Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snyggt! Den idén snor jag rakt av!

Vad roligt! @skiesabove Välkommen in i tråden!

Idag har vi fått upp vår täckeshängare! Är grymt nöjd, både utseendemässigt och ur den praktiska synvinkeln!
img_1125.jpg
img_1127.jpg

Och ja, rummet bakom är ju inte riktigt färdigt än, men det ska regna en hel vecka i sträck här nu så jag kände att det vore ju passande med en täckeshängare då!

Man behöver inte förpröva om det bara finns plats för 4 hästar eller färre.

Det stämmer inte. Har du plats för fler än fyra hästar måste du förpröva (ett sorts tillstånd) oavsett om du har färre hästar på gården.

Det du refererar till är ju tillstånd för hästverksamhet.

Men jag kanske missar något?

Med tanke på vind så är elband inte att rekommendera alls, och definitivt inte bredare än 4 cm, är min erfarenhet.

Jag har tänkt riva ner mitt slitna, murkna paddockstaket och dra breda elband istället. Men funderar på hur breda det finns? Hade ju varit trevligt om det såg ut som riktigt staket på håll typ, hittar bara 40 mm. :confused:

Blir jättesnyggt @Lovise !! :)

I veckan var elektrikerna ut och en hel del el är faktiskt klart nu, nu kan man trycka på en knapp och så får vi lyse i foderkammaren och hallen! I mitten på nästa vecka kommer dem tillbaka och gör klart de sista och då har vi lyse även stallet sedan!

Idag har vi i princip färdigställt torkrummet :) Jag har målat sista vändan och under kvällen var det torrt så vi kunde installera hängre för benskydd och schabrak också ! :) Elektrikern kopplade även in en hygrostat som startar/stannar avfuktaren beroende på vilken luftfuktighet det är i rummet, väldigt behändigt :)

2016424202829901226986_sbig.jpg

Testat lite olika upphängningsvarianter :)

20164242147145801226986_sbig.jpg
20164242034156401226986_sbig.jpg

Blir jättesnyggt @Lovise !! :)

I veckan var elektrikerna ut och en hel del el är faktiskt klart nu, nu kan man trycka på en knapp och så får vi lyse i foderkammaren och hallen! I mitten på nästa vecka kommer dem tillbaka och gör klart de sista och då har vi lyse även stallet sedan!

Idag har vi i princip färdigställt torkrummet :) Jag har målat sista vändan och under kvällen var det torrt så vi kunde installera hängre för benskydd och schabrak också ! :) Elektrikern kopplade även in en hygrostat som startar/stannar avfuktaren beroende på vilken luftfuktighet det är i rummet, väldigt behändigt :)

2016424202829901226986_sbig.jpg

Testat lite olika upphängningsvarianter :)

20164242147145801226986_sbig.jpg
20164242034156401226986_sbig.jpg
Fy fasen vad lyxigt med ett helt rum endast för torkning :bow:!
Och snyggt blev det!

Ang upphängningslösningar för att torka täcken:
Jag har ju lite balkar i taket, varav en "hänger fritt" under taket, eller vad man ska säga, så jag kan knäppa bogspännena runt den balken. Funkar ok, men väldigt mkt i vägen. Men för mig som har ganska ont om takhöjd så funderar jag på vanliga hyllkonsoller från väggen sas. Om man spänner bogspännet och trär upp täcket över konsollen. Eller kanske använda såna där fällbara sadel hängare istället för konsoller. :) Jag ska nog fundera vidare på det där.
Det jag känner är iaf att det ska gå att ta bort upphängningen eller att den inte är i vägen när den inte används sas. Dels för att jag sällan behöver hänga upp blöta täcken, och dels för att jag behöver platsen till annat. :)

Jättesnyggt @Catrool !
Vi har också ett torkrum. Jag hänger upp täckena på såna där vädringsställ för kläder.
Nackdelen är att de tar ganska mycket plats, men täckena torkar bra. Jag torkar dem med hjälp av en industriavfuktare plus att det är elelement i rummet.

Fy fasen vad lyxigt med ett helt rum endast för torkning :bow:!
Och snyggt blev det!

Ang upphängningslösningar för att torka täcken:
Jag har ju lite balkar i taket, varav en "hänger fritt" under taket, eller vad man ska säga, så jag kan knäppa bogspännena runt den balken. Funkar ok, men väldigt mkt i vägen. Men för mig som har ganska ont om takhöjd så funderar jag på vanliga hyllkonsoller från väggen sas. Om man spänner bogspännet och trär upp täcket över konsollen. Eller kanske använda såna där fällbara sadel hängare istället för konsoller. :) Jag ska nog fundera vidare på det där.
Det jag känner är iaf att det ska gå att ta bort upphängningen eller att den inte är i vägen när den inte används sas. Dels för att jag sällan behöver hänga upp blöta täcken, och dels för att jag behöver platsen till annat. :)

Tack jag känner mig nöjd, hade egentlgen velat ha sådana snygga täckeshängare som tex @Lovise men vi fick nöja oss såhär av utrymmes skäl både på höjden och bredden :p Men våran El-Björn klarar biffen galant även om täckena hänger rätt ner :) :up:

Sådana fällbara sadelhängare låter ju jättesmart då för de ändamålet eftersom de är enkla att fälla upp/ner! :) :up:

Jättesnyggt @Catrool !
Vi har också ett torkrum. Jag hänger upp täckena på såna där vädringsställ för kläder.
Nackdelen är att de tar ganska mycket plats, men täckena torkar bra. Jag torkar dem med hjälp av en industriavfuktare plus att det är elelement i rummet.

Tack! :)
Vi har också en industriavfuktare som vi köpte av en elektriker, är egenligen för 128 kvm och vårat rum är väl kanske typ 8 kvm så de blir bra drag där inne! :D:D

Hur tänker ni kring inackorderingar? Vi har två hästar, skulle vilja ha 3 eller 4 i flocken och utrymmet finns. Men vi vill samtidigt helst inte ha en massa folk som springer här. Som ska ha det på ett eller annat sätt, som gör sig ovän med markägare genom att rida där man inte får, som har åsikter om fodergiva i hagen (lösdrift med fodergiva anpassad efter mkt lättfödd häst), eller plötsligt får för sig att hästen kan bli skadad om den går i skogen.

:eek: :nailbiting:

Skulle helst se att nån bara ställde hit sin häst och lät oss sköta den.

Haha, du tänker precis som mig :D Har lösdrift med både öppen yta och stenig skog, två lättfödda hästar och har funderat på att ta in 1-2 inackorderingar för att det ska bli en flock åt hästarna och lite hjälp för mig om vi vill resa bort. Det jag oroar mig mest för är folks åsikter om allt. Skogen ÄR stenig och det finns därmed en skaderisk i det, de kommer gå på begränsat bete under sommaren och få ganska liten högiva vintertid. Jag tror (som någon annan också skrev) att man får vara öppen från början att det är så här det är, och det kommer inte att ändras. Hade jag hittat ett stall som mitt hade jag ju flyttat min häst direkt för det är så här jag vill ha det ;) Man kanske har turen att hitta någon med samma tänk :)

Jag kollade med ägaren till den här gården (vi hyr än så länge bara) om han visste någon med lättfödd ponny eller islandshäst som behöver "bete" till sin häst, tänkte att det skulle kunna vara en bra start att få prova på hur det är att ha folk här och hästarna får en (eller flera) sommarkompisar åtminstone :)

Haha, du tänker precis som mig :D Har lösdrift med både öppen yta och stenig skog, två lättfödda hästar och har funderat på att ta in 1-2 inackorderingar för att det ska bli en flock åt hästarna och lite hjälp för mig om vi vill resa bort. Det jag oroar mig mest för är folks åsikter om allt. Skogen ÄR stenig och det finns därmed en skaderisk i det, de kommer gå på begränsat bete under sommaren och få ganska liten högiva vintertid. Jag tror (som någon annan också skrev) att man får vara öppen från början att det är så här det är, och det kommer inte att ändras. Hade jag hittat ett stall som mitt hade jag ju flyttat min häst direkt för det är så här jag vill ha det ;) Man kanske har turen att hitta någon med samma tänk :)

Jag kollade med ägaren till den här gården (vi hyr än så länge bara) om han visste någon med lättfödd ponny eller islandshäst som behöver "bete" till sin häst, tänkte att det skulle kunna vara en bra start att få prova på hur det är att ha folk här och hästarna får en (eller flera) sommarkompisar åtminstone :)
Exakt så!! Jag har haft överviktig häst i 8 år pga att han varit lättfödd och dom flesta tycker att deras hästar gott kan ha lite extra hull.. nu ska jag slippa det tycker jag.

Exakt så!! Jag har haft överviktig häst i 8 år pga att han varit lättfödd och dom flesta tycker att deras hästar gott kan ha lite extra hull.. nu ska jag slippa det tycker jag.
Stallet vi kommer från har varit riktigt bra vintertid med anpassade högivor, men sommartid släpps de på bete och framåt augusti står jag alltid med en smällfet häst som det tar till typ nu att få i normalt hull igen. Vi brukar få njuta av max 1-2 månader i perfekt fom innan gräset kommer igen. Så det här är året han ska hålla formen hela sommaren har jag bestämt :D

Min nya som införskaffade samma dag som vi flyttade andra hästen hit är även han av den lättfödda varianten, men klarar lite mer än min lilla vita. Jag stödfodrar gärna med hö hela sommaren för att de ska hålla formen!

Stallet vi kommer från har varit riktigt bra vintertid med anpassade högivor, men sommartid släpps de på bete och framåt augusti står jag alltid med en smällfet häst som det tar till typ nu att få i normalt hull igen. Vi brukar få njuta av max 1-2 månader i perfekt fom innan gräset kommer igen. Så det här är året han ska hålla formen hela sommaren har jag bestämt :D

Min nya som införskaffade samma dag som vi flyttade andra hästen hit är även han av den lättfödda varianten, men klarar lite mer än min lilla vita. Jag stödfodrar gärna med hö hela sommaren för att de ska hålla formen!
Ja min har alltid inlett sommaren redan fet och då blir det svårt.. Men jag har nu haft honom hemma sen feb och han är SÅ fin nu! Fortfarande lite fet men han har aldrig varit i så bra hull som nu. Så vet trodde inte att han skulle behöva betesreducerare i sommar sålänge jag håller igång honom. Wohoo :D

Ja, skitlöjligt!
Det står under rubriken "Du som hanterar foder" så jag förstår det som att det gäller alla som du beskriver.
Det jag förstod av det som jag gladerligen förträngt men nu kommer ihåg lite av är att du i och med det också måste spara alla kvitton och kunna redovisa var du köpt ditt foder.

Eller så skiter man bara i det tills någon kommer ut och frågar och då ber man så hemskt mkt om ursäkt för att man inte visste detta och registrerar sig för att man e så illa tvungen.

Om jag inte minns fel så finns det ett kryphål och det är om man dokumenterar i passet att hästen/hästarna inte ska gå till livsmedelsproduktion. Det är ju det som är poängen, vi är potentiella livsmedelsproducenter och då ska fodret gå att spåra.

Nu är plattan gjuten här hemma :bump:....men jag tror att ytan har blivit slätare än vad vi egentligen avtalade. På sätt och vis är det ju bra för det är lätt att sopa men jag oroar mig för att det ska bli för halt, dessutom går min stora broddad (små brodd) på vintern och det är ju synt att göra masa märken i nya fina golvet. Funderar på matta på rulle, för att slippa skarvar men undrar vilken sort, dessutom verkar ju dessa väga ett ton typ och det skulle ju vara skäl att välja pussel-variant. (Vill ha ca 4,5 x 2 m).
Meeen pusselvarianterna har ju pusselkanter... och då måste jag skära bort ytterkanterna för att kunna sopa lätt runt om. Priset är ju inte heller oväsentligt.
Dessa besvärliga val :p
Nån som har tankar och tips?

Kan tillägga att jag köpt 4 begagnade bitar (med hästhovar på) men de hamnar nog i en box istället för de är inte riktigt i nyskick (och det ska vara jäkligt prydligt när jag äntligen får mitt eget stall :love:). Dessa bitar verkar iallafall vara lite skrovliga i ytan och borde ge bra grepp.

Min platta blev också "för slät" @HannaZ Men när jag har tittat i de stallen jag varit inackorderade i har de varit lika släta, utan halkproblem. Vet att när min fd ridskola byggde nya stallar kvastades golvet och det var omöjligt att sopa så det fick slipas (?) ner.

Vi fick ju vårt stall för en vecka sen. Och snickarna har jobbat på för fullt samtidigt som vi har målat, och stallet står på plats! Idag fortsätter isolering och uppsättning av innerpanel, och vi ska måla resten av ytterpanelen. Så spännande att se stallet växa fram. Längtar tills boxarna är monterade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 257
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar