Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste idag på Jordbruksverket om att registrera sig som foderföretagare.

Har ni gjort det?

Man ska göra det om man lagrar foder som vi hästägare gör.

:nailbiting:
Vad är det för verksamhet ni har? Lr har man alltid det om man äger en lantbruksfastighet? Låter helt obegripligt i mina öron om vad det är skatteverket är ute efter! O_o

Ja man blir automatiskt verksamhet när man köper en lantbruksfastighet :) Vi kommer göra avdrag för vår stallrenovering och har en inkomst i ett arrende. Som tur är hjälper LRF oss för jag vet inte heller exakt vad det är skatteverket är ute efter heller !

Och vi har ingen inkomst alls på vår gård, har inte planerat att ha det heller. Antar att man bedriver gården passivt då (någon som vet? :nailbiting:)

Nu är det en månad tills vårt stall kommer, tiden går så fort :o

Och vi har ingen inkomst alls på vår gård, har inte planerat att ha det heller. Antar att man bedriver gården passivt då (någon som vet? :nailbiting:)

Nu är det en månad tills vårt stall kommer, tiden går så fort :o

Har man ingen inkomst överhuvudtaget så tror jag inte man kan göra några avdrag. Man behöver dock inte gå med vinst de första 5 åren så det krävs egentlgen ingen stor inkomst för att man ska kunna göra avdrag för betydligt mer. Vi hr bara ett arrende tex men renoverar för betydlig mer pengar än vad arrendet drar in :)

Jag kan verkligen rekommendera LRF konsult, så lad av vi har dem som hjäper oss med detta :)

Läste idag på Jordbruksverket om att registrera sig som foderföretagare.

Har ni gjort det?

Man ska göra det om man lagrar foder som vi hästägare gör.

Detta har jag inte hört tidigare. Hur mycket måste man lagra för att man ska man ska registrera sig ?

Detta har jag inte hört tidigare. Hur mycket måste man lagra för att man ska man ska registrera sig ?

Så här står det:
"Du som producerar, bearbetar, lagrar, transporterar eller distribuerar foder är foderföretagare. Du som producerar eller lagrar foder för utfodring av djur på din egen gård är också foderföretagare. Som foderföretagare måste du registrera din foderanläggning hos Jordbruksverket."

Detta står länkat från hästsidan och jag minns med svaghet att detta togs upp i Tidningen Ridsport också för några år sedan. Dock hade jag glatt förträngt detta.
Jag har inte läst ingående men kan inte se att det gäller specifik mängd.

Så här står det:
"Du som producerar, bearbetar, lagrar, transporterar eller distribuerar foder är foderföretagare. Du som producerar eller lagrar foder för utfodring av djur på din egen gård är också foderföretagare. Som foderföretagare måste du registrera din foderanläggning hos Jordbruksverket."

Detta står länkat från hästsidan och jag minns med svaghet att detta togs upp i Tidningen Ridsport också för några år sedan. Dock hade jag glatt förträngt detta.
Jag har inte läst ingående men kan inte se att det gäller specifik mängd.
Det borde ju innebära att man måste registrera sig som foderföretagare även om man bara har en bal hemma åt gången :/.
Tycker att det är en väldigt luddig regel. foderföretagare enligt den beskrivningen kan ju vara allt från större anläggningar till lilla Ella med en hög kaniner som hon köper småbalar hö till.

Det borde ju innebära att man måste registrera sig som foderföretagare även om man bara har en bal hemma åt gången :/.
Tycker att det är en väldigt luddig regel. foderföretagare enligt den beskrivningen kan ju vara allt från större anläggningar till lilla Ella med en hög kaniner som hon köper småbalar hö till.

Ja, skitlöjligt!
Det står under rubriken "Du som hanterar foder" så jag förstår det som att det gäller alla som du beskriver.
Det jag förstod av det som jag gladerligen förträngt men nu kommer ihåg lite av är att du i och med det också måste spara alla kvitton och kunna redovisa var du köpt ditt foder.

Ja, skitlöjligt!
Det står under rubriken "Du som hanterar foder" så jag förstår det som att det gäller alla som du beskriver.
Det jag förstod av det som jag gladerligen förträngt men nu kommer ihåg lite av är att du i och med det också måste spara alla kvitton och kunna redovisa var du köpt ditt foder.
Är ju långt ifrån alla som skriver ut kvitton också, har inte fått kvitto på hö köp på 3 år, eller halm heller för den delen.

Åh va dumt jag som hade trott jag skulle klara mig undan eftersom jag också bara får en bal åt gången. Ska föröska läsa på lite om detta, verkar ju inte som om de följs upp så nogrannt iaf? Vi måste ju ligga i perferin lixom gärmfört med andra större bönder.

Åh va dumt jag som hade trott jag skulle klara mig undan eftersom jag också bara får en bal åt gången. Ska föröska läsa på lite om detta, verkar ju inte som om de följs upp så nogrannt iaf? Vi måste ju ligga i perferin lixom gärmfört med andra större bönder.

Jag skulle bli jätteglad om du orkade läsa lite mer. Själv är jag en dålig läsare.

Är ju långt ifrån alla som skriver ut kvitton också, har inte fått kvitto på hö köp på 3 år, eller halm heller för den delen.

Nä, men vitt måste man ju handla i detta land oavsett om man vill eller inte men nog är vi oftast väldigt dåliga på det? Kanske därför man måste registrera sig då de upptäckt att det är så?

Så här står det:
Detta gäller om du har djur som ska in i livsmedelshanteringen. Jag har stämplat mina pållars pass att de INTE ska ätas utan destrueras. Det ska dock verifieras av veterinär. På sidan i passet står det:
"Medicinsk behandling av hästar som inte skall användas för livsmedelsproduktion. Undertecknad hästägare intygar att hästen inte skall slaktas för att användas för framställning av livsmedel."

Det var mycket snack om det här för ett antal år sedan. Jag kollade i passen och såg att mina stämplar är från 2006 och 2007...

Nu var det ett tag sen jag skrev här. Vi har så många projekt på gång så inget blir riktigt klart ;) Nu är i vilket fall platsen för lösdriften bestämd och bara vi får papper från länsstyrelsen börjar vi förarbete, gräva och lägga grus. Vi bor i vattenskyddsområde och kommer ha djupströbädd i lösdriften, så vi kommer inte bygga gödselplatta utan grannen tar hand om gödslet, därav en massa papper!

Vi har även premiärgrillat och påbörjat trädgårdsland, och annat som hör husägande till :love: Köpt mig en transport också som ska bytas golv i! Snart dax att göra iordning hagen vi arrenderar till "bete". Rundcorallen blir klar i veckan! Kollar dessutom på ytterligare en pålle då en av mina sen flytten hem inte går att lämna själv... Tvekar lite pga storleksskillnaden, förälskat mig i en minihingst som landar runt 80-85cm som vuxen (Åring nu), jämfört med mina fjordingar. Tänker på kli/lek osv. Vi får se hur det blir! :)

Nu var det ett tag sen jag skrev här. Vi har så många projekt på gång så inget blir riktigt klart ;) Nu är i vilket fall platsen för lösdriften bestämd och bara vi får papper från länsstyrelsen börjar vi förarbete, gräva och lägga grus. Vi bor i vattenskyddsområde och kommer ha djupströbädd i lösdriften, så vi kommer inte bygga gödselplatta utan grannen tar hand om gödslet, därav en massa papper!

Vi har även premiärgrillat och påbörjat trädgårdsland, och annat som hör husägande till :love: Köpt mig en transport också som ska bytas golv i! Snart dax att göra iordning hagen vi arrenderar till "bete". Rundcorallen blir klar i veckan! Kollar dessutom på ytterligare en pålle då en av mina sen flytten hem inte går att lämna själv... Tvekar lite pga storleksskillnaden, förälskat mig i en minihingst som landar runt 80-85cm som vuxen (Åring nu), jämfört med mina fjordingar. Tänker på kli/lek osv. Vi får se hur det blir! :)
Tror inte det blir några problem med storleks skillnaden, ju mindre häst desto större är den ;).
@Equilina har t ex en mini shettis och 2 stora halvblod tillsammans, och den klarar tydligen av att både klia, bita, busa och demolerad täcken :p.

Tror inte det blir några problem med storleks skillnaden, ju mindre häst desto större är den ;).
@Equilina har t ex en mini shettis och 2 stora halvblod tillsammans, och den klarar tydligen av att både klia, bita, busa och demolerad täcken :p.

Demolerar täcken är det bara de stora som gör :p Men de leker och umgås fint:love:

Vi är ju på gång att anlägga ridbana på vårt ställe. Vi har islandshästar så jag ska inte ha någon hinderpark men däremot ska jag köpa cavaletti. Jag hat kikat både på safesystem och jumnet. Någon som har erfarenheter av dessa och kan ge mig lite info om vilka som är bäst

Jag pratade med Jordbruksverket på Eurohorse häromdagen. Tycker det är lite oklart vilken höjd som gäller för ingångar till ligghallar. De sa att de rekommendationer som finns för dörrar (2,2 m höjd) gäller när hästen leds genom den. Det är alltså samma mått som för takhöjd som gäller för öppningar till ligghallar och andra utrymmen där hästar går lösa. Bra att tänka på när man bygger!

Kul att höra! Jag tvekar väl mest för att han är så ung (och därmed liten och tanig haha), hade han varit 2-3 år hade han nog varit lite mer kaxig ;)

Vi köpte vår som 1,5-åring, hingst. Han fick då gå med en halvblodsvalack på 3 år om jag inte räknar fel. När Mini var 4 rök kulorna för att han gick så hårt åt halvblodet :cool: Så kaxighet hänger inte på något sätt ihop med mankhöjd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 260
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024