Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har egentligen ingen aning, men jag GISSAR att ex en Wascator industrimaskin släpper ut all skit och hår. Det brukar ju stå en låda bakom med galler där vattnet rinner ut. Medan en "vanlig" maskin lättare "täpper igen" av skit och hår då. Men då gissar jag bara ;).

Jag tror att för eget bruk borde det väl egentligen inte spela så stor roll. Så länge du inte har typ 20 hästar och tvättar jättemkt :D. Men det låter ju som en exklusiv maskin som du har, och vet i tusan om jag inte hade köpt en beg industrimaskin instället för en lika dan som du redan har. Tror man kan få en nyrenoverad för runt 5000 kr.

Själv tänker jag såhär. Det brukar kosta 50-80 kr för en tvätt där man lämnar in sina hästprylar. Så om min maskin håller 10 tvättar, så har den ändå gått med +-0 :). Men jag hoppas att den håller betydligt längre än så!

Närå, inget exklusivt alls faktiskt. Kostade inte mycket men ett bra märke som nästan ingen vet något om, på Elgiganten för ca 4 år sedan.

Jag har bara två hästar så man kanske kan köpa en bra vanlig begagnad.

Jag har faktiskt funderat på det där med maskin till stallet. Vår vanliga tar ju 10 kg tvätt och 7 kg om du ska tumla. Det borde ju fungera att köpa en liknande till stallet.

Men, alla säger åt mig att man måste ha en industrimaskin för att klara av täcken och andra hästsaker. Att göra det ibland är inga problem men frekvent är inte bra. Dvs, att köra bara hästsaker i är dåligt men jag undrar, jag.

En industrimaskin/grovtvättmaskin som tex Wascator har inget filter i själva maskinen utan har direktutsläpp vilket gör att den klarar större mängden hår och smuts än en vanlig maskin gör.

En industrimaskin/grovtvättmaskin som tex Wascator har inget filter i själva maskinen utan har direktutsläpp vilket gör att den klarar större mängden hår och smuts än en vanlig maskin gör.
Då kanske man kan hitta ngn som är pysslig av sig och bygga om filter delen då och ha en uppsamlare bredvid maskinen :)? Att kunna slänga in schabrak utan att lägga 2h på att pedantiskt rensa bort varje hårstrå vore härligt ^_^.

Då kanske man kan hitta ngn som är pysslig av sig och bygga om filter delen då och ha en uppsamlare bredvid maskinen :)? Att kunna slänga in schabrak utan att lägga 2h på att pedantiskt rensa bort varje hårstrå vore härligt ^_^.

Du behöver inte vara pedantisk alls, se bara till att köra en tom maskin, rensa avloppet och ha inte för mycket i trumman samtidigt så funkar det.

Du behöver inte vara pedantisk alls, se bara till att köra en tom maskin, rensa avloppet och ha inte för mycket i trumman samtidigt så funkar det.
Jo men med tanke på att min käre mor inte vill att jag tvättar häst saker öht i hennes maskin, så får sakerna vara så rena som möjligt redan då de läggs i :angel:.
Har ögonen öppna på billiga beg tvättmaskiner i närheten :), har lite problem med avlopp i stallet men det kan nog lösas på ngt sätt :). Tvättar alldeles för sällan nu så en egen maskin vore en bra investering :).

Jo men med tanke på att min käre mor inte vill att jag tvättar häst saker öht i hennes maskin, så får sakerna vara så rena som möjligt redan då de läggs i :angel:.
Har ögonen öppna på billiga beg tvättmaskiner i närheten :), har lite problem med avlopp i stallet men det kan nog lösas på ngt sätt :). Tvättar alldeles för sällan nu så en egen maskin vore en bra investering :).

Om hon avskyr hår kan du lägga allt du ska tvätta i ett gammalt örngott och stänga det Med en gummisnodd.

Alltså min spolspilta är senapsgul :yuck::down: när vi beställde stallet såg jag bilder, antog att de hade målat sin gul (hela stallet va i gula toner). Nu är mitt fina stall täckt av hemsk gul lantbruksplywood. Jag måste försöka måla på den. Tips??? 2komponentslack?
Annars skruvar jag ner den :cautious:

Jag målade ett hästsläp vit invändigt m 2-komponentsfärg jag köpt i en båtaffär ( eller om den var för båtar, minnet är suddigt märker jag). Det satt iallafall bra!

Vi har endast haft två av tre sadelhängare uppe tidigare ( eller 4 av 6 egentligen då). Idag satte vi upp alla tre så har jag plats för tömkörningsgjord + sadelgjordar på de extra hängarna och behöver inte göra något nytt :) Blev bra tycker jag :up:

20165291495146631226986_sbig.jpg

2016529149549141226986_sbig.jpg

Och min spolspilta :wtf:

Tycker inte de är såå illa, många har de någ så. Men de borde gå att måla tycker jag, bara man är noga när man väljer färg så de inte släpper sedan. Annars går de ju att köpa vita sådana sivor och byta helt enkelt, men de lär inte bli billigt. Man kan även klä väggarna med plåt typ takplåt, behöver inte bli så dyrt! :)

Tycker inte de är såå illa, många har de någ så. Men de borde gå att måla tycker jag, bara man är noga när man väljer färg så de inte släpper sedan. Annars går de ju att köpa vita sådana sivor och byta helt enkelt, men de lär inte bli billigt. Man kan även klä väggarna med plåt typ takplåt, behöver inte bli så dyrt! :)
Frågade i "vår" färgaffär igår, han trodde det skulle gå med en viss golvfärg. Tydligen kan man måla med den på plastmatta i badrum, även om det inte "ska" gå. Han skulle kolla upp det imorgon. Tack för tipsen annars. Klart man kan ha det gult, men det känns lite synd när resten blir så fint.

Och min spolspilta :wtf:

Hmm, ja det är ju faktiskt lite trist att ha den färgen i duschspiltan, som ändå är ganska stor del av stallets innerväggar, och att den ska vara i den färgen när resten är vitt och grått. Lite konstigt att man inte fick välja färg på skivorna. Det borde ju finnas i olika färger (typ vit, mörkbrun och kanske grå). Om inte som standard så iaf som extraval. För att du inte ska störa dig på din duschspilta i ditt nya fina stall, så hoppas jag verkligen att du hittar en bra färg att måla över med!
i övrigt är stallet jättefint :love: Måste kännas bra med ett helt nytt och ordentligt stall! (Inte snett och halvdant som en annans :p)

Frågade i "vår" färgaffär igår, han trodde det skulle gå med en viss golvfärg. Tydligen kan man måla med den på plastmatta i badrum, även om det inte "ska" gå. Han skulle kolla upp det imorgon. Tack för tipsen annars. Klart man kan ha det gult, men det känns lite synd när resten blir så fint.

Förstår dig helt klart!

Har sett bilder hos dem som målat på plastmatta i badrum även sett det i något heminredningsprogram :up:

Tack!! Men jag tycker ditt stall ser jättefint ut :up: @Martina_m skivorna är mörkbruna på andra sidan, vi har funderat på att vända på dem. Men det blir ändå inte som vi vill då, och jag tror den gula sidan är lättare att måla ljus.

Tack!! Men jag tycker ditt stall ser jättefint ut :up: @Martina_m skivorna är mörkbruna på andra sidan, vi har funderat på att vända på dem. Men det blir ändå inte som vi vill då, och jag tror den gula sidan är lättare att måla ljus.
Går nog att måla över. Bara det inte är ngn plast färg så att träet andas och att ni sen inte högtryckstvättar det med stor risk att det flagnar av då. Man vill ju inte slipa upp hela ytan så att fukten tar sig in.

Superfint! Det blir ju faktiskt luftigt med dessa boxfronter, trots att de är så pass höga. Väldigt tjusigt.
Ja, väldigt luftigt faktiskt! Ska ha min B-ponny i den högra boxen tänkte jag. Så att han ser bra trots hög front. Tror det blir bra. Han kommer se in till den andra boxen också, där är ju galler på inre halvan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 249
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar