Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jösses vad ni jobbar på!

Vill bara visa hur bra det är med täckesgalgar både för förvaring och för torkning. Täckesgalgen håller ju ut täcket så att det torkar fortare.
vanster.JPG

Snyggt! Precis så har jag tänkt ha i mitt torkrum, kul att se nån annan som har det! Och det är inte en evighet kvar innan det är dags att inreda torkrummet nu, idag har vi börjat med taket. Plasten är uppe och vi har påbörjat sponten till innertaket :)

img_1059.jpg

Jag håller på att renovera vår/höst hagen. Hästarna bestämde sig ju för att promenera ut ur den förra helgen när jag låg och sov efter natt jobb.

Så tråden och flera isolatorer är paj och sen står stolparna så snett och löst nu att man kan dra dem rätt upp :/. Så alla stolpar ska sättas ngn dm åt sidan och tryckas ner på nytt och är några stolpar som ska bytas ut.
Har innan också haft översta isolatorerna på toppen av stolpen, vilket inte är så smart om man vill trycka ner stolparna extra utan att behöva ta av av tråden och isolator. . Så nu hamnar den på sidan istället :p. Och alla grindar blir elastiska och elfria ^_^

Bättre att gå över till halm direkt ;), även spån dammar och lägger sig lite fint i hela stallet. + att det flyger ut när man tar ut hästen och lägger sig precis överallt.

Halm är :love: inget tjockt damm, lätt att kratta bort från gårdsplanen, hästarna kan stå och mumsa på det hela natten, fluffig bädd och ger bra gödsel :).
Men halm dammar väl oxå?
Tyvärr funkar inte halm så bra i den gamla gödselspridaren och dessutom tar det väldigt mkt plats på gödselplattan. Tanken är att ha halm i en framtida ligghall, men får nog testa spån inne i boxarna. Jag vill ha sågspån och inte kutterspån, så det flyger inte runt så mkt.

Fram tills dess kan du testa att lägga spånpellets ovanpå torvbädden. Jag tycker att det gör stor skillnad, och man har ändå fördelarna av torvbädden.
Jag har faktiskt aldrig testat spånpellets. Jag har fått för mig att det är galet dyrt bara :p. Hästarna ska snart ut på bete, och jag kommer inte att strö något mer tills dess. Så det blir nog att gräva ur boxarna i sommar i samband med städning av stallet.

Jag har faktiskt aldrig testat spånpellets. Jag har fått för mig att det är galet dyrt bara :p. Hästarna ska snart ut på bete, och jag kommer inte att strö något mer tills dess. Så det blir nog att gräva ur boxarna i sommar i samband med städning av stallet.
Inte alls galet dyrt, tvärt om. Vi betalar mellan 39 och 45 kr för 16 kg, ovanpå en torvbädd går det max en säck per vecka, 3 per månad är nog det vanliga. Dessutom lätthanterligt, fryser inte ihop, säckarna är smidiga att bära.

Inte alls galet dyrt, tvärt om. Vi betalar mellan 39 och 45 kr för 16 kg, ovanpå en torvbädd går det max en säck per vecka, 3 per månad är nog det vanliga. Dessutom lätthanterligt, fryser inte ihop, säckarna är smidiga att bära.
Det låter ju bra! Blir det som ett lager ovanför torven, eller blandas det ihop?

Det blandas, olika mycket hos olika hästar, men jag uppfattar det som om spånet liksom tynger ner torven och gör att den far runt mindre.
Ok, jag ska ha det i åtanke. Men jag ska nog prova spån till att börja med. Men om det blir för blött och kladdigt så är det ju ett lovande alternativ att gå tillbaka till torv och varva med pellets/spån :)!

Ok, jag ska ha det i åtanke. Men jag ska nog prova spån till att börja med. Men om det blir för blött och kladdigt så är det ju ett lovande alternativ att gå tillbaka till torv och varva med pellets/spån :)!
Jag kan rekommendera spånpellets även om du ska ha en ren spånbox. Vi har haft det när vi har haft tillfällig övernattningshäst, och det funkar superbra. Jag gillar ju inte kutter alls och pelletsen blir sån där bra spån som inte dammar men rinner fint mellan tänderna på spångrepen.

Men halm dammar väl oxå?
Tyvärr funkar inte halm så bra i den gamla gödselspridaren och dessutom tar det väldigt mkt plats på gödselplattan. Tanken är att ha halm i en framtida ligghall, men får nog testa spån inne i boxarna. Jag vill ha sågspån och inte kutterspån, så det flyger inte runt så mkt.
det kräver ju lika bra förvaring som torrhö för att vara fint. men det dammar inte som torv eller spån som är tjockt fett damm, halm är det eventuell böss som kan damma men det tycker jag inte yr runt lika lätt som torven som inte har ngt att binda den.

Jag kan rekommendera spånpellets även om du ska ha en ren spånbox. Vi har haft det när vi har haft tillfällig övernattningshäst, och det funkar superbra. Jag gillar ju inte kutter alls och pelletsen blir sån där bra spån som inte dammar men rinner fint mellan tänderna på spångrepen.
Men jag ska ha sågspån, inte kutterspån :)

det kräver ju lika bra förvaring som torrhö för att vara fint. men det dammar inte som torv eller spån som är tjockt fett damm, halm är det eventuell böss som kan damma men det tycker jag inte yr runt lika lätt som torven som inte har ngt att binda den.
En vän till mig bytte från halm till torv. Hon insåg snart att fläktfiltret tog 5 ggr så lång tid på sig att damma igen med torven än med halmen. Så mängden partiklar i luften med halm är inte försumbar.

Kan det kanske ha att göra med partikelstorleken på dammet också? Torv dammar men partikelstorleken är stor i jämförelse med spån och halm. Halmdammet kanske fastnade i filtret för att det var så litet och satte sig medans det grövre torvdammet aldrig kom så långt in i filtret.

(men jag har ingen aning alls, det var bara en tanke ;) )

Bra tanke där.
Torvdammet syns då det är större partiklar plus mörkt, det fastnar i näsan istället för spånets fina partiklar som går ner i lungorna. Tänk på hästarnas hälsa istället för att det ska vara rent är mitt tips :up:

Jag har spånpellets och är verkligen nöjd med det. Tar väldigt liten plats på gödselstacken för man mockar i princip bara ut bajs och såklart kiss - men inget rent strö, som det gärna bli med t.ex spån. Jag häller två säckar i en stor skottkärra och vattnar massor, får sedan stå och svälla och häller seden in i boxen. Ljust, luktar gott och så lättmockat. Kostnadseffektivt också!

Äntligen är intyg från länsstyrelsen godkänt (ang gödsel och vattenskyddsområde), datum är satt så i mitten av maj, om 3 veckor, blir det utgrävning och grusning där lösdriften ska byggas och framför garaget så vi får en vettig parkering. Diverse företag som har koll på vatten/el/telefonledningar ska komma och märka ut.

Nu är vi på gång! :) Vi har blivit en pålle till också, så en hel del staketfix har det blivit. I helgen blir vi förhoppningsvis klara med sommarhagen! Det sa jag förra helgen med, innan jag visste hur jobbigt det var att ta ner gammal taggtråd och fårstängsel :D Men nu är allt borta, hälften av stolparna står på plats och förhoppningsvis hinner vi stolp + sätta tråd i helgen! :banana:

Bra tanke där.
Torvdammet syns då det är större partiklar plus mörkt, det fastnar i näsan istället för spånets fina partiklar som går ner i lungorna. Tänk på hästarnas hälsa istället för att det ska vara rent är mitt tips :up:
Det där tror jag inte på. Jag tror även torven går ner i lungorna.
Och vad är det som säger att vi inte tänker på hästarnas hälsa?

Äntligen är intyg från länsstyrelsen godkänt (ang gödsel och vattenskyddsområde), datum är satt så i mitten av maj, om 3 veckor, blir det utgrävning och grusning där lösdriften ska byggas och framför garaget så vi får en vettig parkering. Diverse företag som har koll på vatten/el/telefonledningar ska komma och märka ut.

Nu är vi på gång! :) Vi har blivit en pålle till också, så en hel del staketfix har det blivit. I helgen blir vi förhoppningsvis klara med sommarhagen! Det sa jag förra helgen med, innan jag visste hur jobbigt det var att ta ner gammal taggtråd och fårstängsel :D Men nu är allt borta, hälften av stolparna står på plats och förhoppningsvis hinner vi stolp + sätta tråd i helgen! :banana:
All ondska åt taggtråd :rage:!
Min sambo föredrog att ta bort taggtråden själv, medan jag gjorde annat. Han orkade nog inte lyssna på alla onda ord jag sa om den där taggtråden :D:p. Tyvärr har vi fortfarande mkt kvar i skogen :(, men det är ju ett monsterjobb att bli helt taggtrådsfri :wtf:.

Vad är det för pålle som tillkommit? :)

Det där tror jag inte på. Jag tror även torven går ner i lungorna.
Och vad är det som säger att vi inte tänker på hästarnas hälsa?

Jag menar inget illa klart ni tänker på era hästars hälsa, men vet man inte så är det inte lätt, det finns studier på detta har jag för mig...? Sedan är det ju även konstaterat att ett torvstall har väldigt mycket lägre nivåer utav ammoniak.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 258
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve