Göra egna småbalar med hö, utbruten från "Vi med egen gård/stall"

Tack för alla svar, det har varit tänkvärt och bra att läsa tråden. Jag tror jag har landat i att avvakta med egna småbalar. Jag har hört mig för lite i området och skulle det hända att jag snubblar över maskiner i rimligt skick och ok pris kanske jag omvärderar, vi får se. Det skulle kännas toppenskönt att veta att jag har eget småbalshö tillgängligt men jag förstår verkligen att det är arbetskrävande (till skillnad från allt annat med egna hästar och egen gård 😅).
 
Vi gör och det är så värt det! Jag har en känslig häst som inte tål hösilage för magen och lätt blir hostig av torrhö, så för att veta att vi verkligen gjort allt för att det ska funka för henne så är det överlägset bästa att göra det själva. Min bror har traktor, slåttermaskin, vändare och balpress (ny för i år). En släkting har hövagn som vi kan låna om han inte behöver den själv, annars får vi slänga upp balarna på den vanliga vagnen med armkraft. Vi har en kille som strängar åt oss, förra året pressade han också innan brorsan köpte egen press.

Vi var tre personer förra året och det tog typ en vecka, men det var dessutom riktigt roligt. Men självklart har jag tur som har en bror som har utrustning, det finns också en släktgård med viss utrustning vi kan ta till i bagaget, så vi har det så klart ganska förspänt. Men bara att veta att vi har hö så vi klarar oss hela vintern och slipper köra iväg och hämta när det är isgata eller riskera att det börjar ta slut framåt vårkanten, det är guld. Vi tar i dagsläget enbart till husbehov för våra egna hästar, men hade vi haft större marker hade det dessutom gått att sälja. Här där jag bor finns ganska få bönder som pressar torrhö överlag, än mindre småbalar, så det finns absolut en marknad.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har en hästgård på 13 ha varav 8 ha åkermark. Jag är singel och har två hästar. Första året jag bodde här hägnade jag in 2 ha till...
2
Svar
25
· Visningar
5 059
Senast: Favina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp