Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har börjat ifrågasätta den där torven igen... Jag tycker ju egentligen väldigt mkt om torv och min pissenisse till häst har en väldigt fin bädd i boxen och tort och fint. MEN, nu har jag fasen tagit ett beslut att överge den där torven! Det är fan torv ÖVERALLT! Har satt in en bänk i stallet med en tygdyna, och det är ett svart lager över allt, i fönsterkarmarna som ska vara vita, ser det ut som vi målat svarta pga allt damm och efter varje dag när man mockat och sopat så har man ju hela näsan och halsen full med torv! Kommer fasen få en torvsjukdom i lungorna eller nåt :wtf::D!
I vilket fall som helst, till sommaren ska torven ut och in med sågspån istället! Haha, längtar typ :D. Underbart när man äntligen tagit ett beslut!

Jag har tänkt riva ner mitt slitna, murkna paddockstaket och dra breda elband istället. Men funderar på hur breda det finns? Hade ju varit trevligt om det såg ut som riktigt staket på håll typ, hittar bara 40 mm. :confused:

Jag har börjat ifrågasätta den där torven igen... Jag tycker ju egentligen väldigt mkt om torv och min pissenisse till häst har en väldigt fin bädd i boxen och tort och fint. MEN, nu har jag fasen tagit ett beslut att överge den där torven! Det är fan torv ÖVERALLT! Har satt in en bänk i stallet med en tygdyna, och det är ett svart lager över allt, i fönsterkarmarna som ska vara vita, ser det ut som vi målat svarta pga allt damm och efter varje dag när man mockat och sopat så har man ju hela näsan och halsen full med torv! Kommer fasen få en torvsjukdom i lungorna eller nåt :wtf::D!
I vilket fall som helst, till sommaren ska torven ut och in med sågspån istället! Haha, längtar typ :D. Underbart när man äntligen tagit ett beslut!
Bättre att gå över till halm direkt ;), även spån dammar och lägger sig lite fint i hela stallet. + att det flyger ut när man tar ut hästen och lägger sig precis överallt.

Halm är :love: inget tjockt damm, lätt att kratta bort från gårdsplanen, hästarna kan stå och mumsa på det hela natten, fluffig bädd och ger bra gödsel :).

Jag har tänkt riva ner mitt slitna, murkna paddockstaket och dra breda elband istället. Men funderar på hur breda det finns? Hade ju varit trevligt om det såg ut som riktigt staket på håll typ, hittar bara 40 mm. :confused:
Tips; Jag har staket på en sida elrep på två sidor och 15mm el band på en sida på min ridbana. Föredrar elrep och staket före band :), vinden tar elbandet väldigt lätt så att det står och fladdrar oavsett hur hårt man spänner det.
Så har du inte typ 2m mellan varje stolpe och spänner tråden ngn gång i månaden så är elrep på 8mm bättre. Syns tydligt och fladdrar inte i närheten så mycket i vinden som elbandet.

Fram tills dess kan du testa att lägga spånpellets ovanpå torvbädden. Jag tycker att det gör stor skillnad, och man har ändå fördelarna av torvbädden.

Tips; Jag har staket på en sida elrep på två sidor och 15mm el band på en sida på min ridbana. Föredrar elrep och staket före band :), vinden tar elbandet väldigt lätt så att det står och fladdrar oavsett hur hårt man spänner det.
Så har du inte typ 2m mellan varje stolpe och spänner tråden ngn gång i månaden så är elrep på 8mm bättre. Syns tydligt och fladdrar inte i närheten så mycket i vinden som elbandet.

Det har jag inte ens tänkt på! Smart :D Synd att staket är så dyrt bara, vårar är verkligen murket, går typ peta på så rasar det. Måste tänka ut något bra där :idea:

Kolla bara denna bild hur ruttet det är, det var vitmålat men träet var inte så fräscht innan det målades för åtta år sedan så nu börjar det ge upp, gnaget är typ en tugga, går att pilla isär allt :laugh:

img_3037_570ffbe19606ee0aef0f0a6b.jpg

Har du provat halmpellets? :)

Det har jag inte ens tänkt på! Smart :D Synd att staket är så dyrt bara, vårar är verkligen murket, går typ peta på så rasar det. Måste tänka ut något bra där :idea:

Kolla bara denna bild hur ruttet det är, det var vitmålat men träet var inte så fräscht innan det målades för åtta år sedan så nu börjar det ge upp, gnaget är typ en tugga, går att pilla isär allt :laugh:

img_3037_570ffbe19606ee0aef0f0a6b.jpg
Sätter du upp vanliga impregnerade stolpar så kan du ju ha elrep nu och senare sätta upp slanor :)

Puh det ör en hel del annat som ska göras på gården när det nalkas vår och sommar så man får helt klart inte lika mycket tid över till stallrenovering, men vi tar oss sakta men säkert frammåt :) Här kommer en bildbomb med update!

Min samo har svetsat ihop en mer ordentlig harv till ridbanan med överblivet material på gården. Denna har han även kört med i vinterhagen efter att hästarna flyttat ut till "vår och höst hagarna". Funkar kanon!

2016462045295501226986_sbig.jpg

Vi har även köpt en avfuktare, det blev tillslut en industrivariant El-Björn IP 44 1 år gamal som vi köpte begagnat av en elektriker. Den är egentligen för 128 kvm och den värmer samtidigt, väldigt effektivt! I samband med detta har vi börjar göra ordning i torkrummet, det saknas ännu lister och lite färg men det börjar likna något :)

201641618141086711226986_sbig.jpg

Tanken är väl att täckena mest ska hänga rätt ner på en hängare, men vi har satt in två linor med 3 hängare på så möjligheten finns att hänga såhär också om man nu skulle vilja.
201641618141996031226986_sbig.jpg

Så här är det tänkt till vardags:

201641618142382041226986_sbig.jpg

Armaturerna börjar också komma upp i taket och "hallen" har nu fått sina tre dörrar även om det även där saknas lite färg och lister ännu :)

20164179432379551226986_sbig.jpg

2016417943531111226986_sbig.jpg

Jösses vad ni jobbar på!

Vill bara visa hur bra det är med täckesgalgar både för förvaring och för torkning. Täckesgalgen håller ju ut täcket så att det torkar fortare.
vanster.JPG

Jag håller med! Vi köpte 6 st täckesgalgar och det är tokbra! Bara det är tillräckligt högt i tak. Det gör inget om det är rejält högt, för till och med vertikalt begränsade jag kan pilla upp dem eftersom galgen i sig är så lång.

Jag håller med! Vi köpte 6 st täckesgalgar och det är tokbra! Bara det är tillräckligt högt i tak. Det gör inget om det är rejält högt, för till och med vertikalt begränsade jag kan pilla upp dem eftersom galgen i sig är så lång.
Samma här, mäter bara 156 cm över havet men har inga problem att hänga upp galgarna där takhöjden är 2,70. Jag har även stänger i taket ute i stallet där täckena kan hänga och droppa av det värsta.
DSC_0444-168x300.jpg

Jösses vad ni jobbar på!

Vill bara visa hur bra det är med täckesgalgar både för förvaring och för torkning. Täckesgalgen håller ju ut täcket så att det torkar fortare.
vanster.JPG

De där såg väldigt smart ut! Jag som letat diverse olika lösningar och tillslut gav upp och satte upp dessa!

Men jag anar att vi kanske har för lågt till tak..vad behövs i takhöjd för att klara denna typ ?

De där såg väldigt smart ut! Jag som letat diverse olika lösningar och tillslut gav upp och satte upp dessa!

Men jag anar att vi kanske har för lågt till tak..vad behövs i takhöjd för att klara denna typ ?
Nu har ju inte jag några fullstora pållar utan bara ponnyer... En D och en A så deras täcken är ju inte så långa. Om du tittar på stallbilden ovan så är takhöjden bara 2,20. Stången tar ca 10 cm och sedan tar ju galgen lite av höjden innan täcket så att säga börjar. Det blå täcket som hänger där är i storlek 130 och det tar ju inte i golvet. Takhöjden i täckesrummet är typ 2,50.

Beror på hur långa dina täcken är antar jag :D På "min" gamla ridskola fanns något liknande den här varianten, där sparar du lite takhöjd tänker jag :)
popular-tackeshangare-for-hasttacke.jpg

Nu har ju inte jag några fullstora pållar utan bara ponnyer... En D och en A så deras täcken är ju inte så långa. Om du tittar på stallbilden ovan så är takhöjden bara 2,20. Stången tar ca 10 cm och sedan tar ju galgen lite av höjden innan täcket så att säga börjar. Det blå täcket som hänger där är i storlek 130 och det tar ju inte i golvet. Takhöjden i täckesrummet är typ 2,50.

Då hade det nog funkat hos oss också vi behöver ju inte ha täckeshängare i taket som bygger ner 10 vi kan använda vajrarna istället, vi har hästar med korta ryggar 140 täcken som tur är ;)

Vi testar så här ett tag de torkar väldigt snabbt ändå tack vare avfuktaren, det är väldigt enkelt att hänga upp täckena på krokarna också vilket är en stor fördel :)

Men tack för tipset allihop kan nog bli sådana i framtiden om vi inte är supernöjda med krokarna :)

Beror på hur långa dina täcken är antar jag :D På "min" gamla ridskola fanns något liknande den här varianten, där sparar du lite takhöjd tänker jag :)

popular-tackeshangare-for-hasttacke.jpg

Tack för tips! Har kollat på lite olika varianter av sådana men gillar de inte rikrigt. Jag trir de har att göra med att de lixom sitter fast på bestämda avsrånd vill gärna kunna flytta/ ta ut hängaren.

Testar såhär ett tag är vi missnöjda så testar jag nog de där galgarna ! :)

Vi har 220 i gången där vi egentligen hade tänkt ha täckena, det räcker inte för 155-täcken.Nu hänger vi ibland täckena i öppningen till en tom box, tror det är ca 230 högt, och det funkar precis. Men vår ordinarie täckeshängare sitter på logen ca 3 m upp, då är det gott om plats.

Vi har 220 i gången där vi egentligen hade tänkt ha täckena, det räcker inte för 155-täcken.Nu hänger vi ibland täckena i öppningen till en tom box, tror det är ca 230 högt, och det funkar precis. Men vår ordinarie täckeshängare sitter på logen ca 3 m upp, då är det gott om plats.

Okej men då borde vi klara oss om vi kör på befintlig vajer som bara tar ett par cm från takhöjden och sedan galjar till våra 140 täcken :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 259
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vad ska era barn ha för vinterskor i år