Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller så skiter man bara i det tills någon kommer ut och frågar och då ber man så hemskt mkt om ursäkt för att man inte visste detta och registrerar sig för att man e så illa tvungen.

Om jag inte minns fel så finns det ett kryphål och det är om man dokumenterar i passet att hästen/hästarna inte ska gå till livsmedelsproduktion. Det är ju det som är poängen, vi är potentiella livsmedelsproducenter och då ska fodret gå att spåra.

Fast man kan ju faktiskt inte ursäkta sig om lagar. Man har skyldighet att veta om alla lagar i Svea rike och följa dem.

Att man är mänsklig har tyvärr inget utrymme.

Skulle haft miljöinspektion på måndag men då hästarna åker på bete i helgen och jag sen ska sälja gården och flytta så kändes det lite onödigt (kostar ju en del). Ringde därför upp han som skulle komma igår och vi kom överens om att han skulle lägga det på bevakning ett år och komma ut då istället.

Idag knackade han på dörren. Jag låg i sängen med bebis så mamma öppnade. Han ville kolla på gödselstacken när han ändå var hos grannen. Mamma sa ok.

Själva gödselstacken är godkänd. Tillräckligt med lagringsutrymme och så men mina inackorderingar har varit lite lata med att köra upp gödseln på stacken så jag har fått stå och skotta upp en hel del. Så nu när det regnat väldigt mycket så har det runnit ut lite förorenat vatten från stacken då gödseln ligger precis på kanten. Detta tar jag för givet jag kommer få en anmärkning på. Blir det åläggande att fixa? Böter? Eller vad kan jag förvänta mig?

Som uppföljning på föregående ;)
Hur gör man med gödsel stack som svämmar över av regnvatten?
Hade från början en bra platta, dvs på den tiden jag hade två ponnyer och spån. Sen vid renoveringen så flyttade vi gödsel dörren och gjorde större, byggde upp en grus ramp mot dörren så att man kan ta hästarna därigenom (var bara stup rätt ner innan).
Detta gjorde att jag förlorade ca 3m platta. Hade 8m kvar så gjorde inget trodde jag då. Men visade sig att plattan slutade efter 4m så att det med tiden blev ett stort lerigt hål som då fylldes med regnvatten. Nu så har vi äntligen fyllt igen hålet med cement, men fått ytterligare problem med att allt vattnet rinner ut mot plattans kant så att det nu är en stor vattenpöl utanför plattan.

Hur kan man göra för att hålla kvar vattnet men ändå kunna tömma plattan med lastaren relativt enkelt?

Som uppföljning på föregående ;)
Hur gör man med gödsel stack som svämmar över av regnvatten?
Hade från början en bra platta, dvs på den tiden jag hade två ponnyer och spån. Sen vid renoveringen så flyttade vi gödsel dörren och gjorde större, byggde upp en grus ramp mot dörren så att man kan ta hästarna därigenom (var bara stup rätt ner innan).
Detta gjorde att jag förlorade ca 3m platta. Hade 8m kvar så gjorde inget trodde jag då. Men visade sig att plattan slutade efter 4m så att det med tiden blev ett stort lerigt hål som då fylldes med regnvatten. Nu så har vi äntligen fyllt igen hålet med cement, men fått ytterligare problem med att allt vattnet rinner ut mot plattans kant så att det nu är en stor vattenpöl utanför plattan.

Hur kan man göra för att hålla kvar vattnet men ändå kunna tömma plattan med lastaren relativt enkelt?
Vi gjorde vår sluttande och tät. Kanten närmast stallet är nedgrävd ca 120 cm, sen sluttar det mot vägen där det är i markhöjd. Sluttningen är anpassad så det ska vara lätt att köra lastare på den och dessutom räfflad på rätt håll. Volymen den håller motsvarar mer än ett halvårs nederbörd. Nu tömmer vi inte plattan två ggr per år, så det händer att den blir full av vatten. Detta löser jag genom att pumpa ur den med en pump (och en egenkonstruerad "sil" av en kräftbur) då och då - perfekt att vattna i trädgården med. Jag passar alltså på att tömma så mycket som möjligt när jag behöver gödselvatten så det ska klara sig över hela vintern när jag inte behöver.

Min platta blev också "för slät" @HannaZ Men när jag har tittat i de stallen jag varit inackorderade i har de varit lika släta, utan halkproblem. Vet att när min fd ridskola byggde nya stallar kvastades golvet och det var omöjligt att sopa så det fick slipas (?) ner.

Vi fick ju vårt stall för en vecka sen. Och snickarna har jobbat på för fullt samtidigt som vi har målat, och stallet står på plats! Idag fortsätter isolering och uppsättning av innerpanel, och vi ska måla resten av ytterpanelen. Så spännande att se stallet växa fram. Längtar tills boxarna är monterade.

Låter ju bra! Tror dock det blir matta ändå, brodd osv.
I stallet jag stått är fullt med broddskrap i golvet men jag vet ju inte hårdheten på betongen där, har inte upplevt samma problem på andra ställen men då har jag sällan haft broddad häst själv så jag kanske bara inte har noterat det.
Betongen vi fick kom tydligen ur en batch för simbassäng så den lär vara tät nog iallafall....

Vi gjorde vår sluttande och tät. Kanten närmast stallet är nedgrävd ca 120 cm, sen sluttar det mot vägen där det är i markhöjd. Sluttningen är anpassad så det ska vara lätt att köra lastare på den och dessutom räfflad på rätt håll. Volymen den håller motsvarar mer än ett halvårs nederbörd. Nu tömmer vi inte plattan två ggr per år, så det händer att den blir full av vatten. Detta löser jag genom att pumpa ur den med en pump (och en egenkonstruerad "sil" av en kräftbur) då och då - perfekt att vattna i trädgården med. Jag passar alltså på att tömma så mycket som möjligt när jag behöver gödselvatten så det ska klara sig över hela vintern när jag inte behöver.
Kan dock inte riva och gräva ur gödselplattan.. inte min gård. Att pumpa ur vore ju smidigt men frågan är ju då vad man ska göra av vattnet. Sen så kommer det ju bara fyllas igen så fort det regnar :(.

Kan dock inte riva och gräva ur gödselplattan.. inte min gård. Att pumpa ur vore ju smidigt men frågan är ju då vad man ska göra av vattnet. Sen så kommer det ju bara fyllas igen så fort det regnar :(.
Om plattan inte rymmer regnvattnet och man inte kan pumpa ur, då återstår väl i princip att bygga tak över?

Här kommer lite nya bilder härifrån. Äntligen verkar det komma lite värme!

Sommarhagen (med avgränsning till gräset längst bort som ska stripbetas, lättfödda killar :))
img_5215.jpg

img_5216.jpg

Rundcorallen från en bättre vinkel än sist!
img_5220.jpg

Mina tre grabbar (nytillskottet är en treårig shettishingst) som gladeligen äter allt i deras väg ;)
img_5226.jpg

Och här kommer blivande lösdriften stå, på baksidan av uthuset. Den blir 45 kvm (lite mindre än jag egentligen vill ha). Baksidan har använts som kompost i en evighet, så vi får se vad som hittas när vi gräver. Vi har tagit ner ett träd (massor ved :D och lite stockar till hagen att hoppa!).
img_5218.jpg

img_5219.jpg

Vi har en del avgränsningar och korridorer i hagen för att de ska använda hela hagen. De kan välja att gå runt eller hoppa över på vissa ställen. Kul, tycker åtminstone en av dom ;)

img_5208.jpg

Här kommer lite nya bilder härifrån. Äntligen verkar det komma lite värme!

Sommarhagen (med avgränsning till gräset längst bort som ska stripbetas, lättfödda killar :))
img_5215.jpg

img_5216.jpg

Rundcorallen från en bättre vinkel än sist!
img_5220.jpg

Mina tre grabbar (nytillskottet är en treårig shettishingst) som gladeligen äter allt i deras väg ;)
img_5226.jpg

Och här kommer blivande lösdriften stå, på baksidan av uthuset. Den blir 45 kvm (lite mindre än jag egentligen vill ha). Baksidan har använts som kompost i en evighet, så vi får se vad som hittas när vi gräver. Vi har tagit ner ett träd (massor ved :D och lite stockar till hagen att hoppa!).
img_5218.jpg

img_5219.jpg

Vi har en del avgränsningar och korridorer i hagen för att de ska använda hela hagen. De kan välja att gå runt eller hoppa över på vissa ställen. Kul, tycker åtminstone en av dom ;)

img_5208.jpg

Ser fint ut :) :)

Här har det varit sjukstuga länge nu först min sambo och sedan jag... Men under helgen har vi ändå jobbar på duktigt. Det stora jobbet under helgen har varit att göra om boxdörrarna. Vi hade ju sågat ut en del för boxlåset och klätt det mitt plåt men dörren slog sig och vi fick inte till låset riktigt så snyggt som vi hade önskat. Så vi plockade isär allt och gjorde om gjorde rätt.
Boxlåset är ännu inte fastsvetsat men de kommer under veckan :)

2016-05-01%2020.02.03_zpsmn5dcfj0.jpg

I dag har jag och en kompis pillat med lite roligheter i form av att tillverka täckeshängare och hängare till grimmorna på boxväggarna. Blev väldigt bra måste jag säga jag är väldigt nöjd! :)

2016511957235660_sbig.jpg

2016511957146130_sbig.jpg

Om allt går som de ska och elektrikern kommer på onsdag så kan hästarna flytta in nästa helg!!!:banana::banana::banana:

Grymt snyggt :) @Catrool

Vi har fått en del gjort i torkrummet i helgen och alla synliga lecablock efter höjningen av taket och alla gamla hål i väggen är nu igenfyllda med puts :)
img_1192.jpg

Hoppas det torkar och härdar fort så jag kan måla snart!
Sen har rummet fått en dörr också :) Från stallet sett:
img_1213.jpg

Insidan:
img_1214.jpg

Nu börjar det mest bli småpyssel kvar med lister och dörrfoder :)

Ser fint ut!
Mitt blir bara 50 m2. Plattan och kantblocken är på plats så nu är det upp till mig och pappa. Regelstomme, sadeltak, litet loft, 2 boxar. Har sadelkammare i en annan byggnad så tänkte bara göra ett större platsbyggt skåp för det man använder dagligen. Pga att jag ville slippa strul och kostnader för byggnadslov så fick det bli max 50 m2.
Har ett gammalt stall där jag kan förvara strö så det behövs inte så mkt extrautrymme i själva stallet.

Kul att kolla på boxinredning men lite ångestframkallande också, så mkt att välja på. Men det blir nog skjutdörrar av utrymmesskäl. Alla dessa parametrar att ta hänsyn till....

Jättefina hängare @Catrool

Förstår att du längtar @HannaZ Hur ska ni bygga? Vårt går ju snabbt eftersom det "bara" ska monteras :) det är dessutom en snickare som gör det.
Vi målar, och målar och målar.... :wtf:

Dagens bild

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 257
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar