Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har inga täcken i stallet av flera anledningar. Jag gillar inte när saker hänger i stallet, tycker det ser fult ut även om de hänger fint vikta och rakt.

Sedan har vi ett gallerstall vilket ju gör att den luftiga känslan försvinner rätt rejält med ett enda täcke hängande.

I foderkammaren hänger de på tork och sedan viks de ihop och läggs i backar.

Så långt är allt gott. Men nu......när temperaturen kan skilja så mycket som 18 grader från ena dagen till andra så har jag två hästar med ca 3 täcken var att alternera mellan.

Då har lata käringen ett lager täcken inne på sadelkammargolvet i en jättehög för att slippa vika hela tiden och för att slippa ha dem i stallet. Skitfint jobbat. Men, jag är ensam så det gör inget.

När vi skulle dra ute ny el inne och ute var det inga problem att sätta upp armaturen själva eller ens dra elledningen. Koppla in fick vi ju inte och då kollade elektrikern sam
Jag har bara de som används just nu framme :), använder bara regntäcke nu även om de fodrade täckena bor där också för tillfället. (då de är leriga och jag fortfarande hoppas på minusgrader..)

Låter annars täckena torka på hästarna eller hänger upp dem i taket i stallgången då de är blöta.

Hade faktiskt inte orkat hänga upp på täckesgalge varje dag :o, tycker de är klumpiga att få rätt täcket på. Sen så har jag bara 210cm i takhöjd i grovsadelkammaren, så då hänger halva täcket och släpar i golvet om jag hänger upp där. (Har försökt med hemma byggd variant)

Nu är det nog något högre takhöjd i vårt uppvärmda rum där vi har vattnet indraget, men inte mycket mer.
Vi har vanliga krokar skruvade i innertaket och det håller täckena ifrån golvet. Både om de hänger i frontdpännen eller baki. Alt hänger man dom på längden i ett fram och ett bakspänne.
Nu torkar dom alltid över natten så de behöver aldrig hänga länge och ta plats och jag har bara 135-145täcken :)

Äsch nu hamnade båda inläggen i samma,

vi drog iaf elledningen själv och skruvade upp armaturerna själva. Elektrikern bad vi sen kolla så det såg bra ut när han kopplade in det. Sparade endel timmar/pengar :up:

När vi skulle dra ute ny el inne och ute var det inga problem att sätta upp armaturen själva eller ens dra elledningen. Koppla in fick vi ju inte och då kollade elektrikern sam

Nu är det nog något högre takhöjd i vårt uppvärmda rum där vi har vattnet indraget, men inte mycket mer.
Vi har vanliga krokar skruvade i innertaket och det håller täckena ifrån golvet. Både om de hänger i frontdpännen eller baki. Alt hänger man dom på längden i ett fram och ett bakspänne.
Nu torkar dom alltid över natten så de behöver aldrig hänga länge och ta plats och jag har bara 135-145täcken :)
Ja mina har 155 i täcken :p då är alltid en 10cm som ligger på golvet då man hänger upp täckena i bogspännena där :p

Alltså, hur långa är täcken egentligen? Mina har 140 i hw. Har funderat på såna där galjer. Hade det på ridskolan jag hade hästen på tidigare, faktiskt mkt smidigt! Men de får ju hänga en bit upp.

Om de ska hänga på det hållet, vilken höjd hade ni velat (behövt) ha då?

Där jag hade tänkt ha täckesgalgarna är det 220 i takhöjd - det är för lite. Minst 240 vill jag nog ha, i vårt foderrum har vi en balk på drygt 3 m höjd där vi hänger dem nu. Vi låter alltid täckena torka på hästarna om de är torra under, så täckesgalgarna använder vi i princip bara om vi tar av blöta täcken och rider, och det har slagit igenom under tiden.

Jag har satt upp vanliga krokar i taket i foderkammaren. Krokarna sitter i två rader och jag hänger upp täckena helt utvikta i de bakersta ringarna som man sätter bensnörena i (så de hänger upp och ned). Raderna sitter så att två täcken hänger med insidan mot varandra men med lite luft mellan såklart. Smidigt och tar ganska lite plats :up: Precis tillräckligt högt i tak och så är jag lång att jag når att hänga upp ;)

12354038_748746248591552_583498393_n.jpg

Damerna har flyttat in idag! :)

Jätte snyggt :), älskar också att ha golvet fritt ^_^. Blir så mycket smidigare att sopa och ju mindre man har där från början desto mindre frestas man att lägga till mer :).
Fick dit dörren på mitt skåp idag! Nöjd med det! Ordning och reda och lätt att hålla rent på golvet :)

bild!

Fick dit dörren på mitt skåp idag! Nöjd med det! Ordning och reda och lätt att hålla rent på golvet :)

bild!
Väldigt fint skåp, och inte minst praktiskt:)

Om man gillar att ha snyggt och iordning i sadelkammaren så kan jag tipsa om att ha tränsen och andra läderremmar i ett skåp. Byggde ett med en massa krokar i som sväljer massor och fyra hängare utanpå dörren, en för varje häst. Annars brukar ju tränsen ta upp en hel vägg.

bild!
Väldigt snyggt!
Har velat ha ett skåp i stallet med borstar, en borstlåda för varje häst (har iof bara 2) och typ flugspray på sommaren och sånt. Samtidigt hade jag velat ha en bänk att sitta på inne i stallet. Hade ju varit skitsnyggt med ett sånt skåp fast liggande, så man kan sitta på det, och kanske ha två lr tre dörrar istället då, för smidigheten skull... Hmm, mkt jag vill göra. Även de där borstlådorna hade jag velat göra själv :D.
Men, först ska golvet fixas ( vi vet fortfarande inte hur, så därför det aldrig blir gjort) i sadelkammaren, sen är den faktiskt klar! Sadel- och tränshängarna är klara för länge sedan och redo att hängas upp iaf:)
Den permanenta vinterhagen börjar bli klar. Så målet är att de flyttar från sommarhagen 1 Jan ;).

Väldigt snyggt!
Har velat ha ett skåp i stallet med borstar, en borstlåda för varje häst (har iof bara 2) och typ flugspray på sommaren och sånt. Samtidigt hade jag velat ha en bänk att sitta på inne i stallet. Hade ju varit skitsnyggt med ett sånt skåp fast liggande, så man kan sitta på det, och kanske ha två lr tre dörrar istället då, för smidigheten skull... Hmm, mkt jag vill göra. Även de där borstlådorna hade jag velat göra själv :D.
Men, först ska golvet fixas ( vi vet fortfarande inte hur, så därför det aldrig blir gjort) i sadelkammaren, sen är den faktiskt klar! Sadel- och tränshängarna är klara för länge sedan och redo att hängas upp iaf:)
Den permanenta vinterhagen börjar bli klar. Så målet är att de flyttar från sommarhagen 1 Jan ;).

Hahah härligt att de kunnat gå i sommarehagen så länge, de har ju faktist nästan vart midsommarväder fram tills nu ändå så passar ju rätt bra ;)

Härligt att de börjar närma sig försigt i sadelkammaren! Hur går tankarna kring golvet ? vad har ni för alternativ? :)

Appråpå lådor till ryktsaker och liknande, vi har IKEAS skoskåp Trones.
En på varje box. Våra boxar är blå med svarta galler och vi har de svarta skoskåpen så de smälter in väldigt fint.
Kan tyvärr inte lägga in bild från mobilen eller paddan. Någon som vet hur man gör/om det går?

Appråpå lådor till ryktsaker och liknande, vi har IKEAS skoskåp Trones.
En på varje box. Våra boxar är blå med svarta galler och vi har de svarta skoskåpen så de smälter in väldigt fint.
Kan tyvärr inte lägga in bild från mobilen eller paddan. Någon som vet hur man gör/om det går?

Vi har också sådana skoskåp på boxarna så kan hjälpa till med bild från nuvarande gamla stallet :)

wpid-20150328_090008.jpg

wpid-2015-01-29-20-35-22-jpg.jpeg

I nya stallet tänker jag att skoskåpen får sitta på den lilla del av vägg som är oinredd i stallet ovanför varandra med namn på och inte direkt på boxarna. Som de är nu så öppnar hästarna lådaorna och plockar ut innehållet :P

Vi har också sådana skoskåp på boxarna så kan hjälpa till med bild från nuvarande gamla stallet :)

wpid-20150328_090008.jpg

wpid-2015-01-29-20-35-22-jpg.jpeg

I nya stallet tänker jag att skoskåpen får sitta på den lilla del av vägg som är oinredd i stallet ovanför varandra med namn på och inte direkt på boxarna. Som de är nu så öppnar hästarna lådaorna och plockar ut innehållet :P
Visst är de bra? Vi har öppningsbarkrubba på våra boxar och jag har satt lådorna under dem så hästarna når dem inte. Vilket mysigt stall du har btw. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 437
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar