Soffpotatis!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare 15minus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 10 291
Sv: Soffpotatis!

Äh, promenader är vårt påfund. Tror inte att någon hund BEHÖVER en promenad. Men de behöver röra på sig och vara ute i olika miljöer. Det är så himla svart på vitt att säga att alla hundar behöver 2 timmars promenad om dagen.

:bow:
Så tänker jag också.
Vår hund är med oss hela dagarna, hos hästarna, med husse på byggjobb, (hon har sovit i prinsessan Madelenies säng) ute på skoter, fiskar, hälsar på vänner, är med sonen våran hos hans kompisar, träffar hundvänner, spårar ibland, leker med barnen om tillfälle ges, gräver efter någon mus, tittar på småfåglarna..
Vi bor i fjällen, och här kan hon ha rätt mycket frihet!

Vi går MINST 2 kortare promenader, och en 45-60 minuters varje dag. då är hon lös. (går gärna på skoterspår tex på sjön)
Och JAG anser inte att hon behöver mer "aktivering":angel:
Hon får tänka med huvudet hela dagarna, och lösa små problem. Utan att dom är tillrättalagda.

Men om hon satt ensam hela/halva dagarna, skulle jag säkert prioritera flera långa promenader...
Inget är svart och vitt, behovet av aktivering sitter ju inte bara ihop med rasen, utan med individen också.

*Jenny*

Jag kan ärligt erkänna att mina hundar inte får särskilt många promenader. De aktiveras på andra sätt och får tillfälle att springa lösa regelbundet och verkar fullt nöjda med det.

Jag har tröttnat på alla dessa evinnerlig promenader.... :o Att gå bara för att är skittrist.

*hugg mig i bitar*

Jag är likadan! Vi bor på gård där dom får röja runt som dom vill hela dagarna. Vi går en promenad om dagen à 1-3 timmar (oftast 1 på veckorna och längre på helgerna), men det är ju inte mycket för en "superaktiv jakthund" som jag hävdar att jag har. Vi lägger hellre tiden på "riktig" aktivering :)

Äh, promenader är vårt påfund. Tror inte att någon hund BEHÖVER en promenad. Men de behöver röra på sig och vara ute i olika miljöer. Det är så himla svart på vitt att säga att alla hundar behöver 2 timmars promenad om dagen.

Håller med :). Inte promeneras våra hundar två timmar per dag. Däremot bor vi på landet och har en gård dom strövar fritt på + att dom följer med mig nästan jämt när jag hälsar på folk, handlar, åker till ridhus o.s.v. Vissa dagar hinner vi inte med någon promenad alls men dom har ändå varit igång från morgon till kväll och är stentrötta :p. Däremot mina föräldrar som bor i stan promenerar sina hundar runt tre timmar per dag. Morgonpromenad en timma, lunch 40 min, eftermiddag 40 min, kvällspromenad en timma.

Föder upp en ganska aktiv vallhundsras, men jag tittar inte efter hur många timmars promenader hunden kommer få hos valpköparen utan snarare hur mycket den kommer ligga ensam varje dag. För det är oftast där det brukar bli problem. En hund som får vara med sin ägare mest hela tiden = nöjd & lycklig hund oavsett vad man gör tillsammans.

Mina fick inte promenader som nåt dagli förrän jag flyttade till civilisationen för 2 år sen, det jag gör nu är att jag går en längre runda på kvällen, för MIN skull.

aktivering behöver inte betyda att du fem dar i veckan kör ett hårt lydnadspass utan kanske lite godis/leksaks sök, inlärning av några trix, ett kort spår mm.

Det är precis det jag menar med lätt aktivering:)

kl

Jag både håller med och inte. Det beror väldigt mycket på vad ni menar att hunden gör när den tex är med i stallet. Även om den har möjlighet att springa runt, gör den det eller ligger den mest still?
Visst blir den generella hunden trött och nöjd av mental aktivering mer än fysisk, men även om den blir trött i hjärnan behövs ju motion för att kroppen ska må bra.

kl

Jag svarar alla angående promenader.

:bow:Ni anar inte hur skönt det är att läsa det ni skriver angående promenader.

Jag har tampats med dåligt samvete för vår hunds skull för att vi ibland inte har hunnit med att gå tillräckligt långa promenader som "man ska". Han har aldrig mått dåligt av att inte få promenera när vi inte hunnit utan varit glad och nöjd med den aktiveringen vi erbjudit istället. Men ändå så har jag haft dåligt samvete för det:grin:

Dock så bor vi också på en gård och vår hund och nästa kommer att få vara med oss jämt i det vardagliga med allt vad det innebär.

Vår hund fick vara själv en stund varje dag när vi jobbar (jag jobbar halvtid)men är med på allt vi gör när vi inte jobbar. Hälsa på hos vänner, träffa och leka med andra hundar, leka och busa med våra barn, vara med hos djuren, springa fritt och nosa och gräva och upptäcka. Jag har även tränat lite trix, gömt godis både inne och ute, lagt lite spår osv.

Men jag vill inte känna det där dåliga samvetet som jag gör när jag inte hinner. Därför efterlyste jag en ras som inte "kräver" långa promenader och långa träningspass varje dag.

Fast man måste ju inte promenera för att hunden ska röra på sig. Vintertid får jag snällt promenera, men annars cyklar jag, rider och åker inlines med hundarna.

Jag brukar promenera vintertid men den här vintern var det svårt. Vi bor så till att det inte finns lämpliga promenadvägar som är framkomliga. Till och med vägarna är svåra att gå på, inget salt inget grus - fullkomligt snorhala och folk kör som idioter.
Jag har helt enkelt gjort så att jag har gått ut i skogen/på fälten med dem och aktiverat dem där på olika sätt. De har fått röra sig men vi har inte rört oss långt bort.

Ja självklart.

Skogstrollet: Broddar? Har jag själv funderat på att skaffa den här vintern. Tack och lov har vi gott om promenadvägar iaf, upptrampade stigar i skogen etc. Att ta 3-4 timmars långpromenader med hundvänner är ju underbart när det är sol =)

Jag har nu kollar upp rasen Eurasier.

Åh, vilken hund :love:(enligt rasbeskrivningen)! Det låter precis som det vi söker. Ska se om jag hittar en kennel att hälsa på för att träffa en i verkligheten också.

Tack för förslaget:bow:

Knapp

Alla som föreslagit Pudel: Usel idé tycker jag!

"Litet aktiveringsbehov" stämmer inte alls in på pudlar. De har ett stort behov av att aktiveras mentalt och är inget jag skulle rekommendera till någon som vill ha en soffpotatis. De har större aktiveringsbehov än vad många tror, både fysiskt och psykiskt, men då främst psykiskt.

Okej, för att undvika dumstämpel: var nämnde jag någonting om promenad? Känns ganska självklart att man kan aktivera hunden fysiskt på så många andra sätt...
Det jag försökte säga var att enligt min uppfattning är en timmes promenad per dag för lite - min åsikt är att i princip alla hundar behöver vilken, minst två timmars, rörlig aktivitet du vill ;)

Min Rottweiler är ungefär sådär..
Han får mellan en och två timmes prom per dag (beror på tid och väder mm) Sen går han lös hemma på gården för det mesta. Han är ganska lugn och stabil, fast han är ganska vaktig förstås, han "ställer" besökare men skulle aldrig bita. Jag tränar inte något med honom alls, förutom att han får "spåra" familjemedlemmar då och då samt måste uppföra sig när han går i koppel. Gick lydnadskurser som unghund med honom och det sitter i.

Jag lägger mig i promenad kriget;) Min hund anser sig inte aktiverad utan en rejäl promenad per dag, fast han aktiveras på andra sätt. Han vill markera sina revir varje dag och se över sina "ägor" :)

Okej, för att undvika dumstämpel: var nämnde jag någonting om promenad? Känns ganska självklart att man kan aktivera hunden fysiskt på så många andra sätt...
Det jag försökte säga var att enligt min uppfattning är en timmes promenad per dag för lite - min åsikt är att i princip alla hundar behöver vilken, minst två timmars, rörlig aktivitet du vill ;)

Fast det är ju just denna tid du anger som lady_vip vänder sig mot tror jag ?
  • Två timmar springa med när matte/husse rider vs vanliga promenad
  • Två timmar där hunden drar pulka vs vanliga långpromenad etc..

Det går alltså inte att sätta upp en speciellt tid som var hund oavsett ras måste ha, allt beror ju på hur man aktiverar och med vad :laugh:

NewFoundland!!
Lagom vakt, ingen jakt och snäll mot ALLA.
Lättaktiverad som få (alla hundar behöver stimulans som tidigare nämnt).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 451
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 665
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka