Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi köpte vår som 1,5-åring, hingst. Han fick då gå med en halvblodsvalack på 3 år om jag inte räknar fel. När Mini var 4 rök kulorna för att han gick så hårt åt halvblodet :cool: Så kaxighet hänger inte på något sätt ihop med mankhöjd!

Nä, men åldern kanske? Vilket var vad @klasselover nog menade med sitt inlägg.

Mycket riktigt var det åldern jag menade!

Här tar hästarna siesta. Riktigt skönt väder idag! Jag har småpysslat runt huset och i hagen hela dagen. Bara väntar på att det ska bli tillräckligt varmt så hästarna kan gå hemma dygnet runt! :) Det verkar vara svårt för det gröna gräset att komma upp under allt gammalt...
img_4581.jpg

Och rundcorallen är klar! Enkel, det funkar kanon för mig. En stor på 18m i diameter som även går att rida i. Inte helt rund, utan åttkantig med 10 m sidor för att kunna rakrikta också. 5,5-6 m nånting blev hörnen. Valde 40mm band, blev riktigt snyggt. Ursäkta sjusovaren i vägen ;)
img_4576.jpg

Vi har börjat jobbet med att omvandla loge till ligghall. Planen var att ta upp golvet och lägga grus som underlag för bädd, men vi ångrade oss när vi väl började. Träplankorna är 6 cm tjocka och det är ett tätt rutnät av massiva bjälkar under. Dels vore det ett jättejobb att ta bort allt det, och dels är risken att hästarna går igenom eller egentligen att något som helst (inklusive typ fullastad lastbil) skulle kunna ta sönder det golvet icke-existerande. Istället satsar vi på bra ventilering under, och gummimatta - och sen utvärderar vi efter första året.

Det känns skönt att vara igång och bygga men det går långsamt... och är tungt.

Det borde ju innebära att man måste registrera sig som foderföretagare även om man bara har en bal hemma åt gången :/.
Tycker att det är en väldigt luddig regel. foderföretagare enligt den beskrivningen kan ju vara allt från större anläggningar till lilla Ella med en hög kaniner som hon köper småbalar hö till.
Ja, det gäller även om du bara har en bal hemma åt gången. Jag frågade jordbruksverket om jag måste registrera en påse morötter som jag köpt i affären och gav hästarna, och de var osäkra...

Detta gäller om du har djur som ska in i livsmedelshanteringen. Jag har stämplat mina pållars pass att de INTE ska ätas utan destrueras. Det ska dock verifieras av veterinär. På sidan i passet står det:
"Medicinsk behandling av hästar som inte skall användas för livsmedelsproduktion. Undertecknad hästägare intygar att hästen inte skall slaktas för att användas för framställning av livsmedel."

Det var mycket snack om det här för ett antal år sedan. Jag kollade i passen och såg att mina stämplar är från 2006 och 2007...
Det ska verifieras av veterinär och sedan skickas in till registerförande förening för att registreras där...

Jag har istället anmält att våra hästar är utplockade ur livsmedelskedjan.

Kan ju också vara en förklaring till varför vi har så lite hästkött på marknaden. Det är ju ett jättejobb att spara alla kvitton, som spårbarhet, för häst och privatperson. Själva registreringen är ju lätt (men kanske kostar pengar?) men 10 års lag på att spara kvitton känns ju så där. Skräp har man ju ändå så det räcker hemma.

Det ska verifieras av veterinär och sedan skickas in till registerförande förening för att registreras där...
Verifierat av veterinär är det ju men om jag skickat in till registerförande förening vete fanken. Det är ju ett antal år sedan... Inte säker på att den regeln fanns för 9-10 år sedan.

Verifierat av veterinär är det ju men om jag skickat in till registerförande förening vete fanken. Det är ju ett antal år sedan... Inte säker på att den regeln fanns för 9-10 år sedan.
Har skickat mail till ASRP och New Forest-föreningen för att få svar på frågan om registrering hos dem.

Nu har vi äntligen fått upp alla nya takbalkar i stallet, de är inte helt hundra klara men de ligger på plats i alla fall :)
img_0898.jpg

img_0895.jpg

Vi har även förberett för höjning av stalldörren, det är en bärande stolpe precis över dörren som vi avlastat på sidorna.
img_0888.jpg

Själva brädgolvet där uppe kommer vi vänta lite med, vi kommer i stället göra klart torkrummets skal (innertak + dörr) och sen ska vi fixa sadelkammaren, där är fortfarande det gamla låga taket kvar :)

Har skickat mail till ASRP och New Forest-föreningen för att få svar på frågan om registrering hos dem.
Snabba svar.... Det är en ny författning som gäller från 1 januari 2016 men den är inte retroaktiv alltså behöver jag inte anmäla till föreningarna men jag kan om jag vill...

Edit: Om det nu ska registreras så vill ena föreningen ha in passet medan den andra föreningen nöjer sig med en kopia på sidan i passet...

Senast ändrad:
Har inte läst här på ett tag, men hoppar in med en fråga..
Vi ska göra färdigt vår paddock under de kommande veckorna, med staket och belysning.
Nu funderar jag på förvaring av hinder och liknande. Finns det någon som har ett litet skjul vid paddocken, tänker en enkel byggnad med tre väggar. Bild? :)
Försöker bildgoogla, men hittar inget bra ord att söka på...

Jo en till fråga, vi har köpt slanor 10 cm till staketet. Tänkte ha runda stolpar till, men i butiken där vi köpte slanorna säljer de bara 8 cm-stolpar, som tjockast. Funkar det till slanorna, borde det inte vara 10 cm-stolpar?

Jo en till fråga, vi har köpt slanor 10 cm till staketet. Tänkte ha runda stolpar till, men i butiken där vi köpte slanorna säljer de bara 8 cm-stolpar, som tjockast. Funkar det till slanorna, borde det inte vara 10 cm-stolpar?
så länge man väljer långa och kör ner dem ordentligt så att de håller sig raka så har 8 eller 10cm ingen större skillnad.
8cm har jag på mina hag stolpar och det är nog lagom för ridbanestaket också. hade dock försökt leta fram några på 12cm att ha i hörn och grindöppningar, för att ha extra stabilt där :)

så länge man väljer långa och kör ner dem ordentligt så att de håller sig raka så har 8 eller 10cm ingen större skillnad.
8cm har jag på mina hag stolpar och det är nog lagom för ridbanestaket också. hade dock försökt leta fram några på 12cm att ha i hörn och grindöppningar, för att ha extra stabilt där :)
Ok, tack! :) Hur långa är långa och hur långt ner i marken? Funderar på om det räcker att bara slå ner stolparna, eller bör man grusa och ha sig? Kanske sätta plintar till hörn- och grindstolparna iaf..

Ok, tack! :) Hur långa är långa och hur långt ner i marken? Funderar på om det räcker att bara slå ner stolparna, eller bör man grusa och ha sig? Kanske sätta plintar till hörn- och grindstolparna iaf..
Eller förresten det är nog svårt att få stabilt med plintar.. Kanske bättre att gräva och grusa runtom, om marken är mjuk..

Mina är nog 180cm. Eller däromkring hade velat ha lite längre så att man kan köra ner dem längre i marken. Är dock ganska stenigt här så har dem bara ca 30- 40cm ner i marken.
Man får trycka ner dem extra vartannat år då det är mycket blött under vintern t ex och då börjar de lätt luta på vissa ställen.

Var nån månad en jag skrev sist så nu kommer en uppdatering :) Vi hyr en gård i östra Uppland, sambon flyttade in i januari och jag sålde precis min lägenhet i Gävle. På plats finns en störra lada/ladugård som vi får använda vissa utrymmen i, bild från framsidan:

Bild från baksidan och där första hagen nu finns:

Där syns också de röda dubbelportarna som kommer öppnas och en ligghall kommer byggas inne i ladan. Måtten blir ca 5,7 x 2,7 om jag inte minns helt galet. Det utrymmet ska kunna delas på mitten med utvikbar vägg för att ge två boxar vid behov. Perfekt också om en behöver stå på sjukbox att den andra kan komma in i yttre delen av ligghallen och de får social kontakt ändå. Får vi loss virke från mitt förra jobb kommer ett tak och större ligghall byggas utåt från väggen. Jag har bara två hästar så det räcker men samtidigt får det ju gärna vara större ;) Det finns en liten tanke i bakhuvet också att kanske ta emot inackorderingar i framtiden för att hästarna ska få gå i större flock och för att jag ska få lite avlastning.
Blivande ligghallen från insidan, till höger om virkeshögen kommer det bli uppställningsplats OM vi får till takhöjden som är väldigt på gränsen överallt. Ligghallen har 2,25 i öppningen och 2,15 längst in (närmast kameran) och kommer bilas och grävas ur. Till vänster och precis utanför bild är dörren in mot blivande foderutrymme och sadelkammare och ligghallen kommer sluta precis före den.

Här har vi blivande sadelkammare, från väggen till höger och till stående bjälken. Dörren till vänster bredvis spaden är den som går ut till ligghallen.

Detta utrymme blir då höförvaring, dörren rakt fram kommer hållas öppningsbar och går direkt ut till ligghallen.

Och här är grabbarna som flyttat in, den vita är Oliver som jag haft i snart 6 år och så den nyinköpte haflingern Vilmer :)

Och efter senaste utbyggnaden av hagen kan jag se dem från altanen :D :D :D

(hoppas alla bilder fungerar nu, hojta till annars!)

Var nån månad en jag skrev sist så nu kommer en uppdatering :) Vi hyr en gård i östra Uppland, sambon flyttade in i januari och jag sålde precis min lägenhet i Gävle. På plats finns en störra lada/ladugård som vi får använda vissa utrymmen i, bild från framsidan:

Bild från baksidan och där första hagen nu finns:

Där syns också de röda dubbelportarna som kommer öppnas och en ligghall kommer byggas inne i ladan. Måtten blir ca 5,7 x 2,7 om jag inte minns helt galet. Det utrymmet ska kunna delas på mitten med utvikbar vägg för att ge två boxar vid behov. Perfekt också om en behöver stå på sjukbox att den andra kan komma in i yttre delen av ligghallen och de får social kontakt ändå. Får vi loss virke från mitt förra jobb kommer ett tak och större ligghall byggas utåt från väggen. Jag har bara två hästar så det räcker men samtidigt får det ju gärna vara större ;) Det finns en liten tanke i bakhuvet också att kanske ta emot inackorderingar i framtiden för att hästarna ska få gå i större flock och för att jag ska få lite avlastning.
Blivande ligghallen från insidan, till höger om virkeshögen kommer det bli uppställningsplats OM vi får till takhöjden som är väldigt på gränsen överallt. Ligghallen har 2,25 i öppningen och 2,15 längst in (närmast kameran) och kommer bilas och grävas ur. Till vänster och precis utanför bild är dörren in mot blivande foderutrymme och sadelkammare och ligghallen kommer sluta precis före den.

Här har vi blivande sadelkammare, från väggen till höger och till stående bjälken. Dörren till vänster bredvis spaden är den som går ut till ligghallen.

Detta utrymme blir då höförvaring, dörren rakt fram kommer hållas öppningsbar och går direkt ut till ligghallen.

Och här är grabbarna som flyttat in, den vita är Oliver som jag haft i snart 6 år och så den nyinköpte haflingern Vilmer :)

Och efter senaste utbyggnaden av hagen kan jag se dem från altanen :D :D :D

(hoppas alla bilder fungerar nu, hojta till annars!)
Härligt! :) det kan nog bli riktigt bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 259
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar