Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det nära, på lördag flyttar hästarna in efter ett års renovering ! :love:

20165323383795211226986_sbig.jpg

Egen brandcell, bygger om gödsellidret i gammal lagård till stall - räcker det alltså med ett lager plastfolie och att vi inte har någon dörr till andra delar av ladan?

#harintekollpådetta

Egen brandcell, bygger om gödsellidret i gammal lagård till stall - räcker det alltså med ett lager plastfolie och att vi inte har någon dörr till andra delar av ladan?

#harintekollpådetta

Hur menar du med ett lager plastfolie? Väggar , dörrar och tak mot annan del av ladan som används för bl.a. fordon eller foderförråd har jag lärt mig ska hålla brand 60 minuter. Dubbelt lager gips ska vara klassat OK att hålla brand 60 minuter.

#harintekollpådetta

Ska inte kunna brinna igenom på 60 min. Finns beräkningar f detta. Kan uppnås med trä, isolering, skivor mm. Men plastfolie har inget m saken att göra.

Ni som har oljat trä i era boxar, vad har ni använt för olja? Vi har ekplank och vill gärna behålla den vackra färgen de har naturligt.

Vad fint ni bygger allihop!:)

Jag funderar över fönster, vad har ni valt och varför? Fasta, underkants- eller överkantshängda, sidohängda?
Material? :)

Jag hade nog tänkt överkantshängda i trä men vill höra vad ni har för erfarenheter:)

Jag funderar över fönster, vad har ni valt och varför? Fasta, underkants- eller överkantshängda, sidohängda?

Jag hade nog tänkt överkantshängda i trä men vill höra vad ni har för erfarenheter:)
välj öppningsbara fönster som går att byta ut om de går i sönder.. mvh hon med spark glad häst och gjutjärnsfönster i stenvägg... har lappat ett med silikon men saknar en hov stor bit till andra fönstret. skickade iväg gallret på lagning för mer än 1 år sedan och inte fått tillbaka det..

Tack Jen! Vi har hållt på sedan i september nu och det är flera månadeer kvar. Jag är väldigt less på att ha byggare runt mig hela dagarna...
Men det kommer bli superfint!

Byggplast, stod om det i broschyren om små stall från JSV. Ett lager byggplast, stenull och två olika sorters skivor?

Ja men då är det ju inte byggplasten som skyddar för elden, den hindrar bara fuktvandringen.

Sen att jag inte tror på plast i konstruktioner (bla f att det aldrig går att få helt tätt och att möss kan äta på det) är en annan femma.

Vi har idag gamla fönster som inte är fastsatta i karmen, men vrider sig runt nederkanten. När man öppnar dem lutar de inåt från underkanten och vilar i två skållor av metall. Det är en jättesmart konstruktion som verkligen gynnar ett bra luftflöde i stallet samtidigt som det i princip inte kan regna in. Nackdelen är att de blir jobbiga att hantera genom gallren. Därför funderar vi på sikt att byta dem mot öppningsbara, sidohängda med integrerade galler - såna som hästarna kan titta ut igenom när de är öppna. Om inte annat kommer det underlätta städningen, fönstersmygen är svår att hålla ren genom gallret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 255
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar