Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja verkligen ! Men tänker ändå att min redogörelse ändå kan vara intressant då jag inte tror så många skulle fundera /resonera så att ett stadigt rör som har ngn cm liten buckla behöver bytas ut direkt, eller oftast inte skulle se det som en prio/akut åtgärd osv ... :) Tror inte det skiljer jättemycket att man har eget privat stall just i det . De flesta prokrastinerar ang det mesta som inte är jätte troligt akut /måste göras just exakt direkt osv ...
Putsa fönster - byta till vinterdäck ... Köpa mer kraftfoder just då när det fortfarande finns en hel säck kvar ...Osv ;)

Håller med dig, väldigt viktigt påpekande! :)

Vi har köpt en hel del extra metrar av dessa järnrör så ska ha med mig detta i framtiden om nån häst skulle få för sig att puckla på ett rör! :)

Anledningen till varför man inte vågar sätta hållbarhetskrav på annat sätt än att det ska "hålla för en spark" är väl för att man inte riktigt har lyckats få fram hur stark en spark är. Det har väl gjorts försök men aldrig något definitivt.

Vilket i sin tur ger en konstig ansvarsfördelning då vi som hästägare får ansvara för våra hästars säkerhet trots att vi inte har någon som helst mätutrustning eller forskningsmedel.

, 5 mm trådtjocklek,
Anledningen till varför man inte vågar sätta hållbarhetskrav på annat sätt än att det ska "hålla för en spark" är väl för att man inte riktigt har lyckats få fram hur stark en spark är. Det har väl gjorts försök men aldrig något definitivt.

Vilket i sin tur ger en konstig ansvarsfördelning då vi som hästägare får ansvara för våra hästars säkerhet trots att vi inte har någon som helst mätutrustning eller forskningsmedel.

I dag rekommenderas rutnät 5x5 cm, minst 5 mm trådtjocklek, som det "säkraste" gällande skydd i boxar.
Använder man ändå liggande eller stående galler så ska det absolut inte kunna rubbas med handkraft på mitten, då tål det absolut inte en hästspark. Förvånansvärt många galler på marknaden kan man rubba med handkraft.

Här hemma är det nedräkning! Nästa måndag (28/12) flyttar vi. 1-2/1 fixar vi det sista i lösdriften hos grannen, monterar fodergrind, hämtar hem foder och halm. Sen kommer hästarna så fort det är skapligt ridväder :) Jag rider min äldsta dit med unghästen som handhäst. De är väldigt vana att motioneras så, och eftersom det är ca 9 km får det funka. Unghästen hoppade över bommen när jag hämtade hem honom i somras och slog huvudet i taket = sys. Han blir fortfarande paralyserad när han ser transporten (jobbar på det!), så handhäst it is! Tur vi inte flyttar längre ;)

Ganska omgående börjar vi isolera blivande sadelkammaren så katterna har nånstans att gå in i när vi inte är hemma. Sen kommer projekten avlösa varandra ;)

Jag skulle aldrig våga ha rutnät/galler, om det måttas en spark borde det ju vara lätt att skon kilar fast sig? Eller en häst som stegrar. Tycker det ser livsfarligt ut, kan inte förstå att det klassas som säkert till hästar med skor, men det är kanske något jag missat?

Jag skulle aldrig våga ha rutnät/galler, om det måttas en spark borde det ju vara lätt att skon kilar fast sig? Eller en häst som stegrar. Tycker det ser livsfarligt ut, kan inte förstå att det klassas som säkert till hästar med skor, men det är kanske något jag missat?

Nej, du har nog inte missat något, skydden kan aldrig bli 100% säkra. Med stående galler, som är de mest använda, är det oftast en träff på mitten av gallret där hoven kommer igenom om det är för svagt om hästen sparkar eller stegrar sig i boxen, sedan sitter hästen som i ett skruvstäd när benet glider ner eftersom gallret är stabilt nere i fästet och inte vidgar sig där så att hoven kan dras ut, vilket ofta orsakar svåra skador. De flesta stående galler på marknaden tål inte en hästspark. Bäst är såklart att slippa galler, men alla har inte råd med hammarglas eller liknande i boxfönster, hästar är inte sams i boxar bredvid varandra, eller man har inte en tillräckligt bred stallgång så att hästar kan ledas förbi utan att andra hästar kan nå dem, så då behövs skydd i boxarna. Här är länk till en studie i ämnet
http://www.bruksbalken.se/Sakra_haststall_SLU.pdf

Har man galler så ska det vara så tätt emellan att en hov inte kan komma igenom eller så pass brett att hästen har gått om utrymme om den får igenom en hov.
Har man rutnät så är det bästa att ha det med små rutor så att hästen omöjligt får igenom en hov.

Har man galler så är de ju i regel så pass flexibla på mitten att en välriktad spark kan göra att hoven tränger igenom ändå. Och då klämma fast hästens ben.
Har man rutnät så kan järn stängerna inte röra sig lika mycket och på så sätt blir de säkrare.

Ja, stående galler behöver vara väldigt stadiga för att tåla en hästspark, vilket de flesta inte är.

När det gäller rutnät så tror jag inte största risken är att hästen får igenom hoven, eftersom rutnätet ska vara mindre än hoven och tåla en spark, utan att hästen träffar rutnäten så att skon kan kilas fast i gallret i bakre delen av skon, utan att hoven är igenom.

Jag tänker att en sko kränger hästarna av sig med jämna mellanrum ändå och visst kan det i sin tur vara farligt ibland.
Men, nog tycker jag att en hov genom galler är farligare på alla sätt.

Jag tänker ändå att det är lättare att skon kilas fast även vid ett vanligt krumbuktsprång i boxen, är ju inte så vanligt att hästar drämmer till allt vad de har mot galler men ganska vanligt att hoppar runt och bockar omkring, min unghäst kan göra det iaf, touchar hon gallret så händer inget men touch på ett rutnät kan ganska lätt leda till att skon hakar i, det ska rätt mycket till för att de ska få in en fullträff och en hov i gallret vad jag har märkt här iaf. Fattar ju såklart att det aldrig kan bli 100 med någon form av galler men när jag väger för och nackdelar så går rutnät helt bort för min del. Att skon lossnar kan man inte lita på, min häst fastnade med skon i vanligt galler, inte hoven utan bara skon, inte tusan lossnade skon, de fick såga loss henne. Som tur var höll hon sig helt stilla hela tiden och det blev bara en sträckning av det hela.

Jag tänker ändå att det är lättare att skon kilas fast även vid ett vanligt krumbuktsprång i boxen, är ju inte så vanligt att hästar drämmer till allt vad de har mot galler men ganska vanligt att hoppar runt och bockar omkring, min unghäst kan göra det iaf, touchar hon gallret så händer inget men touch på ett rutnät kan ganska lätt leda till att skon hakar i, det ska rätt mycket till för att de ska få in en fullträff och en hov i gallret vad jag har märkt här iaf. Fattar ju såklart att det aldrig kan bli 100 med någon form av galler men när jag väger för och nackdelar så går rutnät helt bort för min del. Att skon lossnar kan man inte lita på, min häst fastnade med skon i vanligt galler, inte hoven utan bara skon, inte tusan lossnade skon, de fick såga loss henne. Som tur var höll hon sig helt stilla hela tiden och det blev bara en sträckning av det hela.
Hästar kan fastna i allt om de så vill. Min kilade sig fast i longerlinan som höll upp däcket med vatten hon hade i boxen för att sluta sparka... killade sig fast mellan hov och sko. Har även varit med om en häst i sjukhage som gjorde likadant med en tunnare eltråd (mindre roligt att få loss).

Men har man ett rutnät med runt 3cm stora rutor och att järnet är ngt tjockare än armeringsjärn så tror jag risken för att det ska kunna hända är mycket liten. Ska vara en lös/glappande sko i så fall tänker jag.

Hästar kan fastna i allt om de så vill. Min kilade sig fast i longerlinan som höll upp däcket med vatten hon hade i boxen för att sluta sparka... killade sig fast mellan hov och sko. Har även varit med om en häst i sjukhage som gjorde likadant med en tunnare eltråd (mindre roligt att få loss).

Men har man ett rutnät med runt 3cm stora rutor och att järnet är ngt tjockare än armeringsjärn så tror jag risken för att det ska kunna hända är mycket liten. Ska vara en lös/glappande sko i så fall tänker jag.

Jag tänker att det nog inte spelar roll här heller vilken storlek man har på maskorna, precis som på galler, det ena är inte bättre än det andra. Är det för smått så lyckas de aldrig komma loss om de lyckas fastna. Om det är för stort fastnar de lättare.

För min del tror jag det trots allt är bättre att skon fastnar än hoven, även om hoven fortfarande är i skon så att säga. Givetvis kan ju olyckan vara framme oavsett men en hovkapsel som lossnar är ju betydligt värre.

Med det sagt måste det ju vara ganska ovanligt ändå att sådana saker händer även om det är rätt många som råkar ut för det.

Jag hade helst velat ha rutnät.
Men hos oss har det faktiskt varit ekonomin som styrt vad det blev. Alla våra val har varit i stil med; "billigt OCH bra". Har det varit billigt och rejält kasst, nä då har vi gått upp ett steg för att få lite säkrare.
Vi har absolut inte det säkraste stallet. Men betydligt säkrare än många andra ändå.
När det gäller galler, så gav jag upp lite. Iom att man inte kan säkra dig speciellt bra där då det inte är mkt som tål en rejäl spark. Så valde jag att följa rekommendationerna om mått och avstånd och helt enkelt försöka så gott jag kunnat med min bristfälliga kunskap i detta område. Skulle hästarna mot förmodan sparka, så får vi se hur gallret håller för det. Nästan så jag hoppas att gallret ger vika och hästen förbli (förhoppningsvis) hel.

Vi fick en duktigt saftig offert från elektrikern för att dra in lysrör till stallet på 32 000 + moms + extra för nån steghiss pga högt till tak.:crazy::crazy: Puh man blir lite svettig de va inte riktigt vad vi hade räknat med! Vi fick tacka nej till detta och har nu fått in en lägre offert som lät mer rimlig.

Allt stål bestående av U-balkar, järnrör och fönstergaller till boxarna är nu levererat och under julledigheten börjar vi bygga boxar! :) :banana::bump:

Vi fick en duktigt saftig offert från elektrikern för att dra in lysrör till stallet på 32 000 + moms + extra för nån steghiss pga högt till tak.:crazy::crazy: Puh man blir lite svettig de va inte riktigt vad vi hade räknat med! Vi fick tacka nej till detta och har nu fått in en lägre offert som lät mer rimlig.

Allt stål bestående av U-balkar, järnrör och fönstergaller till boxarna är nu levererat och under julledigheten börjar vi bygga boxar! :) :banana::bump:

Jag tror vi betalade det dubbla. Det är skitdyrt.
Anledningen är att det måste vara utbildad elektriker på just stallmiljö. Material och materiel är både mer och mer dyrt i stallmiljö.

Våra elektriker fick gå utbildning och ta ut en konsult både före och efter för att ha bra koll.

Så var säker på att de har rätt utbildning och kan de rätta bestämmelserna för just stall. Annars kan det bli dyrare av en annan anledning, så att säga.

Jag är kanske sniken nu, men ni borde komma billigare undan genom att köpa in armaturen själv och sätta upp, kanske även dra själva ledningarna, men sen låta elektrikern koppla in allt? Eller det är inte tillåtet?

Jag är kanske sniken nu, men ni borde komma billigare undan genom att köpa in armaturen själv och sätta upp, kanske även dra själva ledningarna, men sen låta elektrikern koppla in allt? Eller det är inte tillåtet?
Vi köpte armaturerna och skruvade upp dem, men lät elektrikern dra ledningarna. Däremot gick han inte med på att montera brytare od som vi köpte - med följd att vi fick såna som var fulare och dyrare.... Det är speciella regler för ledningsdragning i stall, till exempel får inga ledningar sättas på ovansidan av vågräta ytor - det är viktigt att komma ihåg om man drar ledningarna själv och ha koll på om någon annan gör det. Alla elektriker har inte koll på regler för stall.

var så vi har gjort med mer eller mindre allt här hemma. eller elektrikern har i alla fall gått igenom och godkänt allt som är gjort och kopplat ihop de svårare sakerna själv. el är inte allt för komplicerat så länge man vet på ett ungefär vad man gör :p. (vilket jag inte gör ;) sätter bara upp allt, pappa kopplar ihop de enklare sakerna och elektrikern ser över allt då han har vägarna förbi :up:.)

Vi köpte armaturerna och skruvade upp dem, men lät elektrikern dra ledningarna. Däremot gick han inte med på att montera brytare od som vi köpte - med följd att vi fick såna som var fulare och dyrare.... Det är speciella regler för ledningsdragning i stall, till exempel får inga ledningar sättas på ovansidan av vågräta ytor - det är viktigt att komma ihåg om man drar ledningarna själv och ha koll på om någon annan gör det. Alla elektriker har inte koll på regler för stall.
Man borde ju kunna spara ett par timmar på lite DIY iaf, elektrikertimmar är inte så billigt:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar