Catrool
Trådstartare
Snyggt! Är det blivande boxar eller en ligghall?
Tack!
De kommer bli boxar, inväntar nytt golv som ska gjutas på lördag nästa vecka
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snyggt! Är det blivande boxar eller en ligghall?
Tack!
De kommer bli boxar, inväntar nytt golv som ska gjutas på lördag nästa vecka
Tack ! Jag är faktiskt löjligt stolt över dem!Fina boxdörrar! Har ni snickrat ihop dem på egen hand?
Tack ! Jag är faktiskt löjligt stolt över dem!
Vi har gjort dem själva. Och jag är väldigt glad att vi la ner masa extra energi för att få ihop de där kryssen. Förmodligen ingen annan än jag som ens lägger märke till det, men tycker det är mkt snyggare än att bara ha en bräda som går på tvären, eller en hel på tvären och två bitar på var sida om den för att få ett kryss. Haha, luddig förklaring...
Vilket lyxigt intryck det blir med träpanelen
Tack ! Jag är faktiskt löjligt stolt över dem!
Vi har gjort dem själva. Och jag är väldigt glad att vi la ner masa extra energi för att få ihop de där kryssen. Förmodligen ingen annan än jag som ens lägger märke till det, men tycker det är mkt snyggare än att bara ha en bräda som går på tvären, eller en hel på tvären och två bitar på var sida om den för att få ett kryss. Haha, luddig förklaring...
Oftast tycker jag att i de där lite äldre stallen brukar de ha massa bra finesser och tankar, som dagens stall ofta saknar. Alltså att de är mer välplanerade på något vis. Ex så på vår gamla ridskola (iof ett rejält bygge), där fanns det minsann en tanke bakom varje spik kändes det som. Det revs och det byggdes nytt och massa bra och vardagliga saker fanns inte kvar längre.Jag såg det, det var just de snygga kryssen som gav det där lilla extra! Jag hade också varit stolt om jag var du.
Har själv ett befintligt stall från sent 80-tal/tidigt 90-tal som är uppfräschat med färg, men där är det mer basic stallbyggnation med galler och "vanliga" boxdörrar med stående brädor. Inget fel på det men det här är ju bra mycket trevligare
Vi Vi funderade mycket på detta, men kom fram till att där vi bor räcker det med god marginal att ha elvärme i vattenledningarna + isolering.Elvattenkoppar, någon här som har det? När vi ändå bygger nytt kommer vi satsa på det för att slippa bära vatten hela vintern. Även med thermobar måste man ju fylla på, om man inte skaffar flottör. Tanken är vattenkopp med flottör så hästarna aldrig står utan vatten, hade en sån i förra lösdriften jag stod och den fungerade kanon med många minusgrader.
Någon som kan rekommendera ett bra märke?
Fast då fryser det väl i vattenkoppen (jag som vill ha flottör för att vara säker på att alla får vatten, även de som kanske inte förstår att de måste trycka för att få fram vatten)?Vi Vi funderade mycket på detta, men kom fram till att där vi bor räcker det med god marginal att ha elvärme i vattenledningarna + isolering.
Ja, då är ju risken stor att det fryser i koppen om det är riktigt kallt, ffa medan hästarna är ute och inte dricker. Med elledning i vattenledningen blir ju vattnet ljummet, så så länge det är cirkulation klarar de ju en del minusgrader, men naturligvis inte en hel dag med hästarna i hage. Tyvärr har jag ingen koll på elvattenkoppar.Fast då fryser det väl i vattenkoppen (jag som vill ha flottör för att vara säker på att alla får vatten, även de som kanske inte förstår att de måste trycka för att få fram vatten)?
Vi bor i Östergötland.
Ja, då är ju risken stor att det fryser i koppen om det är riktigt kallt, ffa medan hästarna är ute och inte dricker. Med elledning i vattenledningen blir ju vattnet ljummet, så så länge det är cirkulation klarar de ju en del minusgrader, men naturligvis inte en hel dag med hästarna i hage. Tyvärr har jag ingen koll på elvattenkoppar.
Åh äntligen får även jag bygga stall!
Pengar är det väl inte jättegott om så det blir inget stort lyxbygge men för 2-6 hästar med lösdriften. I första hand blir det till att bygga smart och hållbart.
Kommer antagligen att börja med ett vindskydd/ligghall bakom uthuset. Tanken sen är att bygga ett större garage med stallet i anslutning med en isolerad del i mitten av byggnaden för spolplats(biltvätt?) och sadelkammare.