Snålmånad?

Min man ringde dom och vi var inte dom enda som råkat ut för detta. Det var Nordea som gjort fel. Jättemånga som var drabbade. Så han ringde banken och dom sa att dom skulle fixa det under dagen. Så jag tror att dom gör så att alla som gick minus på kontot under dessa dagar slipper undan böteslappen. Annars kommer dom tjäna stora pengar på det :p
Dom hade skrivit på sin sida på nätet om problemet.

Hade ju varit jäkligt sniket av Nordea att först dra dubbel betalning och sedan kräva alla på böter för deras misstag och tjänat massor :p Tur de inte skyllde på Gekås, annars kanske de tyckt att de hade rätten att ta böter? Är det frästen höga böter man får? Samma summa alltid eller beror det på den övertrasserade summans storlek?

Det var ju inte Gekås fel utan Nordeas.. jättemånga kunder är drabbade vare sig det var just Gekås eller Ica eller Åhléns de handlat på ;) Och självklart tar de inte ut straffavgift för det, det var nog någon som spann iväg på det.

Jag fick ett litet tillskott denna månad. Så hittade jag en smärre begagnad sak jag ska titta på och köpa beroende på hur den ser ut :)

Hade ju varit jäkligt sniket av Nordea att först dra dubbel betalning och sedan kräva alla på böter för deras misstag och tjänat massor :p Tur de inte skyllde på Gekås, annars kanske de tyckt att de hade rätten att ta böter? Är det frästen höga böter man får? Samma summa alltid eller beror det på den övertrasserade summans storlek?

Jag fick 100 kr i böter en gång då jag gick över. Inte ens mitt fel. Trodde ju det fanns pengar på det kortet ju :p

Gick över med typ 100 kr den gången och såg det dagen efter.

Det blev lite mer kläder till tösen idag.

Dom hade rea på H&M så för 250 kr (egentligen 300 kr, men hade rabattcheck) fick jag:

1 klänning
1 kofta
1 par tights
4 t-shirts

Då är det svårt att hålla i plånboken.
Men nu fyller hon idag så nu får hon inget mer :p

Åh, jag fick sån ångest idag!

Stod i kö i matbutiken och hade en tant framför mig. Hon skulle bara köpa en påse kattmat för 35 kr. Hon räcker fram allt kontant förutom 10 kr som hon skulle betala med sitt kort. Men köpet nekades. Och hon fick testa igen men då gick det fortfarande inte. Sen hade hon en krona till på sig och så testade dom att dra dom sista 9 kr på kortet och då gick det.

Jag kände att jag fan skulle betalat kattmaten till henne och bett henne hämta en påse till så katten har mat.
Men jag kom mig inte för det när hon kunde betala tredje gången hon drog kortet. Men hade det inte gått igenom då så hade jag betalat på studs.

Fy vad ångest jag fick. Här försöker vi snåla för att spara lite pengar och så har tanten inte ens råd att köpa mat till katten :(

@Matmissbrukaren Aha, nu när jag tänker efter minns jag att jag faktiskt gjorde samma sak som du. Trodde jag hade pengar på kortet! Så jag lyckades övertrassera runt 800 kr när jag tankade, fast det bara var 100 kr på kortet men det blev ingen böter utan bara stod som minus tills pengar kom in på kortet och täckte upp det igen, fick ingen böter, har dock Swedbank, kanske är annorlunda nu, var säkert 6-7 år sedan! Vad mycket du fick för pengarna :) Har två sådana checkar med som väl kommer väl till användning av julklappar eller kanske födelsedagspresenter. Vad gäller damen utan pengarna så hade jag också ryckt in och betalat, även om man har det motigt själv och kanske får kämpa med ekonomin så blir man så illa berörd av att se sådant. Jag stod i en lång kö på Willys en gång och en kvinna med sin tonårsdotter betalade 20 kr kontant och sen skulle det till 12 kr som sedan skulle tas på kortet, det gick igenom utan besvär, hade jag inte stått 7 personer efter henne hade jag nog gjort något, men samtidigt är det väldigt svårt för att man inte vill peka ut dem på något sätt, det är jobbigt nog som det är och räkna kronor och de kanske inte alls uppskattar den uppmärksamheten när de står mängder med folk och glor redan? Svårt :(

Jag tjänade 500 kr idag :D

Köpte ju presenter till tösen från svärmor/svärfar och min svägerska med när vi var på ge-kås, och dom plockade på sig presenter för 500 kr.
Men jag saknar ju inte pengarna eftersom dom redan försvunnit så att säga. Ska jag spara undan dom eller passa på att köpa ännu mer kläder till tösen?

Nu får hon;

2 leggins
1 klänning
1 mjukisdress med byxa och hoodtröja med dragkedja
3-pack sockar
7-pack trosor
4 långärmade tröjor

Och så fick hon även ett fleecefodrat galonset med jacka och byxa att ha nu under hösten, ett par fodrade vantar och ett par fodrade galonvantar att ha i regnet.
Å en ny mössa har hon fått med.

Det fattas bara vinterkängor. Kanske borde lägga pengarna på det då både hon och sonen behöver nya. Köper alltid samma modell. En gummistövel med hårdare gummi som är teddyfodrade. Dom är super. Både varma och helt vattentäta. Finns inga bättre vinterkängor. Dom kostar 200 kr paret så köper nog till båda två på en gång då. Å så kan hon få något klädesplagg för den sista hundringen. En kofta kan ju vara bra att ha i vinter.

Mer presenter behöver hon inte få för hon ska ha barnkalas nästa helg och om någon vill komma så får hon ju fler då.
Hon började ny skola i höstas så jag hoppas dom hon bjudit vill komma så kan hon passa på att lära känna dom bättre. Dom är 30 st i hennes klass men hon fick bjuda 12 st. Mer ungar klarar jag inte av :crazy: :p
Vad är det för stövlar och var har du köpt dom? Tycker det är hopplöst att hitta bra vinterskor till barnen. Många läcker in vatten fast dom skall vara vattentäta och rena stövlar blir ju så kallt även om de är lite fodrade. Jag har ju tre barn så det blir liiiite mycket pengar att köpa skor för 1000kr till varje barn. 200kr/st känns mer överkomligt.

Vad är det för stövlar och var har du köpt dom? Tycker det är hopplöst att hitta bra vinterskor till barnen. Många läcker in vatten fast dom skall vara vattentäta och rena stövlar blir ju så kallt även om de är lite fodrade. Jag har ju tre barn så det blir liiiite mycket pengar att köpa skor för 1000kr till varje barn. 200kr/st känns mer överkomligt.

Jag ska åka och köpa dom lite senare idag så kan slänga in en bild på dom. Jag köper dom på Maxi.

@Tora

Här är skorna. 199 kr. Fanns i dessa två färger samt svart.

20141011_131800_54391388ddf2b34731cb0ddf.jpg

Å här ser du dom gamla som är använda 3 säsonger och det syns inte ens förutom att dom är lite smutsiga och luddet blir ju som det blir efter ett tag.

img_20141011_132329_543913ede087c36686ad2643.jpg

Vill man ha dom ännu varmare så får en ullsocka plats med.

Nu måste jag verkligen ta tag i Tradera. Jag har hur mycket som helst som ska ut. Så ikväll ska jag sätta mig med det tänkte jag och få ut iaf 3 aktioner. Har liksom 2 olika storlekar på tjejkläder om ca 50 plagg per storlek liggandes här :crazy:
Å två vinteroveraller som är som nya från ett väldigt populärt märke. Å deras gamla vinterskor, dom som fortfarande ser fina ut.
Å massa hästprylar som jag inte har någon användning för. Hästen har växt ur sakerna.

Jag brukar sälja av deras gamla overaller och köpa nya för dom pengarna så det brukar gå ganska jämt upp :)

@Tora

Här är skorna. 199 kr. Fanns i dessa två färger samt svart.

20141011_131800_54391388ddf2b34731cb0ddf.jpg

Å här ser du dom gamla som är använda 3 säsonger och det syns inte ens förutom att dom är lite smutsiga och luddet blir ju som det blir efter ett tag.

img_20141011_132329_543913ede087c36686ad2643.jpg

Vill man ha dom ännu varmare så får en ullsocka plats med.
Tack!!!!

Skall till Maxi imorgon. Hoppas dom finns på min Maxi också!

Sitter här med cirka 500 kronor kvar på det ordinarie kontot och känner mig jäkligt nöjd faktiskt :D Låter som att det är väldigt lite, men alla räkningar är betalda och jag har lagt undan 2000 kr i diverse sparanden. Har inte snålat jättemycket (:o) men på något sätt gick det ändå! Har kommit fram till att jag lägger väldigt lite pengar på mat, äter nästan aldrig ute och lagar nog billig mat överlag. Tycker att det är så roligt att tävla med mig själv om hur lite pengar jag kan lägga på tråkiga grejer :p

Målet för nästa månad är att lägga undan 1500 men också att laga min mobil samt inreda lite här hemma... Det blir dock ingen kurslitteratur som ska inhandlas (woho!) så på den posten sparar jag en massa. Hur ser era mål ut för nästa månad? Ska ni fortsätta snåla eller är det dags för en slapp månad? :)

@Matmissbrukaren om du inte redan hunnit lägga ut på tradera har de ju en kampanj där man säljer för halva priset just nu (det som fick mig att äntligen lägga upp i alla fall en sak.. :angel:) TRADERA15ÅR ska man skriva.

Eller till alla andra som också behöver sälja saker.

• Gilla
Reactions: MM
@Matmissbrukaren om du inte redan hunnit lägga ut på tradera har de ju en kampanj där man säljer för halva priset just nu (det som fick mig att äntligen lägga upp i alla fall en sak.. :angel:) TRADERA15ÅR ska man skriva.

Eller till alla andra som också behöver sälja saker.

Nej, har inte hunnit lägga upp något än men tankarna finns i huvudet iaf :p

Jag skulle egentligen heller sälja på loppis, går man pengar direkt och framför allt slipper skicka alla saker. Vem köper en teburk för 15 spänn när frakten går på 30 liksom?

Måste försöka hitta bra loppis... Någon som sålt där och tjänat storkovan? ;)

Hmm, nästa månad lär nog bli en snål månad det med. Det kommer december några bli. Är nog först i januari jag kommer kunna lägga undan lite pengar.

Nu blir det ny månad på fredag och på måndag har jag hovslagaren, sonens högkostnadsskydd för mediciner går ut om ca två veckor så det blir minst 800 kr för medicin till honom denna månaden. Sedan fyller han år i början på december så blir att köpa presenter. Turligt nog gillar han billiga saker :p Typ 3 bilar för 70 kr, lite pennor, och en Furby nalle.

Sen måste jag köpa mina doftljus så höst/vinterstämningen börjar komma här. Dyra men världens bästa!

Annars så är det inga fler utställningar för djuren nu på ett tag. Så sparar anmälningsavgifter, tid och bensin där.

Ska skicka in en analys på höet som han ska äta i vinter nu och det kostar 500 kr. Hoppas värdena är toppen så slipper jag köpa foder i vinter.

Just det ja, min man fyller år nästa vecka så det blir presenter till honom med.

Jag har hållit mig aktiv i både FB-loppisar, Skönhetsgrupper, Tradera mfl och igår och idag fått sålt för totalt ca 400 kr :D Känns bra! Har lite mer jag lagt ut, vissa saker är lite mer svårsålda..men försöker prisdumpa då så man blir av med det bara!

I går var jag på banken så under nästa månad kommer jag sakta men säkert gå över till LF istället för Nordea. Vi la även om mitt sparande så att istället för att ha ett sparande som går 100:- till typ ett konto med 90% fonder, 10% aktier och ett konto som består av 50/50, så går nu 200:- till ett konto som typ växlar mellan att vara bara fonder eller aktier beroende på hur stark kursen är (eller nått :angel:). Pengarna på 90/10-kontot kommer ligga kvar.
Känner mig ändå ganska stolt över att överhuvudtaget ha ett månadssparande, känns inte direkt som att det är det första man tänker på i min ålder. Sen kommer jag självklart försöka spara mer en så, men då har jag en "minimi-nivå":up:.
Ett till plus är att LF har 0.10% på deras sparkonto också

Annars har jag satt som mål att jag inte ska äta ute något mer denna månad och försöka leva på det jag faktiskt har hemma i skåpen. Ska dock ta och köpa med mig en platta ägg på vägen hem, då kan jag steka potatisplättar av gammalt potatismos och liknande. Ägg är verkligen räddaren i nöden för mig!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 645
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 575
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar