Hej allihop! Jag flyttade i höstas till Drömgården, sju hektar mark varav två tredjedelar är blandad skogsbetesmark som inte sett en mule sen sextiotalet och flera gamla timrade lador. Efter att ha spenderat hösten med att röja taggtråd och röja i ladorna (hittade flera gamla lokselar, huvudlag, en jättevacker kyrksele med mässingsbeslag och svanstaglet från den sista timmerhästen ihop med ett avskedsbrev från bonden) och vintern med att bo in mig så börjar tankarna på stall och egna hästar att ta form.
Helst vill jag ha lösdrift och dela upp marken i tre hagar (två mindre vinterhagar och en stor sommarhage) så hästarna har rejält med utrymme och för att minska slitaget på marken. Den gamla timrade lagårn är i uselt skick så den går inte att bygga om, men en av höladorna är väldigt fin. Den är stor och rymlig, takhöjden är godkänd och timret fast och fint, men dörren behöver höjas och vidgas och golvet fyllas upp med grus. Detta är långt uppe i norra Norrland så det blir snorkallt på vintern och massor av snö, men jag tänker att hästarna borde klara det bara de har nog med mat, vatten, skydd och täcken vid behov. Men vet någon hur det är med utrymme/antal hästar - får man ha större ligghall än minimikraven om man vill ge sina två hästar mer utrymme, eller klassas det då som att man har plats för en häst till? Och sjukboxen, räknas den som en extra hästplats trots att den bara kommer användas som just sjuk-häst-förvaring vid behov?
Gödseln blir det stora problemet. Platta eller container? Spridningsareal? Närmaste bonde finns många mil utanför kommungränsen och vi har ingen egen mark att sprida på (allt utom skogen är slåtteräng och där får man inte sprida om jag förstår det rätt). Jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser, känns det som. Kommunen hade inga riktiga svar, de ansåg typ att det var mitt eget ansvar och problem (verkligen ingen hästkommun detta)
Elda upp? Kränga på torget? Hjälp!