Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fina boxdörrar! Har ni snickrat ihop dem på egen hand?
Tack :)! Jag är faktiskt löjligt stolt över dem!
Vi har gjort dem själva. Och jag är väldigt glad att vi la ner masa extra energi för att få ihop de där kryssen. Förmodligen ingen annan än jag som ens lägger märke till det, men tycker det är mkt snyggare än att bara ha en bräda som går på tvären, eller en hel på tvären och två bitar på var sida om den för att få ett kryss. Haha, luddig förklaring...

Vi har gjort dem själva. Och jag är väldigt glad att vi la ner masa extra energi för att få ihop de där kryssen. Förmodligen ingen annan än jag som ens lägger märke till det, men tycker det är mkt snyggare än att bara ha en bräda som går på tvären, eller en hel på tvären och två bitar på var sida om den för att få ett kryss. Haha, luddig förklaring...

Helt klart något man lägger märke till! :) :)

Jag såg det, det var just de snygga kryssen som gav det där lilla extra! Jag hade också varit stolt om jag var du.

Har själv ett befintligt stall från sent 80-tal/tidigt 90-tal som är uppfräschat med färg, men där är det mer basic stallbyggnation med galler och "vanliga" boxdörrar med stående brädor. Inget fel på det men det här är ju bra mycket trevligare :)

Jag såg det, det var just de snygga kryssen som gav det där lilla extra! Jag hade också varit stolt om jag var du.

Har själv ett befintligt stall från sent 80-tal/tidigt 90-tal som är uppfräschat med färg, men där är det mer basic stallbyggnation med galler och "vanliga" boxdörrar med stående brädor. Inget fel på det men det här är ju bra mycket trevligare :)
Oftast tycker jag att i de där lite äldre stallen brukar de ha massa bra finesser och tankar, som dagens stall ofta saknar. Alltså att de är mer välplanerade på något vis. Ex så på vår gamla ridskola (iof ett rejält bygge), där fanns det minsann en tanke bakom varje spik kändes det som. Det revs och det byggdes nytt och massa bra och vardagliga saker fanns inte kvar längre.
Visa gärna bilder på ditt stall :)

Tanken bakom vårt stall är så enkelt, billigt och samtidigt så bra som möjligt. Det blev liggande brädor, för det verkade enklast, det blev liggande galler för det var smidigast, minst jobb och ganska billigt, det blev fasade brädor till boxdörrarna för de var över hemma hos pappa. Det blev spontade brädor på väggar för det var säkrast till lägst pris. Sen var det en in i så h*lvetes dyr färg, men det hoppas jag att vi får igen i hållbarhet och underhåll.
Och visst, bara skruv har vi lagt massa pengar på, vet inte hur många lådor som gått åt, men tror ändå att vi fått ett billigt stall. Nu GISSAR jag, men jag hoppas inte på mer än 20' kr för vårt stall. Fönster har vi fått, verktyg lånar vi, dörr har vi byggt av virke som fanns på gården, lampor har svärfar installerat. Vi får väl räkna ihop alla kvitton sen, vi har försökt spara så mkt som möjligt. :)

Det är bra när man skrev tenta i förrgår och börjar praktik på måndag, då är de schemafria dagarna lediga och inte massa plugg :D

Idag blev till slut tränshängarna klara.
Nu är de dessutom målade. Och plankorna till sadelhängarna är sågade, så nu ska de oxå sättas ihop. Trevligt om de är förberedda inför invigningen av sadelkammaren. Nu ska jag ut och spackla tak i sadelkammaren så vi kan börja måla nån gång :p
DSC_0852_zps0tr2o2zm.jpg

Elvattenkoppar, någon här som har det? :) När vi ändå bygger nytt kommer vi satsa på det för att slippa bära vatten hela vintern. Även med thermobar måste man ju fylla på, om man inte skaffar flottör. Tanken är vattenkopp med flottör så hästarna aldrig står utan vatten, hade en sån i förra lösdriften jag stod och den fungerade kanon med många minusgrader.

Någon som kan rekommendera ett bra märke?

Elvattenkoppar, någon här som har det? :) När vi ändå bygger nytt kommer vi satsa på det för att slippa bära vatten hela vintern. Även med thermobar måste man ju fylla på, om man inte skaffar flottör. Tanken är vattenkopp med flottör så hästarna aldrig står utan vatten, hade en sån i förra lösdriften jag stod och den fungerade kanon med många minusgrader.

Någon som kan rekommendera ett bra märke?
Vi Vi funderade mycket på detta, men kom fram till att där vi bor räcker det med god marginal att ha elvärme i vattenledningarna + isolering.

Vi Vi funderade mycket på detta, men kom fram till att där vi bor räcker det med god marginal att ha elvärme i vattenledningarna + isolering.
Fast då fryser det väl i vattenkoppen (jag som vill ha flottör för att vara säker på att alla får vatten, även de som kanske inte förstår att de måste trycka för att få fram vatten)?

Vi bor i Östergötland.

Fast då fryser det väl i vattenkoppen (jag som vill ha flottör för att vara säker på att alla får vatten, även de som kanske inte förstår att de måste trycka för att få fram vatten)?

Vi bor i Östergötland.
Ja, då är ju risken stor att det fryser i koppen om det är riktigt kallt, ffa medan hästarna är ute och inte dricker. Med elledning i vattenledningen blir ju vattnet ljummet, så så länge det är cirkulation klarar de ju en del minusgrader, men naturligvis inte en hel dag med hästarna i hage. Tyvärr har jag ingen koll på elvattenkoppar.

Vi har stängslat om lite för vintern - bland annat har vi en skyddszon i anslutning till vinterhagen som en grannbonde tyckte våra hästar kunde få gå på - så vi har kopplat på den på hagen. Det blev en 100 m lång och 5-10 m bred "tarm" där det idag är en hel del nässlor. För att slippa gå i nässlorna, som var högre än jag, när vi stängslade kom vi på att vi kunde köra med plogbladet och meja ner dem innan :D.
12243106_10207725734294984_6473626207185067328_n.jpg

Mitt vindskydd (känns överdrivet att kalla det ligghall...) börjar ta form, äntligen.
Vi har ju fortfarande höst ute, men troligen inte så länge till. Risken är rätt stor att jag får ta in hästarna på nätterna ett tag innan detta är helt klart. Men det är ju inte så långt borta nu i alla fall!

20151114_161152_zpsnzyryz6o.jpg

Prio ett just nu är att fylla igen groparna som grävdes till plintarna (de är halvfyllda nu), så att marken är jämn när kylan kommer. Resten går ju att göra även om det är minusgrader ute.
Och så är det några stolpar till som ska ner i marken - och ett gammalt staket som ska bort - innan det går att använda.

Jag har placerat vindskyddet i en del av hagen som går att stänga av från resten av hagen. Grinden mellan är ca 5 m bred, så det ska nog inte skapa några problem.

Ja, då är ju risken stor att det fryser i koppen om det är riktigt kallt, ffa medan hästarna är ute och inte dricker. Med elledning i vattenledningen blir ju vattnet ljummet, så så länge det är cirkulation klarar de ju en del minusgrader, men naturligvis inte en hel dag med hästarna i hage. Tyvärr har jag ingen koll på elvattenkoppar.

Vi ska ha lösdrift så hästarna kommer åt det dygnet runt, men vill inte att det ska vara frysrisk :) Tack för svar!

Åh äntligen får även jag bygga stall! :bump:
Pengar är det väl inte jättegott om så det blir inget stort lyxbygge men för 2-6 hästar med lösdriften. I första hand blir det till att bygga smart och hållbart.
Kommer antagligen att börja med ett vindskydd/ligghall bakom uthuset. Tanken sen är att bygga ett större garage med stallet i anslutning med en isolerad del i mitten av byggnaden för spolplats(biltvätt?) och sadelkammare.

Åh äntligen får även jag bygga stall! :bump:
Pengar är det väl inte jättegott om så det blir inget stort lyxbygge men för 2-6 hästar med lösdriften. I första hand blir det till att bygga smart och hållbart.
Kommer antagligen att börja med ett vindskydd/ligghall bakom uthuset. Tanken sen är att bygga ett större garage med stallet i anslutning med en isolerad del i mitten av byggnaden för spolplats(biltvätt?) och sadelkammare.

Vad kul! :) Uppdatera gärna med bilder under bygget! :D

Då var golvet gjutet! Allt gick väldigt smidigt och efter en timme var all betong på plats och betongbilen hade lämnat oss. 7 man kämpade i 30 min med att fördela betongen så jämt som möjligt eftersom armen inte kom in överallt med betongen, vi hade även laser till hjälp som visade oss hur betongen skulle fördelas :)

wpid-20151121_132724.jpg

Sista finishen :)
wpid-20151121_141117.jpg

Jay snart kan vi börja med den roliga uppgiften att bygga boxar :)

Hur har det gått för alla i stormen Gorm?
Här har det gått bra, har dock varit lite strandsatta då en jättestor gran med rotvälta låg över vägen strax utanför vår tomt. Och den har så klart fallit över teleledningen = inget internet :banghead:. Haha, men tur man har mobilen som ändå funkar ok idag. På eftermiddagen idag röjdes vägen upp iaf, tur, så hovslagaren kunde komma hit ;).
Stallet har klarat sig fint iaf :D!

@Martina_m Bara ett träd som vält inne i vår lilla dunge, men det har bara vält på andra träd så ingen fara alls. Vi har strömavbrott i 12 h, men det var främst under natten så det var lugnt. När vi fick 30 cm snö på en dag förra helgen var vi utan ström i nästan 30 h, så vi har blivit lite härdade här hemma :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar