Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur tänker ni kring inackorderingar? Vi har två hästar, skulle vilja ha 3 eller 4 i flocken och utrymmet finns. Men vi vill samtidigt helst inte ha en massa folk som springer här. Som ska ha det på ett eller annat sätt, som gör sig ovän med markägare genom att rida där man inte får, som har åsikter om fodergiva i hagen (lösdrift med fodergiva anpassad efter mkt lättfödd häst), eller plötsligt får för sig att hästen kan bli skadad om den går i skogen.

:eek: :nailbiting:

Skulle helst se att nån bara ställde hit sin häst och lät oss sköta den.

Hur tänker ni kring inackorderingar? Vi har två hästar, skulle vilja ha 3 eller 4 i flocken och utrymmet finns. Men vi vill samtidigt helst inte ha en massa folk som springer här. Som ska ha det på ett eller annat sätt, som gör sig ovän med markägare genom att rida där man inte får, som har åsikter om fodergiva i hagen (lösdrift med fodergiva anpassad efter mkt lättfödd häst), eller plötsligt får för sig att hästen kan bli skadad om den går i skogen.

Jag tar inga inackorderingar. Har alldeles för dåliga erfarenheter. Har haft häst i 30 år och haft egna stall och varit inackorderad i många.

Skulle jag ta någon inackordering så skulle kontraktet antagligen se ut som Sheldons i Big bang theori.

Du kan ju ta in fodervärdshästar om du känner att du vill ha hästar men inte människorna på gården.

Säger lite som ovan, har haft några förfrågningar sen vi flyttade in om inackordering. Men jag känner att det inte är värt slantarna.
Jag känner mycket mer frihet och har betydligt mer frihet ensam i stallet.
Har ändå bara bra erfarenheter av att vara inhyrd själv.

@tintilar Jag har två inackorderingar; en sedan tre veckor tillbaka och den andra sedan i höstas, och jag är jättenöjd. Jag tror att det är viktigt att vara tydlig med att "så här är det" redan från början med foder, hagar mm så det inte behöver bli några frågetecken, och så att man lockar rätt människor och hästar.
Man kan alltid vara öppen för förslag och diskutera, absolut, men i slutändan är det mitt ord som gäller. Sen får man ju inte själv vara dum och ändra regler eller rutiner hela tiden, såklart.

Jag har ju också två egna hästar och tycker det är toppen med lite större flock. Mina trivs bättre när det är några fler, och jag är jättenöjd över att få ridsällskap. Sen är det ju (till stor del) tack vare inackorderingarna att vi får lov att dra av momsen på stallbygget, och det är ju väldigt trevligt!

Jag har som regel att alla hästar här måste ha bläs, känns väldigt viktigt för mig! :D
img_10201.jpg

Jag måste säga att när det gäller inackorderingar så är jag mest rädd för att bli med häst jag inte äger, inte få in stallhyra samt råka ut för det som @Inte_Ung råkade ut för, att folk ansåg sig ha besittningsrätt (och tydligen var det lagligen så också om jag inte minns fel).

Att köra ut folk som inte betalar eller är dumma är en sak men att bli kvar med hästar och utebliven stallhyra är inte värt det.

Vi vill inte ha kostnaderna av fler hästar, för det som kostar är inte hyra utan foder, hovar, försäkring osv. Därför vill vi inte ha fler egna. Vi har inget behov av att tjäna pengar på hyresgäster heller, hade kunnat erbjuda en mkt låg hyra men att dom betalat för hästens omkostnader. Vi kunde sköta den och ha den stående mer eller mindre gratis, men få betalt för foder och så.

Trevliga människor får gärna rida och vara trevligt sällskap, men för oss får dom gärna dumpa hästen och bara hälsa på ibland. :p

@tintilar Kanske det går att hitta någon skadad häst som tex ska vila ett halvår eller liknande? Att hitta någon som vill ha sin friska häst i ett stall och aldrig komma dit känns smått omöjligt :p

Jag delar mitt stall med en annan kvinna, det funkar toppen. Hon betalar inte många kronor för att ha sin häst här, men vi hjälps åt med att hämta hö/halm, turas om med fodringar och rider tillsammans ibland. Hennes häst behöver inte alls lika mycket mat som mina, så på vintern går de i skilda hagar, sommartid kommer det en kompis till den hästen.
Vi har hittat ett system som funkar väldigt bra, så trots att vi har plats för fler hästar vill vi inte ha in mer folk.

Idag har vi GPSat ut hagen... 1,5 ha var större än jag trodde! Folk som säger att dom har "typ 1 hektar hage" verkar överdriva å det grövsta. Massa snö kvar så rätt jobbig pulsning också. Men det kommer bli magiskt fint... Tallskog och en öppen äng. Ligghallen kommer synas från vårt köksfönster sen <3.

Vad roligt! @skiesabove Välkommen in i tråden!

Idag har vi fått upp vår täckeshängare! Är grymt nöjd, både utseendemässigt och ur den praktiska synvinkeln!
img_1125.jpg
img_1127.jpg

Och ja, rummet bakom är ju inte riktigt färdigt än, men det ska regna en hel vecka i sträck här nu så jag kände att det vore ju passande med en täckeshängare då!

Hej allihop! Jag flyttade i höstas till Drömgården, sju hektar mark varav två tredjedelar är blandad skogsbetesmark som inte sett en mule sen sextiotalet och flera gamla timrade lador. Efter att ha spenderat hösten med att röja taggtråd och röja i ladorna (hittade flera gamla lokselar, huvudlag, en jättevacker kyrksele med mässingsbeslag och svanstaglet från den sista timmerhästen ihop med ett avskedsbrev från bonden) och vintern med att bo in mig så börjar tankarna på stall och egna hästar att ta form.

Helst vill jag ha lösdrift och dela upp marken i tre hagar (två mindre vinterhagar och en stor sommarhage) så hästarna har rejält med utrymme och för att minska slitaget på marken. Den gamla timrade lagårn är i uselt skick så den går inte att bygga om, men en av höladorna är väldigt fin. Den är stor och rymlig, takhöjden är godkänd och timret fast och fint, men dörren behöver höjas och vidgas och golvet fyllas upp med grus. Detta är långt uppe i norra Norrland så det blir snorkallt på vintern och massor av snö, men jag tänker att hästarna borde klara det bara de har nog med mat, vatten, skydd och täcken vid behov. Men vet någon hur det är med utrymme/antal hästar - får man ha större ligghall än minimikraven om man vill ge sina två hästar mer utrymme, eller klassas det då som att man har plats för en häst till? Och sjukboxen, räknas den som en extra hästplats trots att den bara kommer användas som just sjuk-häst-förvaring vid behov?

Gödseln blir det stora problemet. Platta eller container? Spridningsareal? Närmaste bonde finns många mil utanför kommungränsen och vi har ingen egen mark att sprida på (allt utom skogen är slåtteräng och där får man inte sprida om jag förstår det rätt). Jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser, känns det som. Kommunen hade inga riktiga svar, de ansåg typ att det var mitt eget ansvar och problem (verkligen ingen hästkommun detta) :( Elda upp? Kränga på torget? Hjälp!

Hej allihop! Jag flyttade i höstas till Drömgården, sju hektar mark varav två tredjedelar är blandad skogsbetesmark som inte sett en mule sen sextiotalet och flera gamla timrade lador. Efter att ha spenderat hösten med att röja taggtråd och röja i ladorna (hittade flera gamla lokselar, huvudlag, en jättevacker kyrksele med mässingsbeslag och svanstaglet från den sista timmerhästen ihop med ett avskedsbrev från bonden) och vintern med att bo in mig så börjar tankarna på stall och egna hästar att ta form.

Helst vill jag ha lösdrift och dela upp marken i tre hagar (två mindre vinterhagar och en stor sommarhage) så hästarna har rejält med utrymme och för att minska slitaget på marken. Den gamla timrade lagårn är i uselt skick så den går inte att bygga om, men en av höladorna är väldigt fin. Den är stor och rymlig, takhöjden är godkänd och timret fast och fint, men dörren behöver höjas och vidgas och golvet fyllas upp med grus. Detta är långt uppe i norra Norrland så det blir snorkallt på vintern och massor av snö, men jag tänker att hästarna borde klara det bara de har nog med mat, vatten, skydd och täcken vid behov. Men vet någon hur det är med utrymme/antal hästar - får man ha större ligghall än minimikraven om man vill ge sina två hästar mer utrymme, eller klassas det då som att man har plats för en häst till? Och sjukboxen, räknas den som en extra hästplats trots att den bara kommer användas som just sjuk-häst-förvaring vid behov?

Gödseln blir det stora problemet. Platta eller container? Spridningsareal? Närmaste bonde finns många mil utanför kommungränsen och vi har ingen egen mark att sprida på (allt utom skogen är slåtteräng och där får man inte sprida om jag förstår det rätt). Jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser, känns det som. Kommunen hade inga riktiga svar, de ansåg typ att det var mitt eget ansvar och problem (verkligen ingen hästkommun detta) :( Elda upp? Kränga på torget? Hjälp!
För det första, det låter ju supermysigt och helt perfekt!!
Konstigt att kommunen inte kunde svara ang gödseln. Nu vet jag inte hur det är i min nuvarande kommun, men grannkommunen som jag kommer från godkänner stall upp till 4 hästar utan gödselplatta. Vet inte om detta fortfarande gäller. Men vet flera som bara tippat gödslet i en hög "bakom stallet" och att detta varit helt ok. Prova att ring till kommunen igen och hoppas att du kommer till någon som är mer insatt i detta!

Vad roligt! @skiesabove Välkommen in i tråden!

Idag har vi fått upp vår täckeshängare! Är grymt nöjd, både utseendemässigt och ur den praktiska synvinkeln!
img_1125.jpg
img_1127.jpg

Och ja, rummet bakom är ju inte riktigt färdigt än, men det ska regna en hel vecka i sträck här nu så jag kände att det vore ju passande med en täckeshängare då!
Snyggt!!! Sådär skulle jag oxå vilka ha det!!! Men vi har drygt 2,10 i takhöjd vid sadelkammaren, så blir nog lite svårt tyvärr..

Så klart borde det ju vara skillnad. Och jag är ju egentligen väldigt nöjd med torven. Men jag har aldrig varit med om att spån (riktig sågspån) dammat så mkt som torven gör hos min ena häst. Jättebra att det görs tester, men vi håller ju våra hästar på olika sätt.
Jag kommer göra ett test och byta bort torven mot spån.
Det är bara två hästar i stallet och de är ute hela dagarna och dessutom väldigt bra luft inne i stallet. Så några hälsoproblem oroar jag mig inte alls för. Hade de dock stått inne 20 timmar /dygn kan jag förstå att det kan påverka väsentligt med vilket strö man har.

Lösdrift funkar överallt i Norrbotten :). Behövs mer grovfoder bara när det är under -20 en längre stund.

Du behöver skicka in om förprövning av ditt bygge oavsett antal hästar. Det är gratis.

Sen behöver du dock inget tillstånd även om du skulle kunna ha fler än 3 hästar. Du kan ha plats för 30 hästar, men tillstånd (§16-tillstånd) behövs först vid den fjärde hästen som vistas på gården :).

Om kommunen skiter i skiten så skit i skiten du med ;).

Har du en tillräckligt stor platta där gödsel får bränna länge och ordentligt så kan du nog sälja det till folk med trädgård :).
Halm bör bränna i ca 2 år, spån ännu längre och torv räcker nog med 1-1,5 år.
Jag har platta, och vill man kunna vända gödslet och hantera det med traktor/lastare är det det smidigaste. Ska du skicka iväg det till någon annan långt bort så är nog container det bästa.

Sen behöver du dock inget tillstånd även om du skulle kunna ha fler än 3 hästar. Du kan ha plats för 30 hästar, men tillstånd (§16-tillstånd) behövs först vid den fjärde hästen som vistas på gården :).

Om kommunen skiter i skiten så skit i skiten du med ;).

Det stämmer inte. Har du plats för fler än fyra hästar måste du förpröva (ett sorts tillstånd) oavsett om du har färre hästar på gården.

Det du refererar till är ju tillstånd för hästverksamhet.

Men jag kanske missar något?

Det stämmer inte. Har du plats för fler än fyra hästar måste du förpröva (ett sorts tillstånd) oavsett om du har färre hästar på gården.

Det du refererar till är ju tillstånd för hästverksamhet.

Men jag kanske missar något?

Edit: jag hittade det du menade!
"
Ibland behöver du inte förpröva
Du behöver bara förpröva om antalet hästar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 5 eller fler."

Förprövning är ett "bygglov light", i princip som en byggstartsanmälan. Det är gratis. Och §16 räknas från och med fjärde hästen, oavsett om du äger, är fodervärd eller har inhyrda. Så det är lika bra att förpröva :).

http://www.jordbruksverket.se/amnes...ginforbygge.4.4b00b7db11efe58e66b8000418.html

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 258
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022