Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var någonstans köper man det?
Håll koll på blocket. Har sett flera gånger att det säljs begagnade gummimattor för djurstall där. Det har varit lite olika typer/modeller av mattor. Brukar vara bra pris också och mattorna har sett jättefina ut (letade ett tag efter en gummimatta att lägga under barnens gungor i trädgården).

Är det någon som köpt en avfuktare ännu? Vårt rum är snart klart och ska snart inredas. När jag pratade med försäkringsbolaget om foderkammaren så är det IP54 som gäller, detta gäller allt som anses dammigare än vardagsrummet i princip. Elektrikern tyckte sadelkammaren borde räknas som inomhusmiljö och där skulle isf ip21 räcka men osäker på torkrummet... tror vi måste ha ip45 där? Inte jättelätt att hitta avfuktare med ip54 om man inte vill bli ruinerad...

Är det någon som köpt en avfuktare ännu? Vårt rum är snart klart och ska snart inredas. När jag pratade med försäkringsbolaget om foderkammaren så är det IP54 som gäller, detta gäller allt som anses dammigare än vardagsrummet i princip. Elektrikern tyckte sadelkammaren borde räknas som inomhusmiljö och där skulle isf ip21 räcka men osäker på torkrummet... tror vi måste ha ip45 där? Inte jättelätt att hitta avfuktare med ip54 om man inte vill bli ruinerad...

Samma bekymmer som vi då. Att hitta en som inte kostar multum...

Jag har en avfuktare som funkar finfint! Det är en Mitsubishi som jag köpte för några år sedan. Den var inte direkt jättebillig, kostade runt 3500 kronor om jag kommer ihåg rätt. Den ställs in på den fukthalt jag vill ha och så sköter den allt automatiskt. Finns även ett torkprogram då den kör full fart i 4-6 timmar. Den fick väldigt bra resultat i Råd & Röns test...
dc31134a-4ee1-4fd8-8c5f-9b5e041cbc0a.jpg

Kollade upp modellbeteckningen och den är MJ-E16VX

Jag har en avfuktare som funkar finfint! Det är en Mitsubishi som jag köpte för några år sedan. Den var inte direkt jättebillig, kostade runt 3500 kronor om jag kommer ihåg rätt. Den ställs in på den fukthalt jag vill ha och så sköter den allt automatiskt. Finns även ett torkprogram då den kör full fart i 4-6 timmar. Den fick väldigt bra resultat i Råd & Röns test...
dc31134a-4ee1-4fd8-8c5f-9b5e041cbc0a.jpg

Kollade upp modellbeteckningen och den är MJ-E16VX

Vad har den för kapslingsklass?
Jag har inte hittat någon med IP54 under 12-15 000 :(

Skickade ett mail till försäkringsbolaget igår får se vad dem säger!

Bjuder på ett par bilder från idag när vi ställde ut den färdiga lådan för thermobaren! :) Är så grymt nöjd! :up: Det enda som kunde blivit bättre var att han kapade järnen för korta i butiken så att det blev en bit längst ner på sidorna som blev utan hörnskydd.

DSC_0048_zpsxxr1jab0.jpg

DSC_0051_zpsvyvbbgw0.jpg

Eventuellt sätter vi på fällbara handtag på kortsidorna men den lär ju inte flyttas så ofta att det är värt det. Man får bra tag under också då det är 4 cm från backen till första panelen. :)

Bjuder på ett par bilder från idag när vi ställde ut den färdiga lådan för thermobaren! :) Är så grymt nöjd! :up: Det enda som kunde blivit bättre var att han kapade järnen för korta i butiken så att det blev en bit längst ner på sidorna som blev utan hörnskydd.

DSC_0048_zpsxxr1jab0.jpg

DSC_0051_zpsvyvbbgw0.jpg

Eventuellt sätter vi på fällbara handtag på kortsidorna men den lär ju inte flyttas så ofta att det är värt det. Man får bra tag under också då det är 4 cm från backen till första panelen. :)

Skitsnyggt rent ut sagt!! :)

Antar ni bor en bit upp i landet med tanke på all snö :) Vi har fått vår äntligen här nere ! :)

Vad har den för kapslingsklass?
Jag har inte hittat någon med IP54 under 12-15 000 :(

Skickade ett mail till försäkringsbolaget igår får se vad dem säger!
Den har faktiskt bara IP21. Du ska väl ha den i torkrummet antar jag, IP54 gäller väl bara elutrustning i själva stallet. Vi hade en från Länsförsäkringar här för att kolla att vi var rätt försäkrade och enligt honom var sadelkammare/torkrum att jämföra med boenderum/tvättstuga.

Har ju grusat upp min lilla ridbana lite i hörnen och där det var ojämnt innan :), blev ett väldigt mycket bättre resultat än vad jag trodde. Och det bästa är att man kan kratta bort hov spåren ^_^, mycket smidigare än att försöka trampa tillbaka jord kakor och harva bort mullvadshögar.
Får se hur det blir att rida där efter regn, är ju bara väg grus blandat med jord.. kanske får lägga på lite stenmjöl i framtiden :).

Den har faktiskt bara IP21. Du ska väl ha den i torkrummet antar jag, IP54 gäller väl bara elutrustning i själva stallet. Vi hade en från Länsförsäkringar här för att kolla att vi var rätt försäkrade och enligt honom var sadelkammare/torkrum att jämföra med boenderum/tvättstuga.

Skönt att dem godkände den på IP21! Då kanske det finns hopp! Dock gäller det IP54 på element iaf i vårt förrum och foderkammare enligt min kontakt på länsförsäkringar. Har mailat och frågat så får se vad han svarat :)

Fick svar nu från Länsförsäkringar och precis som de sagt till @marti130 så menade man att om utrymmet kan likställas med inomhusmiljö som han tyckte detta lät som ( jag likställde det med vår tvättstuga i hemmet) så räcker IP21 :up::up: Desamma gäller då också sadelkammaren. Han menade att det istället då är viktigt att se till att man har en robust avfuktare typ Woods plåtkapslade varianter samt att man försäkrar sig om att inga täcken kan trilla ner över eller precis intill avfuktaren och orsaka en brandfara.

Skitsnyggt rent ut sagt!! :)

Antar ni bor en bit upp i landet med tanke på all snö :) Vi har fått vår äntligen här nere ! :)

Ja jag är så grymt nöjd och impad över sambons jobb! :)

Vi bor utanför Östersund i Jämtland. Här har det snöat konstant i 2,5 dygn så nu börjar tillochmed vinterälskande jag att bli lite less... :p

Ja jag är så grymt nöjd och impad över sambons jobb! :)

Vi bor utanför Östersund i Jämtland. Här har det snöat konstant i 2,5 dygn så nu börjar tillochmed vinterälskande jag att bli lite less... :p

Åh jag kommer från Sundsvall och den här vintern här nere i Västra Götaland har vart av norrlandskaraktör helt klart toppat på - 20 och 3-4 dm snö, men nu äntligen har vi faktiskt vår!

Innan vi ens lämnat in något till skatteverket i vår första deklaration fick vi igår ett brev om kontroll och ska innan 1/4 leverera preliminär resultaträkning, kopia på arrende samt verifikationslista och huvudbok. Pust!

Annars har vi monterat upp uppbindingen nu med slang över och gjort klart takstolarna :) Under påsken kommer armaturerna upp och sedan dags att ringa in elektrikern :)

2016-03-202019-30-09_zpspmx7zjcw.jpg

20160320_182308_zpspqzarahh.jpg

2016-03-202019-33-11_zpsbd75vy85.jpg

Innan vi ens lämnat in något till skatteverket i vår första deklaration fick vi igår ett brev om kontroll och ska innan 1/4 leverera preliminär resultaträkning, kopia på arrende samt verifikationslista och huvudbok. Pust!

Annars har vi monterat upp uppbindingen nu med slang över och gjort klart takstolarna :) Under påsken kommer armaturerna upp och sedan dags att ringa in elektrikern :)

2016-03-202019-30-09_zpspmx7zjcw.jpg

20160320_182308_zpspqzarahh.jpg

2016-03-202019-33-11_zpsbd75vy85.jpg

Snyggt!

Men shit, det var inte lång tid ni fick på er! Är det bara en stickprovskontroll eller är det pga höga summor eller nåt som de valt ut er? Jag är alltid nervös för att åka på sån där kontroll, inte för att vi har nåt att dölja men det är ju ett riktigt hästjobb att gräva fram alla papper som behövs. :p

Snyggt!

Men shit, det var inte lång tid ni fick på er! Är det bara en stickprovskontroll eller är det pga höga summor eller nåt som de valt ut er? Jag är alltid nervös för att åka på sån där kontroll, inte för att vi har nåt att dölja men det är ju ett riktigt hästjobb att gräva fram alla papper som behövs. :p

Tack :)

Nej jag har ingen aning, än så länge vet dem ju ingenting om vår verksamhet vi har ju inte lämnat in några siffror alls ännu. Läste på skatteverkets hemsida att många nystartade verksamheter gör fel och att de därför kontrollerar dessa mer noggrannt och väljer de som aldirg haft företag innan så som oss. I brevet står det att dem vill kontrollera att vi uppfyller registrerings och rapport kraven för vår verksamhet som är lagstadgat och att vi har de papper som krävs för attt kunna deklarera korrekt i princip.

Som tur är har vi träffat LRF konsult sedan innan och anställt dem för att hjälpa oss med deklarationen och han kommer nu även hjälpa oss ta fram de som skatteverket vill ha. Tacka gudarna för detta annars hade man haft lite lätt panik nu.

Nej jag har ingen aning, än så länge vet dem ju ingenting om vår verksamhet vi har ju inte lämnat in några siffror alls ännu. Läste på skatteverkets hemsida att många nystartade verksamheter gör fel och att de därför kontrollerar dessa mer noggrannt och väljer de som aldirg haft företag innan så som oss. I brevet står det att dem vill kontrollera att vi uppfyller registrerings och rapport kraven för vår verksamhet som är lagstadgat och att vi har de papper som krävs för attt kunna deklarera korrekt i princip.

Som tur är har vi träffat LRF konsult sedan innan och anställt dem för att hjälpa oss med deklarationen och han kommer nu även hjälpa oss ta fram de som skatteverket vill ha. Tacka gudarna för detta annars hade man haft lite lätt panik nu.

Vi fick automatiskt företag iom att gården är en jordbruksfastighet, hade ingen aning om detta innan vi flyttade in utan blev halvt överraskade när första deklarationen kom. :p Sen dess har vi också tagit hjälp. Jag fattar ingenting av det. Apropå det måste jag ringa och boka tid med revisorn...

Vi fick automatiskt företag iom att gården är en jordbruksfastighet, hade ingen aning om detta innan vi flyttade in utan blev halvt överraskade när första deklarationen kom. :p Sen dess har vi också tagit hjälp. Jag fattar ingenting av det. Apropå det måste jag ringa och boka tid med revisorn...

Ja precis så var det ju för oss också, vi flyttade in 15e december 2014 så vi har förskjutit räkneskapsåret med 16 dagar så detta är första gången vi deklarerar för gården och vår verksamhet dvs för hela 2015 och 16 dagar i 2014 :)

Fick mail från LRF nu att han hjälper oss att ta fram allt som skatteverket begärt, så lättad! Puh!

:nailbiting:
Vad är det för verksamhet ni har? Lr har man alltid det om man äger en lantbruksfastighet? Låter helt obegripligt i mina öron om vad det är skatteverket är ute efter! O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 260
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024