Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har fyra boxar. Alla har olika storlek och det beror på hur stallet ser ut med hörnen och in- och utgångar samt ingång till sadelkammaren etc.

3x3= 9 kvm
3x3,5 = 10,5 kvm
3x4 = 12 kvm
3x5 = 15 kvm

De jag använder till vardags är 12 och 15 eftersom de ligger i anslutning till varandra så hästarna kan hälsa på varandra. Det är ju samtidigt de som ju är störst vilket är skönt. Båda är annars vana och godkända för den minsta boxen.

Tack för alla svar! Boxarna blir på 10 kvm, dom ska inte användas varje natt utan enbart när vädret kräver :). Mina hästar är inte stora utan 132cm, 145 och 150 cm i mkh..

Har ni öppna boxar eller med galler? Funderar på att ha öppet mellan två och galler på en box. Mitt sto hatar öppna boxar och bli väldigt upprörd, samt så har jag en hingst så dom får inte komma åt varandra :).

Vi bygger 4 boxar.
3 stycken blir strax över 11 kvm och sedan en mindre om ca 9-10 kvm ( tilltänkt ponnybox men passar ven liten storhäst om man vill).

Måtten på de tre primära boxarna som är till befintliga hästar är 3,4 x 3,3m vilka var de mått som passade byggnaden bäst. Självklart hade jag kunnat göra bara tre boxar men jag tycker 3,4 x 3,3 m per box är tillräckligt när våra hästar är ute så pass mycket som de är :) Om vi skulle ha sto med föl i framtiden är mellanväggarna flyttbara och man kan lätt göra om två boxar till en stor fölbox.

Hästarna som ska stå i stallet nu är två på 160 m en på 163 cm

Tack för alla svar! Boxarna blir på 10 kvm, dom ska inte användas varje natt utan enbart när vädret kräver :). Mina hästar är inte stora utan 132cm, 145 och 150 cm i mkh..

Har ni öppna boxar eller med galler? Funderar på att ha öppet mellan två och galler på en box. Mitt sto hatar öppna boxar och bli väldigt upprörd, samt så har jag en hingst så dom får inte komma åt varandra :).

Vi kommer ha öppna boxar utåt gången men vi kommer ha galler mellan hästarna :)

Vi bygger 4 boxar.
3 stycken blir strax över 11 kvm och sedan en mindre om ca 9-10 kvm ( tilltänkt ponnybox men passar ven liten storhäst om man vill).

Måtten på de tre primära boxarna som är till befintliga hästar är 3,4 x 3,3m vilka var de mått som passade byggnaden bäst. Självklart hade jag kunnat göra bara tre boxar men jag tycker 3,4 x 3,3 m per box är tillräckligt när våra hästar är ute så pass mycket som de är :) Om vi skulle ha sto med föl i framtiden är mellanväggarna flyttbara och man kan lätt göra om två boxar till en stor fölbox.

Hästarna som ska stå i stallet nu är två på 160 m en på 163 cm

Smart med flyttbar mellanvägg! Det ska jag ha i åtanke :). ( lägger till på listan!)

Har öppet utåt i våga boxar och galler + hel vägg mellan dem. Dvs är 2 sektioner av mellanväggen där jag har galler längst mot stallgången och innerst så är det trä hela vägen upp. Hästen bestämde sig för att sparka sönder gallret så var lika bra att sätta trä där istället :p.

Vi har återanvänt ett äldre kök som vi fick mot att vi monterade ner det åt en kollega som håller på att renovera sin lägenhet :)

En del av köket är nu insatt och inkopplat i foderkammaren :) Mycket nöjd! :)
Lite längre fram när väggarna till torkryummet kommer upp så kommer vi att sätta upp resten av köket mot den nya väggen :)

2015-12-06-18-06-46-jpg.jpeg

Nu väntar stallet snart bara på sin inredning! :)

wpid-2015-11-24-17-17-20.png

wpid-2015-11-24-17-18-58.png

Ni som gjort egna galler mellan hästarna, vad har ni för avstånd?

Som jag förstår det hela så verkar det som om det tidgare funnits bestämmelser i form av olika avstånd men att man tagit bort detta eftersom hästar trots allt lyckats göra illa sig så nu ska allt anpassas efter den häst som ska bo där.

Tidigare avstånd var på liggande galler:

liggande galler < 85 mm eller 160-200 mm eller > 450 mm

Vi är inne på att välja alternbativet i mitten alltså att vi har ca160- 200 mm mellan de liggande stålrören som vi valt. Vad tror ni om detta?

Jag antar att tanken är att en häst ska kunna få in hela benet mellan 160-200 mm och inte kunna fastna, medans de lägre avstånden är satta för att hästen inte ska kunna få in en hov alls för att inte kunna fastna.

Just nu har vi små hästar ( 160 cm) med små hovar, som är snälla mot varandra, men man vet ju aldrig?

Vi har köpt fina galvade järnrör på blocket för en billig peng och tanken är att dessa rör ska fungera som "boxgaller". Sedan får vi se om vi gör om enligt den plan vi hade från början med speciallsvetsade fina välvda bågar osv men de får i såfall bli längre fram!

2015-12-17-11-06-52-jpg.jpeg

Mellanvägg:

2015-12-17-10-27-52-jpg.jpeg

Själva boxväggen är 1,4 m höga och med rören blir totala väggen ca 2,30 m hög till sista röret lite beroende på vilket avstånd vi väljer emellan. Mot gången och "framsidan" av boxarna som första bilden visar tänker jag bara två rör över väggen som inte är dörr, där blir höjden strax under1,8- 2 meter. Dörren blir som den är 1,4 där hästarna ska kunna stå och titta ut :) Boxdörrarna kanske ser smala ut på bilden men de kommer bli 1,5 m breda :)

Ni som gjort egna galler mellan hästarna, vad har ni för avstånd?

Som jag förstår det hela så verkar det som om det tidgare funnits bestämmelser i form av olika avstånd men att man tagit bort detta eftersom hästar trots allt lyckats göra illa sig så nu ska allt anpassas efter den häst som ska bo där.

Tidigare avstånd var på liggande galler:

liggande galler < 85 mm eller 160-200 mm eller > 450 mm

Vi är inne på att välja alternbativet i mitten alltså att vi har ca160- 200 mm mellan de liggande stålrören som vi valt. Vad tror ni om detta?

Jag antar att tanken är att en häst ska kunna få in hela benet mellan 160-200 mm och inte kunna fastna, medans de lägre avstånden är satta för att hästen inte ska kunna få in en hov alls för att inte kunna fastna.

Just nu har vi små hästar ( 160 cm) med små hovar, som är snälla mot varandra, men man vet ju aldrig?

Vi har köpt fina galvade järnrör på blocket för en billig peng och tanken är att dessa rör ska fungera som "boxgaller". Sedan får vi se om vi gör om enligt den plan vi hade från början med speciallsvetsade fina välvda bågar osv men de får i såfall bli längre fram!

2015-12-17-11-06-52-jpg.jpeg

Mellanvägg:

2015-12-17-10-27-52-jpg.jpeg

Själva boxväggen är 1,4 m höga och med rören blir totala väggen ca 2,30 m hög till sista röret lite beroende på vilket avstånd vi väljer emellan. Mot gången och "framsidan" av boxarna som första bilden visar tänker jag bara två rör över väggen som inte är dörr, där blir höjden strax under1,8- 2 meter. Dörren blir som den är 1,4 där hästarna ska kunna stå och titta ut :) Boxdörrarna kanske ser smala ut på bilden men de kommer bli 1,5 m breda :)

Det är ju ungefär sådär vårt stall ser ut. Nu minns jag inte exakt. Kan mäta ikväll om jag kommer ihåg.
Men typ såhär:
Boxvägg höjd 146 cm
Boxdörr höjd ca 130 cm
Boxdörr bredd 120 cm

Galler på fönster, 8 cm mellan varje.
Liggande boxgaller, har för mig att det är 18 cm från boxvägg upp till första röret och även 18 cm mellan rören. Vi har bara två rör. Och sammanlagda höjden är ca 190 cm.

Tycker att det funkar bra! Nu har jag oxå små hästar, 156 och 162 i mkh.

Det är ju ungefär sådär vårt stall ser ut. Nu minns jag inte exakt. Kan mäta ikväll om jag kommer ihåg.
Men typ såhär:
Boxvägg höjd 146 cm
Boxdörr höjd ca 130 cm
Boxdörr bredd 120 cm

Galler på fönster, 8 cm mellan varje.
Liggande boxgaller, har för mig att det är 18 cm från boxvägg upp till första röret och även 18 cm mellan rören. Vi har bara två rör. Och sammanlagda höjden är ca 190 cm.

Tycker att det funkar bra! Nu har jag oxå små hästar, 156 och 162 i mkh.

Tack de är ju i princip de måtten på galler som vi tänker då :)
Jag läste att rek höjd på mellanväggen om man har galler skulle vara runt 220 därav flera liggande på mellanväggen jämfört med dem ut mot gången.

Vi har 125 höga boxdörrar i gamla stallet och de känns alldelles för långa för hingsten (som nu är valack förvisso) så vi kör samma höjd även på boxdörrana.

Är ni nöjda ? Ni har ju kunnat använda boxarna ett tag nu tänker jag. Något du skulle gjort annorlunda? :)

Tack de är ju i princip de måtten på galler som vi tänker då :)
Jag läste att rek höjd på mellanväggen om man har galler skulle vara runt 220 därav flera liggande på mellanväggen jämfört med dem ut mot gången.

Vi har 125 höga boxdörrar i gamla stallet och de känns alldelles för långa för hingsten (som nu är valack förvisso) så vi kör samma höjd även på boxdörrana.

Är ni nöjda ? Ni har ju kunnat använda boxarna ett tag nu tänker jag. Något du skulle gjort annorlunda? :)
Jag har inte målat gallren och bitskydden. Och men en häst som slickar på mkt och dreglar väldigt mkt då, så har de rostat. Där borde jag ha målat på en gång. Men tänkte göra det till sommaren när de går ute dygnet runt. Tänkte måla med svart hammarlack från Biltema.
Annars är det väl inget med boxarna. Tycker att de har fungerat riktigt bra! Sen har vi ju inte vatten i stallet ännu. Och det längtar jag efter, då vi inte har vattenkoppar (vilket jag hade velat ha om förutsättningar funnits). Men det hade varit så mkt smidigare att fylla på vattentunorna i boxarna med vattenutkast inne i stallet.

Jag har inte målat gallren och bitskydden. Och men en häst som slickar på mkt och dreglar väldigt mkt då, så har de rostat. Där borde jag ha målat på en gång. Men tänkte göra det till sommaren när de går ute dygnet runt. Tänkte måla med svart hammarlack från Biltema.
Annars är det väl inget med boxarna. Tycker att de har fungerat riktigt bra! Sen har vi ju inte vatten i stallet ännu. Och det längtar jag efter, då vi inte har vattenkoppar (vilket jag hade velat ha om förutsättningar funnits). Men det hade varit så mkt smidigare att fylla på vattentunorna i boxarna med vattenutkast inne i stallet.

Ja vatten i stallet är guld, vi bar vatten hela förra vintern från huset i källaren, de va inge vidare! Nu har vi utkastare utanför stallet och när vi flyttar in i nya så har vi vatten inne i stallet, rena lyxen!

Vi har dock valt att inte ha vattenkoppar utan kör med hink, men vi kommer fylla hinkarna via slang så vi inte behöver bära så mycket :)

Vi kommer också måla allt stål med svart lack :)

@Catrool jag skriver ju inte här men gillar att följa alla fina stall folk bygger .

Dock kände jag för att ge en tanke ang din fråga om boxgaller. Förutom mått i sig, så kvaliteten på själva gallren är nog minst lika relevant ... Jag har haft incidenter med både liggande och stående galler (tack och lov inte mina egna hästar men inackorderingars) , där måtten varit korrekta men vid kraftig spark har gallren böjt sig och hov /ben kilats fast med stora skador på hästarna som följd . Raka gallren var en etablerad standardbox som säljs som godkänd och är etablerad. De liggande var "egenmonterade" . Bägge hade korrekta mått .
Man argumenterar ju mycket för rutnät numera pga att slagkraften vid en spark fördelas jämnare över gallret osv. Dock ser ju rutnät galler så himla bur-aktigt ut...

Det är himla svårt som sagt men jag ville bara ge en reflektion från "kulisserna" Att måtten inte skyddar som man skulle kunna tro , om kvaliteten på rören ändå är såna att de kan böja sig vid några kraftiga sparkar....

@Catrool jag skriver ju inte här men gillar att följa alla fina stall folk bygger .

Dock kände jag för att ge en tanke ang din fråga om boxgaller. Förutom mått i sig, så kvaliteten på själva gallren är nog minst lika relevant ... Jag har haft incidenter med både liggande och stående galler (tack och lov inte mina egna hästar men inackorderingars) , där måtten varit korrekta men vid kraftig spark har gallren böjt sig och hov /ben kilats fast med stora skador på hästarna som följd . Raka gallren var en etablerad standardbox som säljs som godkänd och är etablerad. De liggande var "egenmonterade" . Bägge hade korrekta mått .
Man argumenterar ju mycket för rutnät numera pga att slagkraften vid en spark fördelas jämnare över gallret osv. Dock ser ju rutnät galler så himla bur-aktigt ut...

Det är himla svårt som sagt men jag ville bara ge en reflektion från "kulisserna" Att måtten inte skyddar som man skulle kunna tro , om kvaliteten på rören ändå är såna att de kan böja sig vid några kraftiga sparkar....

Bra att belysa detta tycker jag.

Vi har galler och det är betydligt kraftigare än det på marknaden som någon av de erkända säljarna har och jag skulle rekomendera kraftigare än de har.
Det finns många bilder på gallerstall på pinterest och således google.

Jag tror jag har en bild i tråden på vårat stall. Det ser lite burigt ut för vissa men andra, de allra flesta, blir imponerade av hur luftigt det känns och ser inte alls det hela som burigt. Det verkar ligga i betraktarens ögon.

Om man nu ändå vill ha liggandes eller stående galler kanske man kan lägga en tvärslå varje halvmeter så stärker man ju upp en del.

@Efwa ja definitivt tror jag om man ska ha liggande galler att de ska vara korta intervaller på dem .
Sen tror jag även i de fallen jag erfarit skador på stående gallren, att de böjts till lite pga någon spark, men ingen har tänkt på det/brytt sig om det/trott det är ett problem - större risk . Och sen när ytterligare sparkar tagit på ett redan försvagat rör, så har katastrofen skett .

Håller med Efwa att det är väldigt bra att belysa precis de du skriver gällande kvaliten på själva materialvalet. Vi hade en diskussion om detta ( tror de va i den här tråden) tidigare och jag har även googlat och läst en hel del rapporter. Av de jag läst mig till så känns det ju nästan omöjligt att hitta något som håller för en riktad och illa placerad hästspark? Uppenbart är iaf att de som säljs idag som standard inte räcker till..
Med de i åtanke har vi valt 6 cm järnrör som avdelare till boxarna samt att vi konstruerar egna fönstergaller av rör med mycket "gods" som sitter tätare än rekomendationerna. I och med detta hoppas jag verkligen att vi tagit i och att det ska hålla för en spark. Min sambo jobbar med hållbarhetsbesäkningar och hållfastighet men han vet ju å andra sidan inte så jättemycket om hästar.

Det verkar inte som om någon "vågar" rekommendera vad man ska använda för material eller vilket material som faktiskt tål en hästspark. FInns det något matieral som faktiskt håller?

Jättebra med input från fler verkliga fall där materialet faktiskt inte hållit måttet! Vad var det för dimmension på de liggande gallret som i ditt fall inge klarade sparken?

@Catrool vad fint att reflektionen uppskattades .
Jag har ingen aning faktiskt om exakta dimensionerna på de liggande . Det var väldigt rejäla väldigt tjocka järn iallafall dvs inget billigt jox och rätt mått osv...

Har samma åsikt som du att det inte riktigt går att lita på bara rätt mått eller att ngt håller osv. Sparkas det mer än ngn gång så går det nog inte att garanterat gardera sig . Gallren är ju heller inte avsedda primärt för att konstant sparkas på.

Ang skadorna från de räta gallren tror jag som sagt mycket hade att göra med att gallren påverkades av tidigare sparkar och ingen trodde det påverkade/betydde så stor risk men när ytterligare spark på redan ngt böjda rör kom så blev det väldigt dåligt på alla sätt .

@Catrool :
Med det sagt så tror jag inte det finns jätterisker om man följer mått och har rätt material och ffa om ngt rör böjs minsta pga sparkar , åtgärdar det röret .
Det är ju inte standard att hästarna sparkar i gallren regelbundet ... Gör de det så måste man nog se till varför osv . I mina inackorderings exempel handlar det mest om att olika hästar stått i ngn Box och ngn har sparkat, ingen har tänkt så mycket på det , men sen har ngn annan häst kommit och sparkat på samma ställen och då har det redan lite smått böjda gallret vikt sig .

@Catrool :
Med det sagt så tror jag inte det finns jätterisker om man följer mått och har rätt material och ffa om ngt rör böjs minsta pga sparkar , åtgärdar det röret .
Det är ju inte standard att hästarna sparkar i gallren regelbundet ... Gör de det så måste man nog se till varför osv . I mina inackorderings exempel handlar det mest om att olika hästar stått i ngn Box och ngn har sparkat, ingen har tänkt så mycket på det , men sen har ngn annan häst kommit och sparkat på samma ställen och då har det redan lite smått böjda gallret vikt sig .

Absolut inget är ju starkare än den svagaste punkten. En av fördelarna med att ha sitt egna stall är ju att men själv kan se till att inte chansa utan att byta ut direkt. När jag stått inhyrd tycker jag man många gånger låtit de gått lite väl långt innan man byter ut. Nackdelen är ju att ingen gör det åt en iofs :p

Som det ser ut idag har jag väldigt snälla hästar och ingen som sparkar men man vet ju inte vad man får hem i framtiden!

Absolut inget är ju starkare än den svagaste punkten. En av fördelarna med att ha sitt egna stall är ju att men själv kan se till att inte chansa utan att byta ut direkt. När jag stått inhyrd tycker jag man många gånger låtit de gått lite väl långt innan man byter ut. Nackdelen är ju att ingen gör det åt en iofs :p

Som det ser ut idag har jag väldigt snälla hästar och ingen som sparkar men man vet ju inte vad man får hem i framtiden!
Ja verkligen ! Men tänker ändå att min redogörelse ändå kan vara intressant då jag inte tror så många skulle fundera /resonera så att ett stadigt rör som har ngn cm liten buckla behöver bytas ut direkt, eller oftast inte skulle se det som en prio/akut åtgärd osv ... :) Tror inte det skiljer jättemycket att man har eget privat stall just i det . De flesta prokrastinerar ang det mesta som inte är jätte troligt akut /måste göras just exakt direkt osv ...
Putsa fönster - byta till vinterdäck ... Köpa mer kraftfoder just då när det fortfarande finns en hel säck kvar ...Osv ;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar