Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jag fattar det som, så är väl de krokarna i plast sådana som skulle ge vika om något fastnar i dem. Det sitter en sån krok på varje box på en anläggning som jag stod på tidigare. Tror Ls godkänt den, då det är en relativt nybyggd anläggning (ca 5 år kanske).

Ja så kanske de är, det är ju ändå säkrare än en metallkrok eftersom den går sönder precis som @Buck också skriver :)
Får fundera lite, jag ska ju inte ha något på boxväggarna utan intill uppställningsplatsen/gången så kanske inte lika "faligt" :)

Ja så kanske de är, det är ju ändå säkrare än en metallkrok eftersom den går sönder precis som @Buck också skriver :)
Får fundera lite, jag ska ju inte ha något på boxväggarna utan intill uppställningsplatsen/gången så kanske inte lika "faligt" :)
Eller så gör du en egen och sätter in några smala rundstavar i trä på en liten träplatta och målar i samma bruna nyans som de andra hängarna. Helt övertygad att de skulle gå av om något fastnar i dem :)

Eller så gör du en egen och sätter in några smala rundstavar i trä på en liten träplatta och målar i samma bruna nyans som de andra hängarna. Helt övertygad att de skulle gå av om något fastnar i dem :)

Ja jag har funderat på de, har ju satt upp tyå stycken sådana hängare som ja har på boxarna och som tränshängare som vi gjort själva. Dem syns här:

201657833162310_sbig.jpg

Funderar på att plocka ner dem och sätta upp dem på en laserad bräda precis som för tränshängarna och sedan komplettera med egengjorda hängare av trä på samma bräda :) Kanske får blir helgens projekt! :)

Ja jag har funderat på de, har ju satt upp tyå stycken sådana hängare som ja har på boxarna och som tränshängare som vi gjort själva. Dem syns här:

201657833162310_sbig.jpg

Funderar på att plocka ner dem och sätta upp dem på en laserad bräda precis som för tränshängarna och sedan komplettera med egengjorda hängare av trä på samma bräda :) Kanske får blir helgens projekt! :)

Jisses vad vägg ni har!! Själv är vi nästan utan väggar helt och hållet. Ja, om man räknar det som är utanför boxarna. Det hade varit så skönt att kunna hänga upp träns och sadlar så där. Men å andra sidan har vi tre meter till sadelkammaren så det går ju liksom ingen nöd på en. :o:)

201657833162310_sbig.jpg

Det röstar jag för :D! Tror det blir skitsnyggt!

Har funderat på något sånt själv. Har bara hängaren för grimma utanför boxen, och jag har ju hästen uppbunden i stallgången och jag saknar att ha något att hänga träns och grimma på när man tränsar/tränsar av. Men först ska jag nog göra klar den där sadelgjordshängaren :o. ( jag har en plan iaf).

Det röstar jag för :D! Tror det blir skitsnyggt!

Har funderat på något sånt själv. Har bara hängaren för grimma utanför boxen, och jag har ju hästen uppbunden i stallgången och jag saknar att ha något att hänga träns och grimma på när man tränsar/tränsar av. Men först ska jag nog göra klar den där sadelgjordshängaren :o. ( jag har en plan iaf).
Hur tänker du göra sadelgjords hängare :)? En man lägger gjorden över eller en som man hänger i spännena :)?
Alltid intressant hur andra löser det ^_^.

Vi har en hatthylla till sadelgjordshängare mm. Sadelgjordarna hänger i spännena på krokarna under hyllan. På stången hänger ridstövlar i såna där nypor. Ovanpå hyllan har vi stigbyglar och vårt lilla minidrivhus fyllt med prisrosetter :-)

Då har vi äntligen satt igång! Jag som jobbat inatt fick 3 timmars sömn innan jag vaknade av allt liv på gården, men sånt är livet ;) Vi har fått en stor parkeringsplats som får plats med minst hästtransporten och två till tre bilar. Vi har även grävt ur baksidan där lösdriften ska stå. Sjukligt mycket skräp, bla plåt, gamla stuprör, glas, dryga 30kg koppartråd (?!) och annat skit. Vi hann lagom lägga ut markduk, tömma 30 ton grus vid parkeringen och köra två vändor grus till baksidan innan hjullastaren gick sönder, suck! Vi hoppas den lagas snart så vi kan fortsätta jobbet, 2-3 skopor grus till baksidan fattas och så ska allt annat spridas ut på parkeringen, i nuläget kommer vi inte ut ur garaget... Tur vi har fler bilar ;) Fredag den 13 idag... Skönt att vara på gång i vilket fall! Bilder får bli när det är klart.

Jag har för första gången sen ja.. någonsin :o högtryckstvättat stallet :banana:. Har bara blivit att man spolat av gången och skurat fronten på boxväggarna. Aldrig gjort vid golvet i boxarna.. vilket märktes ganska bra kan jag säga :angel: fick bända loss flera cm tjocka flak av skit och härligheter från box golven :wtf:. Och man får ju en hel del mysigheter uppstänkta i ansiktet :yuck:. Men nu är det rent och fint ^_^ stallgolvet är ljust och fräscht och den värsta spindelväven är borta. Blir till att börja måla allt när det är torrt och sen så funderar jag på om man ska våga högtryckstvätta rummet bredvid stallet, är gammalt ko stall med berg och dalbana golv omgjort till grovsadelkammare. Putsen är ny men taket är lagom hemskt och hade behövt slipas ner. Är några decennier av koskit, flugskit, och annat mög där uppe :cautious:. Har ingen större lust att göra det dock(med tanke på att man får hälften i ansiktet.). vore kanske smidigare att byta ut taket :angel:.

Superdupersnyggt!

Nyfikna jag undrar hur du hade tänkt uppställningsplatsen innan?

Tack! :)

Det såg ut så här först, inte helt klart ännu men vi ångrade oss i den här fasen när vi fick upp väggarna.

dsc_0221.jpg

2016329105755900_sbig.jpg

Och ändrade till detta:
201657916512970_sbig.jpg

Är planerat för att kunna bli en fjärde box i vänstra hörnet men fram tills dess satte vi dit en liten vägg bara som blev över när vi gjorde om :)

Tack! :)

Det såg ut så här först, inte helt klart ännu men vi ångrade oss i den här fasen när vi fick upp väggarna.

dsc_0221.jpg

2016329105755900_sbig.jpg

Och ändrade till detta:
201657916512970_sbig.jpg

Är planerat för att kunna bli en fjärde box i vänstra hörnet men fram tills dess satte vi dit en liten vägg bara som blev över när vi gjorde om :)
Ser mycket smidigare ut nu :) öppnare och ändå med en avgränsning mot stallgången ^_^. Roligt med en annorlunda lösning som fungerar :)

Ser mycket smidigare ut nu :) öppnare och ändå med en avgränsning mot stallgången ^_^. Roligt med en annorlunda lösning som fungerar :)

Tack, kul att du gillar lösningen som precis som du skriver faktiskt är lite annorlunda :)

Det blir ett väldigt mycket bättre flöde i hela stallet och man kan passera med en häst även om det står en annan uppställd. Sedan kan man även ta den vägen in/ut om man vill slippa passera andra nyfikna hästhuvuden i gången på morgonen när man släpper ut/ kommer in på eftermiddagen :) Lerig häst kan gå rakt in till uppställningsplatsen utifrån och få sina ben rena innan den går vidare in i stallet :)

Hade vi haft kvar den gamla lösningen hade vi haft möjlighet till två uppställningsplatser , nu blev det bara en längre, men vi har satt upp uppbindning även i gången så man kan ha två hästar uppställda samtidigt ändå om man skulle vilja :)

Har ni tips på hur man kan få stolparna att sitta bättre? Vi har väldigt mkt sten i marken, så det gick inte alls att få ner stolparna utan att göra ganska rejäla hål (och gräva upp stenar). När vi gjorde det satt de bra, men nu är en del stolpar lösa. Och min kära häst lyfter gärna upp dem och rymmer :nailbiting: vill såklart fixa detta innan vi tar hem dem. Läste någonstans att man kan hälla i vatten och stenmjöl i hålet och sen trycka ner stolpen i det....

Har ni tips på hur man kan få stolparna att sitta bättre? Vi har väldigt mkt sten i marken, så det gick inte alls att få ner stolparna utan att göra ganska rejäla hål (och gräva upp stenar). När vi gjorde det satt de bra, men nu är en del stolpar lösa. Och min kära häst lyfter gärna upp dem och rymmer :nailbiting: vill såklart fixa detta innan vi tar hem dem. Läste någonstans att man kan hälla i vatten och stenmjöl i hålet och sen trycka ner stolpen i det....
Långa grova stolp och att trycka ner dem en halvmeter med lastare är det bästa här i alla fall inte mycket sten men väldigt stor skillnad i hur mjukt det är i marken mellan snustorr sommar och plaskblöt vinter.
Jag har nu 220*12cm stolpar i hörnen. de står där de står :p, sen har vi 7-8cm tjocka och 180 långa stolpar resten av vägen. Flyttar dem eller trycker ner ytterligare var eller vartannat år då marken helt enkelt är så pass mjuk under vintern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 253
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar