Med traktorNyfiken fråga. Hur driver ni pressen hemmavid? Jag har tänkt tanken att hitta något sätt att driva pressen med el, för att lyckas lagra det som balar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Med traktorNyfiken fråga. Hur driver ni pressen hemmavid? Jag har tänkt tanken att hitta något sätt att driva pressen med el, för att lyckas lagra det som balar.
Vi har en traktor som driver pressen vid ladan. Min pappa samlar på små gamla traktorer så det finns alltid någon som kan ha det uppdragetNyfiken fråga. Hur driver ni pressen hemmavid? Jag har tänkt tanken att hitta något sätt att driva pressen med el, för att lyckas lagra det som balar.
Nu är jag inne och funderar kring det här igen. Jag har ju läst allt ni har skrivit och fattar att det är meckigt och tidskrävande men jag kan ändå inte riktigt släppa hur skönt det vore att ha egna småbalar. Dessutom måste jag i närtid bestämma mig för om vi ska köpa betesputs/slåtterbalk/nåt annat inför kommande säsong eller om vi ska fortsätta köpa tjänsten. Jag fattar att ekonomiskt kan det senare vara fördelaktigt men då är man också beroende av andra. De bönder som finns i närheten har såklart fullt upp med sitt.
Just nu lutar jag åt att köpa en betesputs och putsa av det mesta utom ett par hektar där jag kanske kan leja nån att göra silagebalar för husbehov, men den där småbalspressen hägrar måste jag säga.
En småbalspress? Jo jag vet några som har. Fast de behöver nog sina typ exakt samtidigt som jag skulle behöva denFinns det ingen bonde i närheten som har en, som du kan hyra in?
En småbalspress? Jo jag vet några som har. Fast de behöver nog sina typ exakt samtidigt som jag skulle behöva denDessutom är det enda jag har i min maskinpark hittills en traktor, så ska jag pressa småbalar behöver jag ju lite mer maskiner än bara pressen. Det kommer alltså bli en rejäl investering initialt, i andra vågskålen ligger väl främst att det skulle vara en sån lättnad att ha egna balar (troligen skulle jag också kunna sälja lite, men det känns som ett vågspel).
Jo, jag funderar på att göra lite "handarbete" på en begränsad yta och känna efter hur mycket som är görbart. Jag tror inte de grannar som har småbalspressar vill göra allt, de har egna små hästgårdar precis som jag och har troligen inte tid eller ork. Däremot kan jag leja nån som gör lite silagebalar åt mig på mina vallar, att ha under de kallaste månaderna. Men jag behöver ju komplettera med småbalar oavsett.Jag tänker att om det bara är till egen förbrukning, kanske du kan slå det själv, låna/hyra sprätten, om vädrigt ser risigt ut så lägga upp det för hand på hässjor, sen låna pressen när allt är torrt och du har en torr dag?
Men kanske börja med att fråga om någon av grannarna kan tänka sig ta hela jobbet? Även om det är mycket att göra så kan det ju tänkas att någon av dom gärna vill ha in lite cash.
Jag tror det till och med finns några såna inlägg här i tråden! Och jag vet minst en familj i byn som gör. Jag får väl studiebesöka dem. (Det finns för övrigt bilder på mig när jag var bäbis och med på hässjning här på gården, så kanske sitter kunskapen liksom i huden på mig eller nåtDet är en del bukefalister som hässjat eget för egen förbrukning, jag försöker komma ihåg vem det kan ha varit... Kanske går att söka på forumet?
Jag har hjälpt till att hässja sedan jag var tonåring; då fick jag ta natthö till beteshästarna nästa sommar.Det är en del bukefalister som hässjat eget för egen förbrukning, jag försöker komma ihåg vem det kan ha varit... Kanske går att söka på forumet?
Inte hässjor men krakar... Inlägg nr 4 i denna tråden.Det är en del bukefalister som hässjat eget för egen förbrukning, jag försöker komma ihåg vem det kan ha varit... Kanske går att söka på forumet?