morgonpromenad och en vid kl 14 när jag har rast, annars blir det bara utanför dörren och kissa.. Hon är nöjd då också, men inte tillfreds.. Bäst trivs hon när hon får morgonpromenaden, följa med på 1-2 ridturer och sen en kvällspromenad.

Hon är en galet aktiv hund, hon har väääääldigt mycket "spring-energi", oändligt mycket skulle jag vilja säga! :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 451
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 665
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka