Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang sadelkammare. Hur har alla det i sina sadelkammare egentligen?
Jag är lite allergisk mot att ha saker framme, får för mig att de blir smutsiga då :o. Alltså, själva förvaringen. Men det ser så himla kalt ut då. Normalt sätt lägger jag in använda schabrak och benskydd och sånt där man använder varje dag vid ridning i en garderob, och sen har jag en garderob för allt rent + fleece/svettäcken (som används då och då). Har fått för mig att sätta upp en hylla eller nåt, men vad ska jag ha på den?:p haha, ilandsproblem inser jag ju. Och egentligen hade jag velat ha en hylla ovanför sadelhängarna för att ha till schabraken som man använder, men det är ju för lågt i tak, så det får inte plats.
Hur får man till en snygg sadelkammare som gärna får se lite lyxig ut liksom? :o;)

Jag är lite allergisk mot att ha saker framme, får för mig att de blir smutsigai då :o. Alltså, själva förvaringen. Men det ser så himla kalt ut då. Normalt sätt lägger jag in använda schabrak och benskydd och sånt där man använder varje dag vid ridning i en garderob, och sen har jag en garderob för allt rent + fleece/svettäcken (som används då och då). Har fått för mig att sätta upp en hylla eller nåt, men vad ska jag ha på den?:p haha, ilandsproblem inser jag ju. Och egentligen hade jag velat ha en hylla ovanför sadelhängarna för att ha till schabraken som man använder, men det är ju för lågt i tak, så det får inte plats.
Hur får man till en snygg sadelkammare som gärna får se lite lyxig ut liksom? :o;)
Jag är också lite allergisk mot att ha smutsigt och stökigt i sadelkammaren ^_^. Har också en väldigt liten en så är sträng med att det bara ska vara saker som används där inne dagligen och läder saker. Dvs träns, gjordar, sadlar och benskydd :p. (Och hjälm, spö, stövlar, ryktväska och alla sprayer och puts saker såklart ;)). Men täcken, schabrak och allt extra är bannlyst :) det som hänger ska vara rent och prydligt ^_^. Har en grovsadelkammare där jag har mycket hyllor och har då allt från schabrak (på vägghängd tvättställning) till täcken, byttor, filtar och lindor. Plus allt extra skröffs som jag har i plast lådor.
Golvet ska alltid vara fritt från saker så att man enkelt kan städa och allt som inte används frekvent är nerpackat.
Är inte uppvärmt där men är inget som inte klarar det :p.

Så att ha ett rum för allt som bara tar plats är det tipset jag har :p (lagom till nu när ni byggt klart allt ;))

Jag är också lite allergisk mot att ha smutsigt och stökigt i sadelkammaren ^_^. Har också en väldigt liten en så är sträng med att det bara ska vara saker som används där inne dagligen och läder saker. Dvs träns, gjordar, sadlar och benskydd :p. (Och hjälm, spö, stövlar, ryktväska och alla sprayer och puts saker såklart ;)). Men täcken, schabrak och allt extra är bannlyst :) det som hänger ska vara rent och prydligt ^_^. Har en grovsadelkammare där jag har mycket hyllor och har då allt från schabrak (på vägghängd tvättställning) till täcken, byttor, filtar och lindor. Plus allt extra skröffs som jag har i plast lådor.
Golvet ska alltid vara fritt från saker så att man enkelt kan städa och allt som inte används frekvent är nerpackat.
Är inte uppvärmt där men är inget som inte klarar det :p.

Så att ha ett rum för allt som bara tar plats är det tipset jag har :p (lagom till nu när ni byggt klart allt ;))
Jag tycker väl inte att jag har en liten sadelkammare. Den är ändå ca 12 kvm till två hästar och en människa. Jag har sorterat ut hyfsat bra och har bara det jag vill ha/behöver. Hästarna är i samma storlek, så mkt används till båda. Har liksom inte behövt köpa en ny uppsättning saker till nya hästen. Allt han fått är en sadel och tre täcken. Resten har han fått ärva eller låna från min andra häst. Då har jag i princip allt i sadelkammaren utom utetäcken som ligger i en garderob utanför sadelkammaren. Och det som är i sadelkammaren får plats i de två garderober jag har där. Alltså undanplockat och bakom dörrar.
Det jag tänker på, när allt är där det ska sas, ser det så hårt och tråkigt ut. Jag skulle vilja mjuka upp känslan man får när man kommer in i sadelkammaren, lite mer hemtrevlig. Plocka fram saker och ha dem framme. Men isf vad? En blomma kanske ska få flytta in där. Jag har idag ett litet bord och två stolar. Inget jag använder, mer än att lägga saker på. Och katten har lite mat och en dyna på bordet. Kanske få in någon annan möbel istället?
Jag vill helt enkelt "pynta" sadelkammaren på nåt sätt. Gärna så det ser lite fint och lyxigt ut. :D

@Catrool @Buck
Nu är äntligen sadelgjordshängaren klar :).
DSC_2337_zps30n7ybxp.jpg

DSC_2339_zpsea0kcwh0.jpg

DSC_2341_zpswwa1tvds.jpg

Skit snyggt!!! Så hade jag tänkt ungefär till tömkörningsgjordarna ska nog tänka om och göra extra för sadelgjordar också!

Skit snyggt!!! Så hade jag tänkt ungefär till tömkörningsgjordarna ska nog tänka om och göra extra för sadelgjordar också!
Ja, det tycker jag att du ska göra! Funkar faktiskt riktigt bra! :) känns ändå som att sadelgjordarna är mer "lätthanterliga" när de är böjda, än om de skulle hänga i spännet. Jag känner mig nöjd än så länge iaf.

Jag är lite allergisk mot att ha saker framme, får för mig att de blir smutsiga då :o. Alltså, själva förvaringen. Men det ser så himla kalt ut då. Normalt sätt lägger jag in använda schabrak och benskydd och sånt där man använder varje dag vid ridning i en garderob, och sen har jag en garderob för allt rent + fleece/svettäcken (som används då och då). Har fått för mig att sätta upp en hylla eller nåt, men vad ska jag ha på den?:p haha, ilandsproblem inser jag ju. Och egentligen hade jag velat ha en hylla ovanför sadelhängarna för att ha till schabraken som man använder, men det är ju för lågt i tak, så det får inte plats.

Jag är också allergisk mot saker framme! Vi har ju satt in två stycken Expedit från IKEA i dem kan man ju ha dörrar, lådor och korgar som gör att det är hyllor men de blir lättare att hålla mer ordning och man kan ha saker bakom dörr ändå lixom om man vill :)

wpid-2015-08-02-14-16-17-jpg.jpeg

Jag hade annars en plan för stallet först som också kanske kan vara ett alt och de är ju ett köksöverskåp då kan man ju också ha dörr och de finns i väldigt bra storlekar och inte allt för dyrt :)

Har även en liten sittbänk som gör de liter mer "mysigt" där vi kan förvara sporrar osv och sitta ner när vi sätter på stövlar osv :) Ursäkta dålig kvalite på bilden, enda jag har :)

wpid-2015-10-16-10-43-50-jpg.jpeg
Jag gillar verkligen sittbänken! Har haft span på något liknande och kollat Blocket, men fanns ingen till salu i närheten. Så övergav den tanken och satte in en gammal träsoffa i stallet istället ;).
Visste inte att det gick att sätta luckor i expedit, himla smart och snyggt!

Var på loppis igår och köpte en tavla (eller tavelram rättare sagt). Ska bara hitta/göra något snyggt att sätta där i. :D

Jag ska byta golv på mitt höloft då det är så dåligt att jag nästan kliver igenom på sina ställen. Loftet ligger ovanför det blivande stallet. Vad är lämpligt golvmaterial till loftet. Jag funderar på råspont, sedan ett lager gips. Förslag på jag kan ha ovanpå gipset som gåyta och höförvaring önskas. Behövs det någon ångspärr?

/Lizzie

Till en av de tråkiga sakerna, jag tänkte utse en begravningsplats på gården för framtida bruk - men efter att ha läst kommunens regler (ale) - minst 200m från bostadshus - så inser jag att jag inte har någonstans på min mark där jag kan begrava någon häst. vi har en ganska avlång markbbit, hur har ni det på era gårdar - har ni utsett en begravningsplats och vad är det för regler i eran kommun?

Till en av de tråkiga sakerna, jag tänkte utse en begravningsplats på gården för framtida bruk - men efter att ha läst kommunens regler (ale) - minst 200m från bostadshus - så inser jag att jag inte har någonstans på min mark där jag kan begrava någon häst. vi har en ganska avlång markbbit, hur har ni det på era gårdar - har ni utsett en begravningsplats och vad är det för regler i eran kommun?
Det är faktiskt inget jag har tänkt på. Och jag hoppas verkligen att det dröjer länge innan jag behöver tänka på det.
Men kan du inte be om dispens? Undantag borde ju alltid finnas.

Jag ska byta golv på mitt höloft då det är så dåligt att jag nästan kliver igenom på sina ställen. Loftet ligger ovanför det blivande stallet. Vad är lämpligt golvmaterial till loftet. Jag funderar på råspont, sedan ett lager gips. Förslag på jag kan ha ovanpå gipset som gåyta och höförvaring önskas. Behövs det någon ångspärr?

/Lizzie

Detta kanske du redan har koll på men dubehöver nog ha tak som klarar 60 minuters brand dvs typ dubbellager grips för att klara brandreglerna :)
Imorgon ska boxarna på plats :love:

Åh så spännande!! :) Jättefina :love:

Detta kanske du redan har koll på men dubehöver nog ha tak som klarar 60 minuters brand dvs typ dubbellager grips för att klara brandreglerna :)

Jo, gipset har jag koll på. Dock är inte gips så hållbart att gå på. Eftersom vi tänker lägga golvet uppifrån, alltså ovanpå befintliga timmerstockar, så tänkte jag lägga ett lager råspånt först, därefter dubbellager gips. Behövs ångspärr och i sådant fall före eller efter gipset underifrån så att säga. Vad är då lämpligt att lägga ovanpå gipset så jag kan gå på golvet och även förvara hö på.

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 249
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30