Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur mycket hagmark inklusive vinter och sommarhagar tycker ni är ok till 3 storhästar?
Har mer eller mindre en ha nu till mina 2 swb. Det räcker inte som bete under sommaren utan blir alldeles för nerbetat varje höst och en tredjedel blir alldeles upptrampat under den icke existerande vintern. Sommarhagen är ca en halv ha och är mest bara mossa och ogräs. (Vill inte harva upp och så om den då vinterhagen alltid blir otroligt upptrampad på vintern. Dvs blir utan ordentlig gräshage under 2år om man försöker göra i ordning den.

Hur mycket mer hagmark hade ni velat ha som minimum till 3 hästar?

Man brukar säga 1 ha per häst för bete. Men det är då rent bete och bör räcka lite beroende på väder såklart. I storstadsregionerna har man aldrig så mycket. Jag t.ex har 8 ha totalt. Ca 2,5 ha vinterhagar - det är 3 st lösdrifter med 3 + 3 + 2 hästar. Och så mycket mindre vinterhagar till tävlingshästarna - 2st. Sommarhagarna är totalt ca 4,5-5ha och det räckte inte förra året men då var vi många här (tillfälliga hästar). I år kommer det bara vara mina egna. Jag har bara 2 halvblod - resten är ponnyer och det är bara 3 som är över 4 år.

Om jag bara hade 3 halvblod skulle jag nöja mig med 3ha sommar och runt 1-2ha vinter.

Jag undrar om någon kan tipsa mig på vad jag kan göra med vårt stallgolv som jag upplever som väldigt halt. Det är vanlig hederlig betong-golv.

Jag undrar om någon kan tipsa mig på vad jag kan göra med vårt stallgolv som jag upplever som väldigt halt. Det är vanlig hederlig betong-golv.
En lösning kan vara gummimatta.
Jag har det, en smal en men den ligger där hästarna går och står och funkar väldigt bra.

Förra stallet hade gummimattor som täckte hela golvet utom i boxarna. Väldigt trevligt!

Nu håller jag inte på med bete men jag tror man brukar räkna 1 hektar bete per stor häst. Sedan tillkommer lite vinterhagar, så stora man vill ha.

Jag själv har ca 7 hektar skog (iofs inklusive tomtmark och grusplan runt byggnader) och två kallblod. Jag tycker det är på gränsen och de går inte på bete på sommaren.

Å andra sidan har jag en granne som har två stora hästar och ca 0,5 hektar mark som verkar räcka för vad den personen vill ha. De går inte heller på bete men alternerar mellan två hagar.
Har inte regelrätt bete jag heller utan är mest att jag slänger ut dom när jag tröttnar på att mocka/det är fint väder och hästen ändå börjar väsnas när solen går upp ;).
Stödfodrar tills de inte vill ha hö och tar in då vädret blir dåligt. Ett ritigt "äta upp sig och bara vara rund gasig häst hela sommaren " bete kommer jag aldrig ha :p, då hade man inte fått in dom genom stall dörren på hösten :rofl:.

Får alltså försöka förhandla mig till 2 hektar extra.. och en betesputs så att man slipper gräsklipparen gräns på max 6cm och kan klippa i lite vettigare längd och oftare.

En lösning kan vara gummimatta.
Jag har det, en smal en men den ligger där hästarna går och står och funkar väldigt bra.

Förra stallet hade gummimattor som täckte hela golvet utom i boxarna. Väldigt trevligt!

Jag har fått höra från andra med gummimatta att det blir jättehalt speciellt på vintern men även när det är blött ute. Min egen tanke är att typ behandla golvet med något så det blir "räffligt" eller någon maskin man kan köra med så det blir räffligt.

Jag har fått höra från andra med gummimatta att det blir jättehalt speciellt på vintern men även när det är blött ute. Min egen tanke är att typ behandla golvet med något så det blir "räffligt" eller någon maskin man kan köra med så det blir räffligt.
Har för mig att det finns ngt som räfflar upp ytan, men det kommer antagligen att kosta en del.
Jag har slätt golv och i början så var jag rädd att det skulle bli väldigt halt på vintern. Men med åren så har ytan ruggat upp sig själv lite och trots att ena hästen ha en väldigt snäv sväng in till sin box så har inte en enda häst halkat :).

Var värre innan vi la nytt och det var ett väldigt väldigt gammalt och spegel blankt golv där fukten trängdes upp igenom. Då så blev det verkligen bambi på hal is då hästarna hade snöklampar under hovarna.

Har för mig att det finns ngt som räfflar upp ytan, men det kommer antagligen att kosta en del.
Jag har slätt golv och i början så var jag rädd att det skulle bli väldigt halt på vintern. Men med åren så har ytan ruggat upp sig själv lite och trots att ena hästen ha en väldigt snäv sväng in till sin box så har inte en enda häst halkat :).

Var värre innan vi la nytt och det var ett väldigt väldigt gammalt och spegel blankt golv där fukten trängdes upp igenom. Då så blev det verkligen bambi på hal is då hästarna hade snöklampar under hovarna.
Här är det tyvärr redan så att de halkar. Golvet är lagt för kanske 10-15 år sedan.
Den ena jag har är så himla "vinglig" med bak-kärran och han halkar hela tiden. Men ja jag ska nog ta och gå in i en järnaffär och höra mig för.

Om gummimatta så har jag stått i stall med det i tio år iår och aldrig upplevt det halt någon årstid. Snarare tvärtom :)
Själv har jag en grovräfflad och en småräfflad (vändbar).
Men det är ju inte gratis så det är väl inget man vill köpa om man inte tror man blir nöjd :)

Om gummimatta så har jag stått i stall med det i tio år iår och aldrig upplevt det halt någon årstid. Snarare tvärtom :)
Själv har jag en grovräfflad och en småräfflad (vändbar).
Men det är ju inte gratis så det är väl inget man vill köpa om man inte tror man blir nöjd :)
Var någonstans köper man det?

Vi har bara 0,5 ha hage till mina två fjord, vill få hit en ponny till för bättre flocksammansättning! Har paddock paradise så hagen känns större, den är inte upptrampad mer än vid grindar, så det känns helt ok. Sommartid arrenderar vi 0.5 ha skog eftersom ingen av mina går på bete. Drömmen hade såklart varit mycket mer, men det duger!

Vi blev ju med gård i somras och renoverar det som tidigare var ladugård till stall. En fråga som jag har är om ni vet om det finns någon typ av plywood eller liknande som går att måla? Jag skulle vilja sätta upp skivan efter ytterväggen i boxarna och måla i samma färg som boxväggarna.

Tacksam för tips! :)

Var någonstans köper man det?
Just mina vet jag inte riktigt, de ingick i köpet :p
Förra stallets låg från början hos kossorna mellan strö och golv och inköpt till dom. Förmodligen inköpt hos någon typ av lantbutik ned djurstallinredning.
Har sett lite modernare hos de som säljer stallinredning bl.a.

Har läst lite nu och det är ju lite delade meningar vad man tycker som du säger. Personligen är jag jättenöjd iaf och upplever inte dom som halkiga alls.

Jag jobbar i ladugård och där vet jag att vi ska räffla upp golvet just för att motverka halkrisken. Annars har jag också hört bara bra om gummimattor, finns ju olika varianter både som metervara på rulle och i sektioner.
I den gamla lagårn som vi byggde om skippade vi ytfinishen när vi gjöt just för att undvika den halkiga glatta ytan. Det blev som sandpapper, så jäkla bra! Ska jag nån gång göra nytt blir det definitivt så igen!

Till er som tänker räffla upp golvet har jag ett tips - lämna ca 50 cm utmed väggarna slätt. Då kan ni sopa mittendelen tvärs över längs med räfflorna och sedan sopa i gångriktningen där det är slätt. Underlättar sopningen mycket. Sen är det tyvärr så att åsar som sticker upp fungerar bättre mot halka än skåror som är nedfrästa, så det bästa är förstås om man kan kvasta i samband med gjutning.

Vi har bara 0,5 ha hage till mina två fjord, vill få hit en ponny till för bättre flocksammansättning! Har paddock paradise så hagen känns större, den är inte upptrampad mer än vid grindar, så det känns helt ok. Sommartid arrenderar vi 0.5 ha skog eftersom ingen av mina går på bete. Drömmen hade såklart varit mycket mer, men det duger!
Ja ponnyer och padock paradis sliter nog mindre än två stora halvblod som gärna gräver efter rötter.
Hagarna är ganska lågt här så tar lång tid för vatten att rinna bort= lera. Då vi hade två små ponnyer så hade vi aldrig lera, aldrig ngn som gnagde på träden och kunde ha en tredjedel av hagarna vi har nu. De bajsade också i en enda hög :love:. Så mockningen var super enkelt :D. Storhästarna bajsar över allt. Och då menar jag Överallt! Så pass att jag gett upp nästan all mockning i hagarna..
Så nu har vi bara lera stora hålor och bajs i hagarna.. får vi dock bara en snöig vinter så klarar sig hagarna väldigt bra :/.

Jag jobbar i ladugård och där vet jag att vi ska räffla upp golvet just för att motverka halkrisken. Annars har jag också hört bara bra om gummimattor, finns ju olika varianter både som metervara på rulle och i sektioner.
I den gamla lagårn som vi byggde om skippade vi ytfinishen när vi gjöt just för att undvika den halkiga glatta ytan. Det blev som sandpapper, så jäkla bra! Ska jag nån gång göra nytt blir det definitivt så igen!
Kan du berätta hur ni gjorde? Och vad/hur detta räfflande görs?

Till er som tänker räffla upp golvet har jag ett tips - lämna ca 50 cm utmed väggarna slätt. Då kan ni sopa mittendelen tvärs över längs med räfflorna och sedan sopa i gångriktningen där det är slätt. Underlättar sopningen mycket. Sen är det tyvärr så att åsar som sticker upp fungerar bättre mot halka än skåror som är nedfrästa, så det bästa är förstås om man kan kvasta i samband med gjutning.

Vad betyder kvasta?

Man skulle alltså behöva gjuta om - men det blir ju ett riktigt herkules-jobb ... :/
Ja, tyvärr är det det bästa sättet att få det halkfritt. Det går ju att fräsa räfflor i betongen också, men risken är att det fortfarande är halt men blir svårsopat... Ett alternativ är ju att lägga något ovanpå, t ex ha spånade gångar som man krattar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 265
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar