Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är faktiskt inget jag har tänkt på. Och jag hoppas verkligen att det dröjer länge innan jag behöver tänka på det.
Men kan du inte be om dispens? Undantag borde ju alltid finnas.

Kanske fast tror inte kommunen är så glada på oss då vi har hållit på att bråka om ett bygglov som grannarna har ansökt om :p ;)

Jag ska byta golv på mitt höloft då det är så dåligt att jag nästan kliver igenom på sina ställen. Loftet ligger ovanför det blivande stallet. Vad är lämpligt golvmaterial till loftet. Jag funderar på råspont, sedan ett lager gips. Förslag på jag kan ha ovanpå gipset som gåyta och höförvaring önskas. Behövs det någon ångspärr?

/Lizzie
Ett gott råd är att skaffa "stallbibeln" om du ska bygga stall. Den heter egentligen "Att bygga häststall" och är skriven av Ventorp och Michanek. Tror även att det är bra att ha LBK-pärmen för där står allt om brandklassning.

Jag snabbkollade bara i bibeln och det står 1. innertak 2. ångspärr 3. isolering. På det kommer så brandklassning och golv på logen vilket inte beskrivs direkt utförligt...

Jo, gipset har jag koll på. Dock är inte gips så hållbart att gå på. Eftersom vi tänker lägga golvet uppifrån, alltså ovanpå befintliga timmerstockar, så tänkte jag lägga ett lager råspånt först, därefter dubbellager gips. Behövs ångspärr och i sådant fall före eller efter gipset underifrån så att säga. Vad är då lämpligt att lägga ovanpå gipset så jag kan gå på golvet och även förvara hö på.

/Lizzie

För EI 60 räcker nog inte med råspont och dubbelgips, behöva nog ett isolerande lager eller mer trä. Prata med nån branchmänniska så det inte blir fel.

En sak jag verkligen gillar med dessa boxar är att de är så höga. På bilden står jag intill en av dörrarna, är 165cm lång.

Alltså min spolspilta är senapsgul :yuck::down: när vi beställde stallet såg jag bilder, antog att de hade målat sin gul (hela stallet va i gula toner). Nu är mitt fina stall täckt av hemsk gul lantbruksplywood. Jag måste försöka måla på den. Tips??? 2komponentslack?
Annars skruvar jag ner den :cautious:

Alltså min spolspilta är senapsgul :yuck::down: när vi beställde stallet såg jag bilder, antog att de hade målat sin gul (hela stallet va i gula toner). Nu är mitt fina stall täckt av hemsk gul lantbruksplywood. Jag måste försöka måla på den. Tips??? 2komponentslack?
Annars skruvar jag ner den :cautious:

Men va tåkigt!
Kolla transportrenoveringstråden där finns de nog tips om vad man kan måla med, tror jag läst något om 2-komponent precis som du skriver, typ båtfärg?

Hur lycklig kan man vara? Över en tvättmaskin? :D
Vi köpte en sprillans ny tvättmaskin i somras till huset, men den är jag så rädd om, så där får inga skitiga och håriga schabrak vistas. :p
Så igår var jag och köpte en beg tvättmaskin för 500 spänn. Kopplade in den idag och är inne på 3:e maskinen nu. Så galet skönt att ha en egen maskin för bara hästprylar! :love:
Så passade på att städa sadelkammaren och fixa lite fler hyllor i garderoben när jag ändå rensade ut allt som ska tvättas :D.
Den står i källaren där vår vanliga maskin står. Har inte möjlighet att ha den i stallet tyvärr. Och är en "vanlig" maskin och inte en sån där wascator som jag egentligen gärna hade haft. Utetäcken tvättar jag för hand en gång/år, men jag hoppas att den håller för schabrak och benskydd iaf :)!
DSC_2413_zpsas4aenjj.jpg

Hur gör ni andra när ni tvättar hästprylar? Har ni maskin i stallet? Eller använder ni er vanliga maskin som ni tvättar kläder i? Kanske bra jag som är för nojig för det?

Hur lycklig kan man vara? Över en tvättmaskin? :D
Vi köpte en sprillans ny tvättmaskin i somras till huset, men den är jag så rädd om, så där får inga skitiga och håriga schabrak vistas. :p
Så igår var jag och köpte en beg tvättmaskin för 500 spänn. Kopplade in den idag och är inne på 3:e maskinen nu. Så galet skönt att ha en egen maskin för bara hästprylar! :love:
Så passade på att städa sadelkammaren och fixa lite fler hyllor i garderoben när jag ändå rensade ut allt som ska tvättas :D.
Den står i källaren där vår vanliga maskin står. Har inte möjlighet att ha den i stallet tyvärr. Och är en "vanlig" maskin och inte en sån där wascator som jag egentligen gärna hade haft. Utetäcken tvättar jag för hand en gång/år, men jag hoppas att den håller för schabrak och benskydd iaf :)!
DSC_2413_zpsas4aenjj.jpg

Hur gör ni andra när ni tvättar hästprylar? Har ni maskin i stallet? Eller använder ni er vanliga maskin som ni tvättar kläder i? Kanske bra jag som är för nojig för det?
Jag har samma variant, en äldre maskin som jag använder till hästprylar, den har hållt för det i nästan 10 år. Den centrifugerar inte lika bra längre, men det duger till hästgrejer:)
Men när vi bodde på annan ort och jag var inackorderad tvättade jag hästprylar i den vanliga maskinen, gick hur bra som helst. Körde en tom maskin efteråt om det var håriga grejer.

Jag har faktiskt funderat på det där med maskin till stallet. Vår vanliga tar ju 10 kg tvätt och 7 kg om du ska tumla. Det borde ju fungera att köpa en liknande till stallet.

Men, alla säger åt mig att man måste ha en industrimaskin för att klara av täcken och andra hästsaker. Att göra det ibland är inga problem men frekvent är inte bra. Dvs, att köra bara hästsaker i är dåligt men jag undrar, jag.

Jag har samma variant, en äldre maskin som jag använder till hästprylar, den har hållt för det i nästan 10 år. Den centrifugerar inte lika bra längre, men det duger till hästgrejer:)
Men när vi bodde på annan ort och jag var inackorderad tvättade jag hästprylar i den vanliga maskinen, gick hur bra som helst. Körde en tom maskin efteråt om det var håriga grejer.
Låter ju lovande! Jag vet inte hur gammal maskinen är eller hur mkt den är använd. En vän till mig köpte ett hus och den stod där, men de hade själva en med tumlingsfuntion, så då åkte den här ut. Tycker ändå att den ser fräsch ut :)! Så jag hoppas att den här oxå kommer funka så länge :)

Jag har faktiskt funderat på det där med maskin till stallet. Vår vanliga tar ju 10 kg tvätt och 7 kg om du ska tumla. Det borde ju fungera att köpa en liknande till stallet.

Men, alla säger åt mig att man måste ha en industrimaskin för att klara av täcken och andra hästsaker. Att göra det ibland är inga problem men frekvent är inte bra. Dvs, att köra bara hästsaker i är dåligt men jag undrar, jag.
Jag har egentligen ingen aning, men jag GISSAR att ex en Wascator industrimaskin släpper ut all skit och hår. Det brukar ju stå en låda bakom med galler där vattnet rinner ut. Medan en "vanlig" maskin lättare "täpper igen" av skit och hår då. Men då gissar jag bara ;).

Jag tror att för eget bruk borde det väl egentligen inte spela så stor roll. Så länge du inte har typ 20 hästar och tvättar jättemkt :D. Men det låter ju som en exklusiv maskin som du har, och vet i tusan om jag inte hade köpt en beg industrimaskin instället för en lika dan som du redan har. Tror man kan få en nyrenoverad för runt 5000 kr.

Själv tänker jag såhär. Det brukar kosta 50-80 kr för en tvätt där man lämnar in sina hästprylar. Så om min maskin håller 10 tvättar, så har den ändå gått med +-0 :). Men jag hoppas att den håller betydligt längre än så!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 249
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar