Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Catrool @Buck
Jag ska ha sadelgjordshängaren så att sadelgjordarna hänger över. Alltså, de kommer inte att gänga i spännet.
Har hyvlat en bräda lite nu iaf, så det blir lite mjuka kanter. Tänkte åka hem till föräldrarna och låna hans slipmaskin och såg (så jag får raka bitar). Sen ska de målas (hoppas att det finns lite färg kvar, vet att den var lite torr sist jag kollade). Känner att jag behöver den där sadelgjordshängren nu ;).

@Catrool @Buck
Jag ska ha sadelgjordshängaren så att sadelgjordarna hänger över. Alltså, de kommer inte att gänga i spännet.
Har hyvlat en bräda lite nu iaf, så det blir lite mjuka kanter. Tänkte åka hem till föräldrarna och låna hans slipmaskin och såg (så jag får raka bitar). Sen ska de målas (hoppas att det finns lite färg kvar, vet att den var lite torr sist jag kollade). Känner att jag behöver den där sadelgjordshängren nu ;).
Ska det bli en vägg hängd? Ska bli intressant att se hur den blir :).
Jag hade gärna haft en puts bock att lägga de långa gjordarna över så att de formar sig lite fint. Men sätter man in en sån i sadelkammaren så är det inte säkert att man kommer in själv :p. Har iofs inte ens plats för en till krok på väggen :angel: så drömmen om en puts bock i fint mörkt trä kommer få vänta tills jag blir mång miljonär och bygger egen gård. (måste nog börja köpa lotter..)

Har ni tips på hur man kan få stolparna att sitta bättre? Vi har väldigt mkt sten i marken, så det gick inte alls att få ner stolparna utan att göra ganska rejäla hål (och gräva upp stenar). När vi gjorde det satt de bra, men nu är en del stolpar lösa. Och min kära häst lyfter gärna upp dem och rymmer :nailbiting: vill såklart fixa detta innan vi tar hem dem. Läste någonstans att man kan hälla i vatten och stenmjöl i hålet och sen trycka ner stolpen i det....

Betong i hålet och en stolpsko?

Går väl även att betonga fast stolpen med men då blir det jobbigt när stolparna ska bytas ut.

Borde funka med flyttspackel med, det är lättare och väger inte lika mycket som betong och borde vara enklare att byta ut en stolpe då.

Tjohooo. Köpt ett sånt fint skåp på blocket idag. Blir perfekt att ha de prylar i som används mest. Tog ingen bild på insidan men till vänster är det nertill två lådor och två hyllor och till höger klädstång. Överst en stor hylla lika bred som skåpet. Säljarna hickade dock till när jag sa att det skulle stå i stallet :D
9334303970.jpg

Blir lite pusslande när vi ska bygga ihop det igen om x-antal månader..... :nailbiting:

Funderar på att bygga en skiva med hjul att ställa det på så det går att flytta vid behov.

Senast ändrad:
Tjohooo. Köpt ett sånt fint skåp på blocket idag. Blir perfekt att ha de prylar i som används mest. Tog ingen bild på insidan men till vänster är det nertill två lådor och två hyllor och till höger klädstång. Överst en stor hylla lika bred som skåpet. Säljarna hickade dock till när jag sa att det skulle stå i stallet :D
9334303970.jpg

Blir lite pusslande när vi ska bygga ihop det igen om x-antal månader..... :nailbiting:

Funderar på att bygga en skiva med hjul att ställa det på så det går att flytta vid behov.

Jättefint:)!!! Men fy för att få det på plats :nailbiting:
Öskar oxå något sånt till min sadelkammare, men vi har så lågt i tak, så får nöja mig med de vita garderober som jag har nu.

Jättefint:)!!! Men fy för att få det på plats :nailbiting:
Öskar oxå något sånt till min sadelkammare, men vi har så lågt i tak, så får nöja mig med de vita garderober som jag har nu.

Som tur (eller inte...) så gick det att skruva isär helt, men jag vet inte hur vi ska få ihop det igen när det väl finns ett stall att ställa det i..... Dock underlättas ju förvaringen av det under tiden.

Gäller att börja planera i tid :). Verkar bra med sånna boxar också. Man kan ju alltid byta ut planken i ponny dörren om man inte ska ha shettis där sen :)

Ja med tanke på hur mkt funderande som ska till när man som jag är velig. Det ska ju kännas rätt. Visst kan man drömma vilt men jag vill inte kompromissa för mkt utan passa på när jag äntligen får chansen att inreda ett litet stall

Ja med tanke på hur mkt funderande som ska till när man som jag är velig. Det ska ju kännas rätt. Visst kan man drömma vilt men jag vill inte kompromissa för mkt utan passa på när jag äntligen får chansen att inreda ett litet stall
Hellre mäta upp allt och bara gå runt och filosofera kring hur man kommer använda saker än att bara smälla upp allt direkt och sen känna sig missnöjd eller behöva göra om saker :).
(Jag hade inte så mycket att säga till om i mitt stall bygge så har nu en kran utan avlopp i stallgången (avloppet är 1,5m bort), 2 boxdörrar som öppnas åt fel håll, och en hö/halm lucka som är placerad rätt över avloppet :rofl: allt fungerar ju men hade varit smidigare om man fått hinna tänka till lite fler gånger och inte stressa igenom allt :/.

Ja visst är det så. Tex valde vi att inte sätta igång med plattan i höstas och tur var det för i slutändan förskjöt vi bygget i förhållande till parkeringsytan framför. På så vis fick vi en 3 m bred grusad yta bakom bortre kortsidan. Ev blir det ett skärmtak så småningom så kan man ha skottkärror, lillsläpet, cyklar och annat där.

Ett stort misstag vi gjorde var att inte lägga ner en riktig vattenledning när vi ändå grävde ledning till infiltrationen, pumpas ca 70 m fr trekammarbrunnen. Då hade vi dels haft bevattning i bortre delen av trädgården och mkt närmre om vi hade velat dra vatten till stallet. Men då visste vi inte att det skulle bli nåt stall, bevattningen hade vi dock kunnat fundera ut om vi tänkt till lite..... :banghead:

Vi kämpar på med målningen, är glad över att jag inte visste innan vilket jobb (och hur dyyyrt) det skulle bli... Snickaren räknar med att bli klar på (förhoppningsvis) tisdag. Bara boxarna kvar!! Så vi måste måla klart taket i helgen. Inte helt lätt med en treåring, sambon jobbar. Men det ska bli väldigt skönt när det är klart.

Hade ni målat grå/vitt på framsidan av sadelkammaren eller helt vitt? Dörren blir vit.

Vi kämpar på med målningen, är glad över att jag inte visste innan vilket jobb (och hur dyyyrt) det skulle bli... Snickaren räknar med att bli klar på (förhoppningsvis) tisdag. Bara boxarna kvar!! Så vi måste måla klart taket i helgen. Inte helt lätt med en treåring, sambon jobbar. Men det ska bli väldigt skönt när det är klart.

Hade ni målat grå/vitt på framsidan av sadelkammaren eller helt vitt? Dörren blir vit.
Jättefint! Och så högt i tak:)!
Jag hade oxå tagit helvitt på sadelkammaren. Tror det blir finast så :)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 250
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30