Hallå där, skulle behöva lite tips och råd och hjälp att komma på hur jag ska lösa vardagen nu i vinter.
Vi köpte gård i höstas och planerade att ta hem hästen i vår och under sommaren bygga en ligghall, större hagar och köpa thermobar och ha lösdrift nästa vinter. Men så blev jag nu erbjuden att köpa en ponny som är nästan allt det jag vill ha för ett väldigt bra pris. Isf måste jag ta hem min nuvarande häst nu plus ponnyn och ha dom båda på egna gården i vinter trots att inget är ordnat för det. Så blev det 20 minusgrader dessutom.
Jag ska besluta mig nu i slutet på veckan om ponnyn, egentligen idag. Och i så fall kommer han i början på februari. Då kommer jag att behöva ha båda hästarna installade resten av vintern, tom april, sen finns bete. Något jag inte planerat för eller vet helt än hur jag ska lösa. Så nu behöver jag lite tips och råd från er med erfarenhet.
Vi har kallvatten i stallet endast, vattenrummet håller frostfritt men inte varmt. Stallet är isolerat men det är ca 100 kvm så jag vet inte om två hästar kommer att kunna hålla plusgrader där, ffa om de går ute mycket. Sadelkammaren är inte uppvärmd. Till hagen måste jag bära vatten.
Jag jobbar 3 dgr i veckan, då är jag hemifrån 06.30-17.30. Då måste hästarna bara ute 05.40-19.00 ungefär. Min syster kommer ibland att kunna fodra/vattna vid 14 men inte alltid. Övriga dagar är jag ledig och kan välja lite som jag vill. Jag hoppas att det ska gå bra för dom att gå ut så tidigt när jag jobbar. Känns som att man kommer att störa nattvilan men jag har inte så mkt val. Alternativet är att väcka dom vid 05.40 med frukost och sen ta ut dom när jag åker en timme senare, är det bättre tro?
Skulle det funka att jag släpar med varsin vattenhink med nytt vatten ut och in morgon och kväll? Eller behöver dom mer vatten än så? (Nsv 155 och maxad b-ponny).
Foder sen, har tänkt köpa slowfeeding-nät och sätta ut, två stycken. Tyvärr är dom nuvarande hagarna helt öppna, dvs det finns inga träd att fästa näten i. Hur löser jag detta? Jag har en gungställning som man kanske kan använda, men då måste den förankras på något sätt. Eller kan man använda en stolpe bara? Har lite stolp som ligger men vet inte om man får ner dom i backen nu, bor i Uppland så kylan har precis kommit.
Andra funderingar? Nåt jag inte tänkt på? Behöver få lite perspektiv på detta innan jag bestämmer mig så att jag vet vad jag gör. Har inte haft häst installad och utan thermobar på över 10 år.
Hur gör ni andra?