Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och min spolspilta :wtf:

Superfint stall! Om jag hade stört mig tillräckligt på färgen i spolspiltan:-) hade jag köpt sådana där plastskivor (liknande som boxväggar görs av) och satt nedertill. De finns att få i mörkgrått, och sen målat upptill vitt. Silikona kanten som blir mellan skivor och vägg bara och inte spola för mycket vatten rakt på. En annan fördel att göra så är ju att det blir ett extra skydd i sparkhöjd så kommer det inte in fukt i bucklorna som det kan göra på vissa plyfaskivor (även om dessa skivor som du har är väldigt starka).

Betong i hålet och en stolpsko?

Går väl även att betonga fast stolpen med men då blir det jobbigt när stolparna ska bytas ut.

Borde funka med flyttspackel med, det är lättare och väger inte lika mycket som betong och borde vara enklare att byta ut en stolpe då.
Lånar detta inlägget ihop om att få lite hjälp.

Jag hade tänkt bygga en liten rasthage i anslutning till lösdriften, för möjligheten att stänga till. :bump:

Kan ej gjuta, hur funkar det med flytspackel? Finns det möjlighet att byta ut stolpen? Förstör man marken?
Hade velat ha 12 cm i omkrets och kanske 2,5 m stolpe som grävs ner (med spett) 70 cm.

Eller finns det något annat man kan använda för att fylla hållet som gör att stolpen sitter som berget och tål lite påfrestning? I perioden när det regnar mycket så blir marken mjuk och stolparna rör alldeles för lätt på sig..

Någon annan som har lite input? :)

De stolpar jag har i grindhål och i hörn är 12cm. Tryckt ner med frontlastare ca 50cm och de sitter som berget även då det är mycket blött. Tog en timme av spettande och grävande för att få loss en gammal hörn stolpe, och fick ändå ha hjälp av stora starka pappa för att lyfta upp den :rofl:. Så sätter du sånna och kör ner dem mer än 50cm så står de där de står. Tror inte på att gräva ner dem då det inte blir lika stabilt, men han du ha en frontlastare att trycka ner dem så behöver du inte ens spätta innan :). Bara lasta ngt riktigt tungt i en skopa så att man får lite extra kraft :). Stolparna tar ingen skada av det heller som om man slår ner dem med slägga :).

Jag hade tänkt bygga en liten rasthage i anslutning till lösdriften, för möjligheten att stänga till. :bump:

Kan ej gjuta, hur funkar det med flytspackel? Finns det möjlighet att byta ut stolpen? Förstör man marken?
Hade velat ha 12 cm i omkrets och kanske 2,5 m stolpe som grävs ner (med spett) 70 cm.

Eller finns det något annat man kan använda för att fylla hållet som gör att stolpen sitter som berget och tål lite påfrestning? I perioden när det regnar mycket så blir marken mjuk och stolparna rör alldeles för lätt på sig..

ÄNTLIGEN har jag fått lite bättre ordning på min tilltänkta ridbana.
Den har stått orörd sen förra året när matjorden togs bort.
Vi hyrde en liten maskin och jobbade hela helgen med att gräva upp och sen ner alla stenar, stora som små. Planade till marken och paddade ytan.
Nu är den jämn men det finns fortfarande massor av sten kvar, så det blir till att plocka :p
Mycket jobb men den blir extremt billig :D
Ska harva och använda den för att se hur sanden fungerar. Blir den för tung får vi toppa med något annat, tex stenmjöl.

13233106_713727718730450_2546914126319279343_n.jpg

13268430_714390541997501_6887656016850654886_o.jpg

Har inte ridit på en än, bara "provgått" :D

13244767_714577638645458_3423626453565132285_n.jpg

ÄNTLIGEN har jag fått lite bättre ordning på min tilltänkta ridbana.
Den har stått orörd sen förra året när matjorden togs bort.
Vi hyrde en liten maskin och jobbade hela helgen med att gräva upp och sen ner alla stenar, stora som små. Planade till marken och paddade ytan.
Nu är den jämn men det finns fortfarande massor av sten kvar, så det blir till att plocka :p
Mycket jobb men den blir extremt billig :D
Ska harva och använda den för att se hur sanden fungerar. Blir den för tung får vi toppa med något annat, tex stenmjöl.

13233106_713727718730450_2546914126319279343_n.jpg

13268430_714390541997501_6887656016850654886_o.jpg

Har inte ridit på en än, bara "provgått" :D

13244767_714577638645458_3423626453565132285_n.jpg

Åh va härligt! Har du provridit ännu? :D
Är det sand som fanns på platsen eller vad består underlaget av? Ser ju rätt fast ut på bilden iaf :)

Åh va härligt! Har du provridit ännu? :D
Är det sand som fanns på platsen eller vad består underlaget av? Ser ju rätt fast ut på bilden iaf :)

Ja, det är bara sand från marken.
Har inte hunnit rida än, igår satte vi staket.

13331125_720916061344949_5911512136278162796_n.jpg

Ska harva en gång innan jag provrider den för just ju är ytan lite ojämn efter paddan.
Inte många centimeters skillnad men det räcker för att hästen ska snubbla :angel:

Den känns fast och bra förutom i ett hörn, så det ska bli väldigt spännande och se hur den fungerar.

Ska harva en gång innan jag provrider den för just ju är ytan lite ojämn efter paddan.
Inte många centimeters skillnad men det räcker för att hästen ska snubbla :angel:

Den känns fast och bra förutom i ett hörn, så det ska bli väldigt spännande och se hur den fungerar.
:eek: fy vad lyxigt att kunna ta sand från marken! Hur har du gjort?

Vet inte om jag förstått frågan rätt - du undrar över hur man kan få stolpar att stå riktigt stadigt? Om du inte har allt för många stolpar (blir ju lite dyrt och lite jobbigt..) så kan du ju gräva ner plintar och sätta fast 70x70-stolpar. Till vårt staket hemma runt trädgården har vi borrat med jordborr och slagit ner 70x70-stolpar, dessa sitter mkt bra.

Flytspackel används ju för att jämna till golv, jag vet inte hur det beter sig om man försöker fylla på med det, känns knepigt? Och dyrt. Vore det inte bättre att köpa en säck billig grovbetong då som passar ändamålet och är mkt billigare? Att gjuta själv är inte svårt - om det är det du avsåg när du skrev 'kan inte'?

Och vi jobbar lite långsamt vidare med vår sadelkammare :) Den har numera både tak och väggar hela vägen upp!
img_1755.jpg

Nästa steg är att putsa murblocken och fylla igen lite hål, sen målning! Först ska vi dock bygga en trappa upp till nya loftet från andra delen av ladan, över Midsommar kommer släkten hit och hjälper oss att lägga nya taket/loftets golv.
img_1051.jpg

Shit va bra att ni kunnat anvfända saden från er egna mark! Imponerande! :)

Nu, drygt en månad senare, händer det lite! Tre veckor tog det att få igång lastmaskinen men nu så. Gräv och grusning blev färdigt för drygt en vecka sen och igår fick vi upp stommen! Bara en hörnstolp som fattas som vi var tvungna att gjuta, så det tar lite extra tid. Skruvplint till de andra. Vi har självbärande tak, därav få takbjälkar. Nu är nästa projekt taket, sen ska vi börja med väggarna :) Framsidan av lösdriften kommer ha halv vägg och vindnät överst för att få bra ventilation + de kan hålla koll utåt. Vi kommer troligtvis ha ridåer för öppningarna så det blir väldigt tätt annars.
img_5814.jpg

Å
Nu, drygt en månad senare, händer det lite! Tre veckor tog det att få igång lastmaskinen men nu så. Gräv och grusning blev färdigt för drygt en vecka sen och igår fick vi upp stommen! Bara en hörnstolp som fattas som vi var tvungna att gjuta, så det tar lite extra tid. Skruvplint till de andra. Vi har självbärande tak, därav få takbjälkar. Nu är nästa projekt taket, sen ska vi börja med väggarna :) Framsidan av lösdriften kommer ha halv vägg och vindnät överst för att få bra ventilation + de kan hålla koll utåt. Vi kommer troligtvis ha ridåer för öppningarna så det blir väldigt tätt annars.
img_5814.jpg
Åh, vad spännande! Hur stort blir det och för hur många hästar?
Jag vill också ha en ligghall, för att kunna ha lösdrift. Och tycker att det verkar vara jättebra med såna där vindnät. Även för att släppa in lite ljus (typ när man ska mocka lr så).
Hoppas vi får följa ert bygge!
Förresten, självbärande tak, vad menar du med det?

Å

Åh, vad spännande! Hur stort blir det och för hur många hästar?
Jag vill också ha en ligghall, för att kunna ha lösdrift. Och tycker att det verkar vara jättebra med såna där vindnät. Även för att släppa in lite ljus (typ när man ska mocka lr så).
Hoppas vi får följa ert bygge!
Förresten, självbärande tak, vad menar du med det?

Det blir 45 kvm till två fjord och en shettis! :) Vi har haft öppet till sjukboxen nu pga att de gärna tar skydd från flugorna, ofta står shettisen och en fjord där inne och en fjord med huvudet inne, på 8 kvm, haha! :D Så de kommer tycka det här är rena lyxen. Taket är självbärande plåt som inte behöver takstolar/bjälkar utan bär sig själv. Vanligt att ha över tex pool vintertid. Vi fick tag på ett gäng plåtar beg som räckte till tak :)
Ser ut såhär!
img_5816.jpg

Det blir 45 kvm till två fjord och en shettis! :) Vi har haft öppet till sjukboxen nu pga att de gärna tar skydd från flugorna, ofta står shettisen och en fjord där inne och en fjord med huvudet inne, på 8 kvm, haha! :D Så de kommer tycka det här är rena lyxen. Taket är självbärande plåt som inte behöver takstolar/bjälkar utan bär sig själv. Vanligt att ha över tex pool vintertid. Vi fick tag på ett gäng plåtar beg som räckte till tak :)
Ser ut såhär!
img_5816.jpg
Oj, 45 kvm!!!! :eek:
Jag funderar på sådär 25 kvm till mina två. Har iof inte kollat upp regler kring detta, men jag har föreställt mig något sådant. ;)

Då jag hade ponnyerna så stod de ofta så vid regn :p, fast de klämde sig in i fårens hö häck. Fick plats en och en halv shettis där inne :p. De klämde sig också in i grisarnas gamla hus som också fick plats med en och en halv :rofl: min gamla ponny fick alltid stå med rumpan i regnet :love:.
Så vill de så får de plats lite överallt. Dock så hade jag velat ha minst haft godkänd plats för 3 hästar om det ska vara 2 st. Finns det inte så mycket hjärterum så är det ännu mindre sjärterum ;).
Ser ut såhär!
img_5816.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 246
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 814
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden