Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller så skiter man bara i det tills någon kommer ut och frågar och då ber man så hemskt mkt om ursäkt för att man inte visste detta och registrerar sig för att man e så illa tvungen.
Om jag inte minns fel så finns det ett kryphål och det är om man dokumenterar i passet att hästen/hästarna inte ska gå till livsmedelsproduktion. Det är ju det som är poängen, vi är potentiella livsmedelsproducenter och då ska fodret gå att spåra.
Vi gjorde vår sluttande och tät. Kanten närmast stallet är nedgrävd ca 120 cm, sen sluttar det mot vägen där det är i markhöjd. Sluttningen är anpassad så det ska vara lätt att köra lastare på den och dessutom räfflad på rätt håll. Volymen den håller motsvarar mer än ett halvårs nederbörd. Nu tömmer vi inte plattan två ggr per år, så det händer att den blir full av vatten. Detta löser jag genom att pumpa ur den med en pump (och en egenkonstruerad "sil" av en kräftbur) då och då - perfekt att vattna i trädgården med. Jag passar alltså på att tömma så mycket som möjligt när jag behöver gödselvatten så det ska klara sig över hela vintern när jag inte behöver.Som uppföljning på föregående
Hur gör man med gödsel stack som svämmar över av regnvatten?
Hade från början en bra platta, dvs på den tiden jag hade två ponnyer och spån. Sen vid renoveringen så flyttade vi gödsel dörren och gjorde större, byggde upp en grus ramp mot dörren så att man kan ta hästarna därigenom (var bara stup rätt ner innan).
Detta gjorde att jag förlorade ca 3m platta. Hade 8m kvar så gjorde inget trodde jag då. Men visade sig att plattan slutade efter 4m så att det med tiden blev ett stort lerigt hål som då fylldes med regnvatten. Nu så har vi äntligen fyllt igen hålet med cement, men fått ytterligare problem med att allt vattnet rinner ut mot plattans kant så att det nu är en stor vattenpöl utanför plattan.
Hur kan man göra för att hålla kvar vattnet men ändå kunna tömma plattan med lastaren relativt enkelt?
Fast man kan ju faktiskt inte ursäkta sig om lagar. Man har skyldighet att veta om alla lagar i Svea rike och följa dem.
Att man är mänsklig har tyvärr inget utrymme.
Min platta blev också "för slät" @HannaZ Men när jag har tittat i de stallen jag varit inackorderade i har de varit lika släta, utan halkproblem. Vet att när min fd ridskola byggde nya stallar kvastades golvet och det var omöjligt att sopa så det fick slipas (?) ner.
Vi fick ju vårt stall för en vecka sen. Och snickarna har jobbat på för fullt samtidigt som vi har målat, och stallet står på plats! Idag fortsätter isolering och uppsättning av innerpanel, och vi ska måla resten av ytterpanelen. Så spännande att se stallet växa fram. Längtar tills boxarna är monterade.
Kan dock inte riva och gräva ur gödselplattan.. inte min gård. Att pumpa ur vore ju smidigt men frågan är ju då vad man ska göra av vattnet. Sen så kommer det ju bara fyllas igen så fort det regnar .Vi gjorde vår sluttande och tät. Kanten närmast stallet är nedgrävd ca 120 cm, sen sluttar det mot vägen där det är i markhöjd. Sluttningen är anpassad så det ska vara lätt att köra lastare på den och dessutom räfflad på rätt håll. Volymen den håller motsvarar mer än ett halvårs nederbörd. Nu tömmer vi inte plattan två ggr per år, så det händer att den blir full av vatten. Detta löser jag genom att pumpa ur den med en pump (och en egenkonstruerad "sil" av en kräftbur) då och då - perfekt att vattna i trädgården med. Jag passar alltså på att tömma så mycket som möjligt när jag behöver gödselvatten så det ska klara sig över hela vintern när jag inte behöver.
Om plattan inte rymmer regnvattnet och man inte kan pumpa ur, då återstår väl i princip att bygga tak över?Kan dock inte riva och gräva ur gödselplattan.. inte min gård. Att pumpa ur vore ju smidigt men frågan är ju då vad man ska göra av vattnet. Sen så kommer det ju bara fyllas igen så fort det regnar .
Här kommer lite nya bilder härifrån. Äntligen verkar det komma lite värme!
Sommarhagen (med avgränsning till gräset längst bort som ska stripbetas, lättfödda killar )
Rundcorallen från en bättre vinkel än sist!
Mina tre grabbar (nytillskottet är en treårig shettishingst) som gladeligen äter allt i deras väg
Och här kommer blivande lösdriften stå, på baksidan av uthuset. Den blir 45 kvm (lite mindre än jag egentligen vill ha). Baksidan har använts som kompost i en evighet, så vi får se vad som hittas när vi gräver. Vi har tagit ner ett träd (massor ved och lite stockar till hagen att hoppa!).
Vi har en del avgränsningar och korridorer i hagen för att de ska använda hela hagen. De kan välja att gå runt eller hoppa över på vissa ställen. Kul, tycker åtminstone en av dom