Ni som gjort egna galler mellan hästarna, vad har ni för avstånd?
Som jag förstår det hela så verkar det som om det tidgare funnits bestämmelser i form av olika avstånd men att man tagit bort detta eftersom hästar trots allt lyckats göra illa sig så nu ska allt anpassas efter den häst som ska bo där.
Tidigare avstånd var på liggande galler:
liggande galler < 85 mm eller 160-200 mm eller > 450 mm
Vi är inne på att välja alternbativet i mitten alltså att vi har ca160- 200 mm mellan de liggande stålrören som vi valt.
Vad tror ni om detta?
Jag antar att tanken är att en häst ska kunna få in hela benet mellan 160-200 mm och inte kunna fastna, medans de lägre avstånden är satta för att hästen inte ska kunna få in en hov alls för att inte kunna fastna.
Just nu har vi små hästar ( 160 cm) med små hovar, som är snälla mot varandra, men man vet ju aldrig?
Vi har köpt fina galvade järnrör på blocket för en billig peng och tanken är att dessa rör ska fungera som "boxgaller". Sedan får vi se om vi gör om enligt den plan vi hade från början med speciallsvetsade fina välvda bågar osv men de får i såfall bli längre fram!
Mellanvägg:
Själva boxväggen är 1,4 m höga och med rören blir totala väggen ca 2,30 m hög till sista röret lite beroende på vilket avstånd vi väljer emellan. Mot gången och "framsidan" av boxarna som första bilden visar tänker jag bara två rör över väggen som inte är dörr, där blir höjden strax under1,8- 2 meter. Dörren blir som den är 1,4 där hästarna ska kunna stå och titta ut
Boxdörrarna kanske ser smala ut på bilden men de kommer bli 1,5 m breda