Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
@pews1972 jag jobbar med grisar/suggor och ett problem som kan uppstå är just halt golv för suggor och smågrisar. Det har gjorts många försök med olika slags material som målas på golvytan för att underlätta för djuren. Något sådant kanske passar? funderar på var man köper det då, jag tror det är från företag som säljer inredning till stall.

Senast ändrad:
Kan du berätta hur ni gjorde? Och vad/hur detta räfflande görs?

Vi gjöt ju nytt och struntade i ytfinishen, då blir det ju ruggat av sig själv. Ang att räffla så har jag för mig att det är en firma som via Växa Sverige kommer ut och gör det. Det har inte blivit gjort än (trots att vi beställt det för typ ett år sen) så kan inte svara för hur det går till. Som jag förstått det så fräser man ut golvet i ränder, som att dra en kratta snett över golvet.

Ja, tyvärr är det det bästa sättet att få det halkfritt. Det går ju att fräsa räfflor i betongen också, men risken är att det fortfarande är halt men blir svårsopat... Ett alternativ är ju att lägga något ovanpå, t ex ha spånade gångar som man krattar.
Hade man inte kunnat lägga något "klister/lack/färg" av något slag på golvet och sen på med grus så det fastnar innan det torkat. Kanske slits fort, men om det inte är så dyrt kan man ju göra om det varje år när hästarna är på bete lr nåt.
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av problemet, så kan inte komma på något bättre.

Hade man inte kunnat lägga något "klister/lack/färg" av något slag på golvet och sen på med grus så det fastnar innan det torkat. Kanske slits fort, men om det inte är så dyrt kan man ju göra om det varje år när hästarna är på bete lr nåt.
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av problemet, så kan inte komma på något bättre.
Vilken superbra idé! Det ska jag banne mig kolla upp.

I helgen har vi kört projekt bygga fölningsbox! Inte så värst svårt egentligen kanske. Har tre boxar på rad varav den i mitten är obebodd. Flyttade således den ena mellanväggen så att den är fäst i stolpen vid dörren, därmed fick vi dels ett förvaringsutrymme om ca 1x3 meter (bra med lite space mellan boxarna också så inte mammahästen blir störd av sin granne vid fölningen) och boxen blev ca 5x3! Så himla grett! :) väldigt förvånad men nöjd ponny!

I helgen har vi byggt klart våra utökade boxdörrar. LS ville vi skulle höja och bredda boxdörrarna som leder från box ut på gårdsplanen. Först gjorde vi ett större hål i väggen och ordnade en provisorisk dörr (LS gav oss inte mycket tid) men nu i helgen har vi fixat så att dörrarna är lite snyggare :)

Så här såg det ut innan vi började göra större öppningar:
gamla_dörrarna.jpg

Mittendörren leder in i stallet

Så här såg det ut när vi hade de provisoriska dörrarna:
alla_dorrar.jpg

Och så här ser det ut idag:
boxdörrar_bygge_2.jpg

Båda dörrarna till boxarna är färdiga men inte dörren in till stallet, där ska vi köpa en dörr och sätta upp. Det är 4 v. leveranstid på dörren så det dröjer ett tag till.
Vi ska såklart måla också :D

I helgen har vi byggt klart våra utökade boxdörrar. LS ville vi skulle höja och bredda boxdörrarna som leder från box ut på gårdsplanen. Först gjorde vi ett större hål i väggen och ordnade en provisorisk dörr (LS gav oss inte mycket tid) men nu i helgen har vi fixat så att dörrarna är lite snyggare :)

Så här såg det ut innan vi började göra större öppningar:
gamla_dörrarna.jpg

Mittendörren leder in i stallet

Så här såg det ut när vi hade de provisoriska dörrarna:
alla_dorrar.jpg

Och så här ser det ut idag:
boxdörrar_bygge_2.jpg

Båda dörrarna till boxarna är färdiga men inte dörren in till stallet, där ska vi köpa en dörr och sätta upp. Det är 4 v. leveranstid på dörren så det dröjer ett tag till.
Vi ska såklart måla också :D

Blir ju bra! Nyfiken, var dörrarna för små innan alltså? Hur stora var de samt hur stora är de nya? :)

Japp de var för små - de var 100cm breda och 200cm höga. Nu är de 120cm breda och 220cm höga. Dörren in till stallet är 130cm bred och 230cm hög.
Förstår att ni fick bredda och höja :), 1m är det inte brett om man har annat än shettisar :p. Har en 1m dörr som våra går igenom ibland (t ex då ngn satt saker ivägen för den vanliga ingången) och det går även med vintertäcken och sadel på. Men man är alltid skeptisk över hur det kommer gå :p.

Tänk förut när jag hade hästarna i det fd kostallet, där är det inte många mått som är godkända och det funkade finfint ändå. ;) (Nej, jag förespråkar inte för trånga utrymmen, men bevisligen har det ju fungerat förut).

Förstår att ni fick bredda och höja :), 1m är det inte brett om man har annat än shettisar :p. Har en 1m dörr som våra går igenom ibland (t ex då ngn satt saker ivägen för den vanliga ingången) och det går även med vintertäcken och sadel på. Men man är alltid skeptisk över hur det kommer gå :p.
Vi har inte haft någon som fastnat och då rider min dotter de två största hästarna (halvblod) varje dag och går in och ut med sadel. Men jag tror iof gränserna är satt mer i ur perspektivet om en häst kommer lös eller om det uppstår brand och man snabbt måste få ut alla hästar osv. Inte den lugna gången när man leder dem in och ut.
Ibland leder jag två åt gången och det har ju också funkat hi hi

Vi har inte haft någon som fastnat och då rider min dotter de två största hästarna (halvblod) varje dag och går in och ut med sadel. Men jag tror iof gränserna är satt mer i ur perspektivet om en häst kommer lös eller om det uppstår brand och man snabbt måste få ut alla hästar osv. Inte den lugna gången när man leder dem in och ut.
Ibland leder jag två åt gången och det har ju också funkat hi hi
Ja är ju sällan man går i bredd då man tar in hästarna, har 120 iofs i vanliga dörrhålet men tar alltid 2 åt gången och skickar in hästarna så de får gå in i boxen själv :p. Har inte lett en häst hela vägen in i boxen på många år :p.

Kolla vad jag har byggt :) LS ville att vi skulle stänga av stallgången då den är för smal och låta hästarna gå ut ur boxarna direkt ut på gårdsplanen. Eftersom vi själva måste kunna gå i stallgången byggde jag dessa "saloons-dörrar" som har gångjärn åt båda hållen. De är låsbara - vi låser på natten när hästarna är inne.
saloons-dörr-uppsatt.jpg

Sitter här och funderar på att göra en tillfällig ridbana nu i vår/sommar. En riktig och ordentlig ridbana kommer göras om ca 1-2 år, då det just nu är det mkt annat som pengarna ska läggas på.
För att komma undan så billigt som möjligt så undrar jag hur man ska göra med underlaget? Ska man ha gräsbana, eller ta bort grässvålen? Blir den för mjuk och lerig då? Något som vet hur det funkar med bark? Sambon min jobbar på sågverk så det går lätt att få hem :up:
Finfraktionig bark finns ju också, men vet inte om det också blir för mjukt..

Andra smarta tips och idéer? :)

Sitter här och funderar på att göra en tillfällig ridbana nu i vår/sommar. En riktig och ordentlig ridbana kommer göras om ca 1-2 år, då det just nu är det mkt annat som pengarna ska läggas på.
För att komma undan så billigt som möjligt så undrar jag hur man ska göra med underlaget? Ska man ha gräsbana, eller ta bort grässvålen? Blir den för mjuk och lerig då? Något som vet hur det funkar med bark? Sambon min jobbar på sågverk så det går lätt att få hem :up:

Jag kan inte svara på dina frågor egentligen - kan för lite men jag vet att bark är rätt bra att rida på.

Jag har lagt väggrus i hörnen på min Gräsridbana. Eller ja det som kom upp då de gjorde i ordning vägen och grävde av kanterna. Dvs grus blandat med jord.
Men det blev mcket bättre än väntat :), fyller upp alla gropar och skalar av alla högar som blivit genom år av grävande hästar. Härligt att kunna kratta jämnt efter att man ridit. Och extra härligt att man får bättre fäste än om man bara haft gräs/mossa i hörnen :p.
Rider i regel utan brodd hemma så lite extra grepp är alltid bra :p.
Bark har ja funderat på också men hört att det blir snor halt vid fuktigt väder.

Kan inte heller svara på frågan riktigt men min ridklubb lade bark på sin grusplan, blev jättebra när det satt sig! Har dock inte ridit där när det varit blött så kan inte svara på halkfrågan...

@pews1972
Coolt! Blir det inte halkigt åt hästarna att gå på klinker? Väldigt snyggt men ser som sagt halkigt ut. Man kan väl inte ha dem broddade på det heller, känns som att plattorna skulle gå sönder?

@pews1972
Coolt! Blir det inte halkigt åt hästarna att gå på klinker? Väldigt snyggt men ser som sagt halkigt ut. Man kan väl inte ha dem broddade på det heller, känns som att plattorna skulle gå sönder?
Det är inte det - konstigt nog. Och det är ett steg endast. Vi la ju inte in detta golv utan det gjorde dem vi köpte gården av. Vi har haft broddade hästar hela vintern och de går ju genom där ett antal ggr per dag - inga plattor är sönder eller eg ens repade haha :)

Min väns häst som står hos oss är skadad och behöver spolas så i går hade vi hästpremiär i stallet. Vi har ju inte dragit in vattnet ännu så det fick bli att dra slang utifrån men de funkade jättebra och så mkt enklare jämfört med att stå ute. Superlyxigt att kunna ställa upp häst och spola ben, speciellt om man har sår osv som behöver extra omvårdnad.

dsc_0319_zps6jz4jaat.jpg

dsc_0316_zpsqndf6wug.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 263
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar