Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
@lady_vip
Så jag tänkte, men enl säljaren tog distriktarna ca 3500kr för en gårdsbesiktning. Det känns lite väl mkt med tanke på vad man får för pengarna.

Och nja @Buck han kommer ju inte direkt belastas, så riktigt samma som en GP häst blir det ju inte. Men frisk nog att skrota i hagen och bära runt lite på små barn ska han ju vara.
Var bor du? Eller snarare ponnyn. Det borde finnas andra. Jag hade en mycket noggrann veterinär som gjorde en gårdsbesiktning på min häst när jag köpte honom, kostade 1200 vill jag minnas, men det var lite kompispris. Det var en grundlig genomkänning, böjprov och rörelse på rakt och böjt spår. Vi lyssnade dessutom på hjärtat i flera omgångar eftersom han har ett dubbelslag, så det tog längre tid än en standardbesiktning.

@lady_vip
Så jag tänkte, men enl säljaren tog distriktarna ca 3500kr för en gårdsbesiktning. Det känns lite väl mkt med tanke på vad man får för pengarna.

Och nja @Buck han kommer ju inte direkt belastas, så riktigt samma som en GP häst blir det ju inte. Men frisk nog att skrota i hagen och bära runt lite på små barn ska han ju vara.

Men va 3500 för en gårdbesiktning ? Ring någon veterinär själv i området och fråga pris ! Måste finnas nå billigare typ 1500 som @lady_vip skriver!

Det blir besiktning på fre, 2300kr. Billigare om vi skippar böjprov. Vi kom överens om att springa/lina honom och bara böja vid misstanke om hälta. Känns lagom med tanke på hans uppgift i livet :)

Och för att återgå till ämnet ska Leca-sockeln muras på torsdag. Och vi måste hinna måla en himla massa inne i stallet tills dess. Som vi jobbar på nu känns det som att semestern blir förhållandevis lugn :up:

du får komma ut och titta en dag @the_connemara det fanns ju inget stall hos oss när du lämnade tränset :)

Det blir besiktning på fre, 2300kr. Billigare om vi skippar böjprov. Vi kom överens om att springa/lina honom och bara böja vid misstanke om hälta. Känns lagom med tanke på hans uppgift i livet :)

Och för att återgå till ämnet ska Leca-sockeln muras på torsdag. Och vi måste hinna måla en himla massa inne i stallet tills dess. Som vi jobbar på nu känns det som att semestern blir förhållandevis lugn :up:

du får komma ut och titta en dag @the_connemara det fanns ju inget stall hos oss när du lämnade tränset :)

Låter som en väldigt vettig lösning! Då håller vi tummarna på fredag och vill så klart ha bilder ! :)

Vad har ni för tidsplan för stallet? :)

Får man ha vilka krokar som helst i stallet/gången? Jag minns att LS va hos ett stall jag stod inhyrd hos och undrar om inte de fick ta ner några krokar, men minns inte de kanske satt på boxdörren...

Någon som vet?

@Catrool
Snickaren har 3-4 dagar kvar, efter det kan vi måla färdigt. Sen ska el/vatten och markjobb fixas. Tänker mig att hästarna kan flytta in någon gång i sommar. Har ingen riktig tidsplan :)

Ingen aning om krokar, känns som att olämplig placering kan vara ett skäl.

Absolut @the_connemara :up:

Vi tingade ponnyn @Catrool :) Ska hämta honom till helgen! Han får dock stå inackorderad ett tag tills vi är mer iordning här hemma. Lite OT det här. Men hade ni besiktigat en sällskapsponny?
Tycker fortfarande att 2300 låter mycket. Jag vet.bes min travare innan jag köpte honom som sällskapshäst. Betalade 1200 kr. Nu var jag iof väldigt godtrogen och lät säljaren ta med hästen till travbanan och veterinären där besiktigade honom. Jag vet inte riktigt vad som gjordes eller inte gjordes, men jag fick ett papper på det iaf :o. Kan ju säga att jag hade varit lite mer ordentlig om det varit en ridhäst (och tänker nu tillbaka på när jag köpte mitt halvblod för snart 8 år sedan, som oxå besiktigades utan min närvaro med säljarens veterinär, oj då. Men så hade jag inte gjort idag. Fy för att köpa ridhäst idag :crazy:, men jag hade varit med isf iaf).
Grattis till ponnyn förresten!!! Vad spännande! Vi vill ha bild på den när ni hämtat den!!

Får man ha vilka krokar som helst i stallet/gången? Jag minns att LS va hos ett stall jag stod inhyrd hos och undrar om inte de fick ta ner några krokar, men minns inte de kanske satt på boxdörren...

Någon som vet?
Med tanke på att många stall har värre saker än ngn krok i stallgången så borde det inte vara ngt problem så länge de sitter så att man inte hakar i dem så fort man går förbi.

Men på tak om krokar så fins det ju mjuka i gummi, letar lite slött efter sånna att ha i sadelskåpet (rädd att de om är där nu kommer repa sadeln :/.) Men hittar inga.. tyckte att det fanns i alla butiker innan :(.

I min stallgång så har jag mässing krokar. Dvs krockar man med en sån så böjs den ganska lätt i alla fall :).

Någon som vet?

Det enda jag har kunnat hitta ang. detta är att de kan anmärka på "vassa krokar som är olämpligt placerade". Kan ju tolkas lite olika.. :P

Med tanke på att många stall har värre saker än ngn krok i stallgången så borde det inte vara ngt problem så länge de sitter så att man inte hakar i dem så fort man går förbi.

Men på tak om krokar så fins det ju mjuka i gummi, letar lite slött efter sånna att ha i sadelskåpet (rädd att de om är där nu kommer repa sadeln :/.) Men hittar inga.. tyckte att det fanns i alla butiker innan :(.

I min stallgång så har jag mässing krokar. Dvs krockar man med en sån så böjs den ganska lätt i alla fall :).

Jag har också letat efter dem i gummi men inte hittat några! Hittat i plast som ser likadana ut men inte alls samma funktion att dem böjer sig! Hade velat ha någon bra krok vid uppställningsplatsen saknar något att hänga av en tröja på samt speciellt tömmar/longeringslinan.

@Lovise haha tack de där kan ju tolkas lite som dem vill ja! Men hade för mig de fanns något sådant!
Får se till att placera trubbig krok på lämpligt ställe :D:D

Tycker fortfarande att 2300 låter mycket. Jag vet.bes min travare innan jag köpte honom som sällskapshäst. Betalade 1200 kr. Nu var jag iof väldigt godtrogen och lät säljaren ta med hästen till travbanan och veterinären där besiktigade honom. Jag vet inte riktigt vad som gjordes eller inte gjordes, men jag fick ett papper på det iaf :o. Kan ju säga att jag hade varit lite mer ordentlig om det varit en ridhäst (och tänker nu tillbaka på när jag köpte mitt halvblod för snart 8 år sedan, som oxå besiktigades utan min närvaro med säljarens veterinär, oj då. Men så hade jag inte gjort idag. Fy för att köpa ridhäst idag :crazy:, men jag hade varit med isf iaf).
Grattis till ponnyn förresten!!! Vad spännande! Vi vill ha bild på den när ni hämtat den!!
Hoppas verkligen man slipper köpa ny ridhäst, det verkar helt omöjligt ju. Är nervös bara över att köpa sällskapsponny :nailbiting: klart jag kan bjuda på bild om allt går bra!

Jag va in på Börjes för inte så länge sedan och de hade ingen i gummi bara i plast :( Men de kanske finns på hemsidan? Känns bara så onödigt med den frakten därför har jag inte kollat :)
Vad jag fattar det som, så är väl de krokarna i plast sådana som skulle ge vika om något fastnar i dem. Det sitter en sån krok på varje box på en anläggning som jag stod på tidigare. Tror Ls godkänt den, då det är en relativt nybyggd anläggning (ca 5 år kanske).

Vad jag fattar det som, så är väl de krokarna i plast sådana som skulle ge vika om något fastnar i dem. Det sitter en sån krok på varje box på en anläggning som jag stod på tidigare. Tror Ls godkänt den, då det är en relativt nybyggd anläggning (ca 5 år kanske).
Finns likadana i plast men de ger inte vika om man krockar med dem, de går istället sönder..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 253
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar