Hur mycket hagmark inklusive vinter och sommarhagar tycker ni är ok till 3 storhästar?
Har mer eller mindre en ha nu till mina 2 swb. Det räcker inte som bete under sommaren utan blir alldeles för nerbetat varje höst och en tredjedel blir alldeles upptrampat under den icke existerande vintern. Sommarhagen är ca en halv ha och är mest bara mossa och ogräs. (Vill inte harva upp och så om den då vinterhagen alltid blir otroligt upptrampad på vintern. Dvs blir utan ordentlig gräshage under 2år om man försöker göra i ordning den.
Hur mycket mer hagmark hade ni velat ha som minimum till 3 hästar?
Man brukar säga 1 ha per häst för bete. Men det är då rent bete och bör räcka lite beroende på väder såklart. I storstadsregionerna har man aldrig så mycket. Jag t.ex har 8 ha totalt. Ca 2,5 ha vinterhagar - det är 3 st lösdrifter med 3 + 3 + 2 hästar. Och så mycket mindre vinterhagar till tävlingshästarna - 2st. Sommarhagarna är totalt ca 4,5-5ha och det räckte inte förra året men då var vi många här (tillfälliga hästar). I år kommer det bara vara mina egna. Jag har bara 2 halvblod - resten är ponnyer och det är bara 3 som är över 4 år.
Om jag bara hade 3 halvblod skulle jag nöja mig med 3ha sommar och runt 1-2ha vinter.