Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det för verksamhet ni har? Lr har man alltid det om man äger en lantbruksfastighet? Låter helt obegripligt i mina öron om vad det är skatteverket är ute efter!
Och vi har ingen inkomst alls på vår gård, har inte planerat att ha det heller. Antar att man bedriver gården passivt då (någon som vet? )
Nu är det en månad tills vårt stall kommer, tiden går så fort
Läste idag på Jordbruksverket om att registrera sig som foderföretagare.
Har ni gjort det?
Man ska göra det om man lagrar foder som vi hästägare gör.
Detta har jag inte hört tidigare. Hur mycket måste man lagra för att man ska man ska registrera sig ?
Det borde ju innebära att man måste registrera sig som foderföretagare även om man bara har en bal hemma åt gången :/.Så här står det:
"Du som producerar, bearbetar, lagrar, transporterar eller distribuerar foder är foderföretagare. Du som producerar eller lagrar foder för utfodring av djur på din egen gård är också foderföretagare. Som foderföretagare måste du registrera din foderanläggning hos Jordbruksverket."
Detta står länkat från hästsidan och jag minns med svaghet att detta togs upp i Tidningen Ridsport också för några år sedan. Dock hade jag glatt förträngt detta.
Jag har inte läst ingående men kan inte se att det gäller specifik mängd.
Det borde ju innebära att man måste registrera sig som foderföretagare även om man bara har en bal hemma åt gången :/.
Tycker att det är en väldigt luddig regel. foderföretagare enligt den beskrivningen kan ju vara allt från större anläggningar till lilla Ella med en hög kaniner som hon köper småbalar hö till.
Är ju långt ifrån alla som skriver ut kvitton också, har inte fått kvitto på hö köp på 3 år, eller halm heller för den delen.Ja, skitlöjligt!
Det står under rubriken "Du som hanterar foder" så jag förstår det som att det gäller alla som du beskriver.
Det jag förstod av det som jag gladerligen förträngt men nu kommer ihåg lite av är att du i och med det också måste spara alla kvitton och kunna redovisa var du köpt ditt foder.
Åh va dumt jag som hade trott jag skulle klara mig undan eftersom jag också bara får en bal åt gången. Ska föröska läsa på lite om detta, verkar ju inte som om de följs upp så nogrannt iaf? Vi måste ju ligga i perferin lixom gärmfört med andra större bönder.
Är ju långt ifrån alla som skriver ut kvitton också, har inte fått kvitto på hö köp på 3 år, eller halm heller för den delen.
Detta gäller om du har djur som ska in i livsmedelshanteringen. Jag har stämplat mina pållars pass att de INTE ska ätas utan destrueras. Det ska dock verifieras av veterinär. På sidan i passet står det:Så här står det:
"Du som producerar, bearbetar, lagrar, transporterar eller distribuerar foder är foderföretagare. Du som producerar eller lagrar foder för utfodring av djur på din egen gård är också foderföretagare. Som foderföretagare måste du registrera din foderanläggning hos Jordbruksverket."
Tror inte det blir några problem med storleks skillnaden, ju mindre häst desto större är den .Nu var det ett tag sen jag skrev här. Vi har så många projekt på gång så inget blir riktigt klart Nu är i vilket fall platsen för lösdriften bestämd och bara vi får papper från länsstyrelsen börjar vi förarbete, gräva och lägga grus. Vi bor i vattenskyddsområde och kommer ha djupströbädd i lösdriften, så vi kommer inte bygga gödselplatta utan grannen tar hand om gödslet, därav en massa papper!
Vi har även premiärgrillat och påbörjat trädgårdsland, och annat som hör husägande till Köpt mig en transport också som ska bytas golv i! Snart dax att göra iordning hagen vi arrenderar till "bete". Rundcorallen blir klar i veckan! Kollar dessutom på ytterligare en pålle då en av mina sen flytten hem inte går att lämna själv... Tvekar lite pga storleksskillnaden, förälskat mig i en minihingst som landar runt 80-85cm som vuxen (Åring nu), jämfört med mina fjordingar. Tänker på kli/lek osv. Vi får se hur det blir!
Tror inte det blir några problem med storleks skillnaden, ju mindre häst desto större är den .
@Equilina har t ex en mini shettis och 2 stora halvblod tillsammans, och den klarar tydligen av att både klia, bita, busa och demolerad täcken .
Demolerar täcken är det bara de stora som gör Men de leker och umgås fint
Kul att höra! Jag tvekar väl mest för att han är så ung (och därmed liten och tanig haha), hade han varit 2-3 år hade han nog varit lite mer kaxig